HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 SME 3009-R frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Armak
Starting Member

20 Posts

Posted - 2006/01/25 :  14:12:58  Show Profile Send Armak a Private Message
Hej!

Jag sitter och funderar, jag har en SME 3009-R sittandes på min skivspelare som jag har funderat på att veva igång, dock så har "spaden" som går ner i oljedämpningen gått av

Vet någon om det finns reservdelar till denna tonarm att få tag i?

Går det bra att spela utan oljedämpning eller blir det sämre ljud? (kan inte jämföra då det var flera år sedan jag hade skivspelaren igång och spaden gick av medan jag höll på och strula med tonarmen)

Är tonarmen något att ha idag(ljudmässigt), förutom i nostalgiskt syfte?

Vad kan man köpa som är likvärdigt?

Många frågor blev det!

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/01/25 :  21:58:34  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
FD200 som anordningen heter tillför knappat något positivt. SME3009 är knivlagrad det innebär att lagringen lateralt utgörs av två "knivar" som ligger i ett block. FD200 blir lagringspunkt för liten amplitud och knivlagret för stor. Den fungerar inte som det var tänkt. Den fungerar bättre utan.
Det finns många tonarmar som låter bättre Decca, Mayware och många andra. Men SMEn är vacker i allafall, om man skall gå efter det yttre och negligera de inre kvaliteterna. Jag tror Veteran HiFI kan hjälpa dig med reservdelar till din SME.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/01/25 :  22:22:19  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Om du ska handla dig en ny tonarm så tycker jag att du ska ta en titt på Opus3 Cantus.
Prisvärd o attans bra tonarm.
Kanske lite svårt hanterlig men det lär man sig snart..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Armak
Starting Member

20 Posts

Posted - 2006/01/25 :  23:41:51  Show Profile Send Armak a Private Message
Tack för responsen.

SME 3009-R har fina former, men det är ändå ljudet som man är ut efter. Jag fick sätta en SME på skivspelaren när min budget inte riktigt räckte till. Jag satsade pengarna på själva skivspelaren. Sedan hann jag inte uppgradera innan jag ställde undan den.

Ja jag har gått och funderat på en Cantus, min skivspelare är en Continuo, så de två bör ju fungera bra ihop. Bo Hansson vet ju vad han sysslar med

Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/01/26 :  11:14:35  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag för min del drömmer om en SME 3009 till min Thorens TD-150. Kanske främst av estetiska skäl. De passar väldigt bra ihop rent visuellt. SME var ett av de alternativ till arm som kunde väljas från början till denna spelare.

Veteran HIFI är om jag inte tar fel svensk generalagent för SME och har reservdelar till gamla SME-armar, men det är inga billiga grejer. I bland ser man "spadar" till salu på olika annonsfora, men de brukar inte vara billiga där heller. I alla fall inte om man tar hänsyn till min plånbok.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/01/27 :  20:06:14  Show Profile Send time a Private Message
Du borde kunna tillverka en spade ganska enkelt, det är bara en liten plastbit.. fil och plast

Erfarenheterna av FD-200 är tydligen olika, jag har använt olika pickupper på en SME 12" och i samtliga fall har det blivit en klar förbättring i basområdet med FD-200. Mer eller mindre förståss men dock alltid.

I SME V är det också ganska stor skillnad när man skruvar på paddeln men det är som Bosse säger, det borde inte funka ?

Sorry, frågan var ju om det gick och det gör det förståss, FD-200 var option. SME IV och V har den inbyggd, kanske fler ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000