Author |
Topic |
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 20:16:05
|
pekka, Btw, det är dom engelska första press släppen du har eller?? |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 23:22:54
|
nin, det var Fidelity Research-armen jag var sugen på, men har just upptäckt att jag inte har en passande armbas (tror jag). Så då måste jag jaga rätt på en sådan först :( Kul att höra Tom Evans sida av saken. Undrar bara om min spelare räcker till för en sådan kombination. För att inte tala om ekonomin.
Thomas, jag kan väl i teorin spela in till datorn, men tvivlar på att det skulle låta bra. Ljudkortet (TB Santa Cruz) har bara minikontakter, jag har bara billig kabel som passar, och stereon står för långt bort. Äger inte heller några ljudprogram, mer än vad som ev följer med Windows. Skulle vara kul att prova någon gång men orkar inte testa just nu. Vet knappt hur man gör ;)
pekka, kul att du fått ordning på prylarna! Jag går också bara på hur det låter. Har inga fördomar mot Sentecen men i min stereo lät det inte bra. Min förstärkare kostade drygt 20k så jag tror knappast att riian är i 10k kronors klassen. Funkar det för dig så är det ju lugnt. Skulle gärna komma och lyssna, men har flyttat från Stockholm till Göteborg. Välkommen in om du har vägarna förbi :) |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 23:37:29
|
Hatoil,
jag tänkte mest på skillnaden mellan RIAA-stegen. Ej absolut ljudkvalitet.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
Pipes
Member
591 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 23:37:38
|
quote: nin, det var Fidelity Research-armen jag var sugen på, men har just upptäckt att jag inte har en passande armbas (tror jag). Så då måste jag jaga rätt på en sådan först :( Kul att höra Tom Evans sida av saken. Undrar bara om min spelare räcker till för en sådan kombination. För att inte tala om ekonomin.
Vad har du för spelare Hatoil? |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 23:59:17
|
Thomas, jag har aldrig gjort det förut så det skulle ta lite tid både att rigga och komma på hur. Är sådana inspelnignar meningsfulla? Skulle vara lättare om ni bara kom hit istället :)
Pipes, en Micro Seiki DDX-1000. Mitt bästa begagnatköp hittills, allt annat har jag växt ur (nästan). Vad har du? Var det en VPI som nin?
|
|
|
Pipes
Member
591 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 00:05:59
|
Ja, jag har en uppgraderad VPI HW19 mk-2 medan nin har en mk-4. Jag använder en Rega RB-300/Ortofon MC30 Super (eller ibland original MC30:an) kombination på spelaren. Armen kommer dock att uppgraderas inom kort, vet inte ännu till vad. Möjligen blir det en Mörch arm istället för regan. |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 00:21:37
|
Hatoil,
Shure jag skulle kunna komma på besök om du inte bor för långt borta.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
Pipes
Member
591 Posts |
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 01:08:36
|
Ja, jag har en uppgraderad VPI HW19 mk-2 medan nin har en mk-4. Jag använder en Rega RB-300/Ortofon MC30 Super (eller ibland original MC30:an) kombination på spelaren.
Jag måste erkänna ett stort misstag jag gjort. Har haft både MC-30 Supreme innan och MC-20 Supreme, men efter ett idiotgrej där jag var stressad och skulle torka av under armen...ja, så bröt jag av nålen!! Så nu har jag en MC-10 Supreme och den är bra sämre än dom jag hade innan. Så nu får det bli en bra budget pick-up tills jag kan köpa Lyran eller Clearaudio eller vad det blir. Vad det någon som sa att man kunde köpa Ortofon JUBILEE från tyskland för bara 800 Euro?? |
|
|
Pipes
Member
591 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 01:56:30
|
Grattis nin, man blir så härligt förbannad på sig själv när man lyckas göra något sådant. Har själv lyckats göra det med en MC-20 Super, kommer ihåg känslan, inte roligt alls.
Om du ska sälja MC10:an när du har köpt ny pu så kan du väl höra av dig. Mina båda MC30s börjar bli gamla även om främst original MC30:an fungerar bra fortfarande. |
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 08:45:55
|
Hej igen, alla vinylfantaster! Svar på några frågor: Ortofons Super-serie skiljer sig från original-OM genom att ha fler lindningar på spolen och därmed något högre utnivå. Men 40-nålarna har samma fina vdH-slipning. Jag kom över min 40-nål billigt, men tror att den ligger runt 1 500 kr i butik i dag. Super OM-10 kanske kostar 500-600 numera, och OM-20 ett par hundra ytterligare, så kombinationen blir alltså inte särskilt kostsam. Men visst har Ortofon stigit mycket i pris pga kursutvecklingen. Felet med Sumikon var att den lät för ljust och blodfattigt med standardbelastningen 47K. Kanske hade en justering gjort saken annorlunda. Ett annat fel var att den blev väldigt tyst när jag bröt av dess nål när jag skulle trixa med tonarmen... Ja, jag har genomgående förstapressningarna av Beatles-plattorna. Det kom nypressningar under sent sextiotal av de tidiga plattorna, och dem aktar jag mig noga för. De har inte heller den berömda gula Parlophone-etiketten, utan en svartvit etikett med "Parlophone" i en ruta. Singelskivorna var även på sextiotalet konsumtionsvara, och de allra flesta plattorna såldes direkt när de släpptes. Jag ska kolla exakt hur Beatles-vinylerna pressades. Det slår mig att jag ännu inte har spelat de plattor jag har som är i mint condition, bl a Beatles For Sale i stereo och Sgt Pepper i mono. Jag får gå upp på vinden och rota... Mvh Pekka
|
Edited by - pekka.j on 2002/11/06 08:50:59 |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 10:00:55
|
Pekka,
Enligt Ortofons sajt har 40 nål Fritz Gyger Type II slipning, icke van den Hul, som du skriver. |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 10:22:20
|
Thomas, är Göteborg får långt bort? ;)
nin, jag såg Ortofon Jubilee för €819 på www.audiovision-shop.de. Men hur de är att handla ifrån har jag ingen aning, såg bara en annons där. Synd på nålen :( |
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 10:33:41
|
quote: Originally posted by markku Enligt Ortofons sajt har 40 nål Fritz Gyger Type II slipning, icke van den Hul, som du skriver.
Tack för informationen! Jag får trösta mig med att de båda slipningarna ska vara väldigt lika. Förresten, Markku, vad betyder "ykä"? Någon har skrivit det på baksidan av min mono-version av "With the Beatles" som jag köpte i Helsingfors. Mvh Pekka
|
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 11:19:52
|
quote: Originally posted by pekka.j
quote: Originally posted by markku Enligt Ortofons sajt har 40 nål Fritz Gyger Type II slipning, icke van den Hul, som du skriver.
Tack för informationen! Jag får trösta mig med att de båda slipningarna ska vara väldigt lika. Förresten, Markku, vad betyder "ykä"? Någon har skrivit det på baksidan av min mono-version av "With the Beatles" som jag köpte i Helsingfors. Mvh Pekka
Hej igen Pekka
Orginal OM40 hade VDH typ 1 slipning, Super OM40 den "enklare" fritz slipningen. Mvh Kenth
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 12:55:47
|
Pipes, Ja, smart gjort av mig. Den MC-10 jag har är väl inget som jag skulle vilja sälja med gott samvete, så antagligen om jag köper en ny Ortofon så använder jag den i inbyte, för dom har väl kvar det?
pekka, Okej, för det finns ju en del som säger att dom har original pressningen när dom har den svenska original pressningen, och det är ju inte alls samma sak som att han den Engelska original pressen. Ja, jag har ingen Beatles LP's än men söker över nätet efter vad jag ska leta efter. Men det är inte lätt att hänga med i svängarna: "As I understand it, the general timeline for Beatles pressings is:
1963 - Parlophone black/gold label (very ornate, with metallic ink) - only "Please Please Me" is issued on this label... within a few months this and subequent LPs would be on:
1963 - Parlophone black/yellow label, originally with a legal notice around the rim of the label that starts with "The Parlophone Company..." Earliest copies pressed on this label don't yet have the "Sold in U.K...." notice, which was added in 1964.
1965 - Parlophone black/yellow label with a new label notice that begins "The Gramophone Company...". Also has "Sold in U.K...." notice.
mid-1969 - Parlophone black/yellow label, with label notice that begins like the 1965 one, with "The Gramophone Company...". "As the UK laws have changed, the "Sold in UK..." notice has been dropped. This is the last black/yellow label pressing for all LPs originally issued on the Parlophone label. Both stereo **and mono**versions of LPs are pressed with this label. This was the last regular issue of the mono LPs.
1970/71 - "1-boxed logo" black/silver EMI/Parlophone label versions are issued of the stereo LPs originally issued on Parlophone..
1973 - "2-boxed logo" EMI black/silver are issued of the stereo LPs originally issued on Parlophone.
1982 - a special re-press of the old mono LPs is issued... for those originally issued on Parlophone, facsimile black/yellow labels are created. The word "MONO" appears over the yellow Parlophone logo. Vinyl is thinner than original issues, as well.
Albums originally issued on Apple were pressed with the following labels:
1968 to mid-1969 - (dark) Apple label, with a "Sold in UK..." notice
mid-1969 - (dark) Apple label, **without** "Sold in UK..." notice. This is the last regular issue of the Apple mono LPs, until the 1982 re-pressing.
1973 - "The Beatles" (the "White Album") is re-pressed, this time as a side-opening LP [originals opened at the **top**!], and eventually without numbered sleeves
1982 - the Apple monos are re-pressed, with a lighter-green Apple label, and thinner vinyl.
There are certainly many exceptions to the above, like export issues, but that's a general overview." Från: http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?s=&threadid=6469&highlight=best beatles
Hatoil, Tack för hjälpen. Får se om jag chansar eller om jag tar den ifrån Sverige. 12K kr i Sverige va?
|
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 13:55:44
|
För nin och andra som letar Beatles originalvinyl: Jag har hittat en fantastisk sajt där man kan läsa allt och lite till om vad som kännetecknar de olika pressarna. Men i skivbutiker och på mässor brukar man oftast inte göra skillnad på de tidiga engelska pressarna, eftersom de kom under ett eller ett par års tid. Undantaget är första LP:n där första pressen har den berömda guldetiketten. Annars är den gula Parlophone-etiketten är det första man ska titta efter. Besök www.jpgr.co.uk Det säkraste är förstås att handla i affär el på mässa, så att man vet exakt vad man får. Mvh Pekka |
Edited by - pekka.j on 2002/11/06 13:56:26 |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 14:21:47
|
quote: Originally posted by pekka.j
Förresten, Markku, vad betyder "ykä"? Någon har skrivit det på baksidan av min mono-version av "With the Beatles" som jag köpte i Helsingfors. Mvh Pekka
Pekka,
I mina mina öron/ögon ville "Ykä" vara smeknamn till ägaren, Ylermi/Yrjänä/Yrjö som det ägentliga namnet. Ordet som sådant betyder inte någonting. |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 15:14:07
|
pekka, Tack för hjälpen! Nu ska jag kolla upp om det är jämt första pressningen UK som gäller när det gäller ljudkvalite. T ex så är det den tyska Magical Mystery Tour från tidigt 70-tal den att ha eftersom den har äkta stereo mixningar av Penny Lane, Baby your a rich man now och All you need is love. Och den ska låta bättre än UK (och andra släpp) eftersom dom fick den orörda original mastern medans UK släppet (och andra) kommer från hårt EQ körda produktions master. Oj, det är inte lätt att vara musikälskare.. |
|
|
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 15:55:30
|
Apropå vinyl och pressningar... Så har jag hittat en mycket bra butik, som alltid anger tillverknings år, skick och bolag. Mest 60-70 tals musik. Affären finns i Sundsvall och heter Harvest Records. Sa nån Neil Young?
http://surf.to/harvest |
Edited by - Jadde on 2002/11/06 16:13:57 |
|
|
svensson
många inlägg är det....
484 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 16:08:48
|
Vist är det mer liv i vinyl!!!!
Länge leve Musiken!
|