Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/06 : 20:30:08
|
EMI har inte svarat ännu.. Min "jobbansökan" anses väl inte värd att besvara ev...
Kanske dax för fler att sända en "Ansökan" till dom med hänvisning till denna tråden... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2006/03/06 : 20:53:33
|
Hmm, nästa steg i dumheter blir väl av skivbolagen auktoriserade CD/DVD-spelare som skiten garanterat funkar i. När det gäller Sony så kan man ju räkna ut vilka. Inte så marknadsmässigt det heller men när den snåla å desperata dumheten får råda så vet man aldrig......
Det är tur man är så gammal så majoriteten av ens skivor var inköpta redan för 25 år sen:-). |
nyfiken skeptiker |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2006/03/06 : 21:05:51
|
quote: Det finns väl ingen skiva man inte kan leva utan.
Det skulle vara Year of the cat med Al Stewart isf. Men den finns på vinyl
Håller med om att detta är förj***ligt. Och kopieringsskyddet är ju som bekant inte den enda kvalitetsförsämringen som breder ut sig, jag tänker på komprimering och förstärkning/homogenisering av signal.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2006/03/06 : 21:39:12
|
Hej! Det är bara att bojkotta alla Copy protected CDs som jag gör. Skulle inte ens komma på tanken. Min fru höll på att beställa en samlingsskiva med Earl Klugh på Ginza med copy protection. Jag vägrade och hon blev sur!(lite får man ju offra...). Sen beställde jag samma skiva på amazon.com som kom idag - utan kopieringsskydd. Ok pengarna hamnar väl hos EMI ändå, men inte med "fusk CDs". De kommer inte att sluta med kopieringsskydd i Europa förrän försäljningen går ner eller slutar (I wish). /shaft |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/03/06 : 21:55:34
|
Ställer mig till den undrande skaran som inte förstår hur man kan sälja skivor som faktiskt degraderar ljudet och ännu värre inte fungerar. NOLL tolerans från mig, och alla i min bekantskapskrets. Ringar på vattnet, täcker snart in hela sjön!
Vilka skriver på andra forum? Utlänska? Skriva artiklar till HiFi tidningar samt musiktidnigar?
Hur gör radiostationerna? Får dom skivor med eller utan kopieringsskydd? Det är ju pinsamt för skivbolagen i bägge fallen, ni förstår vad jag menar?!?!
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/03/06 : 23:02:08
|
quote: Vad har man för alternativ när det gäller skivhandel förutom Amazon (.co.uk; .com)?
Var det CD du tänkte på, så handlar jag från BMG Music service, det brukar inte bli så farligt per CD med de gratisvarianter och handla hur många du vill för 20% av normalpris etc. Dock vet jag inte vad de tar för frakt till Svedala. |
J. Ullberg |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2006/03/06 : 23:10:13
|
Det går utmärkt att beställa från utomeuropeiska sidor, och med mindre beställningar så är det ofta mycket förmånliga priser i konsumentledet. (amazon.uk betalar ju svensk dyr moms) |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/03/06 : 23:33:49
|
Sverker har fått mail |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/03/06 : 23:42:06
|
Bra jobbat Johan. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
Posted - 2006/03/06 : 23:42:06
|
är också en som spottar och svär åt det där jäkla kopieringsskyddet
Nu har jag iofs fått en skiva utbytt av EMI till en utan skydd samt att jag även har fått min drive utbytt i min cd/dvd till en som klarar av de där jäkla skydden. |
______________________________________________ Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 11:32:19
|
Lägg till ytterligare ett namn på listan...
A Perfect Circle krånglade för mig. Tala med denne Christer. De svenska skivorna kan de byta ut till äkta CD. Inte utländska artister. Christer erbjöd mig att gratis få en nyutgiven skiva med ett "nytt" skydd för att se om det funkade bättre. Slutsats: Same shit, different name!
Som tur är finns APC att få tag på som vinyl...
Hoppas Sverker nappar...
/G |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 14:58:53
|
Jag fick idag svar från EMI.. Jag besvarade det svaret och visar här hur deras samt mitt svar ser ut..
quote: Tack för svar.
Problemet är ju att man tydligt INTE tillmötesgår problemen kunder har!! Detta samt en hel del åsikter ifråga om inspelningskvalitet osv framgår nog för dig tydligt..
Ni bävar för att kopieringar osv skall skada er ekonomiskt jämt o ständigt.. Ni in för kopieringsskydd.. Och skadar oss kunder som faktiskt ÄR kunder eftersom dom flesta av oss INTE bränner ner via nätet.. DVS att kopieringsskydd.. dåliga inspelningar osv drabbar oss som troligen är dom trognaste kunderna..
Du och ni skulle troligen om ni frågade på varenda hififorum världen över bli totalsågade vid fotknölarna över hur ni beter er mot oss.. Era trognaste kunder..
Vi spelar inte mp3.. vi har inte freestyles med datalagrad ”stulen” musik.. Vi köper våra skivor dyrt i handeln….Eller via nätet ..
Vi lägger stora pengar på våra utrustningar.. och vi är globalt säkert miljontals liknande kunder………
Många ggr gillar vi musik som finns. Men köper inte skivorna PGA dom är så otroligt anpassade för nerbränning via nätet och avlyssnad via någon liten ”copymanick”…rätt korkat beteende från en bransch som vill som du säger ”tillmötesgå ” era kunder att skapa kvalitet som endast går att lyssna på via bärbart där kvaliteten har mindre betydelse..…
Jag vet du inte är ”rätt person” för mina rader.. Men INGEN verkar finnas som ÄR rätt person. Så via detta kanske man kan få respons från er på EMI i varje fall så det sker något…Ev att en ”rätt” person tar över.
I grund o botten är det ju era aktier som blir lägre värde på då ni säljer mindre.. Vi besparar oss ju att lägga våra kronor på skivor eftersom dom ändå är anpassade för endast nerbränt via nätet o avlyssnat på någon bärbar manick.. Tyvärr kan jag inte vad allt sådant heter då jag är 47 år och helt okunnig om sådant.. Men jag ÄR kunnig i marknadsstrategi och marknadsföring…Även om min stavning är på tolv års nivå…
Kopierar in detta mail också på forumet så alla kan se ert svar samt mitt svar till er…
Med vänlig hälsning
Torbjörn ”mayro”.
-----Ursprungligt meddelande----- Från: Eriksson, Martin [mailto:martin.eriksson@emimusic.com] Skickat: den 7 mars 2006 14:35 Till: Tobbe Ämne: RE: Kontakt från hemsidan
Hej Tobbe,
Tack för din “ansökan”. Har varit inne på forumet och läst synpunkterna där. Det är givetvis olyckligt att kopieringsskydden orsakar problem, det är dock inte mitt bord (jag jobbar med personal- och ekonomifrågor). Jag är övertygad om att dom som jobbar med dessa frågor hos oss är medvetna om problemen och att dom gör sitt bästa för att lösa dem och även ser till att tillmötesgå utsatta kunder på bästa möjliga sätt.
Angående din ansökan så har vi för närvarande inga vakanser, men du kan alltid skicka in din cv till oss så har vi den att tillgå om situationen skulle förändras.
Mvh,
Martin Eriksson
Human Resources
EMI Music Sweden AB
--------------------------------------------------------------------------------
From: Tobbe [mailto:highend@telia.com] Sent: den 5 mars 2006 20:35 To: Eriksson, Martin Subject: Kontakt från hemsidan
Kontakt från hemsidan
Ni kan ju läsa denna tråden om hur ni sköter era kunder.. Ni kanske borde anställa mig hos er så ni fick lite ordning på ert kundarbete.. Mitt nick är "mayro" på forumet så ni vet vem som jag föreställer där... följ länken o läs era omdömmen ni får.. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48749
www.emi.se
- --------------------------------------------------------------------
Music from EMI
This e-mail including any attachments is confidential and may be legally privileged. If you have received it in error please advise the sender immediately by return email and then delete it from your system. The unauthorised use, distribution, copying or alteration of this email is strictly forbidden. If you need assistance please contact us on +44 20 7795 7000.
This email is from a unit or subsidiary of EMI Group plc.
Registered Office: 27 Wrights Lane, London W8 5SW
Registered in England No 229231.
- --------------------------------------------------------------------
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 16:56:08
|
Det mest sorgliga i allt detta är nog att kopieringsskydden är totalt verkningslösa. Det går precis lika lätt att kopiera skivorna ändå*. De enda effekterna kopieringsskydden har är att de trogna kunderna som köper skivorna drabbas.
*Även om det kanske juridiskt sett blir olagligt, frågan är om man kan sätta in vilket verkningslöst program som helst på skivorna och kalla det kopieringsskydd? Det verkar inte bättre. |
Edited by - marens on 2006/03/07 16:57:03 |
|
|
steffo74
Member
188 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 16:56:36
|
Ett mycket bra och välformulerat brev Mayro. Men stämmer nog som du säger att det inte är rätt gubbe som tar hand om detta. De kanske inte har någon personal som är intresserad av musik. Känns inte ens som chefen för hela EMI skulle kunna göra något av detta. Drivs som vilket företag som helst. Tråkigt men sant.
Känns som att det SVÅRASTE ATT FÅ IN är att det är meningslöst med kopieringsskydd för musiken finns på nätet oavsett. |
Nöjd tills man vet bättre! ........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 17:25:09
|
jo men även den mest korkade marknadsförare torde förstå dom skadar sin egen försäljning.. Och slår helt ut oss som verkligen KÖPER på riktigt.. Dom andra är detta ju inget problem för ens...
Och sedan inspelningskvaliteten..
Som sagt.. grundkurs i marknadsföring verkar dom inte ens varit på..
Inte om man lägger in VERKLIGHETEN som en parameter i alla fall..
Deras verklighet är att slåss mot alla och inte vara rädda om dom troligen mest trogna kundgruppen..och den kundgruppen som faktiskt KAN och VILL påverka även vänner och bekanta via VISA hur bra musik låter via BRA elektronik osv...
Men klart.. Tar dom bort oss så finns enbart fildelarna kvar.. Vilka skiter i deras kopieringsskydd ändå..Eller kvalitet.. Vilket gör fler ointreserade av bra levererad musik med bra kvalitet..
Helt sjuk marknadsföring som bildar enbart en neråtgående spiral där dom själva till sisst är dom största förlorarna.. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/03/07 17:26:26 |
|
|
Hasse
Member
831 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 21:00:07
|
man kanske ska vara glad att det finns skivbolag änsålänge. |
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg. |
|
|
benekm
Member
132 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 11:56:33
|
Jag funderar på att köpa lite nya skivor. Bl.a. David Gilmour "On an island", Van Morrison senaste och kanske någon SACD, via Ginza eller CDON. Men...
Det verkar som om man köper CD i sverige så får man endast "Copy Controle" skit och det har jag inte lust med längre.
Vet ni om det finns något ställe på nätet, där man inte säljer skivor med kopieringsskydd till en rimlig penning så att man slipper att känna sig lurad?
Eller skall man så som många andra börja hämta hem gratis över nätet. Det är egentligen helt mot mina värderingar men kan skivbolagen jävlas, så kan väl även jag jävlas tillbaka.
//Benekm |
-En gång är en gång, två gånger är en gonggong |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 12:14:59
|
benekm
Jag köpte "On an Island" med David Gilmour i en skivbutik i går och vad jag kan se finns det inget kopieringsskydd på den.
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 12:49:23
|
Jag vill gärna få ner vår Chemical Brothers cd på datorn så vi kan lyssna på mp3 spelaren. Inget händer när jag stoppar skivan i datorn Hur gör jag ???
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 13:01:08
|
Hmmmmm... inte mycket "HiFi" över MP3 och att rippa är i kanten på det lagliga Mace. Du får söka dig någon annanstans med frågor om hur man gör sådant...
/Per |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 13:06:25
|
Att rippa sin egen skiva för eget bruk är väl lagligt ? Fast lagen är lika luddig där som med mycket annat |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 13:07:05
|
Copy control är ett gissel men istället för att gå bärsärkar gång kan man ju välja att inte köpa skiten. Jag försöker hålla koll på vilka plattor som är copy control eller inte och om det går så väljer jag bort dem.
Konsumentkraften funkar bäst när man använder plånboken. Det är ett medel som alla bolag, oavsett vard de säljer, förstår.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 13:09:40
|
quote: Att rippa sin egen skiva för eget bruk är väl lagligt ?
Ja mig veterligt är det det, men att basunera ut på ett öppet forum hur man gör känns väl som att lägga en öppen plånbok framför tjuven och skapa ett tillfälle...
Det känns inte som att jag vill att HiFiForum skall användas på det viset... |
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 13:47:32
|
quote: [Ja mig veterligt är det det, men att basunera ut på ett öppet forum hur man gör känns väl som att lägga en öppen plånbok framför tjuven och skapa ett tillfälle...
Det känns inte som att jag vill att HiFiForum skall användas på det viset.../quote]
Håller med till 100%
Det jag menar är mer hur jag får ner skivan på datorn lagligt, hittade detta med hjälp av förstoringsglas (liten text på skivan) http://www.emimusic.info/se_SV/ [quote]Problem med avspelning av EMI-skivor – Frågor och svar
EMI håller på att introducera nya skivformat som respons på den dramatiska ökningen av piratkopiering av våra produkter. I enskilda fall har vissa uppspelningsproblem påträffats med dessa skivformat. Detta dokument avser att hjälpa användarna lösa sådana problem.
Formulär avseende problemrapport
Läs FAQ nedan, de kan hjälpa dig med de vanligaste uppspelningsproblemen. Om du inte hittar lösningen på ditt problem nedan ber vi dig att fylla i vårt formulär avseende
Hoppas jag löser problemet där
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2006/03/11 14:23:24 |
|
|
Topic |
|