HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare-info, varför så lite?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/12/18 :  12:31:12  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Blev lite inspirerad av calle_jr's medlemstråd, Swan-högtalare...

Massa mätningar och rolig info.


Sen tog jag mig en titt på de första highend-högtalare jag kom på - Audiovector.

Inte så mycket snack om konstruktion (som hjälper en).


Men detta är tydligen viktigt:
quote:
All cables and copper parts have been NCS-freeze treated
Så viktigt att det var något av det första jag läste när jag sökte mätresultat.
Är det så jävligt att seriösa högtalaretillverkare har blivit så lamslagna av marknaden att man "tävlar" om vet som har bäst kabel från terminal till element? När signalen når baselementet så ska den lik förbaskat gå igenom meter efter meter efter meter tunn koppartråd (oftast OFC får man hoppas)..


Varför inte ett gäng mätningar?

Det första jag kan komma att tänka på att - folk förstår inte - är inte intresserade..

Men.. de flesta hifinördar är teknikfreaks, det är nästan som om de vill dölja något.

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/12/18 :  12:48:52  Show Profile Send Sanoj a Private Message
- För att om det inte anges hur dom mätt, var dom mätt, etc så säger mätningar oftast inte ett jota..

- För att 99,99% av de tilltänkta köparna inte bryr sig.

- För att konstruktören/tillverkaren vill att du kommer och lyssnar på högtalaren istället för att bläddra i mätpapper.

- För att mätningar oftast inte är ett säljargument.

- För att den inte mäter "fint" och skulle då kunna avfärdas på ett internetforum av folk som inte har lyssnat på dom..

- För att folk ska få utlopp för sina konspirationsteorier.


// Jonas




Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/12/18 :  13:13:21  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Tja, det är ju lättare att avfärda saker per forum om man hade mätningar. Annars har man ju... typ.. ingenting. Akustiken på forum är under all kritik, dvs obefintlig.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/12/18 :  13:19:59  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Sanoj:

- Hur de mätt är väl bara att ange, som Stereophile & c:o

- Tråkigt att så få bryr sig

- Komma och lyssna är ju lönt med tanke på kringutrustning & rum

- Du låter verkligen som en hifi-krängare du..

- Ja, med all rätt.

- Det är sant. Ju mer desto bättre, se bara på Shakti & dylika tweaks.. har inte sett dem någonstans förutom på internetforum


EDIT
Wee-Eight:
Så sant. Akustik är jobbigt - det är enklare att låtsas som om det vore hyfsat oviktigt och lägga krutet (och det vill i många fall inte säga lite) på elektronik för att försöka komma tillrätta med bl.a. +/- 10dB fast utan EQ.

Edited by - m_persson79 on 2005/12/18 13:22:30
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/12/18 :  13:36:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
det är enklare att låtsas som om det vore hyfsat oviktigt och lägga krutet (och det vill i många fall inte säga lite) på elektronik för att försöka komma tillrätta med bl.a. +/- 10dB fast utan EQ.


Hmm vem gör detta?


Sanoj skrev:

quote:
För att den inte mäter "fint" och skulle då kunna avfärdas på ett internetforum av folk som inte har lyssnat på dom..



m_persson79 svarade:

quote:
Ja, med all rätt.


Varför inte lyssna (hemma) innan man dissar dem pga en mätning? De kanske låter skitbra med ens grejor ändå?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/12/18 13:43:56
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/12/18 :  13:42:15  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
m_persson79:

Nja, inte riktigt så jag menade. Jag menar att på forum när det diskuteras så är det ju svårt att bilda sig en faktisk uppfattning om en pryttel om man inte har mätningar. Har man förtroende för ngns öron så funkar ju också de som ett slags mått, men man får då ta på sig källkritiska "glasögon" för att kunna utröna hur prytteln beter sig, och för att extrahera den info som är intressant för ens egen person. Alltså, det är svårt att lyssna på ett par högtalare över ett forum.

Sen skall man ha klart för sig att specar på produkter inte är ngt annat än en form av marknadsföring, eftersom det avgör huruvida det blir ett köp eller inte. Man måste där locka en intresserad eventuell kund över gränsen att börja gräva efter plånboken. Då har man gjort den bedömningen att meddela att man förvarar högtalarterminalerna och andra detaljer i frysen genererar flest köp. Det finns inte en enda spec publicerad av en tillverkare som är menat som ett vetenskapligt dokument att man uppnått nya fantastiska höjder inom ljudåtergivning. Det finns endast till för att försäljning skall ske.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/18 :  13:56:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller med trådskaparen. Inte ens Ino publicerar mätningar, för de kan feltolkas. Synd.

Akustik nämns. Ni har väl sett den här tråden?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2005/12/18 :  15:02:14  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Bernt:

Njae, det är nog sant ang Ino, men Öhman säljer bara genom personlig kontakt, förutom piP så krävs också att man deltar på lyssningskväll. Så då är det ju fritt fram för frågor om mätningar och möjligheter att låta sig påverkas.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/12/18 :  15:02:42  Show Profile Send Blue a Private Message
Några som bör vara väldigt glada över att tillverkarna inte publicerar mätningar av sina högtalare är hifitidningarna. För dessa är ju naturligtvis medvetna om att det finns en stor köpargrupp där ute som resonerar "ah... detta var ju en snygg högtalare, men jag väntar och ser om testet (och framförallt mätningarna) i H&M är okej innan jag springer och lyssnar". Och just mätningar är en sådan grej som man gärna tar hem och jämför (alltså, man kan inte bara snabbläddra i butiken).

Sett ur tillverkarnas synvinkel finns det också ett trovärdighetsproblem i att publicera mätningar. För om dessa inte stämmer med de mätningar som görs när produkterna testat i hifipressen, vem litar då konsumenten mest på? Troligen på tidningarna...

Det mesta går att förklara med marknadsföringslogik...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/18 :  16:33:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Linkwitz publicerar inte heller sina mätningar på Orion av samma anledning. Kan förstå detta iofs, jag älskar stora
panelhögtalare och mätningar på dom brukar se för j-a ut, ändå låter de i mitt tycke bättre än allt annat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/12/18 :  16:35:13  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Tycker att Blue pekar på en viktig ståndpunkt här. Det är ju sällan som mindre hifintresserade väljer högtalare efter hur de själva vill att det skall låta och litar till sin egen hörsel utan man många går på om en högtalare visar sig mäta bra eller inte vilket i själva verkar säger lite om hur den i själva verket upplevs av den tänkte köparen. MvhKristofer
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/12/18 :  18:20:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Det är säkerligen inget stort mysterium och med säkerhet ingen stor konspiration som ligger bakom att M_Persson inte hittar det som söks.

Det är nog inte mer komplicerat än att den informationen som söks inte är den som Audiovector tror att deras kunder primärt söker.
De har säkert mycket klart för sig vilken kundprofil de vänder sig till och det är nog så enkelt att Audiovectors egen bedömning av dessa kunder är att de är mer intresserade av delarna som högtalarna är byggda av än en mätning som ändå inte beskriver hur de låter i deras musikrum.

Mer mysterium eller konspiration än så är det nog inte.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2005/12/18 :  22:44:40  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Självklart skall högtalar fabrikatet eller någon konstruktör visa mätningar om han/hon ombeds.
Det är viktigt däremot att man mäter just det kunden frågar efter och att kunden vet hur en mätning fungerar .
Jag har personligen råkat ut för att andra företag har mätt fel och fått en anorlunda mätning. Vilket efteråt har omarbetats.
Det går att via mätningar höra hur en högtalare låter men då får det bli tusentals och enhedel kunskap i annalys av dem.
Tittar du på studio utrustning fins det alltid mätningar att tillgå.

mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/12/18 :  23:08:41  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Självklart skall högtalar fabrikatet eller någon konstruktör visa mätningar om han/hon ombeds.

Varför då ?

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2005/12/19 :  00:30:20  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
Det fins förhopningsvis inget skäl till att inte visa en produkts prestanda.


[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/12/19 :  00:55:44  Show Profile Send Ayn a Private Message
En högtalare är till för att lyssna på, så prestanda visas väl genom att man - just det - lyssnar på den?

Visst får de gärna slänga in mätningar om de vill också, men det är ändå sekundärt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/12/19 :  01:13:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En del selektering gör man ju baserade på data , låg känslighet , lägstafrekvens , effekttålighet

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2005/12/19 :  01:29:56  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
kanske en fånig jämförelse men jag tror nog det kan finnas något i den.

tänk att du vill ha en riktigt fräsig prestandabil med extremväghålning och god axeleration.

ex 1 8 meter lång vikt 9700kg
maximal dragvikt 55 ton
hjuldiameter 130cm dubbelmontage baktill.
Disel på 175hästkrafter
maximalt vrid vid 936rpm.

ex 2
5meterlång 1100kilo
höjd 130 sm
motor 800n/m mellan 1000-5000rpm
500hk
hjuldiameter 60 cm.


et fall där data representerar två olika kanske lika dyra maskiner fast med olika behov.

mvh

[size=1]driver R.A.L

Edited by - holmgrenstefan on 2005/12/19 01:30:39
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/12/19 :  01:53:57  Show Profile Send olof a Private Message
Mätningar kan väl vara mycket bra om man har något att korrelera dem till. De som tex utförs i Hifi&Musik som ovan nämndes är väl allt annat än bra och säger ju väldigt lite om hur de låter så de är nog troligtvis av ondo.
Sen tycker jag personligen att det vore kul ifall varje högtalare som såldes av högtalartillverkare med självaktning presenterades som ett vetenskapligt projekt. Troligtvis skulle högtalarna inte längre promotas med frysning av ledare och dylikt eftersom det måste vara den minst relevanta delen av hela konstruktionen. Tyvärr bidrar tillverkarens uppfattning av sin kund till att denne fördummas och i sin pådyvlade okunskap tror att ncs frysning är viktigt.
Detta är självklart inte fallet utan bara en salespoint som det inhyrda reklamföretaget har tagit fasta på eftersom de flesta förstår vad nedfrysning är (till skillnad från olinjär fenom i upphängningar och intermotudlationsdist pga bla bla bla) men få fattar förkortning NCS och genast blev det häftigt och higtech.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/12/19 :  15:11:01  Show Profile Send svejk a Private Message
Är oerhört obegåvad tekniskt och mätningar hajar jag inte mycket av.
Men Hifi Musik mäter och vad får jag ut av det? Två högtalare som dom skrivit upp ordentligt de senaste åren är Infinity Kappa 600 och Audio Pro Black Diomond.Kan inte påpinna mig att jag här på forumet läst en rekomdentaion av dessa burkar. En liten reflektion bara.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/12/19 :  16:18:08  Show Profile Send marens a Private Message
Problemet med mätningar är ju att man i princip bara kan visa att en högtalare inte är bra. Det omvända är svårare eftersom det kräver så mycket olika mäntingar.

Därför blir det som sagt inte fördelaktigt för högtalartillverkare att visa upp mätningar.

För en tidning kan det vara mera motiverat eftersom grundtanken är att det ska vara kritisk journalitstik som är på konsumentens sida sas. Ska ta reda på hur det verkligen är. Nu är det ju inte riktigt så men iaf.

Jag hör till de som tycker att mätningarna är mer intressanta och tillförlitliga i hifitidingarna än redogörelserna för de subjektiva intrycken. Men det är klart att mätningarna säger ju inte så väldigt mycket, men det lilla de säger är ofta det mest intressanta och substansrika i tidningarna.

edit: Jag tycker att mätningarna i highfidelity och stereophile brukar vara väldigt givande, även om det fattas en del viktiga mätningar här också. Hellre 1/3-del så många testade apparater/högtalare med grundliga tester än den urvattnade kvantitetsjournalistik som hifi&musik består av.

Edited by - marens on 2005/12/19 16:28:43
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/19 :  16:26:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Men Marens: som tillverkare är det ju bara att visa dom "bra" kurvorna och mäta på "rätt sätt".

Ett annat problem - av stor dignitet - är hur ska högtalaren mäta för att mäta bra? Spikrakt? Hängmatta? Nått tredje? Kanske denna?




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/12/19 :  16:33:43  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Men Marens: som tillverkare är det ju bara att visa dom "bra" kurvorna och mäta på "rätt sätt".


EA: anar en viss ironi, men utifall att du menar allvar, jag brukar snarare bli mer nyfiken/skeptisk på/till hur de andra mätningarna ser ut ifall ett ytterst litet begränsat urval ges av tillverkaren.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/12/19 :  16:49:06  Show Profile Send marens a Private Message
Hur högtalare bör mäta. Utan att gå in på detaljer så kan man säga generellt att det finns många olika sätt som högtalare kan "mäta bra" på. Men det finns även mätresultat som inte kan anses som något annat än dåligt, även om man tar hänsyn till det som bör tas hänsyn till (syfte med konstruktionen, placering, typ av högtalare osv). Det är därför det är svårt att visa på god kvalitet mha några olika mätningar. Det är lättare att dra slutsatser om vad högtalarna inte gör bra.

Edited by - marens on 2005/12/19 16:50:48
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000