HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jitter vid användning av extern DAC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2006/03/14 :  11:51:56  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Jaha, så har ett nytt påstående landat i medvetandet.

Någon sa att man vid användande av en extern DAC (som jag kör idag) måste synka klockorna i tranporten och DACen. Varför? Jo, de osynkade klockorna genererar massiva mängder jitter i överföringen.

Frågan är vad "massiva mängder" egentligen innebär, hörbart, eller inte? Reduceras inte detta problem (om det ens existerar) av fifon i DACen? Har kollat på några riktigt dyra kombinationer av transport + DAC, de kör utan klocksynk mellan transport och DAC (Krell, Burmester). Hur löser de i sådana fall denna problematik?

Alltid finns det något att gå och bekymra sig över...

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/14 :  12:15:46  Show Profile Send Knoppen a Private Message
En D/A-omvandlarburk har normalt en klocka som justerar sig via en PLL (phase locked loop). Den plockar klockfrekvensen ur den inkommande PCM-bitströmmen från CD-spelaren. Det är mindre vanligt med s.k. FIFO-minnen. Sådana märkliga konstruktioner finns/fanns som kunde orsaka en paus i musiken då minnet råkade bli tomt. Inte så lysande precis! Vissa kombinationer drivverk/DAC har/hade även en extra interface för klockan, så det går att göra på lite oika sätt.

"Massiva mängder" jitter: Normalt inte. Och normalt så väldigt lite att det ens är tveksamt om det går att detektera i blindtest. Däremot förhållandevis enkelt att mäta. Men man ska inte oroa sig så mycket, eftersom vår hörsel är så funtad att den maskerar eventuella sidband till exemeplvis toner, att nivån på "smutset" måste vara tämligen stakt innan det blir hörbart.

Slutsats:
Det borde alltså vara så att du slipper oroa eller bekymra dig!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2006/03/14 12:16:03
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2006/03/14 :  15:56:40  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Ok, stort tack för svaret, då förstår jag lite bättre vad det handlar om.

Vad tror du Knoppen, jag använder en mycket lätt begagnad Pioneer PD-95 som transport idag, otroligt fin och välbyggd. till denna har jag en enklare DAC. Jag funderar på att uppgradera till Musical Fidelity x-Dac v3, som jag har hört mycket gott om. Tror du att det är idé för mig att uppgradera klockan i min PD-95:a samtidigt som jag uppgraderar DACen? Jag har hört från flera håll att det mesta (förutom Legato Link filtret, som ju arbetar tillsammans med den interna DACen och som jag slipper när jag använder en extern DAC) i PD-95:an är så bra att det inte är mycket idé att pillra med. Har ni inte kikat på PD-95:an på LTS, du kanske har några tankar om detta?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/14 :  16:37:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Min åsikt är att det är inte värt besväret att mixtra med olika varianter av nya klockor i CD-spelare. Jitternivåerna är så pass låga att det är tveksamt om det blir en hörbar förbättring eller ens mätbar.

Musical Fidelity-DACen du nämner vet jag inget om. Som vanligt bör man läsa recensioner med lämplig nypa salt.

Jag minns att PD95 var kikad på i något gammalt nummer av MoLt, men mer än så kommer jag inte ihåg. Jo, kanske att den var visst inte så bra som man kunde ha önskat. Värst av allt var väl att den har Legato Link som är synnerligen ljudåtergivningsförstörande och släpper igenom vikningsdistorsion.

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/14 :  17:34:16  Show Profile Send CC a Private Message
Enligt seriöst studiofolk som jag snackat med ska det ha en mycket stor betydelse med synkningen... De har varit uppriktigt förvånade att det inte är standard bland hifi-utrustning så som det är bland studioprylar!

Så åsikterna går nog isär där...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/14 :  17:36:54  Show Profile Send CC a Private Message
Är det inte spelarna från Pioneer som är kända för att ha sunkiga digitalutgångar?
kanske jag har fel...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2006/03/14 :  18:49:27  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Tror inte att just digitalutgångarna på PD-95:an är något större problem, har läst snart sagt allt som finns att läsa på nätet om den och ingen har nämnt just det som ett problem (men någon här kanske vet mer om det, vore intressant att veta i sådana fall!?).

CC: Tja, kikar man runt på marknaden så ser man att inte ens några av de dyraste DACar som går att uppbringa alltid har klocksynkutgång. Kikade nyss på MF KW DM25, svindyr och extremt välbyggd, har inte klocksynk... varför? MF är ju faktiskt (i mina ögon) ett av de mer seriöa företagen som inte bara lever på sitt namn, utan faktiskt också levererar produkter som lever upp till åtminstone en del av vad de kostar. Skulle de ha skippat extern klocksynk i sin DAC om det var avgörande för kvalitén på uppspelningen? Jag har svårt att tro det, men jag och MF kan såklart ha fel. Jag har i alla fall bestämt mig för att lämna klocksynkningsfrågan därhän, alltför mycket talar för att det inte är ett avgörande problem för god musikreproduktion.

Samma sak gäller nog för eventuellklockuppgradering i övrigt också, har blivit avrådd av så många nu att jag inte längre kan tro att det kommer ge hörbara skillnader i mitt system. Jag tror jag lägger mina pengar på en MF X-Dac v3 istället. Eller vad tycker ni?

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/03/14 :  18:54:58  Show Profile Send Manga X a Private Message
Det låter som en bra plan!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/03/14 :  23:59:18  Show Profile Send silvervarg a Private Message
quote:
CC: Enligt seriöst studiofolk som jag snackat med ska det ha en mycket stor betydelse med synkningen...

Jo, synkning är viktigt vid överföring av data, men eftersom synkningen syntetiseras ut ur dataströmmen så får man en mycket bra synk utan att använda extra kabel för synkningen.
Alltså anser jag att både studiofolket och HiFi-folket har rätt. Synkning är viktigt, men extra kabel för synk behövs inte.

quote:
Är det inte spelarna från Pioneer som är kända för att ha sunkiga digitalutgångar?

Nää, om jag har förstått rätt så är just drivverket och digitaldelen riktigt bra. Legato-link i digital-analog överföringen har kritiserats hårt och är största anledningen att analogdelen inte anses så bra.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/15 :  09:13:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Att man har en synkklocka för studio- eller boradcastbruk beror på att där har man en väldig massa digital utrustning som alla har egna klockor. Det är omöjligt att trimma alla dessa till exakt samma frekvens.

T.ex. hos SR och här på Teracom, så står ett atomur på Kaknäs som i sin tur synkas upp från GPS (tror jag, är inte helt säker). Denna klocka sprids över hela landet faktiskt och finns faktiskt hemma hos alla svensson som har analog TV mottagen via vanlig antenn(!). Den finns i form av "kompositvideosynken".

Därför finns en klocksynk hos all professionell utrustning som är enkel att ansluta. På det sättet använder all utrustning samma s.k. husklocka.

Om man inte skulle synka upp all utrustning, så skulle s.k. glitchar i ljudet uppstå (måste jag förklara nu Claes Irland?).

När man inom profesionellt bruk inte kan använda samma husklocka av olika skäl, måste man använda s.k. SRC (samplingsfrekvensomvandlare) som samplar om allt till en ny klocka. Då cementeras inkommande jitter i utgående signal. Dessutom kan inte DTS/Dolby E/AC-3- bitströmmar ens överföras eftersom sampelvärdena helt görs om. Sådana burkar brukar kallas för "jittermumsare" för hembruk och är för det mesta bara till nackdel att använda.

För hembruk har man en helt annan situation än studio/broadcast. Bara en till två klockor är inblandade (å så den på väggen i köket förstås). Då är det inga större bekymmer för efterföljande klocka att extrahera synken från källan.

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/15 :  11:12:45  Show Profile Send CC a Private Message
Jo de e ju liite skillnad på ett (eller flera) brokig studiorack jämfört med ens hemmahifi!

Men jag har fått lite av den uppfattningen att den ena orsaken till att jag, med flera, upplever förhållandevis (!) stora skillnader mellan olika digitalkablar (med 75ohm standard) skulle kunna bero just på detta med synkningen mellan drive o dac?
Men jag kan naturligtvis ha fel...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/15 :  11:25:07  Show Profile Send CC a Private Message
Kör föresten inte DCS med clock-synk? Och DCS räknas ju bland de "bättre"...
Sen vill jag minnas att en drive som jag hade från Cambridge hade utgång för synk åsso? Men det fanns inte på min dac från samma firma...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/03/15 :  11:58:14  Show Profile Send silvervarg a Private Message
quote:
CC: Men jag har fått lite av den uppfattningen att den ena orsaken till att jag, med flera, upplever förhållandevis (!) stora skillnader mellan olika digitalkablar (med 75ohm standard) skulle kunna bero just på detta med synkningen mellan drive o dac?

Jag läste en intressant artikel (länkat från något av forumen) där man testat digitalkablar för audio. Huvuddelen var problem med studsar, dvs signalen till DAC:en studsar delvis tillbaks till drive och studsar där tillbaks till DAC igen och stör då DAC:en.
Det riktigt intressantat var att de kom fram till att just 1m (som ofta är standardlängd) var ganska olämpligt. En kabel på 1.5m (av exakt samma sort) beter sig mycket bättre. Allt har med tiden som signalen färdas i kabeln att göra.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/15 :  12:17:33  Show Profile Send CC a Private Message
"En kabel på 1.5m (av exakt samma sort) beter sig mycket bättre"

Har läst/hört det samma. Kanske jag skulle fixa till mina DYI till rätt längd?

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/15 :  12:40:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Silvervarg skrev:
quote:
Jag läste en intressant artikel (länkat från något av forumen) där man testat digitalkablar för audio. Huvuddelen var problem med studsar, dvs signalen till DAC:en studsar delvis tillbaks till drive och studsar där tillbaks till DAC igen och stör då DAC:en.
Det riktigt intressantat var att de kom fram till att just 1m (som ofta är standardlängd) var ganska olämpligt. En kabel på 1.5m (av exakt samma sort) beter sig mycket bättre. Allt har med tiden som signalen färdas i kabeln att göra.

Det har med kabelns karaktäristiska impedans att göra, inte hur lång kabeln är. 75 ohms karaktäristisk impedans ska det vara om man kör obalanserat (110 ohm balanserat). Vanlig RG59 eller antennkabel fungerar utmärkt. Se upp för kabel med 50 ohms karaktäristisk impedans! (använd ej)

Jag har hemma en kabel (ej för digitala signeler) som jag provade en gång för att se om den gick att använda som en digital kabel. Den skapade såpass mycket reflektioner att den gav så stora bitfel att musiken knappt hördes(!).

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/03/15 :  15:23:47  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Knoppj_veln skrev:
Om man inte skulle synka upp all utrustning, så skulle s.k. glitchar i ljudet uppstå (måste jag förklara nu Claes Irland?).
Du skrev i en annan tråd att jag vill bråka och gnälla? I den tråden kallar du alla som inte sitter i LTS falagen för ljudbögar i ett träsk, och som har annan kabel än EKK. Här hugger du till igen. Makalöst. Du verkar tro att du är så artig och korrekt, men du ser uppenbart bara världen från din egen synvinkel. Det finns andra sätt att se saker än LTS sättet, även om du då kallar alla såna för ljudbögar. Vackert jobbat tönt.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/15 :  15:35:59  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Är detta ett forum eller sandlåda?

Åter till topic!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/15 :  15:38:53  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Claes:
Om du nu är så irriterad ska du väl inte själv sjunka till samma låga eller lägre nivå (du tycker ju uppenbart att det är låg nivå)?
Då är du ju inte bättre själv och bör alltså sitta och kalla dig själv för en massa saker du finner lämpligt...
Den där typen av inlägg gagnar varken dig själv eller någon annan!

Nu kan vi väl kliva upp ur sandlådan?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/03/15 15:41:04
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/03/15 :  17:28:45  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
ztenlund...Jag blir bara lite galen när någon häver ur sig ljudbögsträsk om allt som inte är LTS godkänt och sen sitter på en hög häst och tror att världen snurrar runt dem. Så, jag håller käften nu, men om du kikar på en annan tråd så ser du att Knoppisen fortsätter med efterslängarna där med. Så, han är inte särskilt belevad, och ja, det är inte jag heller i den här tråden. :)

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/15 :  17:38:03  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jodå Claes, jag har läst allt som skrivits gällande detta men om någon, precis som du bestämt dig för att göra, "lägger ner" så kommer tjafset at självdö vilket alla tjänar på. Det blir ju inte mycket till tjafs om man inte får svar...

Självklart har även jag förståelse för att du blir irriterad av eventuella och helt onödiga gliringar men jag tycker man får tänka på vad företrädare för LTS får stå ut med jämt och ständigt. Ofta dessutom för sådant som en del som inte ens är företrädare slänger ur sig i var och varannan tråd. Jag är övertygad om att de är mer än lovligt trötta på det. Lite mer ödmjukhet från BÅDA "sidor" (varför ska vi behöva ha sådana? Alla är intresserade av att få till ett bra ljud!) skulle definitivt inte skada!

Tillbaka till ämnet, tycker i alla fall jag då det är ett mycket intressant sådant!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/03/15 17:39:02
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/03/15 :  18:05:43  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
ztenlund...Helt rätt, tillbaka till väsentligheter.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/03/15 :  18:13:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
OK, då var den lilla utsvävningen med efterslängar och annat över och vi går tillbaks till topic

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/15 :  18:20:51  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:

härligt att läsa.. Jag har för så många mantrat ut detta om kablarnas längd (1,5 låter bäst)och vad jag lyssnat mig fram till så... att få läsa detta skrivet av någon annan var rent kanonroligt...
riktigt roligt.. Tackar tackar...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/03/15 :  18:22:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Min åsikt är att det är inte värt besväret att mixtra med olika varianter av nya klockor i CD-spelare. Jitternivåerna är så pass låga att det är tveksamt om det blir en hörbar förbättring eller ens mätbar.

Tja, detta håller jag inte med om alls. Jag har byggt precisionsklockor till några CD-spelare och tycker själv att det har gjort en hel del skillnad när man fått bättre grepp på både centerfrekvens och spridningen. Jag har gjort mätningar på klockorna och spridningen både före och efter men tyvärr har jag inte långa mätrapporter för de var för mitt eget bruk. Men att det blir mätbara skillnader behöver man inte tveka på, det blir det och det med råge!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/03/15 :  18:27:06  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
I den tråden kallar du alla som inte sitter i LTS falagen för ljudbögar i ett träsk, och som har annan kabel än EKK

Ojdå, det var inte trevligt skrivet Knoppen. Då är man väl en ljudbög i ett träsk då

Nej du, den flames-diskussionen är slut här och nu/Pac

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2006/03/15 :  20:14:05  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Pac: Hm, intressant, men jag tror att klockuppgraderingen kanske får bli ett litet sidoprojekt. Kanske en uppgradering av min PD-91:a, känns lite mer överkomligt att börja mecka med den. Eller kanske skaffa något ännu enklare att ha bara som moddningsobjekt. Det verkar vara väldigt mycket två läger vad gäller det här med klockuppgradering, en del är helt nere i det och säger att vissa spelare skiljer som natt och dag, andra märker ingen eller mycket lite skillnad mot original. Vore verkligt roligt att kunna jämföra en moddad och omoddad maskin i ett blindtest, någon som har gjort eller har möjlighet att erbjuda detta?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000