HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Accuphase Class A vs. Class AB
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2006/01/03 :  23:25:24  Show Profile Send NewMount a Private Message
Är det någon som vet hur t.ex. en A-30 (2X30W Class A) låter jämfört med en P-3000 (2X75W Class AB)?

Jag funderar på någon av dessa till mina Klipschorn. De har variabel gain, 0 till -12 dB, vilket är bra för att få ner brusnivån (mina horn är känsliga, 104 dB). Sedan gillar jag Accuphase-soundet sedan gammalt. Jag har dock inte lyssnat på någon nyare Accuphase än E-203 (1981).

Är det någon som har några erfarenheter?

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/04 :  00:26:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Accuphase modellerna A-50 - A-50v och A-60 lämnar det dubbla i AB

Tittar man på specen på A-20 o upp till A-30 så ser man att den drar 170 W på tomgång men kan dra över 200 W alltså går även den upp i AB.
Enligt manualen till A-20 så kan den peta ur sig 50 W alltså bör A-30 kunne ge ca 60 W

Där har först om hur mycket W dom petar ur sig.

Jag har haft föregångaren till P-3000 (P-370) o den räcker långt.
Men A-50 jag har idag är det absolut värsta jag har haft hemma !!

P-370 och A-50 har körts/körs via C-245 på talare med en känslighet på 92 db. Skruvar jag upp över smärtgränsen utan musik så hör man antydan till brus om man lägger örat över diskanten så brus behöver du inte vara rädd för.

Med Klipsch horn så hade jag satsat på A-30 då klippet klass A drift ger är bara sååå underbart

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2006/01/13 :  01:17:30  Show Profile Send NewMount a Private Message
Hur skulle du beskriva ljudskillnaden mellan P-370 och A-50?
Det sägs att Accuphase klass A låter mer analytiskt och ljusare, medan klass AB har fetare bas och låter mer "sweet" i mellanregister och diskant.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/13 :  01:55:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
A-50 är framförallt renare i sin återgivning. Ibland kan den upplevas nästan lite väl stram speciellt i basen. Jämfört med andra steg som jag har haft hemma nyligen (Electrocopaniet) så hördes direkt att basen är stramare men sååå mycket renare. Basgångar var mycket lättare att höra på alla sätt.

Analytiskt är det absolut inte men rapphet/stramhet kanske kan upplevas så ? Detaljer i alla nivåer får man gott om , med analytiska högtalare så kan det kanske bli för mycket. Matchningen mellan dom olika produkterna måste vara rätt även om det står Accuphase på en av prylarna

P-370:s mellanreg/topp var mer grovhuggen än A-50 , instrument får mer "ta på" känsla med A-50. Men båda 2 kan pressas rejält innan det slår över. Jag har aldrig lyckats att få det att låta illa i mellanreg/diskant o jag har keramiska element o HATAR skärande diskant.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2006/01/20 :  01:25:03  Show Profile Send NewMount a Private Message
Tack för intressanta svar. Här är ett citat från www.hifi-forum.de:
-------------------------------------------
Nun, das habe ich zumindest gänzlich anders empfunden. Die Vorstufensektion eines E-307/407/408 erreicht m.E. nicht annähernd das hohe Auflösungsvermögen eines C-2000. Das macht sich insbesondere schon bei sehr niedrigen Lautstärken bemerkbar. Ich habe auch das Gefühl, nunmehr einen "reineren" Klang zu vernehmen. Bei den Endstufen würde ich es ähnlich beschreiben, selbst der Unterschied zwischen einer P-3000 und einer P-5000 war für mich nachvollziehbar. Ich hatte das hier bereits beschrieben.

Die A-30 klingt schon richtig nett, im Bassbereich spielt sie für mich jedoch etwas zu "rund", da hat mir die P-3000 mit ihrer strammeren Widergabe besser gefallen. Die Aufsplittung in z.B. P-5000 für die Bässe und A-30 für den Mittel-Hochtonbereich halte ich jedoch für eine sehr erstrebenswerte Alternative - sofern finanzierbar.

Gruß,
Sargnagel
-------------------------------------------

Denne herre fann med andra ord basen "rundare" (tolkningsfråga vad han menar) i A-30 och stramare i P-3000.
Jag lyssnar till 90% på rock/metal (övrigt: klassiskt, jazz och barnskivor...) vilket är en knepig uppgift för de flesta anläggningar. Basgitarr och trummor får inte bli ett muller utan måste separeras väl. Framförallt bastrummor försvinner lätt i enklare anläggningar. Visst vill man ha detaljer och värme, men det får inte vara på bekostnad av förmågan att leverera basgångar och trummor på ett övertygande sätt. Vad skulle du rekommendera mig under dessa förutsättningar?

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/20 :  01:41:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tja du......

Nu vet jag inte på vilka talare han spelade på o alla har vi olika smak o tycke. Så att ge ett råd här är inte nått jag vill göra. Man så där lite på rak arm så känns A-30 bättre.

Du har ingen i krokarna som har ett Accuphase steg du kan låna eller butik ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2006/01/20 :  02:08:44  Show Profile Send NewMount a Private Message
Mig veterligen finns det inga butiker som för Accuphase i Stockholmstrakten. Det är ju lite långt att åka fram och tillbaka till Malmö eller Alingsås (om de ens har prylarna hemma och dessutom vill låna ut dem)... Inte lätt det här, men A-30 verkar onekligen intressant och den kan väl inte ha fått alla dessa utmärkelser och vara undermålig i basen. Det är dock så pass mycket pengar att man ogärna vill köpa grisen i säcken.

Var fick du tag på din A-50?

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/20 :  02:22:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Den är köpt beg utomlands.

Esoterisk har/hade en P-370 innan (min gamla tror jag) som du kanske kan testa.

Klass A är många ggr synonymt med "varmt" ljud men i detta fallet upplever jag det inte så. Det finns en på forumet som har en P-370 som bor i Sthlm eller i närheten men vad han heter kommer jag banne mig inte ihåg. Jag ska söka o se om jag hittar det. Han har inte varit inne på länge men via mail kanske du kan få fatt i han

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/01/20 :  02:25:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nagra heter han

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000