HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-R eller CD-R Audio?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JM
Member

533 Posts

Posted - 2006/03/11 :  10:30:24  Show Profile Send JM a Private Message
Den enda skillnaden mellan vanliga CDR och CDR-Audio, är att om man köper CDR-Audio så går en extra slant till skivindustrin...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/03/11 :  23:27:05  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Först lite fakta:
De olika skivorna har olika standards, först ut var red book, som bestämde hur en CD-audio skulle vara konstruerad, hur breda spår, hur långa gropar för 1 resp 0, osv. Denna standard bestämde även hur stor reflexionsgrad skivytan resp gropen skulle ha.
När standarden för CD-r skapades (var det orange book?) blev det pga av tekniska begränsningar resp tekniska framsteg andra nivåer på reflexionsgrad (krafigare laserdioder samt svagare reflexion i CD-r mediet)

Det är detta som gör att gamla CD-spelare inte alltid klarar att spela brända skivor, den gamla spelaren har för svag laser och för dålig detektion av den mindre skillnaden mellan grop och yta som är faktum för CDr-skivor.
Och vidare, när det står på en cd-spelare idag att den är CDr-kompatibel (väldigt vanligt bland bil-CD och budget hifi iaf) betyder det bara att dom lovar att den klarar att detektera 1 och 0 enligt CDr-standarden (inte "vanliga" CD-standarden). Detta har iofs de flesta CD-spelare ändå klarat rätt länge nu ändå...

Och nu kommer min teori:
Jag har själv tänkt när jag sett dessa speciella audioCDs att det enda är att dom är tillverkade på något sätt som gör att dom får högre skillnad i reflexion än vanliga CDr, och därför, väl brända, klarar kraven i red book.
Men, som sagt, detta är min egen hemsnickrade teori, inget jag läst någonstanns eller så...
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/12 :  00:40:14  Show Profile Send Snoop a Private Message
jag använde för något år sedan några skivor från Maxell, resultat blev att de inte gick att lyssna på,brusnivån på dem var skyhög och överröstade musiken.

Razor Sound skivor är kanon tycker jag.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2006/03/13 :  10:43:29  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Jag trodde vi var klara med detta men:

CD-R audio är exakt samma skivor som annars men med en liten bit kod på som förhindrar mer än en generations kopiering på en Audio CD-R-brännare (stationär brännare).

Så tyvärr, teorin ovan håller inte... :-)

mvh

S
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/03/13 :  22:10:22  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
CD-R audio är exakt samma skivor som annars men med en liten bit kod på som förhindrar mer än en generations kopiering på en Audio CD-R-brännare (stationär brännare).

Är du verkligen säker på det, hur skall i så fall följande tolkas, eller är det helt olika koder som menas? -SCMS (Serial Copy Management System) - Defeatable SCMS/user selectable

Och vad menas med en stationär brännare? Jag räknar själv min dator som stationär, menar du "hem CD-R apparater" eller menar du att "studio" brännare också skall ingå här, de brukar ju kunna gå förbi detta, som indikeras, tycker jag i stycket ovan. Ialla fall tidigare kunde nästan varande "studio" brännare gå förbi kopieringsskyddet.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/03/13 :  23:24:56  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:

Så tyvärr, teorin ovan håller inte... :-)

Jamen det är bra det, jag gillar nämmeligen när mina teorier blir krossade, för då lär jag mig ju nå nytt

Sen betyder det du skrev att det i så fall är bättre att köpa vanliga CD-r, för då blir kopierna inte kopieringsskyddade. (Bättre, såvida man tänkt kopiera en gång till)
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/14 :  08:35:28  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Och vad menas med en stationär brännare? Jag räknar själv min dator som stationär, menar du "hem CD-R apparater" eller menar du att "studio" brännare också skall ingå här, de brukar ju kunna gå förbi detta, som indikeras, tycker jag i stycket ovan. Ialla fall tidigare kunde nästan varande "studio" brännare gå förbi kopieringsskyddet.

stationär brännare? = cd-brännare som kopplas till befintlig ljudanläggning. Ser ut som "vanlig" spelare... Alltså INTE din dator! (som kan mycket mer..)
"studio" brännare = ja, de brukar alltid ligga utanför det löjets skimmer som speglar "hemma-apparater" när det gäller bland annat kopieringsskyddet...

Övrigt: Jag vill minnas att dessa stationära "hemmabrännare" inte fungerar med vanliga cd-r pga att de kräver den där koden som finns på "audio" cd-r brännskivor... Men tydligen ska det gå att komma förbi genom att först lägga i en "audio" cd-r och sedan byta till vanlig cd-r innan bränningen startar!

Lättare e de då att köpa en proffesionell brännare för studiobruk! Men en dator är oftast billgare...

Och som vanligt med dessa copy-skydd så är de bara rent av löjliga o irriterande!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/14 :  09:11:58  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Buggsson skrev:
quote:
Är du verkligen säker på det, hur skall i så fall följande tolkas, eller är det helt olika koder som menas? -SCMS (Serial Copy Management System) - Defeatable SCMS/user selectable

Stefaeri menar säkerligen stationära hem-cd-r-brännare för vanliga konsumenter. Alltså sådana som ser ut som en DAT-bandspelare. Alltså inte datorer. Stationära CD-r-brännare för studiobruk har inte SCMS kopieringsskyddet så i dessa kan man stoppa vanliga cd-r. CD-R-audio-skivor är till för stationära hem-cd-r-brännare. Brännare i datorn brukar inte benämnas som stationära. Jag kan tänka mig att så är fallet eftersom de inte har några knappar förutom eject och heller inga displayer. Fristående CD-brännare skulle man kanske kunna kalla dem för också, nästan ett bättre beskrivande ord än stationär.

Din första fråga vet jag inte riktigt vad du menar, men det verkar som om det i ditt fall ser ut att kunna välja bort SCMS kopieringsskyddet eller att använda det. Bra om du i viss mån vill skydda skivan för kopiering. Å andra sidan är ju SCMS i princip verkningslöst eftersom säkert 99% av allt som bränns görs på brännare i datorn och SCMS då enkelt kringgås. Dags att lägga ned SCMS kanske... och därmed även CD-R-"audio"-skivor. Idag läggs ju även en s.k. kassettskatt på alla nya skivor ändå. Personlig reflektion: Känns som en skatt som nästan uppmuntrar piratkopiering eftersom då folk tänker att de har betalat skatt för att få lägga rättighetsskyddat material på skiva. Synd bara om alla som inte gör så, utan vill lägga t.ex. sina digitala foton på DVD-R.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000