HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ja inte vet då jag
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2006/03/05 :  07:31:47  Show Profile Send oliver a Private Message
Ska försöka fatta mig kort men så här är det i mitt "hifirum" har jag cd Sony XA7-ES med zapfilter HT Truth Link balanserat,Embla audio försteg,Zapsolute 2*80W dual mono till diskant/mellan,Zappulse 2.3 SE till bas,Martin Logan SL3 högtalare,Skivspelare Mitsubishi LT-5V med tangential arm och Ortofon OM30 super pickup,Nordost och HT högtalarkablar.En anläggning som kostar "en del".
I "hemmabiorummet" finns Onkyo TS-D 696 surround reciever,Fujitsu-Siemens Scaleco-C barebone dator med Windows Media Center,en direktdriven Sony skivspelare från 80-talet med en billig Shure pickup som är ännu äldre,fem stycken gamla TDL stativare med två 5 tummare och diskant i varje,hembyggd sub med Kenwood tolva och ett Rila 500 slutsteg,alltså ganska "billig" anläggning.
Brukar köra PRO-Logic2 vid musik lyssning och få "simulerat" dolby digital.
Problemet är att det låter sååå mycket bättre både vinyl och cd av den "billigare" anläggningen trots taskiga högtalarplaceringar nära bakvägg och sidovägg,man blir liksom lite trött när man kört lite "man tager vad man haver" och det funkar bättre än det genomtänkta som man lagt både tid,pengar och energi på.
Dyrt är inte alltid bäst så är det bara,som ett litet tips då.
// Sven-Åke

Skeptiker

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/03/05 :  07:35:19  Show Profile Send Manga X a Private Message
Grattis!

Då kan du sälja av de andra och köpa massor av filmer och musik!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/03/05 :  07:53:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
man blir liksom lite trött när man kört lite "man tager vad man haver" och det funkar bättre än det genomtänkta som man lagt både tid,pengar och energi på.


Hmmmm... och nu dömmer du ut det? Usch vad jobbigt att veta att man spenderat en massa tid i onödan.

quote:
Dyrt är inte alltid bäst så är det bara,som ett litet tips då.
Absolut! Du nämner ingeting om rummen du spelar i när du gör jämförelsen, kan det vara deras påverkan som gör att du upplever det som du gör?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2006/03/05 :  08:12:26  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Absolut! Du nämner ingeting om rummen du spelar i när du gör jämförelsen, kan det vara deras påverkan som gör att du upplever det som du gör?



Det tråkiga är att rummet för hifilyssning är liksom bra samt att man spenderat tid till högtalarplacering,biorummet är fel på alla sätt kan man väl säga.
Jag dömer väl inte ut hifianläggningen precis men det är roligare att lyssna på skivor i den billigare anläggningen.
Svårt att förklara skillnaden men det liksom blir lite mer stampa takten och en mer "rumslig" upplevelse,kan bero på surround effekten kanske ,inte vet jag.
Men som sagt allt beror ju på tycke och smak många kanske skulle döma ut bioanläggningen istället som säkert skulle mäta uruselt,men svänger det så är det lättare att tycka om det på nåt vis.

Skeptiker
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/06 :  11:55:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Detta är ren hädelse, blasfemi, du trampar ned vår hobby i smutsen! Svär i kyrkan!

Ber om ursäkt, jag överreagerade lite.

Det var tråkigt att höra.
Det verkar som dina grejor inte passar ihop riktigt.
Sedan kan det lätt bli så att man inte kan lyssna riktigt avslappnat på sin anläggning, utan bara letar fel. Det har jag själv råkat ut för.
När man går till en enklare anläggning så struntar man i allt vad hifi heter och bara lyssnar på musik.
Men vad vet jag, min gamle hanne.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2006/03/06 12:17:18
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/03/06 :  12:11:05  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Björn-Ola: Tror du är inne på en bra grej där. Det är lätt att man "glömmer" bort att lyssna på musiken och istället sitter man och analyserar sin anläggning. En "billig" anläggning har man inte samma krav på därav den "sunda" inställningen

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/06 :  12:16:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Menom du stänger av flerkanals setupen o bara kör med 2 , är det fortfarande bättre ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2006/03/07 :  05:25:11  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
När man går till en enklare anläggning så struntar man i allt vad hifi heter och bara lyssnar på musik

Kanske ligger nåt i det där uttalandet,det där med "stampa takten" som jag upplever det är svårt att förklara kanske man analyserar mer när lyssning sker på den andra anläggningen.
Men är inte själva musiklyssningen viktigast ändå? Handlar det inte egentligen om det?
quote:
Menom du stänger av flerkanals setupen o bara kör med 2 , är det fortfarande bättre ?

Det låter väl inte rent analytiskt bättre utan svänger mer och är roligare att lyssna på och svänger rätt bra även i 2 kanal.
Men visst lurar man sig lite angående "rumsupplevelsen" i flerkanal
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/07 :  08:21:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Men är inte själva musiklyssningen viktigast ändå? Handlar det inte egentligen om det?


Absolut inte, i vår hobby handlar det om att skaffa dom mest ofärgande apparaterna, dom dyraste kablarna och genomföra dom mest iögonfallande akustiska åtgärderna, fylla i dom längsta mätprotokollen. Sedan ska man ängna sin tid åt att flytta högtalarna och konerna under apparaterna till den bästa positionen, putsa kontakter, avmagnetisera stativen på högtalarna m.m.
Tillbringar man mer tid framför anläggningen än bakom, så är man helt fel ute.
Vill man lyssna på musik, så får man skaffa sig en klockradio.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2006/03/07 08:22:56
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/07 :  08:33:00  Show Profile Send ohmega a Private Message

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/03/07 :  10:46:04  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Halvt på skämt, halvt på allvar:
Många här menar ju att man ska lita på sina öron. I så fall kan du precis som Manga X föreslår sälja av dyranläggningen och glatt lyssna vidare utan gnagande misstankar om att det "borde" låta bättre med bättre/dyrare prylar.

Vidare:
Har du funderat på vilken sorts musik och i vilka situationer/humör/tid på dagen du använder de olika anläggningarna?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/03/07 :  12:29:14  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tror det helt enkelt är så att du har rejält hög upplösning i ditt dyrsystem. Det gör att din hjärna börjar lyssna på detaljerna och inte musiken. Tror ett högtalarbyte kan göra susen. Elektrostater är ju inte kända för "punch" vilket gör mycket för "stampa takten" känslan. Så, bort med högtalarna och in med något som är mer dynamiskt och inte så analytiskt, eller i alla fall mer dynamiskt. Nu är det här bara gissningar från min sida då jag inte hört ditt system, men fundera lite själv på om det verkar rimligt. Första steget tycker jag är att släpa in dina högtalare från billighifin till dyrhifin och byta. Testa med det. Svänger det bra då, eller till ochy med svänger bättre, ja då är det ju högtalaren som inte passar ditt tycke. Du har ju två system, byt lite fram och tillbaka. Om högtalaren inte ger resultat, byt källa, förstärkare, och så vidare. Prova runt, identifiera vad som ställer till det, byt ut.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/07 :  12:41:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det var ett bra råd som jag önskar att jag kunnat komma med själv istället för en massa dumheter..

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/03/07 :  13:16:34  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Claes är inne på rätt spår;-)
2 saker skiljer dina anläggningar åt idag.
1. De spelar i olika rum vilket gör skillnad. In med högtalarna i samma rum och testa. Gärna korsvis i båda rummen.
2. Högtalarna är hemskt olika. ML är väldigt trevliga men också mycket speciella. Högupplösta paneler som är kinkiga samt att integreringen med den "vanliga" basen är svår att få till på 100%.
TDL är ju inte kattskit heller. Du har kanske fått till en bra integration me din hembyggda sub?

Ja det är konstigt, men ibland låter det bättre än det borde. Kalla det synergi eller tur?! Jag tycker du är tuff som vågar lita på dina öron och skriva här om det.
/Shaft
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000