HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag flyttar, behöver möbleringstips.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2005/12/16 :  12:06:07  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Hejsan
Jag håller på att flytta. Tycker inte att jag får plats hos föräldrarna längre så nu bär det iväg.
Mitt nya vardagsrum är ca 3,6x5m. Väggarna är av betong och ena kortsidan har fönster och dörr mot balkong.
Då jag i mitt tidigare rum alltid suttit väldigt nära bakvägg och inte gillat det så mycket är tanken att ha anläggningen på en av kortväggarna, frågan är bara vilken.
Vad är att föredra ur ljudsynpunkt? Fönster eller betongvägg bakom högtalarna? Planen är att inom kort även konstruera några absorbenter för väggar och hörn.
Just nu lutar det starkt åt fönsterväggen. Visserligen blir balkongdörren lite lurig att komma åt men jag tror att det bättre så än att ena högtalaren står mitt i dörröppningen till halllen.
Står grejerna vid fönstret så kommer jag att ha en bokhylla 1-1,5m bakom lyssnarplats. Det borde ju va bra då den säkert diffuserar en del. Jag had även tänkt att ha CD-ställen så de tar första reflexen på sidoväggarna och en stor tjock matta på golvet.

Vad tror ni? Är jag fel ute. Vill ha ganska klart för mig hur jag skall ha det innan grejerna flyttas dit då möblerna å så är ganska tunga att flytta.

/Ola

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/16 :  12:22:48  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Rita?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/16 :  12:37:40  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Tifosi
Du gillade inte att sitta nära en bakvägg, vad var det du inte gillade med det

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2005/12/16 :  12:38:29  Show Profile Send Tifosi a Private Message
ok ska försöka rita nått när jag har lite tid över. Fast det är ingen komplicerat rum. Står man och tittar mot fönstret så är dörren till hallen längst bak på vänstra långväggen och balkongdörren sitter ca 50cm in från vänster på föntsreväggen.
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2005/12/16 :  12:41:34  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Jag tyckte det kändes basigt och bumligt med huvet nära bakvägg. Lutade jag mig framåt i fåtöljen så blev den genast bättre.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/12/16 :  13:02:03  Show Profile Send jaejin a Private Message
Vad har du för högtalare.
Jag har haft ett vardagsrum på 3,5x 5,5 meter under 5år då jag hållt på att trixa med möblering och hifi. Det går att få till bra ljud även fast det är ganska långsmalt. jag har nästan alltid upplevt det som bäst vid kortvägg och kört högtalarna emot fönster som funnits på kortsidan.
lyssningsposition har jag försökt fått inte direkt emot bakvägg utan suttit någon meter ut.
Har du prolem med basen så kan du prova att flytta högtalarna rejält ifrån bakvägg. dels slipper du problemet att de står ivägen för balkongdörr och även blir reflexerna bakåt inte lika starka.
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2005/12/16 :  13:14:49  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Jag har ett par JMLab Electra 926. Jag har även en matchande CC900 center och B&W 602 och CC6 som skall placeras i andra ändan av rummet. Basen, en Dali SWA-12 får jag se om jag har plats till och om den behövs.
Det är ju en fördel med attt ha grejerna på en kortvägg, man har justeringsmån i längsled. Då det är basen som jag tror kommer att spöka mest i min betongbunker.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/12/16 :  13:24:37  Show Profile Send jaejin a Private Message
Det blir fullt i det rummet ser jag. Själv så har jag så jag tittar ut genom fönstren och när jag skall kolla på film så har jag en takmonterad duk som åker ner mellan stereobänken och precis bakom högtalarna. cirka 1,5 meter in i rummet. själv har jag mina högtalare 1,80 in i rummet. Prova att sätt dina 1,65 ifrån bakvägg (då till elementet på hgt) och sätt dig 2.4 ifrån högtalarna så har du 1 meter ifrån bakvägg. Hur låter det då för dig???

Edited by - jaejin on 2005/12/16 13:35:44
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2005/12/16 :  13:58:48  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Allt är inte dit flyttat än. Allt är nog på plats under helgen. Att ha högtalarna så långt ut i rummet blir nog lite konstigt men det är ju ljudet som är det viktiga.
Hmm. Den som ändå hade en projektor. Jaja, den ligger först på investeringslistan. Jag får dras med min 29" Sony ett tag till.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/12/16 :  14:47:02  Show Profile Send jaejin a Private Message
Jag har högtalarna långt ut dels i den lägenhet jag bor i och den jag har bott i. visst det syns ju en del men det frigörs en del yta ändå bakom. sedan så är det lättare att komma ut genom balkongdörren när man har dem så.
Projektorer kan man få tag i helt dugliga begagnat men då får man vara lite försiktig vad gäller lamptid och även är det bra kanske ifall man litar på personen. jag sålde nyss en proje för 1500kr till syrrans kille och han blev super nöjd. nya finns ifrån 5000kr och uppåt.
Denna proje är inte så snygg kanske men ett grymt klipp.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303776&cks=SER
(denna projektor fanns nyligen i ett stormarknadsblad för 10 000kr)

Edited by - jaejin on 2005/12/16 14:47:41
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2005/12/19 :  07:45:03  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Nu är grejerna på plats. Högtalarna står för tillfället med elementen ca 1m från fönsterväggen. Basen var inte ett så stort problem som jag trodde. Fullt njutbart utan justeringar. Men jisses va djupt dom går. Hör djupbas som jag aldrig hört ur Electrorna förrut. Men det är ju inte så konstigt när mitt gammla rum bara var 3,6x3,6m och det nya är 3,62x5,26m.
Så nu återstår bara att få upp gardiner m.m. En plan är att bygga en sån där absorbent av markisolering på ram som skall kläs med en stor Ferrari-flagga jag har.
De enda störande moment jag har nu är att köksfläkten låter ganska mycket och att ena högtalarkabeln hänger lite i luften framför balkongdörren.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000