HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Stoppa CD-våldet - NU!"; High Fidelity 1-06
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/03/03 :  11:38:55  Show Profile Send Zombie a Private Message
Varför skulle skivbolagen bry sig om ett mindre antal hifinördar som bemödar sig om att ha en vettig stereo?
Den tiden är förbi då en shysst anläggning var status...folk har andra statusprylar nuförtiden och komprimerat material passar bra i deras i-poddar, mikrostereos och 5.1-anläggningar i plast...
Men motståndet lever, nätet gör det ju möjligt för seriösa entusiaster (både bra musik och bra ljud) att själva distribuera sin egeninspelade musik både elektroniskt och fysiskt...tror nämligen att det sitter en antal personer som har en trimmad Revox eller en gammal graveringsanläggning och ett par shyssta kondensatormickar och spelar in sitt eget material - eller drömmer jag?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2006/03/03 11:46:07
Go to Top of Page

grodan
Member

99 Posts

Posted - 2006/03/07 :  01:57:25  Show Profile Send grodan a Private Message
En sak jag inte direkt förstår är ju just det med dåligt ljud på skivorna e ju att dem med sin stormarknadsstereo struntar ju ifall ljudet är bra, dem är nöjda om dem hör låten...

Har inte läst igenom hela tråden och är inte ljudtekniker men tar det så förbaskat mycket längre tid att få hyffsat ljud iaf mot sunkigt som är vanligt numera?

// Jonas
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/03/07 :  06:56:30  Show Profile Send markih a Private Message
Varför skivbolagen skulle bry sig? För att hifofolk i allmänhet är trogna skivköpare och för att det inte kostar extra att åtgärda de fel som är vanliga idag. Det är min bedömning.

markih
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/03/07 :  08:12:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Varför skivbolagen skulle bry sig? För att hifofolk i allmänhet är trogna skivköpare och för att det inte kostar extra att åtgärda de fel som är vanliga idag. Det är min bedömning.



hehehe, så enkelt är det nog inte "Markih".

Straub's förklaring är alldeles för logisk för att kunna bortförklaras.

quote:
Orsaken är strikt kommersiell.
Anledningen till det komprimerade, sämre ljudet på cd nuförtiden är av samma anledning som att många upplever att ljudet höjs när reklamen startar på tv:n. Ljudet blir inte högre, bara mastrat så att det dynamisk omfånget är fyllt dvs helt komprimerat. Varför är ljudet så? Jo, för att tittarna, lyssnarna ska haja till och lägga märka till reklamen och förhoppningsvis köpa produkten.


Det är självklart att anledningen till varför de misshandlar musikmaterialet på detta viset är kopplad till försäljning och därmed finns det en mycket hög kostnad i att åtgärda problemet i form av förlorad försäljning. Skvallyssnaren tror att det är så här musik skall låta...

Nej, jag tror att det enda sättet vi kan få skivbolagen att få upp ögonen för detta är att visa att vi finns. Om vi gör vår röst hörd så förstår de att vi finns och det kanske blir fler "Audiophile version" där de inte misshandlat musiken.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/03/07 :  09:59:31  Show Profile Send markih a Private Message
Pac!

Anledningen till att jag skrev som jag gjorde är att den målgruppen du pratar om laddar ner mycket musik. Försäljaningen har ju sjunkit de senaste åren. Således tror jag inte att kostnaden är stor' för skivbolagen att ändra förhållningssätt. Tvärtom tror jag att de biter sig själva i svansen.
Om de vill sälja musik till ringsignaler och radiostationer etc, så är det snabbt gjort att utan nämnvärd kostnad misshandla materialet.

markih
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/03/07 :  10:45:49  Show Profile Send regner a Private Message
har inte plöjt igenom hela tråden så risken finns att någon redan har påpekat detta men... tidigare gjordes det minst 2 slutmixar av en låt, en "radioedit" och en "cdedit". Nu på senare år har dock blivit allt vanligare att skivbolagen enbart kört med en mix, och ja tror ni ganska lätt kan räkna ut vilken det är. (ska skivan släppas på vinyl så måste det därimot göras en ytterligare mix, med bla korrigerade basspår)

Om det här är ett försök från skivbolagen att kompensera en gnutta för förlusterna från nerladdningstrenden så känns det som de har börjat i helt fel ände.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/03/07 :  12:53:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Regner,

tack för att du tog upp "radioedit"/"CDedit" igen.

De mixar/behandlar för att det skall sticka ut när det används i marknadsföring, de gör "radioedit" på allt... Markih, då spelar ingen roll hur man kommer över musiken om det bara finns en mix för digitalamedier.
Så att undervärdera kostnadssidan i att ändra hur musik behandlas idag är ingen bra början...

Musik behandlas inte på detta viset för att det sitter en liten rackare på toppen av en pyramid i musikindustrin och vill jävlas med oss som tycker om musik.
Musikindustrin gör inte på detta sättet för att vara "elaka" emot oss. Det finns en anledning och det låter väldigt logiskt att de gör det därför att de vill att musiken skall "sticka ut" och därmed sälja bättre. Om nu det är grundanledningen till varför det ser ut som det gör så är det först när man funnit en lösning på problemen som det åstadkomemr som vi kommer att se en förändring.

Jag tror att vi gör oss synliga kan få upp ögonen för oss på ett annat sätt. Vi har sett att många av Audiofilbolagen satsar stort, vill inte se stora drakarna ha en bit av den kakan också? Om vi låter dem veta att vi finns genom att tex skicka mail så som Jonas och jag och ESL och ..... har gjort så rätar vi kursen lite, lite åt rätt håll. Det kommer att ta tid och man får inte ge sig. Men förr eller senare så brukar det bli resultat.

Tur att de fortfarande oftast har en separat hantering för vinyl (iaf låter det så).


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/03/08 :  11:06:49  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det lustiga i det hela är att kommersiella radiostationer (inte alla) komprimerar utav bara den, åtminstone i USA - varför då komprimera åt dom?
Och om Svenne vill ha 0dB dynamik kan man ju bygga in komprimering som standard istället...
Såg till min förtjusning att jag har en del nyutgivna CD med "AAD"...nya grupper alltså, med nytt material :)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2006/03/08 :  21:14:47  Show Profile Send Lennart a Private Message
Jag har inte läst igenom riktigt alla inlägg i denna mycket intressanta tråd, så jag vet inte om nån har skrivit nåt liknande som jag:

Det skulle vara kul att veta vad HiFi-industrin tycker om att de CD-skivor som ska spelas i deras anläggningar oftast har undermålig ljudkvalitet och/eller endast återger ca 50-70% (vild gissning) av vad mediet egentligen klarar av. Detta med tanke på det enorma arbete, i flera månader och år, som teknikerna och ingenjörerna lägger ner på att utveckla CD-spelare, högtalare, förstärkare osv. Det är ju som att kasta pärlor till svinen. Deras hårda utvecklingsarbete får sällan visa upp sin starka sida när man stoppar in en taskigt mastrad CD i anläggningen.

Ännu mer intressant vore det att veta vad artisterna tycker om att deras inspelade material vingklipps och plattas till.

Tänk om HiFi-industrin skulle börja tillverka dödligt dåliga spelare och anläggningar... Då skulle inte en enda CD bli såld...

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/03/08 :  21:23:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


hehehe, ja det var en vinkling Lennart.

Om man ser till utgivningen av referensskivor så har de flesta HiFi-tillverkare någon referensskiva de tagit fram. Det är väl egentligen en indikation till vad de tycker om det som ges ut av de vanliga bolagen...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2006/03/08 :  22:18:07  Show Profile Send Lennart a Private Message
Pac: Ja, och det är ju det som är så himla trist eftersom de flesta konsumenter inte köper, eller ens har hört, referensmaterial. De flesta köper ju "vanliga" CD:s och stoppar in i sina musikanläggningar.
Konsumenter som har köpt en anläggning för 30 000 spänn blir genast varse om att anläggningen faktiskt låter som nåt från "Stormarknaden" för 5000 spänn.

HiFi-industrin borde reagera på det här.
Om skivbolagen ger ut material som har 100%-ig ljudkvalitet så skulle många fler konsumenter vilja köpa dyrare/bättre anläggningar och många fler CD-skivor. Det skulle gagna båda parter.

Om skivbolagen slutar ge ut komprimerade och taskigt mastrade CD-skivor så skulle piratnedladdningen från nätet minska drastiskt. De bjuder ju ut i princip färdiga mp3-filer som är klippta och skurna för att piratkopiera.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2006/03/08 :  22:23:39  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
quote:
Ännu mer intressant vore det att veta vad artisterna tycker om att deras inspelade material vingklipps och plattas till.


Ja, man undrar ju. Tänk om bokförlagen skulle ta bort några sidor i romaner för att det blir mera köpvänligt då. Tänk vilket liv det skulle bli.

Har inte låtskrivarna nåt att säga till om? Och producenten?
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2006/03/08 :  23:16:09  Show Profile Send Lennart a Private Message
jonas gbg: Det görs, nästan, i princip, fast inte i själva romanen. Det görs när romanen blir film. Scener som regissiören tycker är viktiga och vill ha kvar klipps bort. Filmen kortas ner för att bli 90-100 minuter lång.
Det klipps också för att vissa saker "inte tål att ses". Broke Back Mountain är ett mycket bra exempel på det. Där klipptes det hej-vilt både här och där i materialet för att det ansågs stötande och helt fel osv, trots att regissiören ville ha det kvar för att berättelsen skulle gå vidare och frammåt.

Tydligen har inte artisten, musikerna, producenten och upphovsmännen nåt att säga till om i det här fallet. De är tvugna att säga "Ja" och "Amen" till allt som skivbolagen dikterar, annars får de inte ge ut sin musik.
Det är ju faktiskt skivbolagen som betalar hela inspelningen och allt. Skivbolagen vill ju tjäna så mycket som möjligt på kalaset. Tyvärr tror jag att de har helt fel strategi, och det kan man se och höra med tanke på all piratkopiering och att skivförsäljningen är på en farligt låg nivå.

Vem bryr sig om att köpa en CD för 198 spänn när den finns helt gratis på nätet med samma ljudkvalitet?

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/08 :  23:22:08  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Tänk om HiFi-industrin skulle börja tillverka dödligt dåliga spelare och anläggningar... Då skulle inte en enda CD bli såld...


Lennart..
det är väl exakt detta svenssonhifiindustrin gör också."dödligt dåliga spelare och anläggningar". och därför folk endast bränner.. för det gör ingen skillnad ändå..

Så dom inte säljer skivor och startar brännarjakt via mer förstörande i cd skivorna.copyskydd.. osv osv.. spiralen är igång..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2006/03/09 :  05:43:09  Show Profile Send oliver a Private Message
Tja som artist måste det kännas för j.....t att gå in i studion i flera månader,bortsett från Gary Moore som oftast går in och sätter låtarna på en tagning.
Man kan ju fundera på vad dom gör där inne så länge har dom månne svårt att lära sig låtarna? dom är ju bevisligen inte där för att släppa nåt med hög ljudkvalitet.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/03/09 :  06:23:50  Show Profile Send markih a Private Message
Hej!

Argumentet till att musiken processas för att den 'skall sticka ut' håller väl i praktiken inte längre idag? Allt låter ju bara mer lika...:-)

Jag tror att en möjlig anledning till varför det har blivit så här, kan vara närradio? De komprimerar hårt för att få längre räckvidd och då vänjer sig folk vid det soundet. En 'de facto' standard har vuxit fram på relativt lösa grunder. Gruppmentalitet, okunskap och rädsla för att hamna fel med 'dagsländehittar' gör att alla följer strömmen, oavsett var den leder.

Michael Jackson's gamla Thriller är väl betydligt bättre inspelat än de flesta pop-produktioner. Lika så Dire Straits Brother in arms. (Första utgåvorna.) Även om bra ljudkvalitet inte är ett direkt försäljningsargument så är väl knappast dålig ljudkvalitet heller ett sådant?
(Dock är de flesta är nog ganska obrydda, med tanke på att U2's skivor säljer bra, trots dålig ljudkvalitet.)
Summa summarum: Alla (skivbolad, artister och köpare) vinner och ingen förlorar på bättre ljudkvalitet, förutom möjligen tillverkare av processburkar.

Vägen ut är få skivbolag att förstå att ljudkvalitet inte behöver kosta nämnvärt extra, det krävs bara kunnande och vilja. På köpet får de en produkt som faktiskt kommer att sticka ut idag! Vem vet, ljudkvalitet kan bli ett försäljningsargument, om situationen påtalas....?:-

Det skall bli spännande att följa utvecklingen. Dagens hot är väl hemstudio's och proffsstudio's måste väl ha något bra konkurrensmedel?

markih

Edited by - markih on 2006/03/09 06:32:05
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2006/03/09 :  08:35:21  Show Profile Send Conan a Private Message
Första steget måste nog bli att få skivbolagen och artisterna att inse att det faktiskt *är* förödande för lyssningsupplevelsen att komprimera och "hotta" upp ljudet. Skulle nog tro att många (flertalet) producenter och artister faktiskt vill att ljud- eller mastringsteknikern ska hotta till deras inspelning så mycket som möjligt, "för det är så så en modern produktion ska låta, och inte vill man ju att deras nya album ska låta som nån jädrans "Anita Lindbloms greatest"!".

Komprimering och "upphottning" är, tror jag, inget som görs utan producentens och artistens vetskap, utan snarare är det dom som är pådrivande i frågan om högsta och kompaktaste soundet. Först måste dynamik och diffrentiering i en produktion återta position som kvalitetsfaktorer före man kan börja förvänta sig bättring inom området.

Det är inte helt lätt det här. Den var en låt med på en av High Fidelitys referensskivor (nåt med Joe Cocker, tror jag) och den prisades för sitt det täta och drivande sound. När jag sen körde låten i Cool Edit, såg det mycket riktigt ut som "tegelstensmuren", med kraftig komprimering och "upphottning". Med det vill jag bara säga att det, även för proffslyssnare och hifi-entustaster kan vara lätt att förföras av det täta, drivande sound som upphottning ger.

Analogierna med böcker och författare haltar betänkligt, tycker jag. Kompression och hottning av musik kan inte jämföras med att göra böckerna mer läsvänliga genom att plocka bort sidor eller så. Däremot skulle man kunna säga att upphottning av musik vore som att femdubbla storleken på teckensnittet och köra hela texten i versaler. Visst skulle det kanske vid första anblicken se häftigt och effektfullt ut men efter en bara lågot längre tids läsning minskar engagemanget och upplevelsen av texten i snabb takt.

Men, det ska bli spännande att se om det går att göra nåt åt eländet.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Bardis
Member

3344 Posts

Posted - 2006/03/25 :  18:48:32  Show Profile Send Bardis a Private Message
Kan man inte posta denna tråden till skivbolagen så de ser att det finns en hel del folk som faktiskt bryr sig?
Att bara diskutera detta internt får inte hjulen att snurra.

Det borde införas någon slags "krav märkning" på skivor med HiFI-kvaliteer. Så man ser direkt i skivbutiken om en skiva är bra inspelad.
Vid tillfälle skall jag fråga den lokale skivnasaren vad han tycker om "krav märkning".

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/03/25 :  20:04:42  Show Profile Send Zombie a Private Message
Conan: en annan analogi är hur dagspressen (läs t ex AB) missbrukar och misshandlar språket genom att använda mycket starka uttryck för såmsaker, dvs. ett flygplan i en skydskrapa och ett ett par smällar på käften på Stureplan får samma adjektiv...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/03/27 :  22:09:00  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Håkan är inne på en grej när han pratar om analogt 2" 24 kanal, vinylskivor. Eller Erik Andersson om effektsvaga rörförstärkare, lättdrivna högtalare och annat. Jag har en upplevelse av att det inte bara handlar om kompression, utan kanske också någon slags förändring av klangen med minskad hörbarhet.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2006/03/28 :  20:57:32  Show Profile Send Lennart a Private Message
mayro: Jo, du har ju faktiskt nästan rätt!
Men det är inte bara Svenssonhifiindustrin som gör detta. Jag tror att det gäller mer, och började med, Japanhifiindustrin som i början på 90-talet lanserade mini- och midi-anläggningar. De blev trendiga och alla skulle ha en pytteliten anläggning med små högtalare (idag ska alla ha en pytteliten hund).

Jag vet av egen erfarenhet, i egenskap av fd. ljudtekniker, att man gärna komprimerade ljudet, framförallt basen, på det inspelade materialet för att det skulle låta bra i dessa små anläggningar. Det gjorde man medvetet, för annars skulle ju inte den stora massan med de små trendiga anläggningarna vilja köpa skivorna.
Dagens midi- (och kanske) minianläggningar klarar av full dynamik utan problem, iallafall om de är av hög kvalitet.

Mycket har hänt på området de senaste 14 åren i fråga om kvalitet även på små anläggningar.

Bo Hansson: Klangen förändras väldigt mycket vid kompression. Även hörbarheten av vissa ljud, instrument och musikernas fingertoppskänsla går till stor del förlorad. Vissa saker i musiken och rösterna försvinner helt.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/03/29 :  08:48:56  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Lennart: Det förändras också med lagringsformatet. Jag undervisar emellanåt i inspelningsteknik. Vi använde vid senaste tillfället en professonell Sony DAT, parallellt med en analog rullbandsspelare. Eleverna fick lyssna på direktljud från mikrofonplats, Symfonisk blåsmusik, för att sedan lyssna före och efter band från analogt och DAT. Kommentaren kom samfällt från flera av eleverna: "Är det så dåligt med digitalt system"! En påtaglig förlust av småsignalinformation och djupledsinformation relativt det analoga systemet.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2006/03/29 :  12:55:54  Show Profile Send Lennart a Private Message
Ja, det är sant, men det får man inte säga högt, det är detsamma som att svära i kyrkan.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/03/29 :  13:23:36  Show Profile Send Stormen a Private Message
Har själv jämfört vid inspelningstillfälle direkt mellan DAT och rullband, skillnaden är väldigt påtaglig. Ännu bättre är det att sitta en stund inne i koncertsalen o lyssna. Det är referensen!
Hifisystem är en medioker reproduktion för att få tillbaka känslan av närvaron i koncertlokalen, dock väldigt njutningsbart men slår aldrig direktupplevelsen. Att sträva åt fel håll med digitalt system är synd, att man senare lägger in kopieringsskydd mm är ännu mer tragiskt.
Nu svär jag i kyrkan då jag blivit lärd att mixa på DM2000 och 02R

Edited by - Stormen on 2006/03/29 13:47:54
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/03/29 :  14:57:42  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Lennart: "Kejsarens nya kläder!"

Bo Hansson Rauna/Ops3

Bo
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000