HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför/hur fungerar nätkablar?????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/02/21 :  16:34:38  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Första länken beskriver ingenting om hörbarhet hos olika apparater, bara bl.a. att vid EMC-mätningar så beror ustrålningen från apparatet hur sladdstället är orienterat i rummet.

I de andra Beldenlänkarna du hänvisar till får jag bara upp någon slags startsida.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/02/21 :  17:06:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Belden länken är rättad (bara mina dåliga datorkunskaper).

quote:
Egentligen tycker jag de som påstår att specialsladdställ innbär hörbara skilnader, även borde få stå för bevisbördan.


Vi har väl inte talat om specialsladdar, vanlig ölflex omfattas väl i resonemanget.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/02/21 :  17:08:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Sladdställ:

quote:
Fråga: Finns det någon definition på sladdställ? Termen används ibland som benämning på förlängningskabel.

Svar: Ja, sladdställ definieras i svensk standard (SS 428 08 66) som 'enhet bestående av en anslutningskabel med påmonterad materiel, såsom anslutningsdon, sladdströmställare'. I anmärkningen står: "Ett sladdställ har i allmänhet anslutningsdon i kabelns båda ändar. Sladdställ kan dock ha den ena kabeländen fri för anslutning t.ex. till bruksföremål eller senare komplettering med anslutningsdon, s.k. ofullständigt sladdställ."



Allt hämtat från Terminologicentrum: http://www.tnc.se/index.php?option=com_simplefaq&task=answer&Itemid=116&catid=47&aid=52

Man lär sig nya saker varje dag här på HiFiForum.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/02/21 :  17:21:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Egentligen tycker jag de som påstår att specialsladdställ innbär hörbara skilnader, även borde få stå för bevisbördan.



Varför måste vi bevisa?
Vi kan väl få tipsa om saker vi tycker ger ljudmässiga förbättringar?
Sedan får var och en testa själv, om man är nyfiken.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/02/21 :  18:00:26  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Som sagt, allt sådant som påstås kunna höras enkelt, är likaledes mycket enkelt mätbart. Jag har dock aldrig sett någon riktig underökning (papper) på sladdställs omtalade hörbara egenskaper. Helst skulle jag vilja läsa ett papper gjord från något universitet el.likn., typ AES-papper. Innan någon kan visa på verkliga hörbara/prestanda-skillnader har jag väldigt svårt att tro på de påståenden som man brukar kunna läsa om lite här och var.


Hur kan du veta det? Du vet ju inte ens hur man mäter de skillnader som gör skillnader i ljudet. Vidare åligger det verkligen inte oss, som hör skillnad, att komma med någon bevisbörda. Jag fattar faktiskt inte varför det alltid blir så här i sådana här trådar. Plötsligt tappade jag intresset att blindtesta. Jag skiter väl i om det går att mäta skillnaden. Om jag hör skillnad 10 gånger av 10 när vi skiftar nätkabel på min Audionetförstärkare så är det väl skillnad, eller?

Jag blir så trött

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/02/21 :  18:15:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
... bara bl.a. att vid EMC-mätningar så beror ustrålningen från apparatet hur sladdstället är orienterat i rummet.


Knoppen, du jobbar ju med sådana här saker, "Conducted emissions" handlar väl om ledningsbundna emissioner, inte fri strålning?

Det finns intressant info på SP's hemsida: http://www.sp.se/electronics/services/emc/docs/generisk_standard.htm

Där nämns Immunitet, EN 61000-6-1:2001 som är en standard för hur man kan testa en apparat som skall befinna sig i "Bostäder, kontor, butiker och liknande miljöer"
Normen testar med ledningsbundna störningar 150Khz-80Mhz på "Samtliga ledningar samt jord".

Hehehe, 80Mhz är inte mysigt även om det är små signalnivåer. Det räcker med ytterst lite kapacitivkoppling i en transformator för att kraftaggregatet skall få ta över filtreringsjobbet. Har man då inte inte hög bandbredd på elektrolyterna och resten av filtret i apparaten så sprider den sig vidare in i elektroniken...

Sedan om det är hörbart eller inte är ju riktigt svårt att uttala sig om. Men det jag fann intressant var just att det finns ganska mycket högfrekvent "brus" i våra gamla trogna "två hål i väggen" som är kvantifierat i denna testnorm.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2006/02/21 :  18:47:29  Show Profile Send nin a Private Message
Om nu dessa företag inte vet VARFÖR deras produkter låter bättre och inte kan mäta det, hur kan dom då tillverka dom? Om dom inte kan mäta och se så allt blir rätt?

Nej, förbättringen är helt klart av arten place-boism ;)
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/02/21 :  19:27:21  Show Profile Send MatsT a Private Message
Att avskriva fenomenet som "placebo" är nog en förenkling, jag tror att det finns en viss grund för förändrat ljud. Jag hör också till dem som är starkt skeptiska till nätkablar som förrbättringsåtgärd och till en början tyckte jag bara att det verkade löjligt. Med tiden var det dock fler och fler av personer som jag betraktar som trovärdiga som ansåg sig höra skillnad vid växling av nätkabel. Då började jag fundera lite och det finns trots allt lite fysikaliska fakta som kan ligga till grund för viss förändring. I princip kan man nog begränsa det till:
1. Förbättrad skärmning av nätströmmen
2. Filtrering av högfrekvenssignal via nätet

Punkt 1 tror jag mindre och mindre på som källa till förändringen även om det kan göra en del. Punkt 2 däremot verkar sannolik och eftersom "fina" nätkablar använder lite påkostade material som t.ex teflonisolering så tillverkar man ju faktiskt en högkvalitativ kondensator i nätsladden. Detta kan mycket väl vara det viktigaste och jag har själv gjort ett litet prov med en polypropylenkondensator där nätsladden kommer in i apparaten. Jag har inte gjort någon seriös utvärdering men sämre blev det i alla fall inte! Jag tror faktiskt att det kanske blev aningen bättre.

Jag har rätt stor erfarenhet av nätfilter och isolationstransformatorer och där är det definitivt faktiska skillnader. Alla tycker dock inte att det blir bättre när man plockar bort störningar för det blir ett lugnare ljud och många tycker då att det saknas attack. Det är nog i mycket en vanesak men skall man vara lite konspiratorisk (det skall man väl ibland?) så kan det vara så att en del t.o.m tycker det blir bättre om man har lite högfrekvensresonanser som kommer in i apparater och ger mer attack...
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2006/02/21 :  21:21:02  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
quote:
Första länken beskriver ingenting om hörbarhet hos olika apparater, bara bl.a. att vid EMC-mätningar så beror ustrålningen från apparatet hur sladdstället är orienterat i rummet.


Nej, inget om hörbarhet.
Men mätningen väcker en del funderingar på vad som händer om man har en kabelinstallation av modell skatbo bakom sin anläggning.

Beroende på hur man lägger sina kablar kan man få problem eller inte.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/02/22 :  09:58:15  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Björn-Ola och Jeppe72!

Jag kan förstå att ni tycker jag är tröttsam.

Min inställning är dock alltid och kommer så att förbli, att om någon påstår något om en sak (vad som helst, bilar, slalomskidor, kameror, etc.) så är det alltid bra om den personen kan ge åtminstone en rimligt logisk förklaring till sina observationer. Det måste inte vara en vetenskaplig avshandlig, men är alltid intressant att förstå hur folk resonerar. Observera att jag inte kräver att just ni ska komma med bevis, jag kanske formulerade mig lite otydligt bara. Jag frågade egentligen bara om det fanns någon person på forumet som kanske vet om det är någon annan person på hela jordklotet som gjort någon undersökning som påvisar hörbarhet av dylika sladdställ. Jag tror ju själv att det är väldigt svårt att få hörbarhet i sådana tester, och om jag skulle få ett nollresultat, så säger det ju ingenting, det skulle vara i strid med de vetenskapliga principerna. Därför måste de som påstår hörbarhet mellan olika sorters sladdställ även kunna påvisa det det påstår sig "veta". (veta = tror, är vad jag tror i detta fallet)

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/02/22 :  10:59:16  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Hej Björn-Ola och Jeppe72!

Jag kan förstå att ni tycker jag är tröttsam.

Min inställning är dock alltid och kommer så att förbli, att om någon påstår något om en sak (vad som helst, bilar, slalomskidor, kameror, etc.) så är det alltid bra om den personen kan ge åtminstone en rimligt logisk förklaring till sina observationer. Det måste inte vara en vetenskaplig avshandlig, men är alltid intressant att förstå hur folk resonerar. Observera att jag inte kräver att just ni ska komma med bevis, jag kanske formulerade mig lite otydligt bara. Jag frågade egentligen bara om det fanns någon person på forumet som kanske vet om det är någon annan person på hela jordklotet som gjort någon undersökning som påvisar hörbarhet av dylika sladdställ. Jag tror ju själv att det är väldigt svårt att få hörbarhet i sådana tester, och om jag skulle få ett nollresultat, så säger det ju ingenting, det skulle vara i strid med de vetenskapliga principerna. Därför måste de som påstår hörbarhet mellan olika sorters sladdställ även kunna påvisa det det påstår sig "veta". (veta = tror, är vad jag tror i detta fallet)


Ok, då vet jag. Men jag förstår över huvud taget inte ditt resonemang som följer. Om du nu gör ett test och får, vad du kallar nollresultat, alltså ingen mätbar skillnad eller ingen hörbar skillnad. På vilket sätt strider det mot vetenskapliga principer och vilka vetenskapliga principer är det du pratar om?

Sedan hävdar du, om igen, att de som "påstår hörbarhet" (betyder det, de som hör skillnad på olika sladdställ (nätsladdar, elsladdar, elsnokar?) har något slags ansvar inför någon att "kunna påvisa" (betyder det bevisa?) "det de påstår sig "veta"". Här framgår det ganska tydligt att du nedvärderar vårt vetande när du använder "påstår" och sätter "veta" inom citationstecken. Vidare skriver du inom parentes "veta = tror, är vad jag tror i detta fallet". Det uppfattar jag som en markering där du menar att vi inte får säga oss veta om vi inte kan bevisa det genom någon form av kvantifierbart test med allt vad det innebär. Relevanta frågeställningar, hög reliabilitet och validitet. Falsifierbart, baserat på en hållbar och allmänt vedertagen vetneskaplig teori.

Jag säljer inte kablar och jag har inget att vinna på att "påstå" mig höra skillnad mellan det ena och det andra "sladdstället". Min fråga till dig blir alltså, Vad tror du att mina motiv är då jag "påstår" mig höra skillnad?

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2006/02/22 11:06:53
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/02/22 :  11:14:11  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Jag kan förstå att ni tycker jag är tröttsam.

Det tycker jag med! Ytterligare en kabeltråd som går i stå!

Jag vill bara ge mitt stöd och berätta att jag tillhör också den skara (utan några bindningar någonstans) som vill hävda att jag tydligt kan höra skillnad på ljudet som spelas upp då (vissa) olika nätkablar kopplas in.. Och det är jag glad för..

Jag tycker synd om människor med handikapp (t ex blindhet, dövhet mm ), men det gör ju inte att jag själv kan förneka vad jag hör...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/02/22 :  11:14:42  Show Profile Send CC a Private Message
Knoppen,
"om det är någon annan person på hela jordklotet som gjort någon undersökning som påvisar hörbarhet av dylika sladdställ"


De undersökningar jag själv har gjort, har utförts på diverse olika ljudanlägningar i min närmaste omgivning, och har med min egna (å andras) hörsel kunnat konstatera att skillnader föreligger!
Vid vissa tillfällen har jag även upplevt (med hörselns hjälp!) stora ljudliga förbättringar/försämringar med vissa specifika nätkablar/kontakter!

Tyvärr har jag inte lyckats göra några dokumentationer utav detta med teknisk mätutrustning då jag inte besitter de tekniska kunskaper och inte heller lämlig utrustning för ändamålet...
Jag har (tyvärr!) inte heller funnit något mätmässigt eller vetenskapligt analyserande utav detta fenomen där jag fattar ett jota om vad de skriver om!
Och troligtvis kommer jag inte heller någonsin begripa det heller... Så jag får även i fortsättningen förlita mig på VAD jag själv hör och ha en förtröstan för det :-)

Men jag kommer fortsätta följa denna tråd för att se (å ev. förstå?) om å när någon överbevisande förklaring presenteras!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2006/02/22 11:17:36
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/02/22 :  12:03:45  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
För er som är intresserade och inte vet vad några av begreppen jag tidigare använde betyder.

quote:
Validitet avser att jag mäter det som är relevant i sammanhanget medan reliabilitet avser att jag mäter på ett tillförlitligt sätt. Man bör alltid sträva efter hög validitet och reliabilitet.
Validitet handlar om att använda rätt sak vid rätt tillfälle. För att enkelt förstå begreppet validitet kan vi jämföra med exempelvis kreditkort eller busskort. De är giltiga i vissa situationer men inte i andra. Man kan använda busskortet på en buss men inte i en taxi. Ibland finns det t.o.m. ett datum då giltigheten upphör. Inom forskning handlar validitet om att kunna ange i vilken situation och för vilken population resultaten är giltiga.
Reliabilitet handlar om pålitlighet. Kan jag lita på en reparatör som lagar min bil? Vad kan hända om bilreparatören inte är pålitlig? Vilka beslut kan fattas om de baseras på mätningar som man inte kan lita på?
Antag att jag vill mäta graden av övervikt hos människor. Att då mäta fotstorlek hos varje individ gör mig sannolikt inte klokare. Det hjälper inte att hävda att jag gjorde mina mätningar mycket noggrant. Hög reliabilitet är alltså ingen garanti för att vi får hög validitet. Antag att vi istället hade mätt längd och vikt för att räkna ut body mass index (BMI). Då mäter vi något som är mer relevant i sammanhanget än skostorlek. Antag vidare att vi gör vår mätning genom att hastigt titta på individen och sedan skatta längd och vikt. Vår mätning görs då med låg tillförlitlighet (låg reliabilitet). Även om vi då mätte rätt sak så blev den så dåligt mätt att vi inte fick ett bra mått på övervikt. Låg reliabilitet medför alltså alltid låg validitet. Följande två regler är bra att komma ihåg:
* Hög reliabilitet garanterar inte hög validitet.
* Hög validitet förutsätter hög reliabilitet.
saxat från:

http://www.infovoice.se/fou/bok/10000035.htm

där ni finner mer information om forskningsmetod och teori. Det borde vara kvantifierbar och alltså den mer naturorienterade ansatsen som är intressantast i den här diskussionen!?

Föresten är det August Comtes fel att att många är väldigt skeptiska till allt som man inte kan bevisa eller motbevisa. Jag gillar inte den snubben. Så vet ni var jag står ur ett vetenskapsteoretiskt perspektiv.

Mvh//Jesper

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2006/02/22 12:10:04
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2006/02/22 :  12:25:31  Show Profile Send Conan a Private Message
Frågeställningen i tråden handlar ju om vad det är som gör att man hör/upplever skillnad på olika nätkablar, eller hur? Om nu några (jag t.ex.) tror att bytet av strömkaböage har en övervägande psykologisk effekt, måste ju detta också få redovisas. Om man sedan väljer att kalla det placebo, må väl vara hänt, man jag tror (observera tror) att en psykologisk förklaring är mest trolig i sammanhanget.

*Därför* är det IMHO viktigt med bevis! Om det nu skulle vara så att det är väsentligt för den tekniska prestandan hos en hifi-apparat vilken strömkabel man använder, är det väl av intresse för *alla* ljudintreserade att få saken utredd så att strömkabeltillverkarna kan optimera tillverkningen och få fram den ultimata nätkabeln (vem vet, den kanske inte behöver kosta skjortan och halva brallan heller!). Nu verkar det mest som alla kör sitt eget race med sinsemellan helt olika recept på vad som gör en optimal strömkabel.

Om det däremot är övervägande psykologiska faktorer som gör att vissa upplever skillnader mellan nätkablage (vilket den tillgängliga tekniska informationen indikerar), kan i alla fall undertecknad vila lugnt även i fortsättningen med standardkablage.

Extrema påståenden som strider mot dagens tekniska kunnskap hur en hifi-apparat fungerar, kräver också långtgående bevis, enligt mig. Om någon säger: "mina röda raggsockor medför mer välljud och är därför en väsentlig del av ett high-end-system" krävs lite mer av den som påstår detta för att man ska tro på´t. Och alla försök till teoretiserande (påverkar kanske virvelströmmen hos elektronerna i rummet)om raggisarna förefaller lätt löjeväckande med tanke på att det troligen endast är i lyssnarens huvud effekten uppstår.

Det kan tyckas vara en stor skillnad mellan raggisar och nätkablar, men det blir inte mer hörbart bara för det med nätkablar.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/02/22 :  12:26:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Om nu dessa företag inte vet VARFÖR deras produkter låter bättre och inte kan mäta det, hur kan dom då tillverka dom? Om dom inte kan mäta och se så allt blir rätt?


Dom kanske lyssnar sig fram.
Åtminstånde är det nog en metod som är vanlig inom kabelkonstruktion.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/02/22 :  12:29:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tycker fortfarande att vi bör kunna tipsa om ljudförbättrande åtgärder utan att behöva komma med vetenskapliga förklaringsmodeller på allt.
Den kompetensen har iallafall inte jag.
Jag ställer heller inte de kraven på andra utan tar tacksamt emot tips som jag själv kan testa.
Finns det däremot förklaringar, så är det naturligtvis väldigt intressant.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/02/22 :  12:36:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När det gäller bevis så kan ju blindtester vara ett sätt att objektivt visa att det går att höra skillnad.
Jag var med i ett blindtest då vi testade IEC-kontakter för nätbrunnar.
Jag hade ingen svårighet att skilja på två kontakter i det blindtestet.
För mig gör nätkablar stor skillnad, och det är helt klart att skeptiker aldrig bemödat sig att testa själva.
Orkar man inte göra det, så är det rätt magstarkt att kräva andra på bevis och blindtester.
Varför ska jag spendera tid på att bevisa något som för mig är så uppenbart för människor som inte är tillräckligt intresserade för att göra ett enkelt test själva?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/02/22 :  12:37:07  Show Profile Send CC a Private Message
"raggisarna förefaller lätt löjeväckande med tanke på att det troligen endast är i lyssnarens huvud effekten uppstår."

Fast om jag placerar "raggisarna" på ett mindre lämpligt ställe kommer de troligtvis påverka mina möjligheter att höra skillnader mellan nätkablar... Så visst kan även "raggisar" påverka! Handlar mest om VAR man placerar dem! Precis likadant som med nätkablaget!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2006/02/22 :  13:26:57  Show Profile Send Conan a Private Message
OK, Björn-Ola - om jag då säger att följande ska man smörja in proppskåpet med:

1. Mildas flytande margarin (ger en lättflytande ljudbild)
2. Underredsmassa (ger en tyngre, lite mer inbäddad klang)
3. 5-56 med sockervadd pålagd (ger bästa kompromissen med både värme och reptilsnabb bas)

*Jag* har upplevt att det gör stor skillnad på ljudet i anläggningen. Känner du för att sätta dig och testa dubbelblint en helg eller två? Kanske långtidslyssning några månader?

Eller känner du kanske lite skepcis? Smörja in proppskåpet - kan väl aldrig stämma!? Vad skulle kunna bli bättre av sockervadd på proppskåpet? Kanske t.o.m. avfärda utan att pröva?

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/02/22 :  14:55:48  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Conan:

Jag skulle valt 5-56 med sockervadd pålagd...

....men inte bara för att du sa det. Det skulle förutsätta att jag hört att det lät mkt bättre hemma hos en kompis som jag litar på, då han gjort så! Sen skulle jag sitta hela helgen och njuta av mina skivor med det fina ljudet och inte sysslat med något så tråkigt som blindtest..

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/02/22 :  15:13:01  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Conan: Tycker du att man kan jämställa dina förslag med nätsladdar?

Jag undrar vad den här skepsisen egentligen handlar om? När det gäller nätkablar så är det enkelt att själv prova och se om man får något resultat, bättre eller sämre eller ingen skillnad. När det gäller att kladda ner saker så får man dra sin egen personliga gräns, eller vad tycker du Conan som tycks trivas med att raljera över den här frågan. Det finns väl motiv till personlig eftertanke i alla fall av rekommendationer, även när det gäller elektronik. Skulle du välja Pioneer 668 och lägga 6000kr på den bara för att den sägs vara en komponent som gör ljudet så nära ofärgat som möjligt, och följaktligen mer likt verkligheten eller skulle du ta rekommendationen som en rekommendation och själv avgöra om det passar dig, dina ideal och din anläggning. När man kopplat in en 668 och tycker att det låter illa, vad ska man dra för slutsatser då? Att man är fel? Att något annat är fel i anläggningen? Att något är fel i rummet, eller att de skivor man lyssnar på är fel? Sedan svara ja på alla dessa frågor och byta rubbet samt omvärdera sina musik och ljudieal!?

Jag fattar faktiskt inte vad som är problemet. Vem kan fara illa av att vissa upplever ljudmässiga vinster med vissa nätkablar inkopplade i anläggningen?

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2006/02/22 15:14:35
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/02/22 :  15:20:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Man kan ju ställa en liten motfråga till "Anti" gänget...

Kan ni förklara varför INTE en strömkabel av bättre kvalitet skulle ge en förbättring ??
Kan ni med mätningar påvisa att det INTE blir några förbättringar med en bättre nätkabel ??

Och kan man nånsin mäta den ljudmässiga skillnaden mellan en kabel och en annan ??
För ni som inte kan gå med på strömkabel snacket, är ni likadana med alla kablar ??

Mvh, Martin

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2006/02/22 :  15:23:51  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Extrema påståenden som strider mot dagens tekniska kunnskap hur en hifi-apparat fungerar, kräver också långtgående bevis, enligt mig.


Conan: Menar du att det är ett extremt påstående som strider mot dagens tekniska kunskap, när man säger sig höra skillnad på den ena eller andra nätkabeln? På vilka grunder vilar din slutsats att det är en extrem åsikt? Kan du bevisa att det är en extrem åsikt? Jag väntar mig en grundligt utförd vetenskaplig undersökning i frågan. Vilka frågeställningar kan vara aktuella att undersöka och vilken metod tänker du använda, om du nu inte redan gjort undersökningen och kan delge oss den undersökningens resultat. Hur definierar du begreppet "extrem" och "åsikt"? Det kan vara intressant för mig att veta för att avgöra din kommande eller redan avslutade undersöknings relevans för diskussionen kring nätkablars hörbara påverkan på slutresultatet i samband med reproduktion av musik genom för ändamålet tillverkad elektronik med därtill hörande oumbärliga tillbehör.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/02/22 :  15:32:21  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag tror inte på kablars inverkan på ett system, och jag blir inte ifrågasatt för det heller.
Varför ska då dom som tycker det gör inverkan bli ifrågasatta hela tiden.
Tycker dom det är skillnad så är det väl upp till dom,dom betalar själva för kabeln också.
För hundra gubbar boys, varför inte bara acceptera att vi är olika.
Det är väl det som är mångafald om något.
Någon som sett topicen "visa ödmjukhet i diskussionerna" på sistonde?


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000