HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Basreflexhögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2006/05/15 :  15:00:03  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Hej. Jag har en fråga angående basreflexhögtalare, med basreflexhålet riktat framåt, kan man ställa dom närmare väggen, än när hålet(hålen) är riktade bakåt. Det är där jag har problemet, hon som jag har tidningen ihop med vill inte ha högtalarna för långt ut från väggen.
MVH Revoxarn

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/05/15 :  15:03:46  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
hon som jag har tidningen ihop med




M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/05/15 :  15:24:36  Show Profile Send marens a Private Message
Beror på hur nära det handlar om. Normalt spelar det ingen roll för själva porten ifall högtalarna står 25cm eller 1m från väggen. Det är när man börjar komma så pass nära väggen att det påverkar portens funktion (portens akustiska längd/tvärsnitt) som det påverkar med porten bakpå högtalaren.

Sedan är det ju andra saker som påverkas av portens placering men om man bara svarar på din specifika fråga (portens placering relaterat till närheten till väggen) så förhåller det sig så.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/05/15 :  15:28:01  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej Revoxarn,
I princip har du rätt i att om basreflexporten går framåt så kan högtalarna stå nära bakvägg. Varför jag skriver "i princip" är att mycket få högtalare låter bäst kloss till en bakvägg. Soundstage brukar bli bättre en bit ut från väggen samt att det likt för....at ofta blir för mycket av det goda (basen!).
Mitt tips:
Lyssna in var högtalarna låter bäst. Markera med tejp el dyl på golvet. Ställ tillbaka dem mot vägg för bakgrundslyssning;-)
Det kanske inte fungerar för dig rent praktiskt, men jag vet flera som gör så här.
/Shaft
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/17 :  10:46:11  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
En högtalare med porten riktad framåt kan ställas närmare bakväggen. Rent basmässigt alltså. Sen beror det på om högtalaren i övrigt är konstruerad för sådan placering eller inte. Prata med försäljaren innan köp och förklara hur den skall användas.

Rent generellt så är svaret på frågan - JA!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/05/17 10:48:53
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/19 :  16:28:09  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Hej Revoxarn. Du kan läsa mitt svar till Figge som frågar om samma sak.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/05/19 :  16:51:11  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Sen är det ju så att du har basåtergivning som direktstrålning från bas-mellanregisterhögtalaren också. Placering nära bakre vägg ger reflex även av denna strålning.
Hoppas du tog det till dig även om det skulle kunna förklaras bättre.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/05/19 :  17:15:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
hon som jag har tidningen ihop med


Se där, kul att ni har något gemensamt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000