HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Går det utför med rödlöken?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/03/12 :  20:52:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Jag tycker verkligen om rödlök. Gärna i grekisk sallad.

Men va faan. På alla affärer här i Karlskrona är "plock-rödlöken" fruktansvärt dålig. Kass! Stora, fula, ruttna, fula. Kvar är dom fina inlindade 4-packen för rätt hutlösa pengar.

Nån mer som har samma erfarenhet (i stora Sverige)?

Ps. Självklart är det inte bara senaste veckan jag tänker på utan snarare senaste ½ året eller 9 månader...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/03/12 :  20:59:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Byt affär är min första tanke för hos mig är de fina än så länge.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/03/12 :  21:16:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag handlar på 4 olika. Egentligen 3 olika som har vettig grönsaksdisk, men totalt är det 4.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/03/12 :  21:28:14  Show Profile Send Piggen a Private Message
Har gjort ungefär samma iaktagelse. Rödlöken (här i Halmstad) är rätt ofta inte så fräsch som man kunde önska...

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/12 :  21:51:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Känns väl som att det har med årstiden att göra..
Skulle kunna frågan en kollega som även driver en grönsaksaffär.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/03/12 :  22:04:39  Show Profile Send UrSv a Private Message
Inga problem med rödlöken där jag handlat den de sista åren i Linköping.

En av de stora butikerna här har dock tappat nåt fruktansvärt i kvalitet på grönsaksdisken sedan de tog bort personalen där.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/03/12 :  22:04:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Som sagt Zalve - problemet har pågått sedan minst 6 månader tillbaka.

Lök är ju nyttigt och kroppen behöver S (svavel) för att kunna fungera bra. Tror det har lite "avskräckande" effekt på bacilusker dessutom. Och man kan ju inte bara äta vitlök... Eller?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/03/12 :  23:03:41  Show Profile Send hal a Private Message
Lök och i synnerhet rödlöken är ju ett fantastiskt livsmedel.

En favorit är följande för-rätt:

1/2 avocado med en klick svart stenbitsrom samt rödlök och gräddfil.

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

För att återgå till din fråga har jag inte märkt någon försämring av rödlöken i våra butiker.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2006/03/13 :  05:05:46  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag vill ha rödlök, finns inte i Japan. I allafall har jag inte hittat det. Otroligt gott i sallader!

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/03/13 :  07:44:28  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
I den butik i kgl huvudkommunen där vi handlar den mesta rödlöken, har den under innevarande skörds säsong varit av bättre kvalitetet än under fjolåret. Då var den av det slag som Pär beskriver.

Ser man över flera säsonger har rödlöken i år varit av normal kvalitet.

Rödlök är f ö väldans smaskens!

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/03/13 :  10:21:53  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Här i Göteborg är rödlök smaskig och fräsch .... Hmmm Grekisk sallad med Feta + Grekiska oliver (marinerade med vitlök) + rödlök + tomater o färsk basilika från Saluhallen

W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/03/13 :  10:33:21  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
För balansens skull bör jag väl anmäla att jag skyr lök:
Purjo-, röd-, vår- såväl som gul lök. Det är inte gott och jag misstänker att jag är överkänslig. Om jag äter grillchips på kvällen känner jag mig rå i halsen även på morgonen. Vitlök är ok. Kokt lök är bättre än stekt som är bättre än rå.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

grodan
Member

99 Posts

Posted - 2006/03/13 :  11:32:58  Show Profile Send grodan a Private Message
måste hålla med om att bra rödlök är en bristvara(beror på vart man handlar iofs)
Bra grönsaker i största allmänhet om jag skulle säga mitt, fast de flesta är ju helt okej men inte "perfekt" ;)

Jag får nog ta å testa den där salladen CA skrev om, ska ändå inåt det hållet imorrn å köpa lite käk :)

// Jonas
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/03/13 :  13:34:44  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Litet tips med lök; ta lite socker på, det tar bort dom eteriska oljorna som man får så mycket "luft" av. Så när ni skivat löken en halv tsk socker, låt stå en halvtimme till löken blir "glasig" så slipper man en hel del obehag.... påverkar inte smaken!!

//W PS köp Feta i "lösvikt" ..... hmmmmm

Jonas vi här i Gbg är ju "lite" previligerade med en SALUHALL ...
Glöm inte smaka på fetan innan du köper ....!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2006/03/13 13:36:21
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/03/13 :  15:57:04  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag har också märkt det förfarandet. Däremot har den gula löken på senaste varit VÄLDIGT fin! Det är synd att grönsaker är trendigt lite av och till.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/03/13 :  22:03:47  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Rapport från Södra närområdet av hufvudstaden. Rödlöken håller stilen, dock kan en viss antydan till ökad styrka,vasshet och beska noteras. Kanske nivån av eteriska oljor har hamnat på för hög nivå.
Till brukande så är favoriten Toast, Creme Fraiche, Löjrom och lite rödlök....och en mörk öl....slurp! ( Bottom-up)

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2006/03/16 :  21:12:00  Show Profile Send arcam a Private Message
Gott med rödlök...

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/17 :  14:47:37  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Verkar vara väldigt beroende på vem som för tillfället ansvarar för lök i livsmedelbutiken i fråga. Tycker ofta att en butik har fräscha grönsaker ett tag, sedan helt plötsligt nåt år sedan så kommer ett litet moln av flugor uppflygande från lökarna när man ska en... :-(

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2006/03/17 :  23:22:11  Show Profile Send Goffe a Private Message
Nu när du säger det EA har jag märkt att rödlöken hos PrisXtra är mer eller mindre mosade och inte alls hela som gulöken brevid.

Eller så är det bara placebo effekt
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000