HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NordOst
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/01/15 :  11:53:42  Show Profile Send Snutten a Private Message
Är lite nyfiken på deras Red Dawn mkII, ngn som lyssnat på dessa med bra kringutrustning? Gäller främst högtalarkablarna.

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/01/16 :  22:49:59  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja, har ett par, är givetvis mycket nöjd. Har nyligen provat NO Heimdal och den är bättre men den kostar nästa dubbelt så mycket också.
Nordost-klangen är synonymt med luftighet och snabbhet. Kablar är och förblir en smaksak det som faller den ena på läppen behöver inte gillas av den andre.
Om Blueheaven är som att öppna fönstren en höstdag och vädra ur gammal luft, så är RedDawn rev2 som en vårdag, dvs lite mer värme.
Och massor av ren klar luft. En del klagar lite på basförmågan och visst i en direkt jämförelse med många andra kan den upplevas som tunnare, inte så tunn som Blue heaven men ändå tunn. Jag skulle inte beskriva basen som tunn snarare extremt torr, fast, välnyanserad och djup. Den skall provlyssnas under en längre tid om man därefter gillar den är det svårt att lyssna på andra kablar som känns instängda, slöa och bastunga. Detta är mina erfarenheter i två system som jag kört dom i hemma. Först en McCormack rigg DNA-1Deluxe med en TLC-1 som försteg tillsammans med en cd-duo från McCormack, SST-1 + DAC-1 deluxe. Högtalare Sonusfaber GP Home.
Numer Krell KAV 280cd samt KAV-400xi + SFGPH.
Jag tycker mao att NO RD rev2 är riktigt bra om man vill ha NO-sound med ett uns värme.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43258&SearchTerms=Red,dawn
8 av 10 hifi-tummar oavsett prisklass.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2006/01/16 22:52:28
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/01/17 :  01:35:04  Show Profile Send crion a Private Message
Snutten, om du gör en sökning så gjorde jag en rätt stort kabeltest med just Red Dawn mkII och flera andra kablar för ett bra tag sedan..

Jag fastnade för HMS Grand Finale mk II istället, men NO RD mkII var med i slutstriden. Dock har den betydligt mindre bas än alla andra kablar jag testade. (Om du köper kabeln får du helt enkelt omvärdera dina högtalarplaceringar). Den uppväger detta med andra förmågor. HMS kabeln är dock grymmare. Finns i demo ex för 12kkr hos en butik (nypris ca 24kkr).

Som en parentes så var detta upptakten till att jag helt övergav traditionell analog stereo och gick över till Meridian, jag blev tokig på alla parametrar och att behöva lägga ut 20kkr på högtalarkabel. Nu har jag ju dock hittat ett nytt område att lägga ned summor på, strömförsörjning. Men det är ett annat kapitel
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/01/17 :  13:47:26  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tack för svaren. Jag använder idag Kimber rakt igenom men bra resultat, men det vore kul att testa ngt nytt. Ett annat märke som är intressant är Cardas kablar, verkar vara en bra firma med gott rykte.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/01/17 :  20:07:56  Show Profile Send Adagio a Private Message
Cardas låter också mycket bra, dock representerar NO och Cardas två helt olika ljudideal, Kimber kan generelt sägas ligga mitt i mellan dessa två. Vad som är signifkativt för Cardas finns nog andra fd ägare som kan beskriva bättre än jag. Kimber och NO är mina favoriter.
Bäst är att prova hemma, under lite längre tid. En kabel kan vara lätt att förälska sig i men svår att leva med, samtidigt kan man upptäcka egenskaper som man bara älskar efter en lite längre tid.
Så var det med Red dawn för mig. Jag var nästan "antinordost" tidigare men i rätt system/rum är de fantastiska.

Vi har provat Cardas, Kimber här vid samma tillfälle om jag minns rätt? Jag vill minnas att vi korade Kimber till vinnare. Vid ett senare tillfälle matchade vi samma Kimber(XL?) mot NO Red Dawn rev2, bägge hade klara förtjänster, generelt så hade Kimbern mer kropp, kraftigare bas och rondör men NO hade bättre focus, kontroll och luft desutom behöll den storleken på mer naturlig nivå, den ökade inte storlek iochmed att frekvensen sänktes om du förstår vad jag menar. Men det går ju inte höra skilnad på kablar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/01/17 :  20:30:47  Show Profile Send sampix a Private Message
Då jag är syndaren, och tidigare ägare till dessa kablar, så får jag väl stå till svars här också

quote:
Men det går ju inte höra skilnad på kablar.


Exakt! Men jag drar lite flum-snack här ändå

quote:
Cardas låter också mycket bra, dock representerar NO och Cardas två helt olika ljudideal, Kimber kan generelt sägas ligga mitt i mellan dessa två. Vad som är signifkativt för Cardas finns nog andra fd ägare som kan beskriva bättre än jag. Kimber och NO är mina favoriter.


Cardas upplevde jag en gång i tiden som mjukare/varmare i soundet. Den beskrivs ofta för att ge "rör-skimmer", vad än det nu må vara.. Är man ute efter en neutralt klingande kabel som låter musiken flöda obehindrat så är dessa kanske inte det givna valet..
(detta gäller deras dyra top-of-the-line kablar; Golden reference)

quote:
Vi har provat Cardas, Kimber här vid samma tillfälle om jag minns rätt?


Nejnej Adagio. Jag hade först Kimber Monocle XL, och efter dessa så köpte jag Cardas

Snutten>
Jag skulle köra på ett par Audioquest CV4 högtalarkablar. Du har ju ett par bra högtalare, så varför inte ha bra högtalarkablar till dessa också

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/01/17 :  21:58:16  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej Sampix, du menar att Kimber inte är så bra? CV4 är ju en relativt enkel kabel om jag inte har fel, läste en test i H&M (jo jag vet men ändå) och dom fick godkännt men inte mer.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/01/17 :  22:58:53  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Hej Sampix, du menar att Kimber inte är så bra? CV4 är ju en relativt enkel kabel om jag inte har fel, läste en test i H&M (jo jag vet men ändå) och dom fick godkännt men inte mer.


Jodå, Kimber Monocle XL var en mycket fin kabel vill jag minnas

Angående CV4; Om du med enkel menar billig, så är svaret; Ja...(även om det finns klart billigare).
Att sedan H&M inte gillade den säger enligt mig ingenting. Samma kabel blev t ex ClassA-rankad på Stereophile. Man kan inte hänga upp sig på dessa tidningsrecensioner.

Men som sagt, jag tycker Audioquest CV4 är en utmärkt kabel. Förmodligen den bästa jag haft

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/01/17 :  23:30:35  Show Profile Send FBK a Private Message
Får väl tillägga här att jag bytte ner mig ifrån Audioquest Caldera till Audioquest CV4, "viss" pris skillnad... Men nästan samma ljudkvalite, skillnaderna var mycket små (Calderan aning mer homogena kanske) och inte alls värt penga skillnaden i detta fall tycker jag, så jag håller med Sampix att CV4 är grymt prisvärda!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/17 :  23:35:45  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Man kan inte hänga upp sig på dessa tidningsrecensioner.




bra sagt sampix! !

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/01/18 :  00:21:29  Show Profile Send Adagio a Private Message
Vilket minne man har!! Borde demenstestas snarast!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/01/18 :  00:24:20  Show Profile Send Snutten a Private Message
Visst ska man inte hänga upp sig på det, men jag ville ändå påpeka detta. Själv drömmer jag om Kimber KS3035 så ä
r det ngn som har ett par vill jag testa dom .
Jag får väl testa CV4 då så ni blir nöjda .

Edited by - Snutten on 2006/01/18 00:25:52
Go to Top of Page

tobiasl
Member

95 Posts

Posted - 2006/01/18 :  15:01:20  Show Profile Send tobiasl a Private Message
Jag har Red Dawn genom hela systemet och det funkar klockrent. Det spelar otroligt bra. Tror det är viktigt att använda samma kabeltillverkare genom hela kedjan. Många kommentarer om avsaknad av bas men det är det definitivt inte i mitt system. Klicka på länken till mitt system så ser du kablarna och kringutrustningen.

Lycka till!

Tobiasl
Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/01/18 :  22:02:45  Show Profile Send crion a Private Message
Att köra samma tillverkare på högtalarkabel såväl som analoga interconnects är allmännt kännt som bästa synergi effekten. Om du undrar vad vi menar med mindre bas, prova att koppla in en Acoustic Zen eller Harmonic Tech Pro 9+ högtalarkabel plus interconnect så ser du vad vi menar.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/01/18 :  22:30:03  Show Profile Send Adagio a Private Message
Inte mindre bas, bara bättre bas, i Nordost alltså.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

tobiasl
Member

95 Posts

Posted - 2006/01/19 :  09:31:40  Show Profile Send tobiasl a Private Message
Det är väl som allt annat, tycke och smak som avgör. NordOst funkar jättebra i mitt system. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna :)

Tobiasl
Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/01/19 :  09:42:02  Show Profile Send Per100 a Private Message
Red dawn rev2 valdes i mitt tidigare setup framför transparent MW super (MM), acoustic Zen satori.
Gillar du snabbt och luftigt ljud? Kanske du borde provlyssna RD.
Gillar du mäktig bas, ovanligt brett perspektiv med en allmänt behaglig framtoning?
Kanske Transparent super (MM) passar.

Lyssna innan du bestämmer dig!

Edited by - Per100 on 2006/01/19 09:43:12
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2006/01/19 :  14:02:23  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Tycker nog att basen är endast stramare, varken bättre eller djupare, med red dawn jmfrt med pro 9+. Men då har jag harminic och acoustic genom hela systemet.

mvh Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/01/19 :  19:27:52  Show Profile Send crion a Private Message
Frågan var inte var inte vad som var bättre (men jag förstår att man blir lite defensiv om man har en utav dessa kablar) utan om Nordost RD mk II har mindre bas än Harmonic Tech Pro 9+ vilket den har

Du kan ju kolla mitt test där jag kör en massa högtalarkablar

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=23970&SearchTerms=h%F6gtalarkab

Edited by - crion on 2006/01/19 19:36:46
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000