HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Portabel akustikmätutrustning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/03/12 :  08:34:54  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tänkte höra om någon har tips på portabel mätutrustning för att kunna mäta upp kurvor för frekvensrespons samt reverberationstid i ett lyssningsrum.

Hifish.de vet jag har något sådant men jag kommer inte in på sidan för att kika. Den ska visst vara rätt så avancerad men samtidigt inte kosta våldsamt mycket. Vad jag förstod så kunde man koppla in den till datorn efter mätning och få över kurvorna - men jag kan minnas fel!

Jag har en gammal bärbar dator som skulle kunna fungera med programvara samt kompletteras med ett externt ljudkort som tillåter full duplex samt en mikrofon alternativt SPL (Voltcraft, som jag redan har) men den lösningen blir inte speciellt portabel plus att det är en väldigt gammal dator (P2 300) så det går super-segt att köra den i största allmänhet.

Någon som har några tips på "ultraportabla" lösningar som inte kostar skjortan och som fungerar bra (under~3000 kr).

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/03/12 08:47:08

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/03/12 :  08:38:42  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag hittade lite info om mätaren jag tänkte på, än om inte på Hifish egna sida.

HiFish Audio Controller "AC"

Någon som vet något mer om den här, om den fungerar tillfredställande eller kanske rent av jättebra? Någon som har provat den, eller någon annan liknande lösning.

/Jonas

Edited by - EuphoniC on 2006/03/12 08:47:59
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2006/03/12 :  09:15:03  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

Phonic har kommit med en uppföljare till sin Personal Audio Analyzer 2 (PAA2), självklart kallad PAA3, (http://210.243.85.5/partner/modules/product_explor/products_detail.php?product_id=130). Den har RT60 mätning, (efterklangstidsmätning som mäter hur lång tid det tar innan signalen nått -60dB alt helt klingat ut), förutom frekvensmätning i 1/3 oktav, ljudtrycksmätning, mm. Den är även försett med USB interface och levereras tillsammans med mjukvara och testsignaler på en cd. PAA3 distribueras av Luthman och rekommenderat pris är ca. 4500:- inkl. moms.

Den apparat du hittat har jag ingen erfarenhet av, men jag har använt PAA2 under en längre tid med gott resultat.

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/03/12 :  09:34:46  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tack för tipset Björn, vem säljer de här i Sverige?

Edit: Läste lite för snabbt, du skrev ju Luthman.

/Jonas

Edited by - EuphoniC on 2006/03/12 09:58:53
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2006/03/12 :  10:00:44  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej igen,

Du kan beställa den direkt från www.luthman.se ,www.ljudia.se eller någon musikaffär som för Luthmans produkter.

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/03/12 :  10:52:34  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
En del saftigare än jag hade tänkt mig, jag måste nog fundera lite på saken, men den ser ju onekligen trevlig ut.

Vad jag förstår av manualen skulle det alltså fungera ypperligt att dra med sig mätaren till någon annan, mäta lite och sedan koppla in den i datorn när man kommer hem och se lite grafer på datorn. Stämmer det?

Hittade inget som visar på vad man egentligen kan göra i programvaran.

/Jonas

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/03/14 :  07:44:48  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Björn: En liten fråga angående RT60-mätningen, hur fungerar den rent praktiskt?

Vilken presentation av reverberationstiden får man, på displayen så ser det ut som att man enbart ser utklingningstiden för en frekvens. Kan man även urklingningstiden på hela frekvensområdet samtidigt, t.ex. något liknande en vattenfallsgraf för bättre översikt - kanske på datorn?

/Jonas

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000