HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Horn till Uppsala Teknolog och Naturvetarkår
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/01/06 :  18:14:14  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Hejsan!!

Jo, i vår kommer det med all sannorlighet att bli ett tillskott i UTN:s nu ej existerande PA-anläggning. Jag hade tänkt att bygga ett par bashorn med tillhörande horndiskanter. Detta skall sedan användas på mindre spelningar, disco mm.

Jag lämnar mycket öppet åt er att ge förslag på konstruktioner och idéer. Vänligen kom dock ihåg att UTN är en ideell förening med begrändas budget, t.ex. vi söker spons på det mesta vi vill ha tag på.


Detta är vad jag kommit fram till hittills:

Bakladdat horn med Eighteen Sound 15MB700
http://www.x-max.de/pdf/15MB700.pdf

Motorola piezo midrange horn A188
Finns hos HIFI KIT


Kom ihåg att dessa är fortfarande bara på ritbordet! Andra idéer och synpunkter mottages gärna!!

//Petter

Edit: Tog bort simuleringarna (har gjort nya...)

Edited by - PetterPersson on 2006/01/13 12:30:18

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/06 :  19:18:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://www.decware.com/imperial.htm
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/06 :  19:21:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
http://www.prosoundweb.com/lsp/
Här finns lite matnyttigt.

http://www.speakerplans.com/
Här finns oxå en massa matnyttigt.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/01/06 :  21:31:12  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Ja, nu har jag kikat där...hittade som sagt en del matnyttigt. Det dök även upp en fråga

Jag hittade inga ritningar på Imperial, men på den andra sidan fanns det! Det jag lade märke till var att "throat area" är större på dessa ritningar än på mina. Detta medför (enligt mina simuleringar) att fasgången förbättras något, hornet går ca 5 Hz djupare, impedanstoppen vid ca 50 Hz är lite högre men däremot ökade konutslaget med ca 60-100% !!!

Detta kan inte vara bra, eller??

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/01/06 :  22:12:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Det jag lade märke till var att "throat area" är större på dessa ritningar än på mina. Detta medför (enligt mina simuleringar) att fasgången förbättras något, hornet går ca 5 Hz djupare, impedanstoppen vid ca 50 Hz är lite högre men däremot ökade konutslaget med ca 60-100% !!!

Detta kan inte vara bra, eller??


Dels en motfråga: Var det orginal Jensen Imperial från väldans länge sedan eller var det Decwares version av Imperial?

Sedan kan du ju fråga Time eller Bernt om Imperialerna. Alla lyssningsintryck jag läst om Imperials hemma eller som PA är att de är mäktiga och kan spela sjukt högt med massor av tryck och renhet.
Jag har aldrig simulerat dem.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/01/06 :  22:23:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Näe, det var ingen Imperial-variant utan ritningarna jag tittade på kom från Speakerplans, 18" Super Scooper och 21". De var byggda på samma princip.


Skall ta ett snack med dessa gossar...det skall bli intressant!

Tack för hjälpen!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/01/06 :  22:38:10  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tja ba!
Om du vill lyssna på ett ett par imperial så lirar jag på sådana hemma. Dessa är lite moddade för att passa mig. Jag har 3 olika Jensen Imperial ritningar 2st stora mod ca1000L och den lilla ca600L tänkt att stå i hörn. Jag har lyssnat på många horn och det finns ingen genväg till basen. Det ska vara stort och stadigt. I pa sammanhang brukar det oftast vara korta horn i små lådor som inte går så djupt åsså stacar man flera, då ökas mynningsarean och man kommer djupare ner än vad en ensam horn bas klarar. Det elementet du har valt är inte optimalt för horn men kan dunsa på bra. I ett frisvängande horn utnyttjar man ett element med högre fs typ en oktav än hornets "cut off". Man ska ha styv upphängning just för att dämpa stora konutslag. En sak till JI hornen har en ganska stor kammare bakom konen som lastar hornet och fungerar som lågpassfilter. Basdelen jobbar till ca 300hz och därefter tar direktljudet över från elementet. Har man ett bakladdat horn skall elementet ha lägre resonans än vad hornets "cut off". I bägge fallen gäller "stark motor" högt bl.

M.V.H. Blomman...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/01/07 :  11:49:42  Show Profile Send Larsen a Private Message
A188 har jag provat en del för länge sedan och kan inte säga att jag har goda erfarenheter av det... Kanske lite dåligt att inte precisera...
OM du nu ska använda sådana, så gör ett filter som skär av dom nedåt. Använd inte enbart ett motstånd. Jag får lite rysningar när jag tänker på dessa piezos... känsligheten upplevde jag som lägre i verkligheten än uppgiven och att de högre frekvenserna inte hängde med i nivå heller. Separat diskant behövdes. Jag hade iof det tidigare, större, hornet till drivern.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2006/01/07 11:57:15
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/01/07 :  13:32:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har hört Times Imperial, de två 1000-litrarna är mycket imponerande. Inget basreflexbludder där utan rent, rappt, distinkt och dynamiskt. De kan säkert spela högt nog också.

Ber du snällt kanske du kan få kolla på Times ritningar, vem vet?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/01/07 :  23:47:22  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag tror inte det elemententet är någon fullträff pga den höga rörliga
massan. Tvärt om vad Imperial säger tycker jag att membranet skall
vara mjukt upphängt men inte för långslagit. Dvs det måste finnas
inbygggt i konstruktionen någon slags "uppfångare" av de ev. för stora
konslagen (jag tror nog att det är det Imperial åxå menar).
Titta på Kappa-elementet, den skulle duga fint här, tror jag.
Circlomannen hade en länk i en annan tråd, han kanske kan lägga upp
den här. Jag har inte tid just nu, måste sluta......


Edited by - linnar on 2006/01/07 23:48:24
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/01/09 :  21:39:36  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Larsen; tack för upplysningen!! Jag spanade mest in dessa element eftersom de går långt ner, simpelt filter samt att de var billiga. Skall nu börja leta andra förslag.

Någon som har något prisvärt diskanthorn på förslag??

Hur "mår" 15-tummaren att få spela upp till ca 2000-3000 Hz? För att slippa mellanregister liksom...


linnar, den höga rörliga massan för
15MB700 är på 73 gram,
Eminence Kappa Pro 15 är på 72 gram,
Eminence Delta Pro 15 är på 61 gram, men Bl är bara 14,5
Eminence Kappa 15 är på 74 gram, Bl 16,5

Vilket menade du? eller var det någon annat?


Anledningen till Eighteen sound 15MB700 var dels priset, att min kontakt på HIFI KIT tyckte att det var ett bra element samt att han hade "kontakter" med Eighteen sound som kunde underlätta sponsring anternativt prissänkning till oss stackars studenter... :-)



Jag hade ett annat element på tapenten, P Audio 15BM-200 innan detta dök upp. Det fanns dock bara på Ljudia, men kostar bara 1000:-

Någon som lyssnat på detta element?
Eller har synpunkter på det?

http://www.paacoustic.com/Product_Detail.asp?CatalogID=&ProductID=15BM-200B
Datablad: http://www.paacoustic.com/pdf/BM-SERIES/15BM-300B-200B.pdf Jag får bara upp kinesiska, har dock fungerat förut
Data ur minnet:
Bl: 18,5 Tm
MMS 60 gram
Vas 257
Qts 0,24
Qms 5
Power (RMS): 200W
X-max: 2,5 mm
Fs: 38 Hz

Låg effekttålighet men 2 sådana i samma låda medför ungefär samma pris.
Vad händer med hornets egenskaper om två 15-tummare placeras däri istället för en ensam??

Skall försöka ta mig hem till Imperial för att få höra. Skulle ju vara spännande att få höra det jag eventuellt skall bygga!

Tack för hjälpen!

Edited by - PetterPersson on 2006/01/27 15:46:24
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/01/09 :  23:54:14  Show Profile Send time a Private Message
När det gäller element til horn är det hornet och inte elementet som sätter nedre frekvensen ( bara lite sant, jag vet..) tex har jag ett par JBL E-130 som har en fs på 40 Hz, är helt odugligt i en låda men ändå spelar ned till ca 28 Hz utan problem i Imperialhornet.
Har idag lånat ett par Isophon från Imperial med fs på kanske 50-60 Hz, borde fungera bra. Jag tror på en skapligt styv pappkant, gummikanter bluddrar bara tycker jag

Lämnat forumet
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/01/13 :  12:50:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Hejsan!!

Får börja maed att tacka Blomman (Imperial) för hembesöket igår! Mycket trevligt och jag lärde mig massor!

Hans Imperial-horn med 15" var på 700 liter brutto (inkl.låda) och de spelade mer än väl!! Jag har aldrig hört något liknande i basväg!!!!!!!!!!!! Oerhört snabbt, exakt, hårt, ja, ni vet säker själv... Snacka om att koppla ett järngrepp om rummet. B&W 800D med Classé riggen jag lyssnade på Stockholm Hi-End mässan 2005 hade inte en chans!

Vi spelade även på så högt vi vågade och då det mesta skakade i rummet var konutslagen någon mm med hemmabyggda rörsteg på ca 6W
Det lät inte ens ansträngt!

Vi provade att mata in datat på hans horn i programmet jag simulerat i tidigare för att se hur pass väl det stämde. Det stämde faktiskt väldigt bra, både var f3 punkten låg samt en av hornets impedanstoppar låg på ca 60 Hz, precis som i verkligheten Detta får nu till föld att jag skall hämta inspiration från Imperial-hornet
så som hornets veckning i lådan tillexempel men simulera fram en optimal frevens-, fas-gång, konutslag mm och bygga efter den.

Nåja, nu lutar det start åt att köra med dubbla 12:or i basen med något diskanthorn på topp. Blir det för dyrt kommer med all sannorlikhet den närmast ovanstående 15" att användas.

Data på 12:orna
fs 48 Hz
Bl 21,5 Tm
Qts 0,24
Qms 7,3
Vas 61 l
X-max 1,5 mm
Sd 510 cm^2

Då kammaren bakom hornet är ganska stor bör elementet ha hög fs, låg Vas, låg Qts, låg X-max. Detta för att elementet skall hållas kontrollerat och inte börja fladdra. Rätta mig här om jag ljuger...

Vad tror ni om detta??

Trevlig helg!

MVH / Petter som åker till Åre imorrn
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/01/13 :  21:18:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hej, detta är synerligen intressant.

Innan vi gräver ner oss i parametrar och andra viktiga detaljer bör vi kanske se till hur det skall användas och vad som egentilgen behövs.

Jag måste nog citera lite här...

quote:
Jo, i vår kommer det med all sannorlighet att bli ett tillskott i UTN:s nu ej existerande PA-anläggning. Jag hade tänkt att bygga ett par bashorn med tillhörande horndiskanter. Detta skall sedan användas på mindre spelningar, disco mm.


Jag skulle inte rekomendera denna kombination, satsa istället på en bra basreflex (eller sluten för den delen) 15"-1"-kombination, om utryme finnes i budgeten skulle jag även rekomendera allas våran gammla hederliga 2-15"-2" kombination som genom tiderna visat sig mtk kapabel att fungera både som standalone och som topp vid en eventuell utbyggnad senare.

Jag skulle rekomendera att man börjar med 2st 15"-1" och utökar senare med ytterliggare 2st, detta ger större flexibilitet, man kan täcka behoven ganska väl.

Imperial i all ära, men de är för stora och osmidiga att enkelt kunna transporteras och hanteras, och detta är en PA applikation i vilken smidighet och flexibilitet är mkt viktigt, jag säger nej till imperial-lösning i just detta fall, jag anser att det finns smidigare sätt att nå önskat resultat.

Något som går in i en vanlig kombi, lätt kan bäras, kan staplas, flygas eller sättas på stativ, och utan större svårigheter kombineras med annan utrustning, allt beroende på sammanhanget.

quote:
Jag får lite rysningar när jag tänker på dessa piezos...


Kan inte mer än hålla med, skall vi nu tänka oss ett seriöst men ekonomiskt PA bygge här så föreslår en horn+driver kombination istället, en mkt trevlig och beprövad lösning som inte behöver kosta skjortan är B&C DE250 drivern på ME45 hornet.

Valet av Bas/mellan ser helt ok ut på papper, men ge akt på graferna, de är uppmätta på ett något oortodoxt vis, kolla det finstilta, även här skulle jag vilja slå ett slag för B&C, 15PLB76 närmare bestämt, sett utifrån ett ekonomi/prestanda perspektiv är denna kombination inte alls tokig.

Betänk att du skall kunna kona om dina element och drivers i framtiden, mistag kan och kommer att ske, och man har inte tur alla gånger.

Hur många scooper horn ser ni användas i PA sammanhang därute, jamica undantaget inte särskillt många eller hur ?

Betänk detta, nästan allting finns det ett skäl till, så även detta, jag citerar från speakerplans.com :

quote:
I don’t like scoop or rear loaded horns cabinets because the output from the front of the driver is out of phase from the output of the horn or rear of the driver. This causes a dip in the frequency response, which normally occurs around the 70 to 90Hz range for 15 or 18" bins. It is in this 70 to 90 Hz range that we hear or feel the kick or speed of the bass. Most scoop bins have a 3 to 6 dB dip in the response around that area making the cabinet sound slow and heavy.


Jag vill inte ställa mig bakom någon annas åsikt om den inte stämmer överens med min egen, och i detta fall tycker att deras beskrivning stämmer rätt bra med vad jag själv upplevt, detta plus det faktum att pro- industrin genrellt har vänt dem ryggen stärker min uppfattning.

Tittar ni runt lite på nätet hos så finner ni ytterst få tillverare som använder bakladdade horn i PA sammanhang, om ens någon.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/01/13 :  23:17:07  Show Profile Send linnar a Private Message
PetterPersson:

Har varit borta några dagar. Får bli ett försenat svar.

quote:
linnar, den höga rörliga massan för
15MB700 är på 73 gram,
Eminence Kappa Pro 15 är på 72 gram,
Eminence Delta Pro 15 är på 61 gram, men Bl är bara 14,5
Eminence Kappa 15 är på 74 gram, Bl 16,5

Vilket menade du? eller var det någon annat?



Jag fick av någon anledning för mig att massan låg på över
100gram. Det är lite mycket för ett horn som skall spela
upp mot mellanregistret. Iofs är 70 gram också mycket.

Precis som time säger spelar elementets parametrar mindre
roll så länge man håller sig ifrån det abnorma.

Det finns två typer av Eminence Kappa Pro 15.
Den ena har
massa ca 100gram och Bl över 20.
Den andra har
massa ca 70gram och Bl ca 17.

Konstigt nog har de mindre Kappa-elementen
större Bl. 10 tummaren har 38 gram massa och 18,8 i Bl.


Mina simuleringar/mätningar visar att horn skall ha element
som är mjukt upphängda och stor Bl. Huvudsaken är dock att
membranet inte är för hårt upphängt eller att Bl är för lågt.
Upphängingens hårdhet är ett relativt begrepp i samanhanget
då det finns mycket få element som är för hårda.
Bl-faktorn är tillräckligt hög på så gott som alla förekommande
element som kan tänkas passa in här.
Om Bl är 15 eller 22 är av mindre betydelse men om Bl är för stort
alltså närmar sig 25 eller så då börjar frekvenskurvan att bli vågig.
Samma sak om Bl börjar gå en bit under 15.

Alltså har man mycket element att välja bland.


Edited by - linnar on 2006/01/13 23:17:31
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/01/13 :  23:27:11  Show Profile Send Larsen a Private Message
Håller med martinsson. Se till användningen. Ska ni flytta på sakerna? Välj kompakt och som kan byggas ut.

B&C gör mycket trevliga drivers.

Eminence har en del prisvärda basar om det ska vara budget, dessutom med "ärliga" uppgifter.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2006/01/14 17:14:14
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/01/15 :  22:02:03  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjena Linnar!
Vart har du gjort av Vas'en och Qts. Nu är det mest Bl och massa som diskuteras.
Tjena Petter!
Tack för senast! Nu har du fått nåt å klura på. Problemet är som Martinsson skriver. Imperial är ju lite klumpiga till ett mobilt pa, men ska ni ha en speciell lokal kan det vara värt besväret. Bygg stort och låt festen komma till hornen än att ta hornen till festen.

M.V.H. Blomman...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/01/16 :  07:24:20  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Om man nu är sugen på horn (jag räcker upp handen:) så skulle jag välja att gå på en kombination enligt följande :

1" driver på 60X40 horn (finns ett ganska stort utbud av dessa)
10" på midhorn (lite knepigare, kolla på vad som finns på marknaden, aproximera och kopiera)
15" alt 18" i ett litet frontladdat veckat horn, finns många bra förslag att finna på detta.

alt1. sätt allt i en låda a´la turbousound TMS-2, THL-4 mfl...

alt2. sätt mf och hf horn i en lite nätt låda (a´la turbosound thl811) och ha bashornet separat, lite lurigare då de ofta behöver kompletteras av varandra, smidigheten här kommer av att man kan flyga eller stativställa topparna och ha bsarna på marken exempelvis vid en scen eller utomhus.

Det svåra i denna setup är midhornet, men som sagt det finns många som redan gjort detta, så titta er omkring och se vad ni kna göra utan att gjuta plastformar.

Detta är nog den smidigaste och bästa lösningen för hornfanatiker (jag räcker upp handen igen)

ekonomin kan bli lite svårare här dock.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/01/16 :  09:32:49  Show Profile Send time a Private Message
Om du ska transportera stora horn så funkar inte Imperial, garanterat

Vi var tre man och en gaffeltruck och jag fick lova att aldrig flytta igen...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/01/17 :  00:04:14  Show Profile Send linnar a Private Message
Imperial:

"Vart har du gjort av Vas'en och Qts. Nu är det mest Bl och massa som diskuteras."

Vasen har jag blommor i....skojade lite.

Jag har gjort en hel hög med simuleringar och kommit fram till att
elementens värden spelar mindre roll så länge man håller sig inom
det rimliga. Vas bör vara högt men det behöver inte vara överdrivet
högt. Det viktiga är däremot att Vas inte går under 30-50 liter.
Olika för olika stora element och hornkonstruktioner, men där ligger
gränsen ungefär.
Qts är ett resultat av flera andra parametrar och spelar inte så
himla stor roll så länge man håller sig inom det rimliga.

Det som betyder mest är hornets konstruktion och att det konstrueras
efter en viss membranyta och efter önskad frekvensomfång.

Håller man sig inom det rimliga tror jag att olika elements karaktärer
gör mer för slutprodukten (ljudet) än om man labborerar med olika Vas
eller Qts och andra värden.
Jag tror åxå att just elementens ljudliga kvalitéer betyder mer i
en bakladdad än en framladdad.

Alltså, bra kvalitétselement eller billiga fullträffar med värden
som
Bl 13-22
Massa upp till 70-80 gram
Vas ej under 30-50 liter.
Övriga värden kommer av sig själv om man väljer ovanstående.

I huvudskap gäller det sedan att koncentrera sig på
hornkonstruktionen. En ofta förbisedd detalj är att första
delen av hornet måste vara MYCKET stabilt. Helst bör det gjutas
i betong. Orsaken är den att i ett stort horn kan 0,1 mm membranrörelse
ge 110db ut. Klämm på en spånskiva medans man mäter med en klocka.
Man kan få mardrömmar för mindre...

(Jag är inte på forumet så ofta nu och en tid framöver.
Håller på med ett större programmeringsjobb. Jag tittar dock
in då och då.)


Edited by - linnar on 2006/01/17 00:07:38
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/01/20 :  16:48:20  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Nu är jag tillbaka efter kyla blåst och snö i 5 dagar...vi hade iallafall fint de två inledande dagarna.

Kul att det blev diskussion!

Fick nyss reda på att HIFI KIT dragit sig ur, så det blir inte Eighteen Sound basarna.

Det blev en prat om mobiliteten. De skall inte flyttas speciellt långt, från en bod ca 40 meter upp till kårhuset eller från boden upp ca 40 meter till planen framför kårhuset där tältet under nollningen brukar stå. Så et är inget problem. Gott om släpvilliga pojkar finns det också...

Detta problemet med frekvensgångsdippen känner jag till men det finns så många andra fördelar med horn att jag lätt förbiser detta...Jag har aldrig hört en basreflexrigg dom varit och nosat på Imperals snabbhet och kontroll. Jag är dessutom bara tillsatt i ett år samt att fler slutsteg och många (eventuellt dyra) basar aldrig skulle få styrelsens godkännande.
Basarna B&C 15PLB76 är dock för dyra, snabb koll gav 170$ + alla avgifter...även diskanthornet B&C DE250 ligger i överkant med siva 130$ men tack för tipset. Även din idé på trevägare är mycket god, men då krävs fler element och pengar...Tror det kan bli svårt nog att få styrelsen att gå med på allt detta och spons uteblir.

Därför tänker jag koncentrera mig på 2-vägare

Har du eller någon annan hört
B&C DE16? Den ligger på 1300:-
Eighteen Sound HD1040, 1230:-
på HIFI KIT
P.audio BM-D750 1000:- (2" 800-18000Hz)
P.audio PA-DE34S 500:- (1" 1500-20000Hz)
på Ljudia och skulle kanske kunna accepteras av styrelsen...
Eller någon annan P.Audio driver, de är ju inte så dyra :-)

linnar; du kunfunderade mig där ett tag, men nu är det klarare :-) Ja, alla måste vi jobba, min tremin började idag...så det är lungt.


Jag har nyss provar att simulera med dubbla 15 (de ovanstående P.Audio elementen (15BM-200)) i i stort sett samma låda (små modifieringar) som den tidigare ensamma 15 tummaren. Konutslagen blir nu betydligt mindre och f3 hamnar på ca 38 Hz samt SPL nästan linjärt 113dB mellan 41-110 Hz, faller till 110 vid 150 Hz och vidare. Jag har ingen möjlighet att lägga upp bilder då jag sitter på skolan, men om någon vänlig människa vill se simuleringar eller lägga upp dem åt mig så mailar jag dem!

Vad tror ni enkel 15 / dubbel 15 eller dubbel 12 fördelar och nackdelar mottages gärna!


Trevlig helg! / Petter

Edited by - PetterPersson on 2006/01/25 21:20:58
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/01/20 :  19:10:39  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Det blev en prat om mobiliteten. De skall inte flyttas speciellt långt, från en bod ca 40 meter upp till kårhuset eller från boden upp ca 40 meter till planen framför kårhuset där tältet under nollningen brukar stå. Så et är inget problem. Gott om släpvilliga pojkar finns det också...


Det börjar låta som ett fall av application engineering, vilket inte är fel på något sätt, men det undergräver möjligheterna för med tiden uppkommande alternativ användning, något jag tycker skall tas med i diskutionerna.

quote:
Basarna B&C 15PLB76 är dock för dyra, snabb koll gav 170$ + alla avgifter...även diskanthornet B&C DE250 ligger i överkant med siva 130$ men tack för tipset. Även din idé på trevägare är mycket god, men då krävs fler element och pengar...Tror det kan bli svårt nog att få styrelsen att gå med på allt detta och spons uteblir.


Fullt förstårligt, jag tappade nog bort mig lite där vad det gäller era förutsättningar, B&C är tillsammans med eighteensound och P.audio några av de billigare tillverkna av hyffsade element och horn, jag själv sätter nog B&C något före eighteensound, resten av kandidaterna faller på plats naturligt, men detta får stå för mig endast.

DE16 är helt ok, dock lite "vass och väsig" om man pressar dem lite för hårt (undviks med lite högre och brantare delning), i detta fall beter sig DE25 bättre enligt min mening, inga tyngre studier har genomförts fårn min sida på dessa två drivers, så jag inte ger det intrycket.

Jag förstår att detta är en svår uppgift, kom ihåg att kvalitet kostar, och genvägar är billiga.

quote:
Detta problemet med frekvensgångsdippen känner jag till men det finns så många andra fördelar med horn att jag lätt förbiser detta...Jag har aldrig hört en basreflexrigg dom varit och nosat på Imperals snabbhet och kontroll. Jag är dessutom bara tillsatt i ett år samt att fler slutsteg och många (eventuellt dyra) basar aldrig skulle få styrelsens godkännande.



Vill du kasta över större avstånd med mindre effekt är du på rätt väg med horn, jag skulle i ditt ställe satsa de pengar du har på något beprövat existerande koncept, som är avsett att användas på det sätt ni kommer att använda det.

Samt ägna en tanke eller två åt släpandet och riggandet och inte minst behoven i en okänd framtid, flexibilitet med andra ord, förlåt mig om jag är tjatig, det är inte min avsikt.

Hence min i just detta fall något tveksamma inställning till imperial lösningen, missförstå mig rätt, det är absolut inget fel på högtalarna ifråga så länge man ger fasen i att försöka åka på turne med dem.

quote:
Därför tänker jag koncentrera mig på 2-vägare


attans, jag som tänkte föreslå följande hybrid :

Bild kommer alldeles strax, skall cadda lite...

sådär ja :



inte ett existerande och beprövat koncept kanske men kanske intressant ändå som grovexempel.

Angående DE250 och 15PLB76 se nedan (synd att de inte gick igenom).

DE250 på ME45 hornet :


15PLB76 :


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/01/20 19:23:31
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/01/23 :  09:04:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
"DE16 är helt ok, dock lite "vass och väsig" om man pressar dem lite för hårt (undviks med lite högre och brantare delning)"
- DE16 är ju ett alternativ! Det skulle väl kunna gå om de delas vid ca 2000-2500 Hz 18 eller 24 dB/okt. En eller två 12:or borde kunna arbeta upp till dessa frekvenser. Kanske lite för högt för en 15-tummare eller?

Ja mobiliteten är visserligen viktig, men det var då mänskligheten uppfann släpkärran!

Jag skall undersöka vad vi har för slutsteg och delningsfilter på kåren för att eventuellt möjliggöra en 3-vägare.
Om så har jag några frågor:
Skulle en ensam 12:a (mellanreg > 200 Hz) i varje låda klara av "discovolymer"
Som bas skulle jag nog då istället välja något som går lite djupare, typ
http://www.speakerplans.com/index.php?id=1850horn eller
http://www.speakerplans.com/index.php?id=186horn
Kompencerade till 15-tummare. Lite bökigare att bygga men jag tycker det är värt det för frekvensgångens skull (jfr HD15 på din ritning, fin bild för övrigt ).
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/01/23 :  11:13:51  Show Profile Send Ayn a Private Message
Anar att det blir till att vara lite mer på UTHgård i framtiden...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/01/23 :  15:34:36  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Japp japp..det lär jag göra iallafall...vem är du förresten??
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/01/23 :  19:01:55  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
186 alt. 1850 hornet gör nog ett bättre jobb i basen, helt klart, och visst kan man gå på detta istället.
Det kan bli något kostsammare dock, och i så fall skulle jag välja att separera enheterna (vilket också skulle kunna vara smart i ovanstående exempel från mig).

Alltså, en 12"1" topp passivt delad, pålad på ett 186/1850 horn (eller en billigare uppsättning med hd15 i botten) per sida, en mkt tilltalande lösning, en sak är säker, du lät ju inte komma tillkorta med bas iallfall :)

Detta vore enligt min mening "det rätta sättet" att ta itu med era behov, och ja en bra 12"-mid kan även som ytmonterad göra ett bra jobb och åstadkomma (återigen enlig min mening) bra nivåer som borde täcka de flesta behoven, en 15"-mid är ju ännu bättre då de kan eventuellt kan täcka mindre arrangemang utan hjälp av bashornen, exempelvis som talanläggning vi en sittning etc...


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000