Author |
Topic |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 20:52:22
|
Hejsan,
Jag tycker verkligen om rödlök. Gärna i grekisk sallad.
Men va faan. På alla affärer här i Karlskrona är "plock-rödlöken" fruktansvärt dålig. Kass! Stora, fula, ruttna, fula. Kvar är dom fina inlindade 4-packen för rätt hutlösa pengar.
Nån mer som har samma erfarenhet (i stora Sverige)?
Ps. Självklart är det inte bara senaste veckan jag tänker på utan snarare senaste ½ året eller 9 månader...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 20:59:10
|
Byt affär är min första tanke för hos mig är de fina än så länge.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 21:16:00
|
Jag handlar på 4 olika. Egentligen 3 olika som har vettig grönsaksdisk, men totalt är det 4.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Piggen
Member
676 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 21:28:14
|
Har gjort ungefär samma iaktagelse. Rödlöken (här i Halmstad) är rätt ofta inte så fräsch som man kunde önska... |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 21:51:23
|
Känns väl som att det har med årstiden att göra.. Skulle kunna frågan en kollega som även driver en grönsaksaffär. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 22:04:39
|
Inga problem med rödlöken där jag handlat den de sista åren i Linköping.
En av de stora butikerna här har dock tappat nåt fruktansvärt i kvalitet på grönsaksdisken sedan de tog bort personalen där. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 22:04:53
|
Som sagt Zalve - problemet har pågått sedan minst 6 månader tillbaka.
Lök är ju nyttigt och kroppen behöver S (svavel) för att kunna fungera bra. Tror det har lite "avskräckande" effekt på bacilusker dessutom. Och man kan ju inte bara äta vitlök... Eller?
|
|
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 23:03:41
|
Lök och i synnerhet rödlöken är ju ett fantastiskt livsmedel.
En favorit är följande för-rätt:
1/2 avocado med en klick svart stenbitsrom samt rödlök och gräddfil.
Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
För att återgå till din fråga har jag inte märkt någon försämring av rödlöken i våra butiker. |
Veckans skiva, här ! |
|
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 05:05:46
|
Jag vill ha rödlök, finns inte i Japan. I allafall har jag inte hittat det. Otroligt gott i sallader! |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 07:44:28
|
I den butik i kgl huvudkommunen där vi handlar den mesta rödlöken, har den under innevarande skörds säsong varit av bättre kvalitetet än under fjolåret. Då var den av det slag som Pär beskriver.
Ser man över flera säsonger har rödlöken i år varit av normal kvalitet.
Rödlök är f ö väldans smaskens!
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 10:21:53
|
Här i Göteborg är rödlök smaskig och fräsch .... Hmmm Grekisk sallad med Feta + Grekiska oliver (marinerade med vitlök) + rödlök + tomater o färsk basilika från Saluhallen
W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 10:33:21
|
För balansens skull bör jag väl anmäla att jag skyr lök: Purjo-, röd-, vår- såväl som gul lök. Det är inte gott och jag misstänker att jag är överkänslig. Om jag äter grillchips på kvällen känner jag mig rå i halsen även på morgonen. Vitlök är ok. Kokt lök är bättre än stekt som är bättre än rå. |
...perspektiv... . |
|
|
grodan
Member
99 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 11:32:58
|
måste hålla med om att bra rödlök är en bristvara(beror på vart man handlar iofs) Bra grönsaker i största allmänhet om jag skulle säga mitt, fast de flesta är ju helt okej men inte "perfekt" ;)
Jag får nog ta å testa den där salladen CA skrev om, ska ändå inåt det hållet imorrn å köpa lite käk :) |
// Jonas |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 13:34:44
|
Litet tips med lök; ta lite socker på, det tar bort dom eteriska oljorna som man får så mycket "luft" av. Så när ni skivat löken en halv tsk socker, låt stå en halvtimme till löken blir "glasig" så slipper man en hel del obehag.... påverkar inte smaken!!
//W PS köp Feta i "lösvikt" ..... hmmmmm
Jonas vi här i Gbg är ju "lite" previligerade med en SALUHALL ... Glöm inte smaka på fetan innan du köper ....!! |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
Edited by - Creative Audio on 2006/03/13 13:36:21 |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 15:57:04
|
Jag har också märkt det förfarandet. Däremot har den gula löken på senaste varit VÄLDIGT fin! Det är synd att grönsaker är trendigt lite av och till. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 22:03:47
|
Rapport från Södra närområdet av hufvudstaden. Rödlöken håller stilen, dock kan en viss antydan till ökad styrka,vasshet och beska noteras. Kanske nivån av eteriska oljor har hamnat på för hög nivå. Till brukande så är favoriten Toast, Creme Fraiche, Löjrom och lite rödlök....och en mörk öl....slurp! ( Bottom-up)
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2006/03/16 : 21:12:00
|
Gott med rödlök...
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 14:47:37
|
Verkar vara väldigt beroende på vem som för tillfället ansvarar för lök i livsmedelbutiken i fråga. Tycker ofta att en butik har fräscha grönsaker ett tag, sedan helt plötsligt nåt år sedan så kommer ett litet moln av flugor uppflygande från lökarna när man ska en... :-( |
Min anläggningstråd |
|
|
Goffe
Member
409 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 23:22:11
|
Nu när du säger det EA har jag märkt att rödlöken hos PrisXtra är mer eller mindre mosade och inte alls hela som gulöken brevid.
Eller så är det bara placebo effekt |
|
|
|
Topic |
|