Author |
Topic  |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2006/01/14 : 15:09:47
|
Jag söker ett rör riaa för anständiga pengar. Om vi utgår ifrån ARC PH5 och går neråt vad hittar man? Quad, EAR, Projekt... Vad mer?
Några förslag?
Mvh
Bland |
|
Blue
Member

2120 Posts |
Posted - 2006/01/14 : 16:00:14
|
Music Halls Bellaria, som även har hörlursutgång, för blott 2800 kr. Har skrivits en del om den här på sistone, testa sökfunktionen!
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2006/01/14 : 21:14:30
|
Tack. Lite "högre" hade jag tänkt mig. vill ha en riaa för mc, helst utan trafo. Men trafo är ok. om den låter bra. :-) |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/01/20 : 20:38:31
|
En bra trafo "låter" inte alls. Det behövs 20dB från MC ingång till MM ingång, det är alltid sämre än en bra traf. Det är också billigare. Frågan är om det skall var billigt eller dyrt och bra. Skall du bygga själv och bara behöver ritningar, kolla Glass Audio, där finns uppslag. Bygg enkla lösningar, det är dom som brukar fungera.
Bo Hansson Rauna/Opus3
|
Bo |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/01/20 : 20:42:00
|
Hoppsan det blev lite väl förkortat. Jag menar att 20 dB med en operationsförstärkare eller ett rör alltid blir sämre än den bra traf. OPampen kostar en femma och en bra traf en "lusentapp" du behöver två! Hoppas det blev något klarare!
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2006/01/21 : 20:25:40
|
Hej Bo!
Tack för svar! Om någon vet så är det du. Jag förstår vad du menar. Jag vet inte varför jag inte vill ha trafo?? Det finns så mycket teorier om det ena och det andra. Ibland köper den ena teorin ibland den andra. Men, egentligen begriper jag inget, så innerst inne bryr jag mig inte. Huvudsaken är att det låter bra. :-)
Nej, jag ska inte bygga själv, det kan jag inte. Om jag inte missminner mig så tillverkade du ett riaa steg i rör - sådana där små rör. Är det något du har kvar? Om ja, har du någon info om steget? Kanske en liten bild?
Mvh
Bland |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 20:49:55
|
Bland. Det är riktigt att jag tillverkar en nuvistorbestyckad riaa. Eftersom jag lovat att inte marknadsföra mina produkter på forumet, får jag be dig kontakta någon som har något att säga om den. Jag kan iallafall beskriva att det är en mycket enkel koppling, varje kanal har två rör i kaskad, d.v.s en vanlig koppling med katodjordade steg och passiv korrektion emellan, MC varianten använder en Lundahl 1576-1578 som anpassning för pickupen. När jag får mycket tid över skall jag lägga ut den på nätet för självbyggare. Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 20:53:57
|
Hej Bo,
Tack för svar. Jag kan förstå att du inte får marknadsföra dina produkter. Så jag frågar forumet. Är det någon som har hört detta riaa steg? |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 21:08:36
|
Ja det har jag. Har hört den på Diy träffen i gbg för två år sedan. Låter riktigt trevligt. Har även tittat närmare på den o är rätt sugen på att någon gång bygga en sådan.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 14:33:20
|
Tobbe L. Tack för svar.
Du har ingen bild på den? *tänk om man kunde bygga* :-)
|
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 14:47:28
|
Tyvärr har jag inte det.
Kan finnas någon bild på den om du lyckas hitta tråden från diy träffen i gbg för två år sedan.
|
 |
|
reeltoreel
Member

3454 Posts |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 15:37:05
|
precis 
 Den lilla svarta lådan är riaasteget o så ligger det ärven ett löst riaakort. |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 16:49:59
|
Underbart forum. :-) Tack ska ni ha. Jag kan se riaa steget men var är strömförsörjningen? Eller ingår den i den svarta lådan?
Kan någon reda ut för mig hur det kommer sig att vissa riaa steg är "enorma" medans vissa är "diminutiva" - och båda kan låta strålande. Hur kommer det sig? En stilla undrar från en amatör!
|
Edited by - Bland on 2006/01/25 22:28:26 |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2006/01/26 : 08:18:59
|
Har för mig att det är en separat nätdel.
Angående storleken så vet jag inte. Vissa gillar väl att bygga stort o vissa smått 
|
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2006/01/26 : 16:27:42
|
Jo, det måste nog vara en separat nätdel. Den kan inte få plats i den lilla lådan.
Jag kan förstå att symetriska lösningar tar större plats och även klass a kopplingar. Men det finns ju symetriska lösningar som är klass A som knappt tar någon plats alls. För mig är det lite mysko!!! :-) |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/01/26 : 17:51:29
|
En nuvistor är ett miniatyrrör, som kom i början av 60-talet, d.v.s. när transistorena redan "erövrat" världen. Nuvistorn är ca 15 mm hög och 10 i diameter. användes i mätinstrument och militär utrustning. Ljudmässigt tycker jag att nuvistorn har både den torra luftiga diskant, men ändå en "kärna" i klangen som jag uppskattar. Min utrustning är nuvistorbestyckad i följande. Mikrofonen som är baserad på Pearls membran och nuvistorer 6CW4 och Lundahl LL1636 transformatorer. Mikrofonförstärkaren som äär balanserad med två diffrentiella par per kanal, LL 1636 på ingångarna och LL1669 på utgångarna.
För att svara på frågan om storlek, kan jag säga att jag hatar prylar i synnerhet stora, därför försöker jag hålla kompakta lösningar. Korta ledningavstånd är bra. Nätdelen kan störa i synnerhet ingångstrafar för MC pickuper. Eftersom magnetism har egenheten att avta med kubiken på avståndsökningen, gäller att det är en fördel att hålla distansen.
En fundering om "Single End" kontra "Symmetrisk" design. När man har så liten signalnivå att man ligger i mitten av förstärkningskurvan inbillar jag mig att den knappast är någon fördel med symmetriska lösningar, som i en riaaförstärkare. Däremot i ett slutsteg där hela spänninssvinget och lite till utnyttjas kan det vara en fördel att balansera ut distorsionen med en symmetrisk lösning om det nu är så att man eftersträvar låg distorsion - det är inte alla som gör det.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2006/01/26 : 22:15:20
|
Hej Bo, Tack för ditt svar och dina funderingar. Ditt riaa steg står på min lista över intressanta kandidater. :-)
Jag gillar låg distortion!
mvh Bland
Ps Inget pris har jag sett men jag utgår ifrån att det är inom realismens gräns. :-) ds |
 |
|
Dr.Nope
Member

631 Posts |
Posted - 2006/01/27 : 09:57:19
|
Quote: En fundering om "Single End" kontra "Symmetrisk" design. När man har så liten signalnivå att man ligger i mitten av förstärkningskurvan inbillar jag mig att den knappast är någon fördel med symmetriska lösningar, som i en riaaförstärkare. Däremot i ett slutsteg där hela spänninssvinget och lite till utnyttjas kan det vara en fördel att balansera ut distorsionen med en symmetrisk lösning om det nu är så att man eftersträvar låg distorsion - det är inte alla som gör det.
Trodde att det var en fördel just pga den lilla signalen, skall ju förstärkas rätt ordentligt och en liten DC-offset (common-mode) skulle bli lite knepig att hantera för drivsteget, om man nu har 2 steg i RIIAT, eller om det är DC-kopplat in till försteget, skall erkänna att jag inte är så hemma på det här, vet t.ex. inte om man kan AC-koppla ner mot 20Hz men jag antar att det är lite knepigt. Distortion är inte den enda fördelen med balanserat, dessutom hjälper det bara jämna övertoner, udda är inte undertryckta i ett balanserat system. Ursäkta urspårningen, borde kanske inte diskuteras här. ;) |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska  |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/01/28 : 10:11:46
|
Den stora fördelen med balanserat i lösningar som drar ström, slutsteg i första hand är kanske att den balanserade lösningen kan ge ett konstant strömdrag. Det ger en enklare nätdel och reducerar en massa andra bekymmer.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
 |
|
|
Topic  |
|