HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vad går gränsen hifi----high end??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/02/12 :  21:11:31  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Bo:

Jag menade inte explicit dig när jag skrev "grinig", ursäkta om det tolkades så. jag är själv inblandad i hela produktkedjan från konstruktion, tillverkning, marknadsföring, distribution och försäljning och känner inte igen den bild du ger. Du eftersökte debatt och invändningar på ditt inlägg men kommer ej med konstruktiva motinlägg när man kritiserar utan förklarar bara hur "det ligger till".

Pac: Jo. varje gång jag gör ett inlägg syns mitt företagsnamn. så även Bo:s.
Exemplen från QRS värld är konkreta, något jag har full insyn i och har en av alla känd prislapp. Jag skall dock avlasta din börda och inte skriva mer i denna tråd.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/02/12 :  21:17:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Så pratar inte jag runt kaffebordet.


hehehe, Dimitri, du har gått på hårdare än så över en kopp fika på DIY-träffarna... Synd att du tolkar det jag skrev så hårt, det var inte menat så. Jag editerar så att det framgår tydligare att jag inte menar det aggresivt.

quote:
Exemplen från QRS värld är konkreta, något jag har full insyn i och har en av alla känd prislapp.


Det var en generaliserad diskussion. Delta gärna men håll dina märken utanför tills du får en direkt fråga från en medlem, så som branchföreträdare alltid bör köra här hos oss.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/02/12 :  22:16:13  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Bo:
Jag tror inte problemet är att folk inte kan uppfatta skillnader eller kvalitéer. Jag tror snarare att det är så att kvalitéen på de skivor folk kan köpa inte medger möjlighet att få fullständig naturtrogenhet hemma. Så alltså borde skivorna bli "bättre" så att dom "kräver" anläggningar som kan förmedla lite mer "live" känsla i musiken. Att "nån" skall kunna vara mycket bättre på att veta vad andra värdesätter och upplever än dom själva tror jag inte riktigt är rätt hållning. Jag föredrar valfrihet.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/02/12 :  22:55:02  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
HiFi Consult. Jag uppfattade inte kritiken och vad jag skulle bemöta. Däremot uppskattar jag dina inlägg och tycker inte att du skall lämna tråden. Avsikten med mitt inlägg var att skapa debatt, det är det som utvecklar och leder framåt. Jag har inget emot att varor med dyra ingående komponenter och liten produktionsvolym får höga konsumentpriser. Jag har en fråga till dig i egenskap av försäljare. Händer det att du säljer utrustning till en kund till dyra finansierings lösningar eller betalar alla dina kunder kontant med den likviditet de har?

Pac. Beklagar om du uppfattar det som förmyndarmentalitet, det är möjligt att jag var provokativ, men det finns inget uppsåt att skada någon. Jag tycker inte att jag förtjänar korrektionen. För att förtydliga mig, var avsikten att använda forumet för kunskapsspridning eftersom medlemmarna rimligtvis bör ha mer insikt i produkter och förutsättningar, för bra ljudåtergivning i boendemiljö.

Harry Up. Jag är fullständigt överens med dig om bristerna på dokumentationssidan. När jag för ett par veckor sedan hade besök av några vänner, ägnade vi oss bl.a åt att diskutera ämnet, jag visade på inspelningsteknik av Berlioz Symfoni Fantastic, från 70-talet när det är som sämst, stödmikrofoner som "Tonmeistern" rattar upp och ned efterhand som olika instrumentgrupper har soloinsatser. Anledningen till att man inte hörde hur illa det lät vid inspelningstillfälllet var helt enket att utrustningen för lyssningskotroll var för dålig. Med andra ord. Skall man kunna göra bra inspelningar- upptagningar måste man har bra lyssning.
Jag har frågat åtskilliga professionella inspelningtekniker vad orsaken är till, att man sätter stödmikrofoner på träblås och slagverk, det behövs enligt min uppfattning inte. Svaret blir nästan alltid "vi brukar alltid göra så", med en generande tystnad efteråt.

Audio Concepts, jag vet att en del av de varor jag producerat har hög status och bl.a LP skivorna ansågs tillhöra High-End, trots att priserna på skivorna var högst rimliga. Är det något specifikt du tänker på?

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2006/02/12 :  23:54:40  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Hej Bo,

Ja, det är det. Din definition av High End är enligt dig följande;

”High End, vänder sig till målgruppen med behov att imponera på människor dom inte tycker om. Det köps ofta för pengar köparen för tillfället inte äger, vilket löses med livslånga avbetalningsköp.
High End har också egenheten att ha tappat 90% av värdet under det första året”.



Om dina produkter är High End faller de väl under din egen definition och därmed också du som producent. Därför är det intressant att veta om du anser att dina produkter är High End produkter eller inte.


Mvh, Robert

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2006/02/13 :  00:01:01  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Enligt mig uppkommer high-end (om det överhuvudtaget är meningsfullt att använda begreppet) i skallen på lyssnaren.
De anläggningar som jag tyckte bäst om har alla varit diy, kanske förutom skivspelaren. Hittintills.
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/02/13 :  00:07:32  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
AudioConcept. Min målgrupp är musikälskaren, då jag själv är musikälskare och har stor behållning av att lyssna till musik. Min ambition är inte att vända mig mot målgrupppen High End och prisnivån på mina varor är inte heller i nåvå med "dom stora grabbarna".
Formuleringen av High End köparen är provokativ, avsikten var att få igång en debatt och det lyckades.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/02/13 :  00:19:35  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Bo
Jag förtår hur du menar.
Det finns både bra och dåliga och billiga och dyra prylar, men att hitta billiga och bra apparater som förmedlar musiken på ett bra sett finns faktiskt.
Man skall ju faktiskt blunda när man inte lyssnar LIVE

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2006/02/13 :  00:29:24  Show Profile Send Nicks a Private Message
d.ma ställde en fråga.
Här kommer min tolkning av begreppet "High End".

Hmmm... hur ska man förklara detta då?

Jo, som jag tolkar begreppet så är high end den delen av en tillverkares produktion där tillverkaren ger sina konstruktörer fria händer att göra vad de tror är bäst!

Häng med mig nu för nu måste jag nog dra en parallell.

Low end - volkswagen polo utan utrustning.
Mid range - VW Golf GTI
High end - VW Phaeton

Sedan kommer dilemmat... Ferrari har också instegsmodeller, midrange och High end modeller.

de flesta tycker nog som jag att Ferraris low end är en bit över volkswagens mid range...


Så min slutsats är att: High end/top of the line är en benämning som kommer från tillverkaren. Att jämföra olika tillverkares high end produkter är jättesvårt. Men att kalla VW Phaeton för low end även om man jämför med Ferrari Enzo är väl ändå att ta i.

Som jag ser det så med "High End" såsom det är med allting annat.

En fråga om tycke och smak med lite personliga värderingar inflikade.

Mitt inlägg i debatten.

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2006/02/13 :  00:31:36  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Bo,

ok, - och då blir du inte hellre provocerat om någon drar slutsatsen att du inte ägnar dig åt High End, och att dina produkter inte är High End produkter?


mvh, Robert

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7805 Posts

Posted - 2006/02/13 :  00:35:48  Show Profile Send Fuling a Private Message
High End är för mig saker jag skulle vilja ha men rimligtvis aldrig kommer att få råd med.
Ett fabriksbyggt Aleph 5 slutsteg är t.ex. high end, men om jag bygger ett själv som funkar lita bra men som består av surpluskomponenter och skrot så vore det inte high end...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/02/13 :  00:50:16  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag kikade lite i min Englska ordbok och hifi betyde natutrogen ljudåtergivbning, så man kan nog kalla Bo Hanssons gregor fö Hi-Fi

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/13 :  01:07:07  Show Profile Send mayro a Private Message
Bo Hanson.

I mina ögon har dina "ord" minskat i värde. Trodde bättre om dig såsom ev "kunnig" än det du i tråden uppvisar...För här gör du absolut inte ett seriöst intryck i mina ögon såsom leverantör...provoaktivt sätt är inte något som främjar debatt eller besvarar frågor..inte heller höjer det nivån i kunskapen om nivåskillnader och vad priset är för att komma närmare eller ända fram till nivåer där man kan använda ord såsom highend...

Jag själv bygger mig en anläggning som kommer kosta runt 250000 till 350000 kr då den är klar.. Den midfinivån får jag nöja mig med. Och den kommer spela kanonbra.. Inte som riktig highend kanske.. Men bra ändå..förhoppningsvis kan jag få så hög nivå ändå så man kan känna liten känsla av fullkomlighet trotts dom kompromisser jag kommer få leva med..

Och om flera fick lära sig mer om nivåer så skulle hifikunnandet samt medlemmarna kunna bli mer kritiska lowfi-midfiköpare än man är idag...

Och därigenom framöver kunna ställa högre krav inom lowfi och midfisegmentet där vi alla nästan befinner oss.. Men så länge man har troendet att det är highend så kommer det fortsätta med sänkta kravspecar som numera sker dagligen...Och i takt med sänkta krav o kunskaper kommer Sverige bli ett sämmre hifiland än vi redan är idag.. Våra grannländer ligger långt före oss. Se bara begsidorna från Danmark så inser man vilket hifiuland stora Sverige är..

Och allt startade med den dagen då man började sälja Advantage såsom jämnbördigt med Krell fast till lägre pris .I alla fall den snabba nermonteringen av highendbegreppet... det anser då jag..Sedan hängde varenda butik på detta och nivåsänkande fick en neråtgående spriral där man nog till o med från handlarhåll har ångrat sina bidrag till att kalla hyfsad lowfi-midfi för highend..

För idag har du få som står o drömmer om en 100000-150000 kr stärkare i butikerna som vi stog en gång o suktade efter KSA 200--250 o mda monoblock..

Idag räcker en primare med en högis för 25-30 att få folk att "tro" dom har highend... Man har helt o hållet tappat alla begrepp.. Och tyvärr så har nog många butiker kännt av detta via säljande av mindre riktig stereo mot lättsåldare "småprylar"..

Nå Bo Hanson. Ska du bidra till att ge tips o råd så folk som mig tex skall anse dig respektvärd så bör du lite lägga ner att provosera samt gå mer in i ämnet utifrån att det faktiskt finns ett övre nivåsegment som är för dom flesta ouppnåligt. Men att även om man får hålla sig på midfinivå som tex jag får bland många fler så kan det låta förbannat bra ändå...

Att ha bra lowfi-midfi innebär inte att det låter illa...

Jag klassifiserar mina grejor till solklar midfi.. Och "färdigpris" hamnar runt 250000-350000 då mitt system är klart..Det är midfi...max...knappt det ens.. nedre skalan av midfi skulle jag rent kunna påstå...

Och Bo Hanson.. Det lustigaste att då jag här skriver detta om min egen syn på vad low-mid-highend är så finner nog dom flesta mina ord mer provoserande än dina...

Detta är nog det största beviset för att ord som highend är devalverat till ingenting i värde idag..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2006/02/13 :  07:53:03  Show Profile Send David A a Private Message
Highend bör per defintion vara det dyraste som tillverkaren har att erbjuda, och då är det ju inte heller så konstigt att Krells representanter kallar den "lilla" integrerade för instegsmodell

Bo Hansons inlägg tycker jag är väldigt kloka. Kul att se att det finns tillverkare som har fötterna på jorden.

I pricip kan jag även hålla med om att highend från förr i tiden var större, rejälare saker än det som idag produceras och går under samma namn.
MEN.. Även om nu exempelvis tunga Krellsteg är solklar highend prismässigt, så är dom ju inte automatiskt bättre än exempelvis Advantage produkter för det. Jag har ägt 7st olika Krellsteg genom åren, och kan trots det inte försvara och säga att jag får dom där sista procenten bara för det. Jag tyckte faktiskt att både Grendel och Rotel 1090 var bättre på dom flesta punkter. Visst annorlunda, men inte sämre på något sätt. Inte highend enligt prislappen, men är det inte ljudet som räknas?
Jag klassar numera highend enbart som ett menlöst ord utan riktig innebörd eller betydelse.
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/02/13 :  10:13:17  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
HiFi betyder för mig "Hög Naturtrohet i återgivningen". Det har jag upplevt med ljudanläggningar i rimliga prislägen, bra lyssningsmiljö och bra inspelningar. Det har varit uppplevelser. Det mesta av High End jag lysssnat till huvudskligen vid High Endmässor och några installationer har inte gett mig UPPLEVELSEN! Det har varit intressant att lyssna till försäljarnas redogörelser om varför utrustningen är utförd på det och det sättet o.s.v.
Det är inte priset som avgör om varan rubriceras High End, utan mer producentens önskan om tillhörighet se David As inlägg.
Om vi kunde bedöma ljudanläggningar utan att ta hänsyn till om det är rubricerat High End och av den orsaken måste vara bättre än det som bara är HiFi, skulle det bidra till bättre produkter, ur kriteriet återgivingsskvalitet.
Jag har inte berört pris det är egentligen av mindre betydelse och även en tunn plånbok kan finansera High End produkter somm är ett par år gamla och säljs till en spottstyver eftersom High End köpare ofta måste uppgradera till det senaste.
En fråga att fundera över Hur skall ett par Quad ESL 57 med tillhörande Quad II rubriceras, jovisst det är vintage, men är det low end - mid end - eller high end? Det låter i allafall.

Dimitri och Mayro. Jag lovade återkomma till DIY - vi som vill göra bättre själv. Jag har några vänner i min bekantskapskrets (PeterS är en av dom), som lägger ner en oerhörd massa tid på egen kunskapsutveckling komponentprovning, jämförelser med kompisarnas anläggningar såväl DIY som köpta, modifierar o.s.v. Detta är människor jag högaktar, de utvecklar sig själv med sin hobby. De kan sin sak och kan tillföra något till branschen genom sin kunskap.

AudioConcept. Det är ointressant för mig hur mina produkter kategoriseras. Det viktiga för mig är att dom förmedlar musik på ett sånt sätt att lyssnaren får upplevelsen - kommunikationen.

Bo Hansson Rauna/Opus3



Bo
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/13 :  10:29:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Efter att ha läst denna tråd känner jag att begreppet "high end" har tappat sin betydelse, att ordet har missbrukats, att ordet har misstolkats! Jag skall försöka att undvika att använda det. Därför är min profil uppdaterad och tids nog skall jag kontrollera att min site inte innehåller begreppet.

Istället för att säga att "detta är high end" borde man ju kunna förklara hur bra det är och varför det är bra, istället för att sätta ett godtyckligt epitet på det. Ett epitet många verkar ha olika uppfattningar om.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/02/13 :  11:22:08  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Ännu en tråd om high-end. Det känns som att de flesta är överens om att begreppet är synnerligen flytande beroende på marknadssegment, tillverkare och den enskildes referensramar för ljud, utseende mm.

Istället vill jag vända mig mot mayros användning av termerna low/mid/high-fi. Att klassa bra ljud som low-fi (låg trohet) tycker jag är att töja på ordens mening. En konstlad indelning som nedgraderar de billigare, men helt ok produkterna och inte motsvarar de egentliga skillnaderna. De flesta anläggningar på detta forum borde ur ett helhetsperspektiv klassa in som minst mid-fi*. En enhetslös skala är förslagsvis logaritmisk:

*Spelande gratulationskort
*Köksradio
*Kompaktstereo
*Komponentstereo
*Typisk forumanläggning
*Det-de-flesta-kallar-high-end

Jag menar att termer som high-end och hi-fi är alldeles för oprecisa för vår rangordning av prylarna, om en sådan rangordning ens är meningsfull.

---

*Jag tror inte att någon anläggning presterar hi-fi om inte lyssningsrummet är någorlunda rimligt. Fast det är en annan debatt.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/02/13 :  11:53:27  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Kan vi definera syftet med ljudanläggningar för boendemiljö. Min uppfattning är att de skall förmedla en musikalisk upplevelse.
Att koppla reproduktionskvaliteten till en specifik penningsumma och kategorisera det som low, mid eller high end är inte relevant, i synnerhet som ingen av de andra förutsättningarna är definierade. miljö och programmaterial.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/02/13 :  12:13:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Bo: historiskt sett på forum har vi inte kunnats enas ens om en gemensam definition.

Jag upplever att folk vill ha friheten att kunna tycka vad dom vill, utan att behöva svära sig till en definition.

Jag håller verkligen med dig i att pengar är en dålig parameter att knyta epitetet High End till. Effekten blir annars att företag drar ner epitetet till även deras produkter. Och vips är "high end" innehållslöst...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/13 :  12:34:01  Show Profile Send mayro a Private Message

Min koppling till kronor och ören är enbart för att man skall få en "bild" av vad det ungefär kostar.. Så det är en slags värdemätare enbart och inte kronorna som avgör vad som är highend eller ej..

Men detta utgår jag från att erfarna hifimäniskor förstår...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/02/13 12:54:46
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/02/13 :  12:36:57  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
High end är ett uttryck som får den mening den får när en dominerande föreställning kopplas till den. Om man i ett samtal pratar om dyra anläggningar och nämner High-end i samma andetag kommer de flesta inte reagera. De flesta "vet" vad som åsyftas. Förutsättningen i denna tråd blir lite annorlunda då det blir något av ett definitions-VM på uttrycket. Jag har själv tidigare i tråden deltagit i detta.

Om man då alltför snävt försöker tvinga in begreppet utifrån ett eget förhållningssätt blir det intressant när andra perspektiv kommer in som kontrasterar detta. Därför mycket intressant att följa en sådan här diskussion.

Mitt perspektiv: High end kan ses som det övre skiktet i en tillverkares utbud. Dock blir det kanske lite snävt - sett till det "totala" utbudet av ljudåtergivande utrustning så borde en del tillverkare falla bort och stora delar av mångas sortiment. Däremot blir vissa tillverkare relativt sett välrepresenterade inom "high-end" segmentet. Var dra gränsen? Tror fortfarande att det har med vad ett fåtal har möjlighet att förverkliga, inte absolut teknikhöjd, frekvensområden, eller design. Det har med människors möjlighet att förvärva det övre skiktet i ett utbudssegment.

Varför vill man köpa high-end? Ingen orsak torde vara FEL utifrån frågeställningen;vad är high-end? Oavsett om det är design, bästa ljudet, image, mest avancerade tekniken eller helt enkelt för att man kunde/hade råd. High-end köparen befann sig i situationen att han tillhörde det "övre" fåtal som skaffade grejer i det segmentet till skillnad mot oss övriga (mig i alla fall).

Vad är Hifi? Frågan är något OT men har ändå blivit knuten till denna tråd. Hög återgivningsgrad från ursprungskällan.... Själva uttrycket High Fidelity tycks ju inte betyda så mycket mer om man översätter det. Dock skulle jag tro att det blir bredare om man kopplar det till en allmän diskurs. Liksom High-End

Vad är välljud? Det är här Bo Hansson har sin stora poäng i sin berättelse om den unga kvinnans stora glädje funnen i en relativt billig anläggning. Det är som jag tidigare i tråden utryckte det: "Välljud däremot är och förblir en subjektiv konstart där det personliga förhållandet mellan upplevelse och nöjdhet är det centrala."

Hifi är inte alltid en parameter när man tittar på hur musik växer fram. Det är inte bara inspelandet och återgivandet av det inspelade. Det handlar om en artists och en producents vision om hur det ska låta. Syntetiska ljud... hur konstaterar man naturtrogen återgivning av dem? Storslagna produktioner med veritabla ljudlandskap där ursprungliga ljuden var oanvändbara utan måste processas i produktionsprocessen för att skapa stämningar, förhöja ljud och åstadkomma den effekt som artistens ursprungliga vision gick ut på. Skitiga ljud som görs renare, rena ljud som skitas ner... Skramligt och kompakt till kristallklart och sorterat - alla torde vi äga skivor vi tycker låter bra utan att de kan sägas vara "hifi", eller att vi någonsin skulle vilja att de låter annorlunda.


Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2006/02/13 :  13:06:14  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Bo,

Enligt dig så är det ointressant hur dina produkter kategoriseras. Det låter lite suspekt eftersom du inleder tråden med att kategorisera marknaden (alla andra) mellan high-end produkter och hifi. Mellan oseriöst och seriöst, - enligt dig. Din bredsida mot branschen provar sätta allt som bär epitetet high-end i dålig dager och idiotförklara, - kunder, produkter och producenter.

På en enkel fråga om du själv anser dig ha hållit på med high-end kan du inte svara. Det betyder att du tror dig veta vad den övriga delen av branschen håller på med, medan du inte kan förklara vad du själv gör.

Att du är för musiken och kundens allierade är något som du delar med många andra i branschen. Det kan väl knappast vara så att det bara är du som bär på dessa egenskaper. Att båda rimliga och dyra anläggningar kan låta bra, och ge musikalisk glädje är inget nytt. Att vissa produkter är mer prisvärda än andra är heller inger nytt. Att ökat pris inte nödvändigtvis medför någon linjär ökning av ljudkvaliteten är ett känt faktum. Lika känt är det att en ökad investering ofta ger bättre kvalitet i termer av t.ex komponentkvalitet, livslängd, garanti samt ljudkvalitet om matchningen är bra.

Alla produkter måste finnas på en öppen marknad där alla, beroende på intresse och förutsättningar kan skaffa det de själv vill.

Du får ursäkta, men det ända du har visat med ditt inlägg i debatten är att du gärna klassificerar andra, men har problem med att förklara hur du själv passar in i sammanhangen. Har du hållit på med high-end så gäller din klassificering även dig själv och dina produkter. Har du hållit på med hifi, så kan inte dina produkter anses vara high-end, enligt din tes. Hur vill du ha det?


Mvh, Robert

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/13 :  13:17:33  Show Profile Send mayro a Private Message


Angående lowfi som guldfisk talar om så kan jag nämna att lowfi i termer av gradering av riktig highend är långt ifrån dåligt ljud...

Man talar då inte om sibas billigaste direkt för 669 kr.. Men i Sverige har man devalverat klassifieringen så att highend är så låg nivå så lowfi är rent en klockradio... Läser man tex stereophiles klassifieringar så ser man väldigt bra grejor som placerar sig i typ klass C osv... Och få skulle klassa det som kassa grejor...Utan se det som bra prylar ej förknippat med köksradio eller liknande..fast som har en del begränsande i förhållande till det "bättre"...Och ofta då recomend högre i klass...

Och tex som man skriver restrikted fullrange om en högis då den är fullrange med viss reservation betyder ju inte att den är dålig.. Utan enbart att den inte helt o fullt uppfyller max nivå...

Jag personligen "känner" inte mig kass för att jag klassar mina grejor såsom midfi.. Dom är ju midfi...Men om en som INTE vet hur highend har devalverats och kanske lirar en stereo för 50-100000 lapp och tror sig ha highend så framstår ju min bedömmning som om hans grejor i mina ögon skulle vara rent skit som knappt kan spela musik ens....

Så är det ju självklart inte.. Jag har som alla troligen gjort hör oerhört billiga grejor spela kanontrevligt...mysigt...välupplöst...

Och som alla troligen vet så blir det dyrare o dyrare för mindre o mindre skillnader....En dubblering i pris ger ju inte dubbelt så bra resultat.. Utan kanske enbart lite mer... En fördubbling igen ger ytterligare nåra %.. och igen detsamma till nästa nivå..

Ungefär som detta med att man får fördubbla w för att få 3 db högre ljud... Så förstår alla kanske... Därmed inser nog dom flesta att även lowfi är rätt bra ofta även dyra grejor redan där.... Långt ifrån sibas paket 669 kr... Långt ifrån...

och igen. pris ÄR en värdemätare så slipper man diskutera denna spekt.. highend är ofta eller alltid dyrt tyvärr... Även då kineserna ger sig på att tillverka mer "spettsprodukter" så drar priserna iväg rejält...Då är priser uppåt 10-12000 dollar kanske inte ovanligt ens för kinahifi.. Se bara jungsons stora slutsteg.. eller operas nya rörmonoblock... Då talar man inte 2500-3000 dollar längre...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/02/13 :  13:30:07  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Kan konstatera att de signalkablar jag köpte för fem år sedan till den dåvarande anläggningen kostade 198 kr och heter "high end supreme".

Mayro: Jag känner mig inte sämre för att jag kan konstatera att dessa signalkablar är ganska mediokra och tror (som jag uppfattar att du menar också) att det är viktigt att sära mellan den personliga känslan av var man befinner själv i skalan mellan High-end och low-end, och att faktiskt konstatera att det finns snö och knappt någon syre på högt på topparna i verklig High-end, det finns troligtvis ingen gräns för hur dyrt saker kan kosta.

Men däremot möts man ofta hos hifi-intresserade av en stolthet och personligt förhållande till den egna anläggningen som gör att det är svårt att vilja "klassa ner" sig till sunkigare nivåer. Du verkar inte ha drabbats av den begränsningen även om jag tror att du är minst lika stolt över dina grejor (särskilt denver... ;-)!) som andra.

Men till syvende och sidst;priset är bara är intressant i förhållande till folks kapacitet och vilja att betala det. Ju mer folk vill betala, ju högre hamnar gränsen för High-end

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2006/02/13 :  13:41:08  Show Profile Send Bland a Private Message
Bo skrev; "Det viktiga för mig är att dom förmedlar musik på ett sånt sätt att lyssnaren får upplevelsen - kommunikationen."

Det är vad hifi handlar om. Klockrent som vi sa på 80-talet! :-)

Audio Concept! Jag upplever inte att du inte förstår att ordet "high end" är förbrukat och är idag en "marknadsförings" term. Ett ord för reklammakaren! Inte ett ord för den som gillar musik!
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000