HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Tårar är fällda !!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vole
Member

515 Posts

Posted - 2006/01/26 :  14:50:10  Show Profile Send vole a Private Message
Ibland så känner man att man vill dela med sig sina kännslor till andra och det jag vill göra här och nu

Igår kväll eller snarare igår natt (00.30) så uppdagades det ännu en gång att jag är en Man, dvs. det föll tårar från min kind och med det får jag nog säga att det verkligen är nu som jag ej kan identifiera mig med det typiskt "icke" manliga egenskaper som många kvinnor hävdar att vi män har, dvs. en Man han gråter inte,han visar inte kännslor på det viset !!

Efter mycket om och men så har jag äntligen gjort slag i sak (dock några veckor sedan), dvs. införskaffat mig en ny skivspelare,ny "puppa" och nytt riaa steg som varit på tapeten ett tag nu (man får ju prioritera i denna värld ).
Jag har dock haft en skivspelare under en längre tid men ansett att den inte håller de krav jag velat för att spela skivor på, så den har helt enkelt fått stå undanstoppad..

Nu över till varför tårar föll från mina kinder !
För ett par år sedan så "sprang" jag över skivan "The Three Tenors - In Concert - Rome/Decca 1990" i Köpenhamn.
Nu var det inte så att denna skiva stog med på någon av mina "listor" över "ska-införskaffa" objekt, rent ut sagt så har denna typ av musik ej tilltalat mig överhuvud taget, men den slank med på något lustigt vis.
Sedan jag införskaffade den så har den alltid varit den skiva jag dragit mig för att sätta på och det har resulterat i att den helt enkelt aldrig blivit spelad i mitt hem.

Igår hände dock något märkligt, jag var i färd med att sätta på "Five Live - Yardbirds/Nardem Records 1964" då min blick blev befäst på just "The Three Tenors - In Concert".
Skivan lades på och jag satte mig ner med en skeptisk inställning, men HERRE GUD vilken tillrätta visning jag fick !!! Det var vid andra rundan som tårarna bara föll och föll, denna skiva var bara så underbar !! Visst, nu hjälpte säkert hela "riggen" till att spela upp denna skiva på ett mer rättfärdigt vis men musik, den var helt enastående !!!

Jag vet from. nu åt vilken riktning jag ska ställa in mitt "sikte" vid nästkommande Lp köp ..

Jag hoppas verkligen ni andra upplevt det samma, eller kommer att få uppleva det.

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/01/26 :  17:44:37  Show Profile Send geldis a Private Message
Roligt att du delade med dig om detta. Jag vet nu vilken skiva jag skall spana efter när det gäller vinyl.
Opera KAN vara oerhört gripande vid "rätt" tillfälle och jag har haft samma känsla som du ibland. Det är ju något av det bästa som musiker och kompositörer har skapat genom tiderna som strömmar ut ur högtalarna.

Urtjusig konståkning tillsammans med "rätt" musikstycke kan också göra mig lite onödigt "mjuk".
mvh

geldis
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2006/01/28 :  02:19:14  Show Profile Send vole a Private Message
geldis, har du några tips som jag borde sikta in mig på ??
Jag är ju som sagt novis i Opera världen

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"

Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2006/01/28 :  03:07:28  Show Profile Send geldis a Private Message
Lite OT i Vinylforum men om det nu är så att vinylyssning gör att man utvecklar sitt känsloliv bör ju detta kunna innebära högre livskvalité.

Högre livskvalité kan medverka till längre livslängd och det är inte fy skam.

Nej, jag kan inget om Opera, jag har lite samlingsskivor på CD med operamusik . Ofta är det highlights ur kända stycken som jag har hört vid några tillfällen genom livet.
Sedan finns en del blandade tonsättare på vinyl som jag köpte på sjuttiotalet, inte så ofta spelade och i fint skick.

För min del föredrar jag Italiensk opera som Verdi,Puccini, Rossini osv. Är inte lika glad i tysk opera med undantag av Wagner som kan låta riktigt bra på en vinylrigg.

Mitt förslag är att köpa lite av de billiga Cd-boxarna som finns och hitta favoriter som sedan kan letas upp på vinyl med bra artister och erkända orkestrar.
De tre stora tenorerna, Carreras, Domingo och Pavarotti är aldrig fel att börja med, de har gjort väldigt mycket bra musik med ståpälsfaktor IMHO.
mvh

geldis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000