HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Horn till Uppsala Teknolog och Naturvetarkår
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/01/25 :  11:13:06  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Nu kanske du får som du vill

Jo, jag varit och undersökt...Det fanns två tvåkanalsslutsteg vilket skulle kunna medföra en trevägare

Provade igår att simulera horn av typen 1850 och det går att få rejäla ljudtryck med små konutslag! Sådant gillar vi sparsamma...

Fick jag då välja skulle det bli en P.Audio 15BM200B i frontladdat bashorn, samma element i midtoppen samt
B&C DE16 eller
Eighteen Sound HD1040 eller
P.audio BM-D750 2"

Den nedersta är en 2" och skulle då kunna delas vid 1000 Hz. Skulle detta vara en bättre lösning än att dela vid 2500 Hz och ha en 1" som driver?

Jag vet liksom inte hur pass bra 15" klarar sig uppåt i frekvens...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/01/25 :  20:23:01  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Jo, jag varit och undersökt...Det fanns två tvåkanalsslutsteg vilket skulle kunna medföra en trevägare



Bra, men vad var det för slutsteg ? (fabrikat och modell), detta kan verka ointressant då det inte finns några alternativ, eller pengar till alternativ, men det kan likväl vara intressant att veta om det rör sig om 500w/Ch eller 2kW/Ch.

1850 hornet på speakerplans.com är ett 18"-horn, endast hd15 är ett 15"-horn, men jag kanske missförstod dig.

quote:
B&C DE16 eller Eighteen Sound HD1040 eller P.audio BM-D750 2"


Drivers är en sak, dvs de du listat här, men dessa behöver horn, ha det med i beräkningarna.

quote:
Den nedersta är en 2" och skulle då kunna delas vid 1000 Hz. Skulle detta vara en bättre lösning än att dela vid 2500 Hz och ha en 1" som driver?


Genrellt sett ja, men det beror dock på vilken 1" och vilken 2" man jämför samt i vilken applikation dessa skall användas.

Jag är ej bekant med denna 2" eller vilket horn den är ämnad att användas ihop med, så jag vågar inte uttala mig om hur de låter, men en bra 2" kan verkligen lira rock'n'roll med relativt liten risk för att gå sönder.

Den lägre delningen är bättre för 15"-midden, men 15"-middar kan utan problem delas uppåt 2,5kHz, faktum är att detta förmodligen är den mest använda kombinationen (15"1" samt 15"2") på planeten i pro sammanhang, i stort sätt alla tilverkare har en eller ett par modeller med denna betyckning.

Mitt förslag är isåfall detta, kör med P.audio genomgående i toppen 15"2",ta reda på vilket horn ni vill använda till 2"-aren bara, PH-2723 (lite mer kastlängd) eller PH-2380 (mer spridning), kombinera med två stycken 1850 horn vid behov, använd aktiv delning så långt som möjligt och kombinera med EQ.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/01/25 :  21:20:04  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Märke och modell på slutstegen är Crown micro-Tech 2400;

http://www.poweralley.com/micro-tech_2400.htm

Det borde väl räcka eller?? Inget monster men det bör fungera.


Jo, jag vet att Speakerplan-hornet 1850 är för en 18", tror jag nämde innan att jag skulle skala ned det en aning för att passa en 15-tummare. Så det bör lösa sig.

Aktiv delning mellan top/sub kommer det att bli, men sen räcker inte slutstegen till för aktivt mellan mid/driver tyvärr. Det får bli passivt. I en framtid kanske det blir annorlunda, vem vet?

Topplådan som midden skall sitta i skulle kunna vara basreflex, avstämd till ca 50-60 Hz? För att kunna ha den fristående. Lådan blir då större, än en sluten på ca 30 liter, men är det värt besväret?

Jag lutade innan också på 2-tummaren, bra att du höll med ;-)


Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/01/25 :  22:35:17  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Varför inte dipoler? förslag önskades! Bosse Bengtsson höll på med såna för 15 år sen. Dom är lätta att flytta. Ger hög verkningsgrad och kan "flygas" för att ge bra ljudtäckning för hela publiken. Eftersom det är en gradienthögtalare (= åttastrålare) kan du utnyttja utsläckningsfälten så att dämpningen är störst där mikrofonerna står. Klarar hög ineffekt och billiga element. Som sagt förslag önskades!

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/01/26 :  16:59:48  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message


Dipoler hade varit ett bra alternativ om högtalarna enbart skulle användas till liveframträdanden. Nu är det tyvärr inte så utan de skall även stå och pumpa discomusik då och då. Dels blir placeringen känsligare med dipoler samt att folk kommer vara placerade nästan rumt om högtalarna (i utsläckningsfältet) och då blir det problem...men en god idé var det!

Tackar! / Petter
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/01/26 :  20:14:01  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Där ser man, Crown micro-tech 2400, den största av de minsta, en klassiker som trotts sin ålder inte går av för hackor, tursamt och roligt.

Ett nerskalat 1850 kanske gör susen, inte så tokigt tänkt alls, se bara till att välja ett element som pallar med den något långa hornladdningen, här kan nog vår gode circlomanen (översteprästen i hornets heliga) bistå med lite mer vägledning, betänk även den bakre kammarens volym.

Jag skulle nog välja att göra topparna portade, detta för att de då klarar sig något bättre ensamma, tänk bara på att inte flåsa på för mkt under avsämmningsfrekvensen (ett exempel av många på varför man bör ha en eq).

Detta börjar låta riktigt bra, det som kan bli lite lurigt (men dock inte särskillt svårt) är att känslighetskompensera 2"-aren, jag skulle gärna rekomendera att man går någon dB eller två under vad 15"-aren presterar i låda, detta för att få ett något mer balanserat ljud på lite avstånd, var inte rädd för att dela under 1kHz, säg 800Hz, för att avlasta 15"-aren och minska eventuella dopplereffekter hos densamma om den skall spela lite bas vid något tillfälle.

Detta ger även lite bättre kontroll på hur högtalaren sprider då hornet är mer precist i detta avseende än vad 15"-aren är (bra inomhus i närheten av bar eller liknande), väljer att dela neråt 800Hz kan det vara bra att använda en något brantare delning för 2"-aren, säg 3:e ordningen.

Sätt gärna ett par stacklister i botten på toppen (glidskenor) ett par trälister som sparar högtalarens undersida och desutom ser det lite proffisgare ut, på tal om det, utforma görna toppen trapetsoid, detta fyller i detta fall ingen större uppgift, men det ser lite bättre ut och det är gasnka lätt att göra, säk gärna in frontbaffeln ett par cm så ni kan få in ramen med fronttyg, använd helst också insäkt kontaktplåt och (mkt viktigt) hornstöd om ni skulle tappa toppen i backen.

Jag vill gärna tipsa om hjul, stativkoppar och stativ, hantag och kontakter samt färg när vi ändå är igång, lätt att misa i beräkningarna annars, adam hall (svenska prophon har agentuuren tror jag) har ett bra sortiment när det gäller detta.

Jag ser fram emot ett bildreportage :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/01/26 :  22:25:55  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Jag skrev ett förslag i går, men det har tydligen kommit bort på vägen!? Förslaget gick ut på att inte bygga horn utan istället dipoler. Du får hög verkningsgrad och kan "flyga" dom för bästa täckning av åhörarna. Samtidigt är dipolen en gradienthögtalare, d.v.s den strålar i åttakonfiguration. Med intelligent placering reducerar du rundgång genom att placera mikrofonerna i utsläckningsfältet. Men det är klart att det verkar ju mer "ingenjörsmässigt" med stora horn.
Nåja du frågade efter förslag här kom det!

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/01/26 :  22:28:47  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Nu har jag upptäckt att det fanns en sida 2 också! Beklagar om jag blir tjatig!

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/01/26 :  22:40:28  Show Profile Send linnar a Private Message
"Nu har jag upptäckt att det fanns en sida 2 också!"

Du är i gott sällskap.
Har väl svarat ett dussintal gånger på inlägg som var
både 2 o 3 sidor efter. Men man lär sig...
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/01/26 :  22:43:41  Show Profile Send linnar a Private Message
Bo Hansson:

Du menar denna?


Edited by - linnar on 2006/01/26 22:46:17
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/01/27 :  15:44:58  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message

Bo; det är bara bra med förslag! Dessvärre blir det inga dipoler i detta projekt (sen inlägg ovan) men du får ändå gärna förklara vad gradienthögtalare betyder för jag är nyfiken. Är det så att sett åvanifrån ser det ut som en åtta med elementet i noden och spridningsloberna framför och bakom elementet? I nästa projekt kanske det blir aktuellt...

Martinsson; Jag drog bara till på måfå med 1000 Hz, så självklart ska jag satsa på 800 och det blir bättre. Trapetsoid får det bli om sågen vi får tag på är ställbar, det blir ju som sagt en proffsigare finnish på det hela...
Tillbehörstillverkaren du nämde finns på Ljudia tror jag. Som sagt något "anti-öl-skydd" krävs också... Jag ringde Ljudia idag, men han jag skulle prata med var på möte och skulle återkomma på måndag. Så fram till och med det vill jag ha ha så mycket av elementvalen klara. Mid-diskantdriver verkar ju vara klart, nu är det bara basarna kvar.

De för tillfället aktuella BM15-200B (Data på sida 1 i denna tråd) har kort X-max, 2,5 mm. Däremot har de en rörlig massa på (endast) 61 gram. Priset ligger dessutom på ytterst humana 1000:- Ett annat element att ta i beakt skulle vara den 100:- dyrare varianten i Challengerserien;

http://www.paacoustic.com/pdf/CHALLENGER-SERIES/C15-300MB.pdf

Rörlig massa är på höga 85 gram men effekttåligheten är ökad till 300W RMS samt X-max har utökats till 3,5 mm.

Hur pass avgörande är ovanstående parametrar? Hur skulle ni där ute gjort?


Bild reportage lär det ju bli!! (om bygget blir av vill säga)
Forumet fungerar ju så att det man lånar i kunskap betalar man tillbaka i bild

Edited by - PetterPersson on 2006/01/27 15:47:10
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/01/28 :  20:38:31  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Linnar. Det är en variant för hemmabruk. Egentligen borde elementuppsättningen vara annorlunda för PA bruk eftersom diskanten knappast tål mer än några watt (specad till 30 tror jag). Dipoler är underskattade, med lite yta får man bra bandbredd, verkningsgrad och effekttålighet. Horn ställer stora krav på uppbyggnad för att inte låta oacceptabelt färgat.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/01/28 :  21:17:53  Show Profile Send linnar a Private Message
Dessutom är Bengtssons variant väldigt dyr att bygga.
18 Engelska element som inte är billiga styckvis om dom fortfarande
finns att köpa.

I allmänhet måste jag säga att horn är mycket kostnadseffektiva.
Dipoler för samma ljudtryck hamnar i ett helt annat kostnadsläge
både vad det gäller själva dipolen och förstärkeriet.

Fördelen med en hyffsat stor dipol dvs en där den strålande ytan
är stor är den att en lagom ljudnivå för de som står 10m ifrån
inte skiljer sig så mycket från de som står 50m bort. För övrigt
ett fenomen som Bo Bengtsson uppmärksammade vid sina tester.

OT:
Bentsson håller fortfarande, i hög grad, fast vid dipoler och
stora strålande ytor.
Exempel.

http://www.transmissionaudio.com/images/717_Hybrids3.jpg

Hemsidan där Bo Bengtsson "håller till" nu för tiden:
http://www.transmissionaudio.com

Bo Bengtsson:
http://www.transmissionaudio.com/images/82_Adj_Bo_Web_2.jpg

Här finns Bo Bengtssons hela artikelserie i RT att ladda ner
från samma sida som ovan:
http://www.transmissionaudio.com/pages/738791/index.htm

PetterPersson:
Ber om ursäkt för mitt lilla OT-tilltag.


Edited by - linnar on 2006/01/28 21:20:48
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/01/29 :  13:27:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
linnar; det är helt okay. Tittade in på översta länken...ser helt klart läckert ut! Priset är dock en helt annan sak...precis som du nämde...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/02/13 :  12:24:54  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Tjoho!!

Styrelsen har nu godkännt detta bygge!

Nu är det bara att hitta "rätt" byggmaterial, kontakter, handtag och hjul.


Detta är mitt förslag:
Material; 22mm spån ordentligt stagat invändigt samt beklätt med 8-12mm plywood på utsidan. Någon form av resonansdödande lim mellan skulle också sitta fint.

Kontakter; Har aldrig arbetat med annat än bananer, men nuvarande högtalarsysten har XLR in i högtalarna, vanlig skalas kabel från slutsteget. Hur tycker ni jag bör göra här?

Handtag; Biltema, 35 kr styck "Bärhandtag Av plast med handtagspinne av stål. Infälld modell. Mått: 275 x 160 mm." nr 31-478

Hjul av lämplig modell torde vara gummibeklätt och diameter på 8-11 cm.

Material- och kontaktvalet är för tillfället det viktigaste att få respons på för mitt fortsatta arbete.

//Petter
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2006/02/13 :  18:44:44  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message
Vad har tänkt för ytbehandling samt har du tänkt använda hörn + kantbeslag?
Spånskiva tål inga kantslag medan en tjock plywood kan radiefräsas och klara sig utan kantskydd.

Skulle rekomendera Speakon-kontakter den är helt överlägsen XLR, tele, bananer och annat i kontaktväg när det gäller PA-aplikationer vill säga...


Driver företaget Audiotec Nord AB
www.audiotecnord.se
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/02/14 :  09:46:41  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Ytan kommer att vara svartmålad och lackad. Även stålgaller och skumfront kommer att användas...

Spånet kommer inte att ha någon kontakt med yttervärlden. Plywood kommer att täcka hela yttersidan på både topp och bas. Så då klarar jag mig utan beslag!? För radiefräs har jag.

Har aldrig använt Speakonkontakter, går det att använda vanlig högtalarkabel och bara löda den i kontakterna?

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/02/14 :  10:50:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
22 mm spån plus säg 12 mm plywood blir väldigt tungt. Det vanliga är att man bygger i 18 mm björkplywood. Det finns upp till 24 mm björkplywood att köpa.(av fin möbelkvalite dvs)
Spån har ett väldigt dåligt styrke/vikt förhållande så det kan hända att hela limningar mm spricker vid omild behandling, medans kexad björkplywood tål väldigt mycket mer stryk. (ännu hellre hörnsinkad! Men det kräver en lite annan arbetsinsatts)
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/02/14 :  12:24:31  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag får nog ansluta till circlomanens uppmaningar, jag har nog aldrig sett denna konstellation av material i PA sammanhang, vanlig 15 alt. 18 plyfa ordentligt stagad räcker gott och väl, vikt är av vikt i portabla system : )

du kalrar dig nog utan kantskydd eller hörnbeslag, men sätt gärna dit ett par glidskenor undertill.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2006/02/14 :  22:01:33  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message
Jag skulle också rekomendera enbart plywood. Det är så mycket enklare varför krångla till det? Syftet är ju en högtalare för offentligt bruk.

Speakon kontakten är 4-polig och löds i chassikontakten samt skruvas i sladdkontakten.
Den är uppbyggd med 2st + och 2st - dessa kan köras parrallelt el. bara det ena. Kan även användas för biampning.

Driver företaget Audiotec Nord AB
www.audiotecnord.se
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2680 Posts

Posted - 2006/02/14 :  23:57:58  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Satsa på plyfa! Det har ni igen senare då det håller bättre. Det finns (nästan) inget så jävligt som stag som lossnar i en högtalarlåda och speciellt horn. Små vibrationer i stag som håller på att lossna ger otrevliga biljud som kan vara svåra att lokalisera och åtgärda. Det brukar sluta med tippen. Små effekter hemma är inget emot tungt dunk en hel fest. Tänk åxå på att fästa elementet ordentligt. Även gjutna korgar kan vibrera såpass mycket att luft smiter ut mellan element och baffel.

M.V.H...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/03/01 :  12:55:20  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Hej igen...

Nu är materialet spikat till 18 mm byggplywood. Jag har fått spons på 8 skivor av ett par snälla brädgårdar i stan. Även elementen är beställda. Där blev det en ändring, de önskade basarna var slut, så jag blev rekomenderad dessa istället och det gick jag med på.

http://www.paacoustic.com/pdf/CHALLENGER-SERIES/C15-600EL.pdf

Största skillnaden är rörliga massa har ökat från 60 -> 89 gram,
effektåligheten har ökats från 200W RMS -> 600W RMS
Qts har ökats från 0,24 -> 0,31
X-max har ökats från 2,5mm -> 5,0mm

Detta element bör passa bättre i basreflex än i horn, men det kommer nog bli bra ändå. Toppen kommer ju vara av basreflexprincipen.

Enligt mina simuleringar av hornet kommer frekvensgången bli rak ned till 50Hz (1pi) och en SPL på 128 dB med ca 300W input. Det bör räcka...

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000