HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mätning av rum.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/03/06 :  15:12:10  Show Profile Send Figge a Private Message
Hej
Är det någon som bor i Stockholm som har möjlighet att mäta mitt rum?

Tommy

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/03/06 :  15:24:35  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Är du beredd att betala så finns ju Ino Audio/Ingvar Öhman.

Tillägg: Jag såg att du har investerat en hel del i din anläggning. En tusenlapp eller två på Öhman verkar välmotiverade. Även om folk här på forumet har åsikter om Ino Audio och dess anhängare så bits inte Ingvar, han är väldigt sympatisk när man träffar honom i person.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/03/06 15:29:17
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/06 :  15:47:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har för mig att jag såg en notis inne hos AudioNord, om nåt erbjudande från Svanp att mäta upp rummet för en hyfsad peng.

Eller tänkte du en enklare mätning, som jag och flera andra har gjort ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/03/06 :  17:04:08  Show Profile Send Figge a Private Message
En enklare typ.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/06 :  17:25:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag antardet är basområdet du är ute efter.
Om rummet är rektangulärt så kan du ju enkelt räkna ut var du har problem.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/03/06 :  18:39:17  Show Profile Send Figge a Private Message
Rummet är visserligen rektangulärt. Men med varierande takhöjd och öppet upp till övervåningen och till resten av nederplanet i huset. Så totalytan är nog bortåt 75-80 kvm. Volymen har jag inte räknat på.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/06 :  19:45:42  Show Profile Send CC a Private Message
Finns en mätgrunka på Ljudia för 3500kr.
Har mätt mitt rum med en sådan.


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/03/06 :  20:00:48  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
Finns en mätgrunka på Ljudia för 3500kr.
En sådan borde vi sala till i eoJeud.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/06 :  21:26:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nja......

Behringers mick , Fantommatning o en Pc duger bra

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/03/06 :  21:40:55  Show Profile Send esl a Private Message
Realtidsmätning på frekvenskurvan hjälper inte så mycket om det är rumsakustiska åtgärder du vill göra.
Efterklangsfältet är intressantare.
Skriver som Johan, Mic + PC

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/06 :  22:33:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det borde finnas nån i Stockholm som har en mic och en laptop, som du kan bjuda in på en fika och mätning

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/03/07 :  09:00:01  Show Profile Send Figge a Private Message
Helt klart så är jag intresserad av om någon ställer upp och gör det, kan nog tänka på att bjuda på lite mer skaffning också än bara fika.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/03/07 :  10:40:59  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag har inte riktigt fått klart för mig: Vad vill du mäta och vad för slags förändringar är du beredd att genomföra?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/03/07 :  11:06:44  Show Profile Send Figge a Private Message
Var kanske lite oprecis i vad jag ville veta. Vill få veta hur frekvenskurvan ser ut. Om det ser helt åt h****te ellr bara lite.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/03/07 :  11:47:12  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Precis och om kurvan ser illa ut, vad gör du då? Misstänker du något redan nu?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/03/07 :  13:10:20  Show Profile Send Figge a Private Message
Det beror nog på hur illa det är.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/07 :  13:55:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Men vad är det som stör dig, resonanser i basen eller vasshet i ljudet eller vad? Varför drar du igång det här projektet?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/07 :  14:07:37  Show Profile Send CC a Private Message
Kanske bara nyfiken?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/07 :  14:12:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag med.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2006/03/07 :  14:50:35  Show Profile Send EmilH a Private Message
Precis så där funderar jag också ibland, man är lite nyfiken på hur en mätning av rummet skulle bli.
Sen utefter en mätning så vore det roligt att få lite input kring vilka problem som eventuellt finns och vad som kan göras..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/07 :  15:08:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ladda hem LTS frekvenssvep 0-120 och spela upp det. Du lär enkelt höra var du har problem. http://www.lts.a.se/teknik/ljud.html
(Inte så exakt som mätning kanske men det är faktiskt väldigt enkelt att höra de stora felen, plus att det är lärorikt.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/03/07 :  15:12:32  Show Profile Send Figge a Private Message
emilH
quote:
Precis så där funderar jag också ibland, man är lite nyfiken på hur en mätning av rummet skulle bli.
Sen utefter en mätning så vore det roligt att få lite input kring vilka problem som eventuellt finns och vad som kan göras..

Kan bara instämma, ren nyfikenhet. Är ganska nöjd för tilllfället, men man vet ju inte.
Björn-Ola
quote:
Men vad är det som stör dig, resonanser i basen eller vasshet i ljudet eller vad? Varför drar du igång det här projektet?

Basproblem har väl de flesta, tyvärr. Ser det inte som ett projekt. Är definitivt inte inne på att bygga om rummet, kanske bara lite hjälp på vägen. Trixa med placering av högtalarna, exempelvis.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000