HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Dags att inhandla pickup!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hellered
Starting Member

10 Posts

Posted - 2006/01/27 :  20:43:54  Show Profile Send hellered a Private Message
Jaha, då har man blivit en stolt ägare av en Pro-ject RPM4. Som vi alla vet låter det ju inte alls utan en vettig pickup. Jag har för närvarande ett RIAA från Vincent och en rörförstärkare(Edison med 6V6GT) och till detta ett par Carlsson OD11.
Jag antar att det är någon här som har något förslag på en bra pickup, vill helst inte lägga mer än 1000kr.

Tack på förhand

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/01/27 :  21:27:25  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Jag köpte en ny pickup igår.
det blev denna:

DENON DL-160

http://www.hifiklubben.com/se/produkter/tillbehoer/skivspelartillbehoer/detail/DENON_DL160_Pickup.htm?id=1022

Den sitter på en Pro-Ject Xpression II och spelar med ett PhonoFix RIAAsteg och på ett par Martin Logan Clarity. låter otroligt bra. kan starkt rekomenderas. kostar 998:- så det är inom din budget.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2006/01/27 21:29:01
Go to Top of Page

hellered
Starting Member

10 Posts

Posted - 2006/01/27 :  21:48:03  Show Profile Send hellered a Private Message
tack för svaret, jag har tyvärr hört att MCförstärkningen i RIAAsteget skall vara sådär, därför är nog MMpickuper att föredra. Men jag har ju alltid varit nöjd med denons grejer, så det kan kanske bli den...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2006/01/27 :  21:52:37  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Är inte Denon'en en High-output?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2006/01/27 :  22:49:21  Show Profile Send Örjan a Private Message
DL-160 är en högnivå mc och skall alltså kopplas direkt till RIAA-stegets ingång och ej till mc-ingången. Den är den trevligaste pickup jag träffat på under 1000 kr. Den har en öppen klang med fin upplösning som jag klart föredrar framför t.ex billiga AT eller Ortofon magnetpickuper. Har testat den på Unamco och Systemdek IIX.
Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000