Author |
Topic |
Pipes
Member
591 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 01:04:12
|
Thomas A,
Du har naturligtvis alldeles rätt. Men utan vakuumplatta är detta relativt svårt att åtgärda även om skivpuckar eller klämmor kan hjälpa något. Jag utelämnade detta då jag ansåg det vara självklart.
Jag har för mig att Teragaki (??? Han med Sigma spelarna)åtgärdade detta på 70-talet genom att låta läsa in skivan optiskt och lagra detta i ett minne för att sedan kunna styra en tangentialarm precist över skivan. Fungerade tydligen alldeles utmärkt, men lär inte vara särskilt billigt. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 01:05:03
|
Pipes, Fidelity Researchen ;) Passar tematiskt med min skivspelare. Hoppas den även passar i praktiken.
Pekka, jag skulle inte såga cd som ljudbärande medium efter att ha lyssnat på en DAC för 1000:-. Det låter som att du ger dig på fel saker. Jag kan ärligt talat inte sabba mitt ljud med vare sig felaktig VTA eller tracking force (utan att ta till extremer). Min pickup är inte så himla känslig för sådant. Sentecen suger. Bite the bullet. Den kan så klart duga om man inte har något annat, eller om man inte vill lägga mer pengar på RIIA:n. Men för att påvisa vinylens ev tillkortakommanden? Du måste skoja.
Om din anläggning låter så bra som du säger i övrigt har du allt att vinna på att uppgradera ditt RIAA-steg! Låna från någon. Köp på öppet köp. Just do it ;) |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 01:07:10
|
Apropå pressningar: maximal ocentrering får vara 0,8 mm om man ska undvika hörbart svaj, enligt Svenska Hifiinstitutets testskiva "Bättre Ljud" (med Ernst-Hugo Järegård som guide - fantastisk platta!). Det är inte många av de skivor jag spelat hittills som med säkerhet kommer under den marginalen. Pekka |
|
|
Pipes
Member
591 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 01:10:54
|
Lugn Hatoil, lugn. Vi behöver inte bli arga här i vår fina lilla tråd.
FR:en är helt suverän. Byggkvaliteten är underbar, hade jag inte varit student (inte mycket pengar, CSN är snåla) så hade jag redan köpt den. Den hade kanske inte passat tematiskt på min VPI, men jag tror att jag hade kunnat vänja mig =). |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 01:17:06
|
Apropå fel hit och dit, så upptäckte jag häromdagen att min gummimatta var lite ojämn. Den hade en tjockare sida där skivan alltid guppade upp varje varv. I alla år har jag trott att det var skivorna som var skeva (vilket de ju också ofta är iofs)!
Nu har jag slipat ner den så att den blivit jämnare, men det gjorde mer för ögat än för ljudet om jag skall vara ärlig. Så slappna av. De små felen finns där, men spelar mindre roll i sammanhanget om man får de stora sakerna rätt. |
|
|
Pipes
Member
591 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 01:19:09
|
Jag håller helt med. Vi kommer aldrig helt bli av med de små felen, men de är i sammanhanget också av mindre betydelse. |
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 01:20:01
|
Hatoil, jag har uttalat mig om Beatles på originalvinyl vs CD - inte alla vinylskivor, även om de alla lider av det jag envisas med att kalla systemfel. Sentecs RIAA är, liksom övriga apparater i 9-serien, sällsynt välljudande. Jag vet alltså av egen erfarenhet att vinyl kan låta mycket bra - förvånansvärt bra - när anpassningen PU-RIAA är exakt och när pressningarna så medger. Det senare händer inte ofta, men när det väl händer är det värt allt pillande. Inte minst med tanke på alla de skivor som inte finns i goda CD-överföringar. Mvh Pekka |
Edited by - pekka.j on 2002/11/05 01:22:39 |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 01:27:21
|
Hm. Vad är det med Sentecen som skulle vara så fel då? Skulle den grumla till ljudet i mellanregistret?
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 01:28:18
|
Pekka, jag vill bara ditt bästa ;) Och efter att ha hört Sentec-steget för första gången i min nya stereo så blev jag så besviken att jag kände att jag måste varna dig. Trivs du med den är det helt ok, jag vill bara inte att du skall missa något. |
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 01:36:21
|
Tack för omtanken! Jag återkommer med nya rapporter gällande mina mer perfekta pressningar! Och då förhoppningsvis med lika perfekt PU-inställning! PJ
|
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 01:49:12
|
Pekka, då tog jag fel. Jag har ingen Beatels på vinyl så hur de låter har jag ingen aning om. Det var bara att med det RIAA-steget skulle inte några av mina skivor låta bra på vinyl. Inte de bästa förutsättningarna.
Lycka till med intrimningen!
Thomas, det lät inte vackert, lite som taskig mp3 jämfört med cd eller vinyl. Allt det vackra försvann, 3-dimensionaliteten, snabbheten, detaljerna. Grumligt var bara förnamnet.
Men jag har faktiskt levt med det ganska länge utan att klaga också. Och ändå gillat vinyl, så det beror ju mycket på övriga anläggningen. Kanske är det först nu jag kan höra bristerna? I prisklassen kanske den är bäst, vad vet jag? Tror den kostade 7-800 när jag köpte den. |
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 01:53:02
|
quote: Originally posted by Hatoil
SZR, du kan få låna min Sentec om du vill prova? Kanske brorsan vill ha det iofs, han är sugen på att köpa skivspelare. Annars är det definitivt till salu!
Skulle vara mkt intressant om det gick att ordna. Det bästa är ju en egen uppfattning. Jag hör av mig via PM. |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 02:03:38
|
Hmm, listpris på PP-9 var ca 2 000 kr (el möjligtvis 2 500 kr), och det är allt annat än en budgetprodukt. Men jag vet att de sista exemplaren såldes ut av någon agent för 700-800 kr - rena rama rånet! En titt inuti vittnar om den höga byggkvaliteten. PP-9 gör vad alla hifi-produkter borde göra, dvs förstärker signalen (och RIAA-kompenserar förstås, med stor exakthet dessutom) utan att lägga till eller dra ifrån. Man kan medelst omkopplare justera för olika ingångsresistans och -kapacitans. För OM-40 ska man löda in ett par nya komponenter för absolut rak tonkurva. Om Hatoil har vägarna förbi (södra Stockholm) är även han välkommen på lyssning när allt är klart (vilket förhoppningsvis blir i morgon - läs i dag!). Mvh Pekka |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 02:13:09
|
är det Beatles eller RIAA:n som gör stor skillnad?
Ja, utan att trampa i klaveret så vet du nog själv
Funderar på att byta upp mig rejält till en Lyra Helikon och något Tom Evans steg.
Ja, jag är själv väldigt inne på att lyssna på Helikon, och kanske Clearaudio Accurant. Även Tom Evan's Groove är av största intresse. Gå in på deras sida http://www.besthifiintheworld.com Har mailat Bill några gånger där och han har en hel del intressanta saker att säga. T ex sa han att Helikon med Groove Riaa'n skulle vara en magisk kombination. Kan även tänka mig att deras billigare Riaa funkar också bra med den. Om Sentec Riaa'n åker runt på turne så skulle jag gärna vilja höra den lite, för att bilda mig en egen uppfattning.
Såg en schysst beg arm hos Veteran hifi som också skulle kunna passa mig, så kan jag köra dubbelt.
Jaså, vad för någon?? Själv vill jag ha en arm där jag kan byta pick-up fort, som typ VPI eller Graham.
Vet bara inte hur jag skall få pengarna att räcka, jag hade ju tänkt att köpa nya högtalare...
Samma här. Men jag satsar först på skivspelaren, sedan får det bli nya högtalare.
Eftersom jag ju numera spelar med en anläggning (inklusive kablar!) och ett rum som ger en återgivning som är mer transparent och dynamisk än det mesta jag har hört är det inte konstigt att även vinylavspelningen avslöjas in i minsta detalj.
Ja, om du anser dig få ut det mesta av vinyl ljudet med en Ortofon OM-40 och en Sontec Riaa'n, kul för dig. Själv så skulle jag inte välja dom.
Jag får än en gång understryka att Beatles-jämförelsen handlar om vinylpressningar i förvisso gott, men ändå second hand-skick mot CD-överföringar som alltså verkar vara relativt oprocessade - något som tyvärr börjar bli en ovanlighet. Med vinylskivor i nyskick eller nära är det förstås mindre skillnad. Jag ska fortsätta min resa genom samlingen.
Ja, testet duger nog för dig, själv så ser jag inte det som ett bra test. Men smaken är olika.
|
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 09:21:40
|
nin, den här tråden var väldigt trevlig fram till ditt inlägg ovan. Kan du inte hålla en hyfsad samtalston föreslår jag att du håller dig borta.
Jag vill också än en gång understryka att det är betydligt mer kunskapsbringande att lyssna själv än att blint lita på diverse s k auktoriteter. Det är också klädsamt att inte uttala sig om produkter som man inte känner till.
Vänligen Pekka |
Edited by - pekka.j on 2002/11/05 09:25:34 |
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 10:49:45
|
Å så är man tillbaka vid datorn för att förkunna att det numera är ordning på torpet! Pickisen injusterad, VTA rimligt korrekt och härligt distfri återgivning även från goda vinyler! Spisar i skrivande stund "I know there's something going on" från Fridas första solo-LP. Phil Collins trummor smattrar på bra! Har också avnjutit Peter Ekberg Pelz tolkandes Bellman på högfartsgraverad vinyl (inspelning, mixning och gravering utan klangbearbetning, berättar konvolutet), Yazoo-LP:n "You and me both" samt maxisingeln "Jimmy Dean" med Troll. Men gamla Beatlesvinyler får nog fortfarande betraktas mer som kuriosa än som seriöst alternativ till CD. Av detta lär vi oss två saker: man ska aldrig underskatta betydelsen av en korrekt injusterad pick-up, och man ska aldrig underskatta kapaciteten hos kombinationen OM-40 och PP-9! Nu blir det ett nytt djupdyk i samlingen. Jäklar vad kul! Glada vinylhälsningar Pekka |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 11:24:04
|
Hatoil,
har du möjlighet att spela in på dator? Skulle vara intressant att höra.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 12:00:01
|
pekka.j, Jag undrar vart jag var otrevlig? Kan det vara så att jag inte delar din uppfattning och därför blir du sur? För jag anser mig inte varit otrevlig, jag skrev det jag tycker, samma som du gör.
Jag vill också än en gång understryka att det är betydligt mer kunskapsbringande att lyssna själv än att blint lita på diverse s k auktoriteter. Det är också klädsamt att inte uttala sig om produkter som man inte känner till.
Ja, du har säkert en massa kunskap och dyl, det säger jag inget om. Men sedan så delar jag inte dina åsikter om hur man bäst får ut mest välljud ur en stereo, men det ska du respektera också. Jag har inte lyssnat på Sontec Riaa'n eller ortofon OM-40. Jag sa bara att OM-20 är något som kanske duger till farsans gamla sony skivspelare. Så det som låter bättre i mina öron, är bättre för mig, svårare än så är det inte.
|
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 12:18:36
|
quote: Originally posted by pekka.j
Högst irriterande är det när man suttit en stund och skrivit och så försvinner allt ut i cyberspace. Därför är detta en repris för-författad i Word.
Jag har alltså efter några veckor tagit mig ordentligt i kragen och installerat min luftlagrade skivspelare. Strålande vacker och smäcker är den, och det märks att upphovsmannen Robert Grubstad är designer. Att spelaren också är state of the art rent tekniskt gör ju inte saken sämre. Tidningen Audio/Video hade en stor artikel om spelaren 1991, om jag inte minns fel.
För er som inte såg Roberts eget exemplar vid Arken-mässan kan jag berätta att det handlar om en luftlagrad spelare i två delar. Grunden är två glaschassin, ett smalare för motor och –styrning, och ett bredare för tallrik och arm. De två delarna vilar på sorbothane-kuddar och justerbara koner. Tallriken är tillverkad av fem kg akryl och drivs av en sytråd från den separata batteridrivna motorn. Såväl tallrik, arm som överchassi (mitt exemplar i skinnklädd MDF) vilar på luft. Armen är extremt kort, ca 10 cm, och behöver ingen motvikt med min pick-up. Jag använder en Ortofon OM-40 (MM med vdH-nål) samt ett till pick-upen anpassat Sentec PP-9 RIAA-steg. Luftlagringen av tallriken gör den i det närmaste friktionsfri, och den verkar kunna snurra till döddagar om man klipper sytråden. Verket är helt tyst, och det enda man störs av är dåliga vinylpressningar, repor och knaster samt andra vinylsystemfel. Jag vill passa på att åter tacka Robert, om han läser detta, för en väldigt trevlig konstruktion.
Eftersom ett gäng amerikaner citerats flitigt här på nätet (hejsan, nin!) så tog jag fram Beatlessamlingen för en jämförelse mellan vinyl och CD. Innan dess hade jag justerat spelaren och värmt upp med Flamingokvintetten, Sandy Posey, Robert Broberg och Fonzie-skivan.
Jag har svårt att förstå hur någon kan föredra Beatles på vinyl. Det som kan sägas till vinylens försvar är att den låter ganska OK klangmässigt. Å andra sidan innehåller ju inspelningarna varken de lägsta eller högsta frekvenserna. McCartneys basspel är hyggligt tydligt, och Ringos hi-hats och cymbaler kommer med, om än ännu mer skramliga. Det stora problemet infinner sig i mellanregistret. Rösterna befinner sig i det område där vinylens dist gör sig väldigt påmind. Men än värre är att röster, instrument, ekon och ambiensljud blir en enda goja. Det är utan tvekan ett resultat av den analoga kopia på kopia-process som föregår vinylskivan. Att byta till CD är som att genomgå ett reningsbad. Klangen är intakt, men allt framgår med en mycket större tydlighet. Dynamiken ökar avsevärt. Det är lättare att följa melodier och man hör rumsekot som följer på handklappet. Rösterna går att separera när de inte plågas av distorsion. Trummorna blir tyngre och kan, vid tillräcklig volym, framstå nästan fysiskt. Det är nästan som att ha Lennon i vardagsrummet!
Jag minns själv den tveksamhet som fanns bland vissa hifi-tyckare när Beatles först kom på CD 1987. För mig framstår oron som obefogad, eller åtminstone starkt överdriven. Man kan också fråga sig vad dessa guldöron har lyssnat genom när de kommit fram till sina slutsatser. Själv är jag glad att jag skaffat hela CD-katalogen, inklusive mono-mixningarna på 7 cm-singlar. Jag tror att närmare än så här går det inte att komma hur Beatles lät i studion. Jag bävar inför en framtid där världens bästa popgrupp kanske kommer att återutges i brustvättat, ommixat och remastrat skick på SACD. Det vore verkligen att stjäla framtida generationer på stora musikupplevelser.
Ändå måste jag avslutningsvis framhålla att Beatles på original-vinyl låter bättre än en hel del annan vinyl. Flera 70-talspressningar är så gott som ospelbara och 80-talarna väldigt diskanthöjda – men det är ett annat kapitel... Nu ska jag spela lite audiofilutgåvor!
Med vänlig hälsning
Hej Pekka
Din skivspelare är helt okey! Hoppas du sätter på en bättre pickup samt Riia det är den säkert värd. Jag har själv haft både ett Sentec Riia steg och en Ortofon OM40 en gång. Sentec:n böt jag snabbt som ögat mot en Fidelity Researths Frt 3g,trots att dessa är från samma decenium så är det klass skillnader mellan dessa. gamla "utdöda?" Ljudprodukter i Malmö lurade på mig en OM40 en gång, den var det första enkla steget mot hifinirvana sade dessa,jag har tagit många steg frammått sedan dess. Var köper du nya nålar till OM40:an har inte sett att någon fortfarande säljer denna pickup! Däremot är det flera som säljer "snik" varianterna av den dvs OM5,OM10,OM20. Men det är klart är du nöjd med dessa gammla prylar så varför inte, jag hoppas att de mäter bra åtominstånde. Mvh Kenth
" tyvärr all vinyl glimmrar ej" |
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 13:04:35
|
Hej Kenth!
Jag får än en gång tacka dig, liksom andra forumdeltagare, för den omtanke ni ägnar mitt val av pick-up och RIAA-steg. Jag själv har inte hört någon lika välljudande kombination - med reservation för att det för mig är ointressant med kombinationer i 10 000-kr-klassen och över. Men de dyringar jag hört har sällan imponerat. I mitt rum låter nu de bästa vinylpressningarna ganska likt CD, vilket är ett mycket gott betyg. Målet är, precis som med CD, minsta avvikelse från musiken så som den framfördes.
Min fasta övertygelse är fortfarande att hifi-produkter ska bedömas efter sin ljudåtergivningsförmåga - inte efter faktorer som ålder eller pris. Det vore fortfarande intressant att höra vari felen hos OM-40 och PP-9 skulle ligga. Pick-upen har extremt god spårning (över hela skivan) tack vare vdH-nål, litet skivslitage, god frekvensgång, liten dist samt hög utnivå. RIAA-steget är brus- och brumfritt, korrigerar RIAA-kurvan mycket exakt och kan specialanpassas, vilket jag alltså gjort. Det innehåller också en snillrik nätdel. Den resulterande tonkurvan ligger inom 0,3 dB. Dessa kvaliteter kan också höras, kan jag lova! Hur många andra kombinationer har de uppräknade kvaliteterna, ens i dyringklassen?
För ordningens skull kan jag berätta att jag tidigare ägt Ortofon SPU Gold med både trafo och aktiv step-up, Sumiko Blue Point Special och Goldring 1042. Ingen har nått upp till de prestanda jag önskar.
nin, firman heter Sentec - inte Sontec, som är en hifi-butik på Odengatan i Stockholm - och har sysslat med hifi sedan tidigt 70-tal. Dess chefskonstruktör Johan Bernström är en av Sveriges absolut duktigaste hifi-designers. Bland firmans klassiker kan nämnas byggsatsserien 77 samt 8-serien med bl a tuner samt alltså den genomgående extremt goda 9-serien. Apparaterna är oerhört välbyggda och en fröjd för ögat när man lyfter på locket. Du kan läsa mer om Sentec om du går till närmaste bibliotek och ber att få låna gamla årgångar av Hifi & Musik samt Musik & Ljudteknik.
Kenth, nålen Super OM-40 kan såvitt jag vet fortfarande köpas som reservdel hos Ortofonhandlare. Den sätts med fördel på existerande OM-10 eller 20-hus.
Med vänlig hälsning
|
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
Edited by - pekka.j on 2002/11/05 13:11:06 |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 13:06:02
|
quote: Originally posted by Pipes
Är det någon som vet var man kan köpa NLE:n samt hur mycket den kostar?
Som ägare av NLE17 med erfarenhet med Niels Larsen kan jag berätta att du bör ta kontakt med honnom pr. post eller telefon. Han är en perfektionist och lite pedant, och detta enligt honnom:
N.L. Elektronik Nybro Vaenge 67 DK-2800 Lyngby Danmark TLF: +45 45 88 44 12
Du skall få en omfattande infopaket som svar. Den 19. oktober 1999 kostade NLE 17 3.480 DKK. |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 14:49:10
|
Till alla er, som gillar Ortofon: kolla den nya Vinyl Master MM -serien (under Nyheter). |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
|
Pipes
Member
591 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 15:38:44
|
Tack Markku! När mitt electrocompaniet försteg åker ut så blir det nog NLE17 som får ersätta i alla fall phono delen. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 16:43:32
|
nin, firman heter Sentec - inte Sontec,
Sorry, var nyvaken! |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 17:01:26
|
quote: Originally posted by pekka.j
Hej Kenth!
Jag får än en gång tacka dig, liksom andra forumdeltagare, för den omtanke ni ägnar mitt val av pick-up och RIAA-steg. Jag själv har inte hört någon lika välljudande kombination - med reservation för att det för mig är ointressant med kombinationer i 10 000-kr-klassen och över. Men de dyringar jag hört har sällan imponerat. I mitt rum låter nu de bästa vinylpressningarna ganska likt CD, vilket är ett mycket gott betyg. Målet är, precis som med CD, minsta avvikelse från musiken så som den framfördes.
Min fasta övertygelse är fortfarande att hifi-produkter ska bedömas efter sin ljudåtergivningsförmåga - inte efter faktorer som ålder eller pris. Det vore fortfarande intressant att höra vari felen hos OM-40 och PP-9 skulle ligga. Pick-upen har extremt god spårning (över hela skivan) tack vare vdH-nål, litet skivslitage, god frekvensgång, liten dist samt hög utnivå. RIAA-steget är brus- och brumfritt, korrigerar RIAA-kurvan mycket exakt och kan specialanpassas, vilket jag alltså gjort. Det innehåller också en snillrik nätdel. Den resulterande tonkurvan ligger inom 0,3 dB. Dessa kvaliteter kan också höras, kan jag lova! Hur många andra kombinationer har de uppräknade kvaliteterna, ens i dyringklassen?
För ordningens skull kan jag berätta att jag tidigare ägt Ortofon SPU Gold med både trafo och aktiv step-up, Sumiko Blue Point Special och Goldring 1042. Ingen har nått upp till de prestanda jag önskar.
nin, firman heter Sentec - inte Sontec, som är en hifi-butik på Odengatan i Stockholm - och har sysslat med hifi sedan tidigt 70-tal. Dess chefskonstruktör Johan Bernström är en av Sveriges absolut duktigaste hifi-designers. Bland firmans klassiker kan nämnas byggsatsserien 77 samt 8-serien med bl a tuner samt alltså den genomgående extremt goda 9-serien. Apparaterna är oerhört välbyggda och en fröjd för ögat när man lyfter på locket. Du kan läsa mer om Sentec om du går till närmaste bibliotek och ber att få låna gamla årgångar av Hifi & Musik samt Musik & Ljudteknik.
Kenth, nålen Super OM-40 kan såvitt jag vet fortfarande köpas som reservdel hos Ortofonhandlare. Den sätts med fördel på existerande OM-10 eller 20-hus.
Med vänlig hälsning
Hej igen Pekka
Var det inte någon skillnad mellan den första OM 40:an och den senare super om 40 serien? Visserligen har de väl båda den gammla fina Van Den Hul 1 slipningen. Vad kostar en komplett super om 40:a i dag? När den begav sig på 80- talet låg priset på 900- 1000kr. Super om 20 kostar idag 995 kr vilket är allderles för mycket. Vad var det för fel på din Sumico Blue Point Special förutom priset? SBPS är väl en hygglig pickup anser jag. Mvh Kenth
|
|
|
Topic |
|