HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jitter vid användning av extern DAC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/03/15 :  20:36:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Vore verkligt roligt att kunna jämföra en moddad och omoddad maskin i ett blindtest, någon som har gjort eller har möjlighet att erbjuda detta?

Helt klart intressant. Du har inga möjligheter själv?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lundq
Starting Member

13 Posts

Posted - 2006/03/16 :  08:21:01  Show Profile Send lundq a Private Message
Finns det något SRC program för att klocka om tex inkopierade wav.filer på datorn, jag har för mig att jag hört talas om något sådant?
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2006/03/16 :  10:11:14  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Nja, har tyvärr inga egna möjligheter, sitter inte på två identiska apparater av någon av dessa. Om det finns någon annan som har en klockmoddad PD-95 eller PD-91, så kan jag naturligtvis ta med mig min omoddade för test?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/03/16 :  12:44:03  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag har en omoddad 91 med. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/03/16 :  17:02:57  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har en klockmoddad PD-91 i gömmorna.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/19 :  11:26:25  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Claes Irland skrev:

quote:
Knoppj_veln skrev:
Om man inte skulle synka upp all utrustning, så skulle s.k. glitchar i ljudet uppstå (måste jag förklara nu Claes Irland?).
Du skrev i en annan tråd att jag vill bråka och gnälla? I den tråden kallar du alla som inte sitter i LTS falagen för ljudbögar i ett träsk, och som har annan kabel än EKK. Här hugger du till igen. Makalöst. Du verkar tro att du är så artig och korrekt, men du ser uppenbart bara världen från din egen synvinkel. Det finns andra sätt att se saker än LTS sättet, även om du då kallar alla såna för ljudbögar. Vackert jobbat tönt.

Ännu en gång visar du på en total oförmåga att diskutera ämnet. För det första är det DU som tar upp LTS och EKK, vilket jag inte nämnt överhuvudtaget i den förra tjafstråden. För det andra har du gått så lågt i ditt språkbruk att du inte kan tas på allvar överhuvudtaget.

Idag är det fint väder, i alla fall i Stockholm, och jag kan rekomendera en vår(nästan)promenad!
Nej, nej, den flamesdiskussionen är över!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/19 :  11:58:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Massiva mängder" jitter: Normalt inte. Och normalt så väldigt lite att det ens är tveksamt om det går att detektera i blindtest. Däremot förhållandevis enkelt att mäta. Men man ska inte oroa sig så mycket, eftersom vår hörsel är så funtad att den maskerar eventuella sidband till exemeplvis toner, att nivån på "smutset" måste vara tämligen stakt innan det blir hörbart.

Knoppen har uppenbarligen aldrig testat en bra jittermumsare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/03/19 :  12:01:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Jag läste en intressant artikel (länkat från något av forumen) där man testat digitalkablar för audio. Huvuddelen var problem med studsar, dvs signalen till DAC:en studsar delvis tillbaks till drive och studsar där tillbaks till DAC igen och stör då DAC:en.
Det riktigt intressantat var att de kom fram till att just 1m (som ofta är standardlängd) var ganska olämpligt. En kabel på 1.5m (av exakt samma sort) beter sig mycket bättre. Allt har med tiden som signalen färdas i kabeln att göra.

Lasse Andersson på Clou Cable, frid över hans minne, påstod samma sak.
Han använde sig av metoden att lyssna sig fram till vad som var bäst.
En förkastlig metod, förståss.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/03/19 :  12:07:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Finns det något SRC program för att klocka om tex inkopierade wav.filer på datorn, jag har för mig att jag hört talas om något sådant?

Det är däremot något jag inte förstår. Kopierar man till en hårddisk så flyttar man ju ettor och nollor, då kan väl aldrig jitter tillföras, det uppstår ju bara när man spelar av.
Om man däremot ändrar samplingsfrekvensen medan man rippar, så kan jag tänka mig att jitter kan degradera den resulterande digitala informationen, men då går det väl aldrig att komma till rätta med det, eftersom ett program inte kan veta hur ursprungssignalen såg ut?

Lättat slavfelen

Edited by - Björn-Ola on 2006/03/19 13:52:29
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/19 :  13:51:25  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Björn-Ola skrev:
quote:
Knoppen har uppenbarligen aldrig testat en bra jittermumsare.

Och var är argumentationen för ditt eget budskap? I det ovanstående är den = noll. Bara ett insinuant påstående.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/03/19 :  14:00:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Argumentet är att du inte tror att det går att höra skillnad.
Tyvärr kan jag inte verifiera detta med ett blindtest eftersom jag inte gjort något. Man får väl helt enkelt tro på att jag hör rätt.
Faktiskt hör jag förbättringar oavsett vilken transport jag kopplat in.
Förbättringarna består av ett renare ljud, fler detaljer kommer fram tydligare.
Skillnaderna är naturligtvis mindre med en bra transport, där närmar det sig nog placebotröskeln.
Men jag har cd-spelare hemma som uppenbarligen tillför en massa jitter på digitalutgången då det helt enkelt låter uruselt med ett totalt ihopgrötat ljud. In med jittermumsaren och det låter plötsligt bra med många detaljer och "luft" mellan ljudkropparna.
Som att blåsa på med spolarvätska på vindrutan.

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/03/19 :  14:24:18  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
quote:
Om man däremot ändrar samplingsfrekvensen medan man rippar, så kan jag tänka mig att jitter kan degradera den resulterande digitala informationen, men då går det väl aldrig att komma till rätta med det, eftersom ett program inte kan veta hur ursprungssignalen såg ut?

Det är ingen skillnad mellan att först rippa och sedan sampla om jämfört med att sampla om medan man rippar.

Möjligen kan omsamplingsalgoritmen lägga till lite skräp på grund av arundningsfel som kan påminna om jitter. Verkligt jitter uppstår endast i själva DACen och beror på FM-modulation av ordklockan.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/03/19 :  18:44:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det låter ju riktigt, det du skriver.
I High Fidelity skrev man att jitter kunde "frysas fast" om man omsamplade, men jag förstår inte hur det skulle gå till.

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/03/19 :  18:52:49  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det låter som om High Fidelity är ute och svamlar eller inte vet den egentliga orsaken till artefakternas ursprung i omsamplingen. Avläsningen från CD-n kan aldrig vara orsak till jitter.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/03/19 :  18:58:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Var uppstår jittret någonstans?

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/19 :  19:21:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Bra, Björn-Ola med lite argumentation från din sida, det uppskattar jag! Tidningen High Fidelity har rätt i att jitter "cementeras fast" i den utgående bitströmmen. Det är av bl.a. av den anledningen som man vill undvika att använda SRC = samplingsfrekvensomvandlare = "jittermumsare". Det kan vara möjligt att om det hörs skillnad på din DAC att det på något sätt är den som är ovanligt känslig för en inkommande jittrig signal och att det av någon anledning låter bättre med en mindre jittrig insignal. Kombinationen du har med en "jittermumsare" kanske gör ljudet bättre, men det kan likagärna vara så att din DAC är känslig för jitter och egentligen bör probemet sökas där, kanske har den dålig förmåga att synka in på digitala bitströmmen (PLL)? Normalt vinner man inget på att sätta in en SRC i signalvägen. Bara om man måste ha en, så använder man den.

Lundq frågade om man kan samplingsfrekvenomvandla en wav-fil och det kan man göra med vanligt förekommande ljudredigeringsprogram. Sedan kan man med vissa sådana program göra en frekvensanalys av vad som skett med signalen. Om man då har samplingsfrekvensomvandlat en ton, så kan man se att det tillförts distorsion i form av övertoner och ickeharmoniska toner. Denna process kan göras bättre eller sämre och jag vet idag inte vilken mjukvara som anses göra det bäst. Men som sagt man gör bara en samplingsfrekvenskonvertering om det är nödvändigt. Jag kan inte komma på någon anledning till varför det ljudet ut skulle bli bättre än originalsignalen för den blir definitivt inte mer lik ursprungsignalen i alla fall.

/Johan

Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2006/03/19 :  21:30:20  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
MatsT: Alright, då skulle vi kunna blindtesta våra PD-91'or, om du finns någonstans i närheten av mig, vill säga (och du kan tänka dig att ställa upp på det)?! Vad är det för klocka du har uppgraderat din med?
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2006/03/20 :  10:24:24  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej, jag vill också höja en röst för att transport,
digitalkabel och jittermumsare har en effekt på
ljudkvaliteten.

Skulle inte vilja vara utan dessa komponenter av
'bra' kvalitet i mitt system.

Martin
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/03/20 :  13:20:45  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Knoppen...Vad hade ditt papekande "(måste jag förklara nu Claes Irland?)" Med amnet att gora? Det ar ju just dar skon klammer. Jag har inte pastatt att det jag sade hade nagot med amnet att gora, det var en kommentar till det du skrev, som INTE hade NAGOT med amnet att gora. Sa var det med det. Lagg ner efterslangarna, det ar dar skon klammer, fattar inte vad du haller pa med, en gang i tiden hade jag respekt for dig.Nej, denna diskussionen är som sagt över.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/03/20 :  16:05:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag vet inte om jag håller med dig riktigt, Knoppen.
DA-omvandlare innehåller mer eller mindre bra recievers som undertrycker jitter olika bra. Men ingen DA-omvandlare är immun mot jitter. Benchmarks är väl den som kommer närmast med sin nya teknik som jag upppriktigt sagt inte begriper.
Själv har jag inte hört någon DAC som inte låter olika beroende på vilken transport man kopplar in. Det kan ju inte vara något annat än jitter som spökar där.
Att en jittermumsare som är konstruerad för att dämpa jittret skulle förvärra problemet har jag aldrig hört talas om. Min gör det defenitivt inte. Jittret dämpas enligt papperet som följer med, med c.a 80 dB.

Många cd-spelare använder sig också av upsampling vilket ju innebär att man samplingsfrekvensomvandlar signalen, vilket ju enligt din mening är förkastligt. Men det låter bättre. Fast det kan ju vara så att fördelarna överväger nackdelarna där.

Jag bytte förresten ut recievern i min DA-omvandlare till en mer modern, men kan tyvärr inte säga vad det gjorde då vi även bytte hela den analoga delen i omvandlaren. Recievrarna lär dock inte vara så bra i dom lägre frekvenserna av jitterspektrat.

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/03/20 :  17:24:32  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag lånar gärna ut min moddade PD-91 för jämförande test men vill inte lägga särskilt mycket tid på det själv. Den är försedd med en Trichord Clock 2 och det är den enda modifieringen som gjorts. Spelaren finns i Göteborg.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/20 :  18:45:28  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Claes Irland skrev:
quote:
Knoppen...Vad hade ditt papekande "(måste jag förklara nu Claes Irland?)" Med amnet att gora? Det ar ju just dar skon klammer. Jag har inte pastatt att det jag sade hade nagot med amnet att gora, det var en kommentar till det du skrev, som INTE hade NAGOT med amnet att gora. Sa var det med det. Lagg ner efterslangarna, det ar dar skon klammer, fattar inte vad du haller pa med, en gang i tiden hade jag respekt for dig.

Nu ska jag (åter) förklara för dig vad jag tycker felet med dina skriverier är:

Du följer inte forumets policy* helt enkelt då du skriver nedlåtande saker om mig. Ditt språkbruk är mycket nedvärderande. Då du gjort detta flera gånger är det helt oacceptabelt och jag tänker inte tolerera ett sådant beteende från din sida. Du har därmed sjunkit för lågt för att kunna tas på allvar. Och inte heller här lyckas du att prestera någonting som har med själva ämnet att göra..., som vanligt. Bete dig som en vuxen man, tack!

* Utdrag ur forumpolicyn:

§.9 Påhopp
Att skriva om en person i nedsättande ordalag tolereras
inte, oavsett om det gäller en medlem på HiFiForum.nu eller ej.

§.12 Språk på HiFiForum.nu
§.11.1 Svordomar, könsord
Svordomar, könsord och andra olämpliga uttryck tillåts
ej på HiFiforum.nu.

Knoppen & Claes Ireland,
erat sandlåde-beteende känns milt uttryckt väldigt tråkigt. Ni går in och kvaddar en alldeles utmärkt och trevlig diskussion med futtigheter. Släpp detta nu.../Pac

Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2006/03/20 :  19:56:56  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Om jag har förstått Benchmarks manual riktigt så är det inte alls så krångligt som de försöker framställa det ...

Principen är helt enkelt att inkommande signaler sampelfrekvenskonverteras till 110 kHz innan A/D-omvandling. Men man använder ingen fix omsamplingsfaktor utan istället väljer DAC:en omsamplingsfaktor beroende på inkommande datatakt.

På så sätt slipper man faslåsa klockan i DAC:en till CD-spelaren vilket inte alltid tar bort tillräckligt med jitter för noggrann 24-bitsomvandling och tydligen kan själva faslåsningen vara ett problem ibland (Enligt Benchmark).

Att bara använda en FIFO-buffert för att klocka om signalen leder till spill om de två klockorna inte går exakt lika fort såvida man inte råkar ha en tillräckligt stor buffert.

Det jitter som återstår med Benchmarks DAC är bara gittret från klockan vid inspelningstillfället och den egna klockan i DAC:en. Dessutom bör nog varje byte av omsamplingsfaktor i DAC:en ses som jitter tycker jag, men det hamnar antagligen väldigt lågt i frekvens (enstaka Hz eller delar av Hz?) Enligt de mätningar som Benchmark själva presenterar är den i alla fall 100% okänslig för inkommande jitter.

Hur låter det då? Jag hör ingen skillnad om jag använder en skruttig DVD och låter digitalsignalen passera genom en receiver på vägen till DAC:en eller om jag använder Arcam CD82 som transport (har iofs inte undersökt detta särskilt noggrannt).
Däremot hör jag en förbättring gentemot CD-spelarens analogutgång, men jag tror inte att det har med jitter att göra utan snarare en skillnad i analogdelarna. Dessutom så kan jag ju använda de balanserade förstärkaringångarna nu.

Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/03/20 :  20:15:56  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Knoppen, du slutar inte att förvåna.
Du säger att jag behandlar dig nedlåtande. Kika på vad du själv skriver
Och inte heller här lyckas du att prestera någonting som har med själva ämnet att göra..., som vanligt. Bete dig som en vuxen man, tack!

Innan det har du hängt ut mig som jag quotade.
Jag har ju dessutom bara kommenterat ord du skrivit om mig, inte något om ämnet, har ju inte heller hävdat att det är om ämnet, men det är DU som har dragit in mig i det, inte motsatsen.

Jag tycker du beter dig rätt så överlägset och nedlåtande. Du verkar tycka jag gör samma sak. Med andra ord, vi pratar förbi varandra totalt. Så om du bara struntar i mig, inga mer efterslängar, då struntar jag i dig. Är du med på det? Vi kommer ingenstans med det här. Du tycker jag gör samma sak mot dig, som jag tycker att du gör mot mig. Med andra ord, vi har väldigt olika personligheter och tolkar det mesta rätt så olika. Så, sluta med efterslängarna, så är jag tyst. Deal?

Knoppen & Claes Ireland,
erat sandlåde-beteende känns milt uttryckt väldigt tråkigt. Ni går in och kvaddar en alldeles utmärkt och trevlig diskussion med futtigheter. Släpp detta nu.../Pac

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/20 :  20:20:27  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Mycket distorsion här tycker jag....

Om ni ska tjafsa kan ni väl göra det via den alldeles excellenta PM-funktionen.
Det förstör ju nämligen det faktiska diskussionen att se en massa tjafs och påhopp hela tiden!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/03/20 20:20:51
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000