HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 absorbenter funkar det??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/18 :  14:01:40  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag själv har bara "skrapat på ytan" vad gäller akustiken i mitt lyssningsrum. Har bara skruvat fast en tjock matta på väggen bakom lyssningspositionen...å en viss skillnad vad gäller diskanten kunde noteras.

Planerar att bygga eller köpa absorbenter till att ha bakom högtalarna samt 1 eller 2 basabsorbenter enligt helmboltz-pricipen. Jag tror att det kommer att leda till en avsevärd förbättring vad gäller ljudkvalitet.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/01/18 :  16:00:13  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
ohmega:

Det tror jag också. Se till att mäta upp rummets basresonanser riktigt så att du kan göra helmholtzarna på ett bra sätt.

En "gammaldags" miljö (alltså innan designputtarna tog bort allt från väggar och golv för att de skulle se "bra" ut) funkar i regel riktigt fint. Tavlor, bokhyllor (med böcker i...), gardiner, mattor på golvet, krukväxter och möbler som inte är stålrör och glas ger som regel en fullt godkänd grundakustisk situation. I detta kan man leta fram problemområden såsom en kal vägg i förstareflexen, kalt golv där förstareflexen nedåt slår, en sida fönster och en sida absorberande/diffuserande mm. Då gör man punktinsatser där och rätar ut bekymren.

Basresonanser låter sig inte avhjälpas så enkelt och en riktig helmholtz ger ett mycket bra resultat. Nackdelar? Stooora mojänger och du behöver fler än 2...

För att ingen skall missförstå så finns det sedan en nivå till (minst). det är: "nu skall jag göra/bygga ett hifiakustiskt fantastiskt lyssningsrum. Alltså ett optimerat akustiklyssningsrum framför ett fungerande vardagsrum. Det är något helt annat och kräver stora kunskaper och hjälp för att inte tala om förstående sambo/fru/flickvän.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/01/18 :  17:13:08  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Svar till Hi Fi Consult: Du talar om en dold agenda och i så fall var skulle den finnas? Att uppmuntra och hjälpa sina medbröder och systrar i Hi Fi världen med idéer, är väl själva grundtanken till att överhuvud tagen vara en deltagare på fora. Man kan naturligtvis också att välja en passiv inställning, det får var och en avgöra.
Orsaken till min kraftiga reaktion, var din inledning: ”Generellt så kan jag tycka att akustikreglering har fått en modestämpel och ett upphaussande som inte speglar verkligheten.”
Mina frågor till dej är följande: Hur kan man så snart efter erbjudande av hembesök från din sida, för att konsultera i bl.a. akustikåtgärder, och med lovord och positiva ordalag om dessa produkter, plötsligt byta fot och i princip nedvärdera hela tanken med akustikanpassning. Det skapar för mej i alla fall, en mycket tveksam trovärdighet.

Vad ska dom som redan hunnit satsa mer eller mindre i detta område tycka och känna. Nej, jag vill se en mera långsiktig marknadsföring, väl genomtänkt och uthållig, så kunderna (köparen) av produkterna inte på något sätt känner sej lurade, eller i vart fall slipper bli stressade för att man köpt något som snabbt blivit inaktuellt.
Den dolda agenda som du letar efter, är i så fall att de produkter jag köpt eller själv byggt, och som har givit mej stor tillfredställelse i ljudrummet, och som jag gärna ger exempel på med byggbeskrivning och inköpsställen. Detta är i min mening något som mycket väl kan påverka den forum trevnad som du värnar om.

Du bekymrar dej över okunskap i ämnet och vidare varnar för överdämpade rum, detta är nog en av de största myterna, att man lätt kan överdämpa ett rum och kan genom ett okunnigt agerande, som du skriver, ”ta ihjäl ljudet”. Snälla, tro inte att de flesta andra inte har egen förmåga och avgöra saker och ting genom sina öron när det gäller ljudupplevelsen. Och låt varje intresserad få sin chans och den uppmuntran som vi alla så väl behöver.
Kundvård är inte bara att sälja, utan också att få kunden att känna sej nöjd med sitt beslut lång tid efter köpet. Jag efterlyser denna inställning och avslutningsvis ber att få tacka för ordet.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/01/18 :  18:40:48  Show Profile Send ohmega a Private Message
Big Pete:

Jag tycker du är väldigt selektiv i din tolkning av Hi Fi Consult's inlägg.

Big Pete:
quote:
Mina frågor till dej är följande: Hur kan man så snart efter erbjudande av hembesök från din sida, för att konsultera i bl.a. akustikåtgärder, och med lovord och positiva ordalag om dessa produkter, plötsligt byta fot och i princip nedvärdera hela tanken med akustikanpassning.



Del utav Hifi Consults inlägg

quote:
Akustikreglering funkar om den är riktigt gjord och då höjs prestandan/resultatet på systemet avsevärt. Men det ersätter inte de andra åtgärderna. När du hittat dina högtalare och dina förstärkare mm så ta hand om problemområdena i ditt rum. Ofta enkelt och billigt såsom Björn Ola beskriver. Klappeko och förstareflexen är enklast och billigast att fixa. Basresonanser kostar pengar och är svåra att få rätsida på.


Big Pete, vad menar du då med

"..plötsligt byta fot och i princip nedvärdera hela tanken med akustikanpassning."?



Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/01/18 :  18:55:50  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
"Svar till Hi Fi Consult: Du talar om en dold agenda och i så fall var skulle den finnas?"

Nä, det var du som talade om "genomskinligt" och trodde dig kunna tolka vad jag EGENTLIGEN menade. Jag bara vände på det så att du skulle känna hur det kändes att bli misstrodd och samtidigt anklagad för något. Vilket ju verkar ha fungerat.

"Att uppmuntra och hjälpa sina medbröder och systrar i Hi Fi världen med idéer, är väl själva grundtanken till att överhuvud tagen vara en deltagare på fora. Man kan naturligtvis också att välja en passiv inställning, det får var och en avgöra."

Håller helt med dig.

"Orsaken till min kraftiga reaktion, var din inledning: ”Generellt så kan jag tycka att akustikreglering har fått en modestämpel och ett upphaussande som inte speglar verkligheten.” "

Jag står för denna åsikt och tycker inte att den gör skäl för dina skriverier om "genomskinlighet" och misstänliggörande av att endast ha ett kortsiktigt kommersiellt intresse.

"Mina frågor till dej är följande: Hur kan man så snart efter erbjudande av hembesök från din sida, för att konsultera i bl.a. akustikåtgärder, och med lovord och positiva ordalag om dessa produkter, plötsligt byta fot och i princip nedvärdera hela tanken med akustikanpassning. Det skapar för mej i alla fall, en mycket tveksam trovärdighet. "

Jag förstår hur du menar. jag har dock inte bytt fot utan gör hembesök varje månad och har alls inte nedvärderat hela tanken på akustikreglering. det är bara när det används som mirakelmedel och i stället för annat som jag invänder. vilket jag gjort hela tiden. Ursäkta om det verkat som jag helt bytt sida. Så är inte fallet.

"Vad ska dom som redan hunnit satsa mer eller mindre i detta område tycka och känna."

De får väl känna vad de vill, de som handlar av mig eller frågar om akustik får samma svar idag som för ett år sedan.

" Nej, jag vill se en mera långsiktig marknadsföring, väl genomtänkt och uthållig, så kunderna (köparen) av produkterna inte på något sätt känner sej lurade, eller i vart fall slipper bli stressade för att man köpt något som snabbt blivit inaktuellt. "

Akustikprodukter är ganska olika andra produkter med modellbeteckningar och Mk2 och dyl. Här tickar tiden långsammare. en diffusor gör ett lika bra jobb år ett som år tio, så länge inget annat ändrat sig. Din rädsla för att jag skulle kunna påverka marknaden att överge akustikreglering tror jag är helt obefogad. Det är ju heller inte troligt att de som känner intresset avta ute på marknaden plötsligt går och säljer sina akustikregelringsprodukter?? I så fall var de ju bara ute och "mode-shoppade" och den typen av intresse tror jag vare sig du eller jag tycker är särskilt viktig att bevara.

"Den dolda agenda som du letar efter, är i så fall att de produkter jag köpt eller själv byggt, och som har givit mej stor tillfredställelse i ljudrummet, och som jag gärna ger exempel på med byggbeskrivning och inköpsställen. Detta är i min mening något som mycket väl kan påverka den forum trevnad som du värnar om."

Låter bra och trevligt tycker jag.


"Du bekymrar dej över okunskap i ämnet och vidare varnar för överdämpade rum, detta är nog en av de största myterna, att man lätt kan överdämpa ett rum och kan genom ett okunnigt agerande, som du skriver, ”ta ihjäl ljudet”. Snälla, tro inte att de flesta andra inte har egen förmåga och avgöra saker och ting genom sina öron när det gäller ljudupplevelsen. Och låt varje intresserad få sin chans och den uppmuntran som vi alla så väl behöver. "

man kan bara konstatera att människor inte alltid tycker lika. Ditt resonemang delas inte av alla välkända akustiker på heltid inräknat.

"Kundvård är inte bara att sälja, utan också att få kunden att känna sej nöjd med sitt beslut lång tid efter köpet. Jag efterlyser denna inställning och avslutningsvis ber att få tacka för ordet. "

Jag citerar mig själv några timmar sedan: Så lyft blicken och våga tro att det finns butiker som är intresserade av din och alla andra intresserades LÅNGSIKTIGA framgång avseende HELA det område som styr det slutliga resultatet inklusive en bra genomförd akustikreglering. Man hör mycket bättre nyttan av t ex en finare kabel i ett väl ekustikreglerat rum så det finns verkligen ingen motsättning.

Egentligen har vi kanske inte så stora åsiktsskillnader som det ser ut. Allt har sin plats, ursäkta den feta texten, mitt OS trivs inte med en del funktioner i forumstekniken.

mvh

.



www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2006/01/18 :  18:58:37  Show Profile Send Big Pete a Private Message
ohmega: detta bl.a. ett påstående som inte ligger i linje med tidigare uppfattning. "Generellt så kan jag tycka att akustikreglering har fått en modestämpel och ett upphaussande som inte speglar verkligheten." Jag vänder mej också emot att allt kunnande oftast kommer ifrån en kommersiell plattform. Man bör inte underskatta andra personers erfarenheter och kunnande. Tonen är i min smak för raljant och distanserar de som vill hålla en låg och ödmjuk profil. Vem har alla svaren? Nu tycker jag att detta ordväxlande borde räcka och vill i stället hänvisa till en site som gett mej mer kött på benen i akustikfrågor. Håll till godo!
http://www.asc-hifi.com/articles/iar89.htm

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/01/19 :  22:18:07  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Absorbenter funkar Thats it

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000