HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag vill ha råd om Pioneers CD-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/03/10 :  08:36:15  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag startar en ny tråd här, för jag skulle vilja få lite råd ang. Pioneers sk stable platter CD-spelare.

Jag har fått för mig att en del av dessa modeller har hyfsat schysst ljud, och numera hittar man lätt dessa (vissa modeller iaf) begagnat för några hundringar.

Jag har lagt märke till att det finns flera serier t.ex. 30x, 50x, 70x, 90x. Sen finns det löpnummer t.ex. 501, 502 osv ...
Någon som kan sin Pioneer historia kan väl berätta om alla serier fanns samtidigt och att högre sista siffra betyder nyare modell, eller om det är så att en PD-901 är nyare än en PD-305.

Finns det några av modellerna man rent bör passa sig för?

Sen antar jag att om jag införskaffar en som har digital utgång kan jag skaffa en fristående D/A i senare skede.

Glad för hjälpsamma svar (Hoppas dock att alla förtsår att jag inte har tänkt någon sorts hätskt märkesdebatt, utan ett försök att hjälpa mig och andra att hitta goda budgetalternativ)

mvh
//Mikael

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2006/03/10 :  08:57:49  Show Profile Send nelsson a Private Message
Generellt anger den första siffran hur exklusiv apparaten är, 30x är en budgetmaskin och 90x hör till övre mellanklass. Den sista siffran anger generation x01 är gammal och nyare än x07 finns inte.
Det finns även finare serier med skivtallrik, pd-75 och pd-95 som kan lämpa sig väl som transport.
Om du ska ha en extern DA-omvandlare bör du ha en modell med coaxial-digitalutgång vilket utesluter de flesta billigare modeller 50x-70x.
707 är annars en trevlig spelare med ett relativt stadigt chassi, tyst mekanik (tystare än tex 705) och en DAC som hänger med hyfsat. (Den har dock bara optisk digitalutg.)

/johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2006/03/10 :  08:58:42  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Fördelen med dem är att avläsningen är så stabil och gedigen men nackdelen är att lasern börjar ta slut i de flesta maskiner (som inte redan bytt förstås) och det kan kosta en hel del att byta. Ljudet blir klart bättre med en extern dac men du bör låta någon modifiera digitalutgången så att den får högra kvalité om du ska köra på det sättet. Adderar man ihop priset för begagnad spelare, laserbyte, digitalmodifiering och dac blir det ganska mycket men det lär låta ganska bra! Dock kanske det är lika bra att titta på en ny/nyare spelare istället för de pengarna?

Jag har haft en PD-S904 som var en av de finare i standardserien, sedan fanns olika referensvarianter som klassas högra.

Om jag hade råd så skulle jag.....

Edited by - hifi-carl on 2006/03/10 09:00:04
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/03/10 :  09:59:09  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag har haft en PD-S507 med skivtallrik. Den var ganska högljudd med ett hörbart tickande ljud.

Flera (främst på faktiskt.se) har synpunkter på Legato Link, som tydligen hittade på en del konstigheter med övre diskanten. Det lät rätt skumt när jag körde frekvenssvep. Någonstans över 15 kHz i svepet var det som om ljudet gjorde en volt istället för öka jämnt.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/10 :  11:07:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Úndvik samtliga Pioneermodeller med "Legato Link" de tillför bara en massa vikningsdistorsion som inte finns på CD-skivan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/03/10 :  14:57:38  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Någonstans över 15 kHz i svepet var det som om ljudet gjorde en volt istället för öka jämnt.

Det låter "spännande"

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/03/10 :  15:54:22  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Úndvik samtliga Pioneermodeller med "Legato Link" de tillför bara en massa vikningsdistorsion som inte finns på CD-skivan.

Kanske att ta i lite...

Jag är själv mycket skeptisk till Legato Link 2 som hade en mysko frekvensgång som stämmer med det Guldfisk skrev. Den tidigare varianten som finns i t.ex PD-95 är däremot inte "entydigt dålig", den är snarare en annorlunda lösning som minimerar fel i tidsdomänen. Jag spelar själv med en gammal PDS-901 som fungerat klanderfritt i många år och läser alla skivor (utom CD-RW). Jag har modifierat den lite och använder en extern DAC av högre kvalitet (enligt mig). Som drivverk tycker jag den har fungerat enastående bra med smidig hantering, bra fjärrkontroll och mycket god läsförmåga, klockbyte rekommenderas dock.
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2006/03/10 :  16:25:51  Show Profile Send berglund a Private Message
Har en PDS-707 som jag har bytt klocka och analogdel på och sitter mycket nöjd med den efter den operationen. Ett klart lyft och som sagt, makinen är stadig som ett kylskåp.
Go to Top of Page

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2006/03/10 :  16:46:53  Show Profile Send bjurta a Private Message
jag har en PD6050. jag tror att det är en budgetmodell, den är ganska gammal. och här har vi det där tickande ljudet igen då. annars är jag mycket nöjd med cd:n.

OT! :om någon vet lite mer om PD6050 får den väldigt görna berätta lite för mig!

björn ohlsson
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:23:44  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Jag använder både en PD-91 och en PD-95:a i min anläggning. PD-91:an har blivit kvar sedan jag uppgraderade till PD-95:an. Båda har fungerat som transporter och är tidigare enägarsmaskiner som spelats relativt lite, genom åren. Jag har svårt att tänka mig att det går att hitta bättre och mer prisvärda transporter än dessa. PD-95 står sig utmärkt även utan extern DAC, PD-91 känns där lite mer daterad med lite mer "dimma" i återgivningen utan extern DAC. Med extern DAC så hör jag ingen skillnad på maskinerna, extremt stabil mekanik (även om PD-91 saknar stable plattertekniken) i båda, går tyst och känns mycket förtroendeingivande.

En eBaykontakt i USA sålde nyligen sin Burmester belt-drive transport till förmån för en omoddad PD-95:a. Enligt honom finns det fortfarande ingen konstruktion som är mer genomarbetad, utprovad och utförd med sådan kvalité och klok grundfilosofi som Pioneer PD-95. Det blir jag naturligtvis glad att höra, men jag inser naturligtvis att inte ens han (som bedömde värdet på sin anläggning till mellan 40-50 tusen dollar) kan ha utvärderat alla på marknaden förekommande lösningar.

Försök hitta en PD-95:a, de finns att få för runt 5000 SEK och tillgången på reservdelar är god. Skit i att modda den, jag har blivit avrådd att peta i min av tre (ja, jag ville ju så gärna mecka lite, så jag frågade flera trots att det första sa nej) olika företag som säljer moddningsklockor, strömförsörjning och sådant.

Jag har bara ägt min i någon månad, är jättenöjd, men det finns säkert flera som har mer erfarenhet av PD-95:an och har använt den längre än jag och i finare system.

Edited by - quixotic on 2006/03/10 17:24:39
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:44:15  Show Profile Send jonasz a Private Message
Sitter med en PD-S06 som är byggd som en stridsvagn (nästan). Den har "riktiga" d/a-omvandlare (pcm-1702) inte såna där leksaks-enbitare som Pioneer normalt använder. Kommer att låta den möta en Denon DCD-3000 i en duell och vinnaren kommer att moddas.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2006/03/10 :  20:19:57  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
min pd-9700 var bland dom första spelarna som kom med
skivtallrik och jag har varit super nöjd med den ,
spelar mycket varmt och kontrollerat.
stabil och gediget byggt.har inte haft något som helst
problem med den.
Den blev dock utbytt i höstas men mest för att jag var köpsugen
och ville ha förändring..men spelaren finns ändå kvar i min
anläggning......
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2006/03/11 :  02:56:11  Show Profile Send Örjan a Private Message
Jag har en PD-S707 som jag till slut känner mej mycket nöjd med. Först bytte jag utgångskrets till AD 8066 och ett par Black gate kondingar. Detta gav ingen meningsfull förbättring. Sen bytte jag klockan till en LC Audio XO3. Nu blev det en helt annan sak -spelaren blev plötsligt intressant att lyssna på vilket man inte kunde säga innan. Sen bytte jag hela utgångssteget mot LC Audios ZAP-filter vilket gav betydligt bättre driv i ljudet. Nu hade spelaren en lite mörk men välupplöst karaktär med mycket pondus i lågfrekvensområdet. Fortfarande tyckte jag att ljudet ibland kändes orent.
Nästa steg var att koppla ur D/A-omvandlaren PE8001 som vad jag vet är en BB 1716. Det är en 24-bitskrets. Jag satte i stället i en AKM 4393. Nu försvann orenheten och den mörka lite bastunga klangen till förmån för ett öppet mera neutralt ljud. Fortfarande körde jag 24-bitsläget med Hi-bitkretsen. Denna Pioneerteknik (Hi-bit)har jag läst en del kritiska synpunkter om på nätet. Jag har för mej att det är denna uppsamplingskrets och inte Legato Link Conversion (som hör ihop med D/Aomvandlaren)som kan ge den lite märkliga högfrekvensåtergivningen. Nästa steg var att ta bort uppsamplinskretsen och ställa om D/A-omvandlaren till 16-bitsläget. Nu försvann en hel del råhet ur högfrekvensen.
Det sista som jag gjorde var att koppla in LC Audios Low Noise-nätdel (600 kr) till D/A-omvandlarens analogdel. Detta gav högre upplösning och separation - en ny spelare faktiskt.
Jag känner många med Pioneers tallriksspelare varav en del riktigt gamla och inte någon av dom har haft läsproblem. Skulle tro att dom här spelarna hör till de mest långlivade och pålitliga som finns att få tag på. Jämför t.ex med de billiga Sonydrivverken som bl.a Cambridge använder som låter rejält illa under avläsningen och har problem med t.ex. svarta brännskivor.
Pioneers tallriksmodeller är perfekta som modifieringsobjekt men genomtrista om man behåller dom intakta. Ett bra tips är PD-S 507 som är en 24-bitsmodell, den är mycket lik 707an och går att få billigt.
Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/03/11 :  10:21:49  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
PD-95 verkar solitt byggd!

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/03/11 :  22:13:00  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Det är tur att en bild säger mer än tusen ord, då jag är så jä**a dålig på tyska

PD-95 verkar helt klart vara kanon, nu tänkte jag inte riktgt ända dit (i prisklass)...

Men jag tackar ändå för all bra information och snabba svar. Jag har en Technics spelare från tidigt 90-tal, som jag funderar på att uppgradera, och nu vet jag att om jag väljer Pioneer så bör jag försöka finna en i 700 eller 900 serien och med högre "löpnummer".
Annars antar jag det iofs finns en del andra märken med att välja bland. Givetvis fortfarande med lite budgetbegränsning.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/03/11 :  22:33:21  Show Profile Send jonasz a Private Message
Denon är alltid bra...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/03/11 :  22:43:00  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Ni såg att det fanns en jämförelsebild på PD-S707 inlagd tredje uppifrån?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/03/13 :  19:46:23  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Hej, någon som har en TEAC CD-P4500 , eller provlyssnat en?
Är det en bra CD i budgetklassen?
//Mikael
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/03/13 :  20:26:11  Show Profile Send dwain a Private Message
hmm förlåt om man stör men hur lägger man upp bilder?? i sina topics jag trycker på bildknappen men inget händer?

skulle vara tacksam för svara snarast

MVH Dwain
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/13 :  20:36:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message
dwain:
http://www.hififorum.nu/artiklar/knaakdownload/knaak.htm

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/03/13 :  20:49:23  Show Profile Send dwain a Private Message
Tackar så mkt nu ljusnar det
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/03/13 :  21:28:24  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag hade en PDS-703 från -95/-96. Fungerade kanon i alla år. Sålde den billigt till en kollega härom året som fortfarande kör den utan problem. Tyst och smidig gång. Jag var nöjd med ljudet tills jag jämförde den med en bättre maskin (Thule CD150) och insåg att det var dags att byta.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000