Author |
Topic |
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 14:39:24
|
Högst irriterande är det när man suttit en stund och skrivit och så försvinner allt ut i cyberspace. Därför är detta en repris för-författad i Word.
Jag har alltså efter några veckor tagit mig ordentligt i kragen och installerat min luftlagrade skivspelare. Strålande vacker och smäcker är den, och det märks att upphovsmannen Robert Grubstad är designer. Att spelaren också är state of the art rent tekniskt gör ju inte saken sämre. Tidningen Audio/Video hade en stor artikel om spelaren 1991, om jag inte minns fel.
För er som inte såg Roberts eget exemplar vid Arken-mässan kan jag berätta att det handlar om en luftlagrad spelare i två delar. Grunden är två glaschassin, ett smalare för motor och –styrning, och ett bredare för tallrik och arm. De två delarna vilar på sorbothane-kuddar och justerbara koner. Tallriken är tillverkad av fem kg akryl och drivs av en sytråd från den separata batteridrivna motorn. Såväl tallrik, arm som överchassi (mitt exemplar i skinnklädd MDF) vilar på luft. Armen är extremt kort, ca 10 cm, och behöver ingen motvikt med min pick-up. Jag använder en Ortofon OM-40 (MM med vdH-nål) samt ett till pick-upen anpassat Sentec PP-9 RIAA-steg. Luftlagringen av tallriken gör den i det närmaste friktionsfri, och den verkar kunna snurra till döddagar om man klipper sytråden. Verket är helt tyst, och det enda man störs av är dåliga vinylpressningar, repor och knaster samt andra vinylsystemfel. Jag vill passa på att åter tacka Robert, om han läser detta, för en väldigt trevlig konstruktion.
Eftersom ett gäng amerikaner citerats flitigt här på nätet (hejsan, nin!) så tog jag fram Beatlessamlingen för en jämförelse mellan vinyl och CD. Innan dess hade jag justerat spelaren och värmt upp med Flamingokvintetten, Sandy Posey, Robert Broberg och Fonzie-skivan.
Jag har svårt att förstå hur någon kan föredra Beatles på vinyl. Det som kan sägas till vinylens försvar är att den låter ganska OK klangmässigt. Å andra sidan innehåller ju inspelningarna varken de lägsta eller högsta frekvenserna. McCartneys basspel är hyggligt tydligt, och Ringos hi-hats och cymbaler kommer med, om än ännu mer skramliga. Det stora problemet infinner sig i mellanregistret. Rösterna befinner sig i det område där vinylens dist gör sig väldigt påmind. Men än värre är att röster, instrument, ekon och ambiensljud blir en enda goja. Det är utan tvekan ett resultat av den analoga kopia på kopia-process som föregår vinylskivan. Att byta till CD är som att genomgå ett reningsbad. Klangen är intakt, men allt framgår med en mycket större tydlighet. Dynamiken ökar avsevärt. Det är lättare att följa melodier och man hör rumsekot som följer på handklappet. Rösterna går att separera när de inte plågas av distorsion. Trummorna blir tyngre och kan, vid tillräcklig volym, framstå nästan fysiskt. Det är nästan som att ha Lennon i vardagsrummet!
Jag minns själv den tveksamhet som fanns bland vissa hifi-tyckare när Beatles först kom på CD 1987. För mig framstår oron som obefogad, eller åtminstone starkt överdriven. Man kan också fråga sig vad dessa guldöron har lyssnat genom när de kommit fram till sina slutsatser. Själv är jag glad att jag skaffat hela CD-katalogen, inklusive mono-mixningarna på 7 cm-singlar. Jag tror att närmare än så här går det inte att komma hur Beatles lät i studion. Jag bävar inför en framtid där världens bästa popgrupp kanske kommer att återutges i brustvättat, ommixat och remastrat skick på SACD. Det vore verkligen att stjäla framtida generationer på stora musikupplevelser.
Ändå måste jag avslutningsvis framhålla att Beatles på original-vinyl låter bättre än en hel del annan vinyl. Flera 70-talspressningar är så gott som ospelbara och 80-talarna väldigt diskanthöjda – men det är ett annat kapitel... Nu ska jag spela lite audiofilutgåvor!
Med vänlig hälsning
|
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
Edited by - pekka.j on 2002/11/04 14:43:30 |
|
goran
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 15:56:51
|
Hej Pekka! Kul att du fått igång min gamla skivspelare. Det är ju en del pyssel. Men du...Beatles är det inte analog tape som ligger till grund även för CDn vilket betyder att du har en del analogljud (distorsion?) även där. Finns det någon inspelning där man kan jämföra en helt analog process med en som har CD + digital tape? Det vore nåt. Hälsningar Göran Eriksson |
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 16:13:30
|
Hej Göran! Jo, det tog mig en stund att få i ordning allt. Den var visst en smula dammig... :-) Visst finns det dist även på inspelningarna, men inte i så hög utsträckning. Det skiftar också från spår till spår, bl a beroende på hur många pålägg man gjort. Analogt kan ju göras väldigt bra om kunskapen finns, och det var snarare bättre förr på den fronten. Men det jag ville utröna var om det låg något i det som några amerikanska branschmänniskor hävdat, nämligen att originalvinylen skulle låta bättre än CD-överföringarna. Jag känner själv inte till någon inspelning som gjorts analogt och digitalt parallellt hela vägen. Kanske någon annan vet? Med vänlig hälsning Pekka |
Edited by - pekka.j on 2002/11/04 16:13:47 |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 16:34:39
|
Pekka, om du på allvar vill spela vinyl så skaffa dig ett bättre RIAA-steg! Skivspelaren låter ju kanon (på din beskrivning), pickupen vet jag inget om, men ett Sentec PP-9 har jag i garderoben. Din recension gjorde mig så nyfiken att jag plockade fram det igen. Jag lyssnar på mina skivor genom min integrerade förstärkares inbyggda RIAA-steg, men har aldrig jämfört det med Sentecen förrän nu. För att uttrycka det milt, skulle jag tvingas lyssna genom Sentecen skulle jag inte spela särskilt mycket vinyl heller ;)
Det finns ju mycket i kedjan som påverkar ens upplevelser. Förstärkeri, högtalare, kablage mm. Tex kan jag döda mycket av det goda i min vinylåtergivning med ett par dåliga högtalarkablar. Hör man då till dem som anser att det inte spelar någon roll vilka sladdar man har, ger man ju inte vinylen (eller ens cd:n) en chans. Säger inte att du är sådan, men det finns ju den åsikten här ibland.
Har inga Beatlesskivor själv, så på den punkten är jag novis. Däremot blev jag väldigt sugen på att köpa ett bättre (externt) RIAA-steg nu när jag hörde hur mycket den delen betydde. Ge inte upp än! |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
robban
Audio Concept
491 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 19:34:42
|
Hej Pekka/Göran,
otroligt kul att du har glädje av spelaren. Den du har var säkert en av de första modellerna och en hel del förbättrades långs vägen. Den slutliga modellen var nog lite annorlunda på diverse punkter, lager, arm etc. Jag måste berätta att efter mässan, där responsen var enorm vad gällde intresset för vinyl generellt och spelaren specifikt, bestämde mig för att göra en ny spelare. Erfarenheterna hämtas från den gamla spelaren, men rent praktiskt skiljer den sig väsentligt.
Den har bl. a,
Chassi i två delar. Arm och tallrik ”vilar” på vibrationsabsorberade gummi. Båda chassin står på Soundcare ben. Motor i separat chassi. 50mm akryl tallrik med stor skivpuck. Topplager av keramik Inbyggt RIAA steg av mycket hög kvalitet. Batteridrift. Mycket lång driftstid. Klarar 33/45. Grundversionen levereras med Origin Live Silver Tonarm och pickuper från Dynavector. Valfri arm/pickup kan monteras, och den kan givetvis levereras utan arm och pickup.
Har inte fastställd priser ännu. Jag skall se om jag kan få fram en bild av den i morgon. Det vore jättekul om du/ni kunde komma förbi och lyssna på den vid tillfälle. Den kommer vara spelklar mot slutet av veckan.
Vinyl rules!
mvh
|
Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via, |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 20:15:19
|
Pekka,
skulle vara kul att få jämföra Ortofonen med Shure V15VxMR någon gång. Blir det en lyssningstest hos dig någon gång, så kan jag försöka ta med min skivspelare .
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 20:48:01
|
Pekka, om du på allvar vill spela vinyl så skaffa dig ett bättre RIAA-steg! Skivspelaren låter ju kanon (på din beskrivning), pickupen vet jag inget om, men ett Sentec PP-9 har jag i garderoben. Din recension gjorde mig så nyfiken att jag plockade fram det igen. Jag lyssnar på mina skivor genom min integrerade förstärkares inbyggda RIAA-steg, men har aldrig jämfört det med Sentecen förrän nu. För att uttrycka det milt, skulle jag tvingas lyssna genom Sentecen skulle jag inte spela särskilt mycket vinyl heller ;)
|
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 21:07:19
|
Hatoil, menar du att Sentec:en är så dålig? Eller att den inte passar med din pu? Du kanske har en ohyggligt bra RIAA i din stärkare.
Jag änvänder OM 30 och har funderat på en PP9 eftersom jag hört att dessa fungerar bra ihop!? (har nu ProJect) Någon bättre rekommendation i hyffsad prisklass? |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 21:21:57
|
Hatoil,
din PU är kanske inte anpassad till Sentecen. Pekkas är anpassad att passa specifikt till OM40.
Thomas |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 22:25:49
|
Jag har inte hört Sentec Riaa'n men hört Ortofon OM-20 och det var ju inget att hoppa över ån för. Sedan får ju såklart LTS:are och andra tycka att det inte finns något bättre än Ortofon OM-40 och en massa Sentec saker, det är upp till dom. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 22:27:16
|
Har inga Beatlesskivor själv, så på den punkten är jag novis. Däremot blev jag väldigt sugen på att köpa ett bättre (externt) RIAA-steg nu när jag hörde hur mycket den delen betydde. Ge inte upp än!
Det gör en stor skillnad. |
|
|
Pipes
Member
591 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 22:33:07
|
quote: nin Posted - 2002/11/04 : 22:25:49 -------------------------------------------------------------------------------- Jag har inte hört Sentec Riaa'n men hört Ortofon OM-20 och det var ju inget att hoppa över ån för. Sedan får ju såklart LTS:are och andra tycka att det inte finns något bättre än Ortofon OM-40 och en massa Sentec saker, det är upp till dom.
Jag har hört Sentecen med en OM-40 och jag måste nog hålla med nin (detta börjar bli pinsamt, kan du inte säga något som jag kan säga emot), till kombinationens försvar skall sägas att spelaren inte var av toppkvalite samt att pickupen förmodligen var ganska sliten. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 22:56:52
|
OM-20 är nog inte att jämföra med OM-40.
Skulle dock vilja höra vilka PU's under 5000:- som rekommenderas i övrigt.
T |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 22:59:31
|
Under 5000 skulle jag vilja rekomendera Adikt för 3200:-
Mikael |
www.selleri.de
|
|
|
n/a
deleted
776 Posts |
Posted - 2002/11/04 : 23:08:13
|
Jag skulle vilja slå ett stenhårt slag för Rega Exact... 4750:- |
//Jonas
Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
|
Pipes
Member
591 Posts |
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 00:08:30
|
Nej, min Sentec är inte gjord specifikt för min pickup, utan för MM-pickuper i allmänhet. Jag köpte den för ganska länge sedan för att kunna spela skivor i min gamla stereo. Redan då sade de i butiken 'den är inte så himla bra, men den fungerar' och det räckte för mig då. Jag ville inte betala så mycket utan bara kunna spela skivor överhuvudtaget. Nu när jag tog fram den igen måste jag säga att den är riktigt dålig. Jag skulle inte kunna spela en enda skiva och få det att låta bra, så illa var det. Men som sagt, det beror ju lite på hur anläggningen ser ut i övrigt.
Jag har en Clearaudio Aurum Alpha MkII som jag gillar, kostar runt 2000:-. I övrigt vet jag inte så mycket om pickuper i prisklassen. Hade en Linn K9 förut, den lät också bra men jag tror inte att de säljs längre.
Jo, mitt inbyggda RIAA-steg duger ;) Sitter i en Plinius 8150.
SZR, du kan få låna min Sentec om du vill prova? Kanske brorsan vill ha det iofs, han är sugen på att köpa skivspelare. Annars är det definitivt till salu!
nin, är det Beatles eller RIAA:n som gör stor skillnad? :) Funderar på att byta upp mig rejält till en Lyra Helikon och något Tom Evans steg. Borde låta fint, eller vad tror du? Såg en schysst beg arm hos Veteran hifi som också skulle kunna passa mig, så kan jag köra dubbelt. Vet bara inte hur jag skall få pengarna att räcka, jag hade ju tänkt att köpa nya högtalare... |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
Pipes
Member
591 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 00:19:22
|
Är det Heliusen eller Fidelity Research armen du har tittat på? |
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 00:28:46
|
Tack för alla råd! Några kommentarer: OM20 är en standardnål som bl a medlevererades till Dual CS5000, och kan, som Thomas påpekade, inte mäta sig med OM40. Eftersom jag ju numera spelar med en anläggning (inklusive kablar!) och ett rum som ger en återgivning som är mer transparent och dynamisk än det mesta jag har hört är det inte konstigt att även vinylavspelningen avslöjas in i minsta detalj. Jag får än en gång understryka att Beatles-jämförelsen handlar om vinylpressningar i förvisso gott, men ändå second hand-skick mot CD-överföringar som alltså verkar vara relativt oprocessade - något som tyvärr börjar bli en ovanlighet. Med vinylskivor i nyskick eller nära är det förstås mindre skillnad. Jag ska fortsätta min resa genom samlingen. Kombinationen RIAA-pu är det inget fel på - tvärtom. Jag har ju tidigare spelat med den - i just en Dual CS5000 - och det lät finfint med goda och välbehållna pressningar. Det vore intressant att höra på vilka grunder Sentec PP-9 inte skulle hålla måttet. Hatoils erfarenhet kanske bygger på dålig matchning med pu:n? Det kan bli stora avvikelser från rät tonkurva. Jag är förvisso inte främmande att pröva andra RIAA-steg. Någon som har ett NLE 17 att låna ut? Däremot ska jag på den nya spelaren fortsätta att finjustera pu-inställningen, ffa VTA. Ytterligare ett vinylproblem: skivorna varierar å det grövsta i tjocklek! Robban, jag kommer gärna över och tittar på den nya spelaren! Efter installationen i går har jag ett par idéer till ytterligare förbättring som jag gärna testar med dig. Thomas, du är förstås välkommen över på lyssning och jämförelse. Vi kan väl höras via mail. Med vänlig hälsning |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
Edited by - pekka.j on 2002/11/05 00:39:48 |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 00:33:32
|
Förresten Pekka,
hur går det med Behringer EQn? Har du någon nytta av den i ditt rum? Positiva och negativa omdömen?
T |
|
|
Pipes
Member
591 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 00:42:04
|
quote: Ytterligare ett vinylproblem: skivorna varierar å det grövsta i tjocklek!
Detta är ett problem som man inte lätt kommer runt. Jag och en vän har löst det på två olika sätt. Jag har valt att försöka hitta ett medelläge där de flesta skivor låter skapligt medans min kompis helt enkelt har gått efter majoritetsprincipen och ställt in VTA:n efter hur tjocka en majoritet av hans skivor är.
quote: Någon som har en NLE 17 att låna ut?
Är det någon som vet var man kan köpa NLE:n samt hur mycket den kostar?
|
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 00:47:33
|
Thomas, med Behringern går det en smula trögt, tyvärr. Dels har jag inte hunnit ägna den så mycket tid som jag skulle önska, dels skulle jag behöva göra en tonkurvemätning. Skivorna varierar ju så förfärligt i basnivå. Den elakaste stående vågen är alltså uträknad till 82,5 Hz. Jag har gjort en subjektiv grovjustering av nivå och Q-värde (minimum-position) på cr8 samt börjat leka med Behringern. Därefter har jag laddat ner sinuskurvor på mp3 från 16 till 106 Hz. När jag lyssnar igenom dessa verkar det som om det börjar gröta till sig någonstans strax över 70 Hz och sedan tilltar. En fråga: jag lyckas inte av någon av bruksanvisningarna utröna om man kan använda flera av de 12 filtrena samtidigt. Hur är det med det egentligen? Nu kör jag med 82 Hz, ganska litet Q-värde och stor dämpning. En viss förbättring ger det, men jag tror att en hel del ytterligare skulle kunna göras. Mvh Pekka |
Edited by - pekka.j on 2002/11/05 00:51:23 |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 00:52:35
|
Jo,
det är lite klurigt det där utan mätning. Du kan använda alla 12 filtrena samtidigt. Jag tror du också kan separera vä och hö kanal och få 24 filter. Jag kör på ett filter nu, 47 Hz. 70 Hz låter högt, lite för högt - nära delningsfrekvensen? Jag har också en topp runt 80 Hz, men den rör jag inte. Du kan inte justera lutningen på filtret först? Eller är Q ratten optimalt inställd?
T |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 00:55:15
|
Pipes,
ytterligare en aspekt...de flesta skivor är inte absolut plana. Om skivan varierar ±1 mm varierar VTA dynamiskt under spelning. Vakuumplatta skulle fixa det iofs.
T |
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 01:03:42
|
Q-ratten på cr8 justerades på IÖ:s inrådan innan Behringern kopplades in i anläggningen, och minimiläget är väl det som ger maximal utsträckning nedåt i frekvens. Det verkar som om det är optimalt, men visst skulle jag kunna pröva alternativa inställningar. Jag ska också gå igenom hela Behringerfiltret, nollställa och börja om från början så fort jag får tillfälle. Jag glömde nämna att jag också fasvänt bashögtalarna, vilket teoretiskt skulle kunna hjälpa då ståendevågen hamnar mitt i delningen. Det gjorde dock ingen noterbar skillnad, så de åker nog tillbaka till rätt fas när jag börjar om. PJ |
Edited by - pekka.j on 2002/11/05 01:31:41 |
|
|
Topic |
|