HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 TACK ALLA HÄR
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/01/25 :  01:07:01  Show Profile Send to_apeiron a Private Message

Idag läste jag materialet i denna subkultur för första gången och häpnade över den trevliga tonen, den rika kunskapen, den stora erfarenheten och generositeten att dela med sig!

Stefan

Zory
Polen

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/01/25 :  10:16:43  Show Profile Send Zombie a Private Message
haha...vi har väl inte börjat diskutera kablar ännu...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/01/25 :  15:24:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man ska vara rädd om dom utrotningshotade djuren som lövgrodor, pandor och vinylfantaster.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/01/25 :  16:51:34  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Björn-Ola.
När jag första gången fick lyssna till det "Perfekta CD-ljudet" sa jag att vinylen kommer att överleva det här. Nåja med marknadsföring och övertalning har man lyckats få musikälskare att "byta upp sig" till CD. Det fantastiska är att alltfler återupptäcker vinylen igen. Jag är inte säker på att vi är utrotningshotade en den dag "Det perfekta CD-ljudet" är ersatt av nerladdningar. Däremot är jag ganska övertygad om att försäljningen av CD fortsätter att minska, för att inte tala om SACD och DVD-Audio.
Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/01/25 :  18:20:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Min teori är att det är knastret som gör att vinyl låter så trevligt.
Det påminner om sprakandet från lägereldar, ett ljud som står för hemtrevnad, inpräntat i våra gener sedan årtusendenden av sittande vid lägereldar.
När lägerelden ersattes av centralvärme, så förlorade vi detta hemtrevliga knaster, något som återfanns i vinylen.
Så när folk hyllar vinylens ljudkvalité, så kan vi som vet bättre le lite överseende. Själv har jag ersatt min vinylspelare med en DVD-skiva som visar en brasa i TV:n. Mycket mysigare.
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/01/25 :  18:50:51  Show Profile Send Piggen a Private Message
Björn-Ola:
quote:
Min teori är att det är knastret som gör att vinyl låter så trevligt.

Resonemanget har sina brister. En knastrande LP är ju charmigt och fint, och accepteras. En knastrande CD....hade varken varit charmigt eller acceptabelt Så det är nog inte knastret ändå....

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/01/25 :  19:12:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tänkte inte på det.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22006 Posts

Posted - 2006/01/25 :  22:05:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Idag läste jag materialet i denna subkultur för första gången och häpnade över den trevliga tonen, den rika kunskapen, den stora erfarenheten och generositeten att dela med sig!

Stefan,

jag håller helt med dig. Jag njuter varenda gång jag deltar i någon tråd på vinylforum. Tack till alla!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/01/26 :  04:44:03  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
quote:

Inte nog med att vinylfantasterna är trevliga, kunniga och hjälpsamma, de är ju vackra också!
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/01/26 :  11:08:32  Show Profile Send mapem a Private Message
Visst är det trevligt här, men jag vill ändå vara otrevlig och tillbakavisa ett påstående, nämligen att vinylskivor skulle knastra. Det gör de inte. Om man sköter dom alltså. Så det så.

Jag vill ha en bra vinylspelare för att jag har en ganska stor samling vinyl sen före CD-tiden som jag vill kunna lyssna på med behållning. Och det är väldigt trevligt att lyssna på vinyl. Men jag är ingen renlärig vinylmupp. Numera köper jag bara CD. Och med en bra CD-spelare låter CD också bra. Fast på ett lite annorlunda sätt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22006 Posts

Posted - 2006/01/26 :  11:19:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Men jag är ingen renlärig vinylmupp

Det är nog jag innerst inne...

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6801 Posts

Posted - 2006/01/26 :  11:26:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Men jag är ingen renlärig vinylmupp

Det är jag, har riktigt starka funderingar på att slänga ut cd....

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22006 Posts

Posted - 2006/01/26 :  12:09:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
har riktigt starka funderingar på att slänga ut cd....

Nja, riktigt så långt går inte jag. Men jag umgås med en rejält hädisk tanke...
Jag sitter och klurar på en tvåkanals HTPC.

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/01/26 :  12:30:45  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
to_apeiron/
Att det finns mycket kunskap här på detta forum är det inget tvivel på.
Att generöst dela med sig i detta sällskap är bara gynnande för framtiden och dessutom bara rogivande och tacksamt för sin egen del.
Ordet generöst passar verkligen in på ett sånt här ställe.
Possetiv beröm skall vi alla ha

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/01/26 :  18:05:38  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Det vore att gå för långt att påstå att vinylskivor inte knastrar nån gång. Totalt är det i allafall mindre störande är bristena i CD systemet. Knaster finns i alla skivor men en bra utrustning gör att felen blir mindre störande. Det handlar om design. Om en riaaförstärkare har tillräckligt hög överstyrningsreserv och eventuell motkoppling är rätt gjord, kommer varje knäpp från skivan att få ett kort tidsförlopp och därigenom höras mindre. Om däremot riaasteget har snäv överstyrningmarginal och eventuell motkoppling är mindre väl gjord kommer knäppet att få ett långt tidsförlopp och bli störande. Det kan vara en av orsakerna till att enkla rörkopplingar med passiv korrektion anses låta bra. En mätning på en Shure V15 visade att den gav ca 3 volt utspänning i ett skivknäpp. Det en utmaning för en riaaförstärkare och skall till en bra SE design för att få en avrundning av den överstyrningen.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/01/26 :  18:08:29  Show Profile Send classe a Private Message
pac du han före

18 ska de va.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/01/27 :  08:00:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Och jag som trodde det var knastret man var ute efter.
Se där, man lär sig alltid något nytt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6801 Posts

Posted - 2006/01/27 :  09:53:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Oftast består knaster av slitage eller rent damm och det är många som är det sistnämnda dammiga. Det är härlig känsla att sitta och lyssna på en tyst lp skiva man upplever en dimesion ytterligare.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/01/29 :  00:17:33  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Bubbel/
Fint som snus med "tysta" vinylskivor

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000