HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ospelingsbar koperingsskyddad "CD" från EMI
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/11 :  13:50:35  Show Profile Send mace a Private Message
Ingen hjälp där

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2006/03/11 :  14:14:04  Show Profile Send luften a Private Message
mace: Vad var det du hittade med liten text? Och, om du inte får din skiva att fungera, skall du givetvis skriva klagobrev (mejl) till skivbolaget. Brukar fungera bra om man skickar på förnamn.efternamn@skivbolag, info adresserna brukar inte jag iallfall få vettiga svar från.

Angående själva problemet, så kan du troligtvis googla dej fram till en lösning, men kontakta skivbolagen för att uppmärksamma dem om problemet.

//air
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/11 :  14:21:08  Show Profile Send mace a Private Message
EMI sa åt mig att skita mig i näven

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/11 :  14:21:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Det känns inte som att jag vill att HiFiForum skall användas på det viset

Det köper jag direkt !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2006/03/11 :  16:46:51  Show Profile Send benekm a Private Message
quote:
Jag köpte "On an Island" med David Gilmour i en skivbutik i går och vad jag kan se finns det inget kopieringsskydd på den.

Det låter lovande. Är skivan bra Eric V-ås ?

Problemet med att köpa skivor via nätet är att man inte vet om skivan är kopieringsskyddad eller inte förrän man har den i handen.

Så här skriver t.ex. CDON på sin sida.
"Kopieringsskydd är ett sätt för skivbolaget att begränsa olovlig kopiering av deras produkter och det finns ett par olika teknologier som används. Beslutet att kopieringsskydda en produkt ligger hos skivbolaget, vi som återförsäljare är inte delaktiga i det beslutet.

Det är tyvärr svårt för Internetbutiker, det gäller såväl CDON.COM som alla andra, att märka upp alla kopieringsskyddade produkter, då vi i de flesta fall inte vet om den är kopieringsskyddad förrän produkten kommer till vårt lager. Även då kan det vara svårt att uppfatta eftersom märkningen i många fall är svår att upptäcka på konvolutet.

Flertalet produkter på CDON.COM läggs upp till försäljning en tid innan säljstart och det är tyvärr sällan skivbolagen uppger om en ny produkt är kopieringsskyddad eller ej i den förhandsinformation de lämnar om nya produkter."

Vi konsumenter är även här utlämnad till skivbolagens godtycke.

mvh
//Benekm

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2006/03/11 :  17:11:18  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Kollade lite på EMI websidan. (http://www.emimusic.info/se_SV/)
quote:

Fråga:
Varför har skivan inte Phillips CD-logotyp?

Svar:
Vi har introducerat en ny standard på CD-marknaden som inte är densamma som den gamla Phillips-standarden och använder därför inte deras logotyp.

EMI följer inte den ENDA CD-standaren som finns (Red-book).
Det finns inget som heter "gamla Phillips-standarden".
Det är nämligen så att Philips har förbjudit skivbolagen att sätta CD-loggan på skivorna eftersom de rent tekniskt inte är CD. (Heja Philips)

I marknadsföringen av skivor borde det heta så här:
Nu har artisten XYZ släppt en ny nästan-CD.
I butiken kostar en fullpris nästan-CD 179 kr.

Skivbolagen är full medvetna om att deras nästan-CD kan ge problem vid avspelning, ändå säljer de såna produkter utan att blinka.
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2006/03/11 :  17:22:15  Show Profile Send TBA a Private Message
Ginza skriver ut om det är kopieringsskydd eller inte. Har bara råkat ut för en miss och har ändå köpt något hundratal skivor från dem.
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2006/03/11 :  19:27:50  Show Profile Send benekm a Private Message
quote:
Kollade lite på EMI websidan. (http://www.emimusic.info/se_SV/)

EMI sidan har massor av länkar som förklarar lagtexter och vad olika artister tycker. Tråkigt nog har de inte en enda länk (Oseriöst enligt min mening!) där vi konsumenter kan skriva och förklara vad vi tycker om deras kopieringsskydd och hur det påverkar kvalitén, och hur det försvårar användandet av deras (kv)alster.

Jag tänkte maila in och förklara att jag inte kommer att köpa några fler av deras produkter och varför, men tydligen är de inte intresserade.

Man har i årtionden kunnat kopiera deras musik med bandspelare via radion eller skiva. Vad är skillnaden mot hur det är nu ?

mvh
//benekm

Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2006/03/11 :  19:34:34  Show Profile Send benekm a Private Message
quote:
Ginza skriver ut om det är kopieringsskydd eller inte. Har bara råkat ut för en miss och har ändå köpt något hundratal skivor från dem.

Kollade lite på Ginza.
Man har markerat alla skivor som har kopieringsskydd med ett* efter skivtiteln.
Kommer nog att handla mina skivor där fortsättningsvis.
Nackdelen med dem, är att de inte har så många SACD/DVD-A skivor.
Även fast de verkar ha utökat sortimentet på den punkten.

mvh
//Benekm

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000