HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-R eller CD-R Audio?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/03/10 :  08:42:59  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Hej,

Det finns säkert någon tråd om detta, men jag hittade ingen.

Min fråga:

Är det ljudmässiga skillnader på mellan dataskivor och sk audioskivor?

Mina audioskivor är förnärvarande slut så jag brände på en vanlig
Fujifilm "Silverdisk" CD-R.. Lät bra det med.

Använder numer Exact Audio Copy för rippning.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/10 :  08:47:31  Show Profile Send matte76 a Private Message
Skulle inte tro att det är någon som helst skillnad ljudmässigt. Har läst tidigare att det högre priset på audioskivor beror på någon extra skatt på dessa jämfört med vanliga cd-r. Vet dock inte var jag läst det. Finns väl ingen anledning till varför audioskivorna skulle låta bättre, eller?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/10 :  08:48:53  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Audio-diskarna är mig veterligen gjorde för de inspelningsbara cd-spelarna man hade (hade någon?) vid stereon

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/10 :  09:17:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Sant, dom var gjorda för att man skulle kunna ta ut extra skatt vid köp av skivor för musikkopiering. CD-inspelarna klarar bara sådana skivor, inte vanliga CDR-skivor.
Om det är någon kvalitetsmässig skillnad vet jag inte men jag tror knappast det.
Det finns nog ingen anledning att köpa CDR-Audio-skivor när man bränner med datorn, om man inte vill sponsra musikbranschen förståss.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/03/10 :  09:38:25  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Jaha, då har man köpt Audio-skivor helt i onödan alltså..

Men hur kan vissa hävda att tex Razors skivor resulterar i "bättre" inspelningar?

Jag personligen tror mer på bra wav-filer, rena skivor och långsam bränning.

Resulterar inte långsam bränning mer exakt och djupare bränning(gravering)?

Eller har bränn-hastigheten inte någon betydelse heller?
Jag kan bränna upp till 52X..
Men det brukar jag endast ha i bilen.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/10 :  11:06:16  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Viktigast tycker jag att skivorna har bra skydd mot UV-strålning så att de håller länge.

Det är ingen skillnad på ljud mellan audio-cd-r eller vanlig cd-r. Däremot finns Verbatims Audio-cd-r med Metal-Azo skiktet som är extremt hållbart och "lättbränt". Bra men dyra skivor. Numera finns bara super-azo med mer ljusare blått skikt som sägs vara hållbara också. Annars kan man kolla efter skivor som har brännskikt av phtalocyanin som anses vara ett av de hållbaraste materialen. Se t.ex. Ritek-skivor, ev. Ricoh.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/03/10 :  11:31:27  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Muse; det är faktiskt en väldig skillnad mellan olika CD-R skivor ..... Och inte alltid är den dyraste bäst. När du spelar in, ta då den lägsta hastigheten du kan bränna med. Jag har en test på CD-R skivor någonstans ... skall leta fram den!!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/03/10 :  11:37:10  Show Profile Send labrat a Private Message
Jag vågar påstå att det är rätt liten (om någon alls, sålänge skivan inte är felkonstruerad) skillnad mellan olika fabrikat. Man bör heller inte glömma att det finns ett fåtal fabriker i hela världen som tillverkar CDR-skivor. Sedan köps dessa in och markeras med t ex Fujifilm eller TRAX-data och säljs vidare. Det är alltså inte ovanligt att två olika fabrikat använder precis samma skiva (finns program som kan läsa av någon sorts ID på skivan och se vilken fabrik som tillverkat om man är nyfiken).

Och att man skall spela in i lägsta hastighet köper jag int eheller (jag har åtminstonde inte märkt någon skillnad). Jag är inte speciellt bevandrad i det tekniska bakom men om jag inte minns helt fel har personer tidigare lagt ut teorier om att det tvärtom fungerar bättre rent teoretiskt sett med högre hastigheter? (Mitt minne är dock rätt svagt här så det kan vara helt fel. :D)

Sandoz in the rain

Edited by - labrat on 2006/03/10 11:38:14
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/10 :  12:44:42  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Citat "En väldig skillnad mellan olika CD-R-skivor". (antar du menar av ljudkvalitetshänsyn.

- Nej det är det inte.

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/03/10 :  13:03:59  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Muse;
Testen fins i tyska STEREO nummer 12/2005 .... med utförliga mätningar som t.o.m. skulle tillfredsställa alla tvivlare .... men dom ljuger väl!!

Wolfgang

++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/10 :  13:04:50  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Testa och mät brännfel på olika hastigheter, skivor, spelar då.
ATt skivorna skiljer på de parametrar som knoppen framhävde är en annan sak (som måste tas i akt) men det handlar om hållbarhet till största del.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2006/03/10 :  13:13:20  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Som brännare av mer än 1000 cd-r genom åren och deltagare i forum där tester och prestanda diskuterats i många år, så vill jag invända mot Knoppens allvetande påstående.

Skivorna har väldigt olika kvalitet, både vad gäller hur precist och kvalitativt väl tillverkade de är (jämför tjockleken på olika skivor tex) och vad gäller hur länge de håller. De passar dessutom olika väl för olika brännare (det är inte ovanligt att apparat-tillverkarna går ut och varnar för användningen av vissa fabrikat på skivor) och fungerar olika bra för att bränna i olika hastigheter.

Om en brännare har hastigheter mellan 4 - 48 ggr så skulle jag köra 8 eller 16 och se om det verkar ge bra resultat (med snabbare hastigheter ökar vibrationerna och precisionen i bränningen - men det är också sant att det visat sig att vissa brännare fungerar som sämst på lägsta hastigheten)

Jag skulle använda högkvalitativa cd-r-skivor (svarta fungerar av någon anledning utmärkt - jag har ännu inte behövt kassera en enda sådan skiva, oberoende av fabrikat)

Jag skulle använda ett bra rip-program, som Plextools eller EAC, inte arbeta på datorn samtidigt som jag rippar/bränner, samt aldrig kopiera en skiva on-the-fly...

Nu går det snart inte att få tag på cd-brännare längre utan vi blir hänvisade till DVD-brännare istället. Vad det innebär för kvaliteten på cd-bränningen får väl tiden utvisa...

mvh

Stefan
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/10 :  13:26:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Stefaera, Wolfgang nämnde _stora_ ljudkvalitetskillnader mellan CD-R vilket jag invände mot. Dina kommentarer är av annan karaktär. Den test du hänvisar till Wolfgang, skulle vara skoj att läsa. Tyvärr har jag inte det numret. Nå´n som har?

Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2006/03/10 :  13:27:14  Show Profile Send AA a Private Message
quote:
Man bör heller inte glömma att det finns ett fåtal fabriker i hela världen som tillverkar CDR-skivor. Sedan köps dessa in och markeras med t ex Fujifilm eller TRAX-data och säljs vidare. Det är alltså inte ovanligt att två olika fabrikat använder precis samma skiva (finns program som kan läsa av någon sorts ID på skivan och se vilken fabrik som tillverkat om man är nyfiken).

Fåtal fabriker? Jo dom är inte så värst många. I europa strax över 100 st. Sen finns det ett litet gäng i asien och usa oxå.
Att olika märken köper in från dessa fabriker stämmer till viss del men ofta äger det ena märket det andra så dom köper så att säga av sig själv. Sen säljer dom skivorna som inte klarar fabrikens krav till företag med mindre krav (dock inom specen för skivtypen) som sen eventuellt sätter sitt namn på skivorna och säljer dom mestadels på spett.

Vill ni veta skillnaderna mellan olika skivor och om/varför det kan låta olika mellan olika skivor så gör en sökning på forumet. Jag har skrivit det innan. Sök på jitter t.ex.
Kolla gärna på vår hemsida för mer info.

www.audiodev.com

/AA

Genväg till välljud? - Köp en Ducati!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/03/10 :  13:38:19  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Knoppen;

quote:
Wolfgang nämnde _stora_ ljudkvalitetskillnader mellan CD-R vilket jag invände mot

Nej det nämde jag inget om!! Jag skrev;

quote:
det är faktiskt en väldig skillnad mellan olika CD-R skivor

Jag pratar inte om stora ljudskillnader .... jag pratar om skillnader mellan olika CD-R

Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/03/10 :  13:55:16  Show Profile Send Vox a Private Message
Även om det finns måga fabriker så är det ett begränsat antal företag som gör maskinerna för tillverkning av CD- och DVD-skivor.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/10 :  14:03:39  Show Profile Send CC a Private Message
Oavsett så har det varit lätt att höra skillnader mellan olika brännskivor... Speciellt mellan de svarta och silvriga. Annars så var de gamla Kodak Guld mina favoriter. De var mest nära orginalet/neutrala. De svarta brukar dämpa övre register lite för mycket!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2006/03/10 :  14:07:18  Show Profile Send AA a Private Message
quote:
Även om det finns måga fabriker så är det ett begränsat antal företag som gör maskinerna för tillverkning av CD- och DVD-skivor.

Menar du att maskinen är det enda som påverkar?

/AA

Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/03/10 :  14:10:10  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Ehh, kontentan är alltså..?

Men om jag har en wav-fil som bränns med samma program och samma brännare, hur kan då resultatet bli olika?
Den bränner väl samma information på båda skivorna?

Jag har provat dom svarta skivorna som ser ut som vinyl, men tyckte att det lät sämre. Men det kan ju också vara placebo.

OK, tack för all input!

Go to Top of Page

AA
Member

131 Posts

Posted - 2006/03/10 :  14:52:11  Show Profile Send AA a Private Message
quote:
Ehh, kontentan är alltså..?

Men om jag har en wav-fil som bränns med samma program och samma brännare, hur kan då resultatet bli olika?
Den bränner väl samma information på båda skivorna?

Jag har provat dom svarta skivorna som ser ut som vinyl, men tyckte att det lät sämre. Men det kan ju också vara placebo.

OK, tack för all input!

Det som gör att det kan vara skillnad är bland annat att skivan kan innehålla olika mycket jitter och har olika refliktivitet. Detta innebär att din felkorrigeringskrets i din spelare får jobba mer eller mindre och det kanske låter sämre när den jobbar mer.
Rent teoretiskt är det ganska mycket som kan påverka. Hur mycket som sedan kan höras är en helt annan sak.

Jag har själv gjort en test för 2-3 år sedan där jag hade ett original och 8 olika brända kopior som jag både mätte upp och sen lyssnade på. Både jag och min kollega som var med uppfattade små skillnader.
Anläggningen bestod av en S1:a, 2st S150 och ett par SF EAII.

/AA

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/10 :  15:45:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Creative-Wolfgang, bra då är vi helt överens!

Notera att jag antog att du menade ljudkvalitetsskillnader.

Således: Bra att du opponerar dig.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/03/10 :  16:14:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har inte jämfört med cdr-skivor brända i datorn men väl med min Pioneer cd-inspelare.
Ljudet på kopian blir ett litet uns hårdare och lite mer skarpskuren.
Man har ju hört att en del tycker att ljudet blir bättre på kopian än originalet.
Det beror på om man ser det här som en förbättring. I vissa anläggningar kanske.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/10 :  16:38:59  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Alltid skillnader när du jämför, eller hur Björn-Ola?!

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:00:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Skulle aldrig erkänna att jag inte hör någon skillnad.

Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/03/10 :  22:23:13  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Annars så var de gamla Kodak Guld mina favoriter

CC

Dessa använde jag också mig av innan småpacken försvann, men vad jag hörde av Kodak så skulle de finnas kvar som bulk, typ 1000 eller så har jag för mig. Är du storförbrukare kanse de finns kvar?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/03/10 :  23:10:15  Show Profile Send Egill a Private Message
Det är helt klart skillnad i kvalité på skivor, inte så mycket som med DVD-R skivor där vissa brännare-skivkombinationer resulterar i obrukbara skivor, men ändå. Mitt intryck är att brännarna har blivit så bra på senare år så att det ger inte så mycket att bränna skivorna på alltför långsam hastighet som det gjorde förr, men olika brännare ger olika resultat kolla tex här http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2470&p=12 eller http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2186&p=4 eller http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2166&p=4 eller varför inte dyka ner i tex http://www.cdfreaks.com/ de har rätt grundliga test av skrivare

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000