Author |
Topic  |
|
coldcut
Member

747 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 16:39:23
|
Hej!
Snart är det dags att skaffa ny förstärkare, vill gärna ha inbyggt riaa. Vet ej hur det är med kvaliteten på dessa nuförtiden? Verkar ibland som att det bara är en extra "feature" som tillverkaren kan skryta med, frågan är hur bra kvalitet det är på dessa riia kort med tanke på hur relativt få det är som använder skivspelare numera?
Förslag på nytt och begagnat mellan 0 - 18k mottages, priset är inte det viktigaste, utan istället vad man får för pengarna!
Helst MC först., men bra MM kan också funka.
|
- |
Edited by - coldcut on 2006/01/25 16:39:35 |
|
Ampalang
fd. drbob

1136 Posts |
|
coldcut
Member

747 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 17:10:50
|
Jo tack! Jag har sett den, och dreglat! Tyvärr börjar den närma sig 20-års strecket snart - och det känns lite gammalt, även om det är accuphase. Åtminståne för de pengarna. |
- |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 21:48:25
|
Det är ofta mindre problem att köpa "gammalt" eftersom det oftast är diskret uppbyggt och reparabelt. Det som brukar ta slut är potentiometrar och elektrolyter. Ibland kan kanske en halvledare eller ett rör ta slut, det brukar alltid gå att hitta en lösnig. Inbyggda MC steg är sällan bra, satsa istället på en separat transformator som passar till den pickup du använder. Kolla pickupens rekommenderade belastningsimpedans och köp bra transformatorer till pickupen. Jag tycker en Dynaco Pat4 eller Pas3X trots sin enkelhet ger mycket för pengarna Pat4an är efterföljare till Pas3 och kom 1966! Pat 4 innehåller 2 transistorer per kanal i riaasteget, fungerar ändå bättre än många efterföljare. En Pat4 brukar kosta så där en tusenlapp, det blir pengar över till en bra skivspelare och tonarm.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
 |
|
coldcut
Member

747 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 22:36:07
|
Får tacka för svaren.
Kaske får ta frågan igen, fast baklänges:
Om jag satsar på en bra, separat mc förstärkning, antar jag att det finns mer och mindre lämpliga förstärkare för att ge vinylen optimala arbetsförhållanden. Är medveten om att det säkert finns 1000 val angående detta, men slutsatser dragna av egna erfarenheter, positiva/negativa skulle vara intressant att höra mer om! |
- |
 |
|
thomand
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2006/01/28 : 10:20:49
|
Audio Analogue maestro settanta har en god innebygget MM og MC riaa. |
Bluesound node2 - Rega DacR - Rega mira3 - Rega RS5 |
 |
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts |
Posted - 2006/01/28 : 10:32:18
|
Om du har en förstärkare med MM ingång 5mV/47kohm, är det bästa sättet (men inte det billigaste) att ta upp förstärkningen från 5-50uV/10-100 ohm till MM ingång att använda transformatorer. Du kan få galvanisk isolation och brumreduktion. De flesta förstärkare med MC ingång har ett enkelt förstärkande steg, som brusar mer än tillföra något positivt. Någon av Luxmans bättre förförstärkare har faktiskt MC ingång med transformatorer.
Bo Hansson Rauna/Opus3
|
Bo |
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2006/01/28 : 16:31:24
|
Jag kan bara hålla med Bo. Jag har själv ett McInstosh C41 försteg med inbyggd MM RIAA, och jag har kört med MM pu (K18II) till min LP12. Nu när K18 var färdig för pension så hade jag bestämt mig för att ta steget upp till MC. Jag valde en lösning med Ortofon T20 MKII stepup och Ortofon Kontapunkt B. Det har visserligen kostat en den det är förvånansvärt vad det finns att gräva fram ur vinylspåren. Jag har kopplat skivspelarens jord direkt till försteget och T20 är kopplad med Ittok armens original kabel och sedan en Linn silver kabel mellan T20 och försteg (RIAA). Detta är knäpptyst inte minsta tendens till brum eller brus, jag tror att det är en fördel med en helt passiv trafo. En T20 MKII kan du hitta beg för mellan 1500-2000, lägg in en köpes annons, jag fick flera erbjudanden när jag köpte min beg, för 1750. Lycka till! |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2006/01/28 16:37:40 |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2006/01/28 : 18:25:37
|
Quad 99 pre |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
coldcut
Member

747 Posts |
Posted - 2006/01/29 : 00:34:06
|
Intressanta svar! Får tacka att ni tagit er tid att berätta om era erfarenheter! Det står helt klart nu iaf att det är MC pu med separat förstärkning som gäller. |
- |
 |
|
|
Topic  |
|