HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rangordna kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/15 :  16:55:50  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
..Personligen tycker jag att alla kablar har stor betydelse; Försök att få ut något ljud ur er anläggning utan några nät-, signal eller högtalarkablar...


Det är ju en absolut sanning, kanske den enda vad gäller ämnet......om man inte räknar trådlös överföring

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2005/12/16 :  14:09:48  Show Profile Send twostroke a Private Message
1. högtalarkabel
2. signalkabel
3. nätkabel

fast igentiligen bör listan vara omvänd, för nätkabeln påverkar ju ljudet redan från början och högtalarkabeln är ju bara den sista biten när ljudet redan har helt blivit fel: )
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/12/16 :  14:31:12  Show Profile Send UrSv a Private Message
1. Högtalarkabel
2. Signalkabel
3. Nätkabel

Skriver nätkabel på tredje plats även om jag tycker den helt saknar betydelse utom estetiskt i de flesta anläggningar.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/16 :  14:37:39  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det är intressant att se hur åsikterna går isär. Jag har fundering som att man t ex för ett antal år sedan förkastade dyra högtalarkablar, kanske kommer samma utveckling ske med nätkablar som skett med högtalarkablar?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/16 :  14:43:29  Show Profile Send mayro a Private Message
mayday..

lite skoj att "man" alltid använder ordet "dyra" kablar som mått i stället för olika konstruktioner.. Priset är inte ju avgörande även om oftast dyrare KAN låta bättre...

Men som sagt.. OLIKA konstruktioner torde ju vara mer "rätt" att säga.. Sedan kostar en del konstruktioner mer.. en del mindre..

Eller ?


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/12/16 14:43:46
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2005/12/16 :  14:45:03  Show Profile Send Passerati a Private Message
Mina tankar går åt detta håll gällande rangordningen, även fast de allra flesta nog inte vill sälja sig åt något håll.

1:an är enl mig Högtalarkablar, än så länge.
Och så nära därefter man överhuvudtaget kan komma, kommer signalkablarna
Och precis efter dem kommer Nätkablarna

Min lista gäller, så länge man håller sig i någorlunda samma kvalitetssegment. Lite diffust kanske, men så uppfattar jag också detta.

Till sist en liten reservation. Över att jag nog fortfarande är lite förvånad över vilken skillnad -> till det bättre, bytet av just strömkablar gjorde hemma hos mig.

Mvh
Passerati
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/16 :  14:48:37  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Mayro: Helt rätt, dålig formulering från min sida.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2005/12/16 :  14:49:53  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
mayday
om man inte räknar trådlös överföring
Då skulle jag vilja påstå att nätkalarna kommer på första plats Dvs så tillvida att man skippar batteridrift

Mvh
Passerati
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/12/16 :  14:51:23  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/12/16 :  15:19:20  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
så fall ska jag ge ett förenklat svar då.
Nätkablar är viktigaste länken.. Sedan är huvudsaken att dom övriga är breda i sin förmåga att spela alla register jämt o fint utan massa fel i frekvenserna..



Du hann först Mayro,

Instämmer till stor del i detta argument.. Nätkabeln jag köpte i år var en väldigt stor och extrem förbättring i alla register...

I övrigt tror jag det är rätt dött lopp mellan högtalarkabel eller signalis.. Båda är lika viktiga i kedjan!! Alltså! En högtalarkabel för 1 miljon gör inte mycket nytta tillsammans med en signalis för 1000 lappen som sitter före i kedjan..

Nä, synergi tror jag mkt på och att man får största skillnaden vid samtidigt byte av signal och högtalarkabel!!

Tack och bock för mig!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/17 :  21:15:48  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message

Rangordna kablar?
Jobbig fråga.
Ärligt talat så vet jag inte för jag har inte gjort några jämnförelser.
Om jag skulle då genomföra detta test så antar jag att testet skulle utgå i från standard kablar, vilka då verkar vara lite varigerande?
Om jag skulle göra ett sådant test så är jag inte säker på att det skulle bli samma resultat för alla andra.
Och det är nog på grund av att alla anläggningar är olika och sällan har samma förutsättningar.
Ett ex:
Jag byter ut mot en godtycklig skärmad nätkabel på låt oss säga förstärkaren i ex min kompis anläggning, denna förstärkare kanske är kännsligare på utifrånkommande störningar och då får vi inte samma resultat som ex min som hade bättre skydd och där med kanske det blir helt annan ordning på 1.2.3

Som ni förstår så kan det bli väldigt varigerande resultat om man spekulerar lite med verkligheten.
Jag tror det räcker med ett ex för att ni skall förstå.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2005/12/17 21:53:17
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/12/17 :  21:51:52  Show Profile Send Baltazar a Private Message
quote:
En högtalarkabel för 1 miljon gör inte mycket nytta tillsammans med en signalis för 1000 lappen som sitter före i kedjan..


Är det för att dom är olika dyra menar du?


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/17 :  22:22:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Håller med Levande här. Skillnaden är olika på olika grejer och det är jättesvårt att sia om vad skillnaden blir och om den blir stor.
Kanske händer inte alls samma sak, kanske händer ingenting.

Vid ett tillfälle då jag var med testade vi tre olika nätkablar på ett par Ice-powerslutsteg och fick tre distinkt olika ljudkaraktärer. Innan den gången trodde jag det där var rent nys. Man hade väl hört något lite skillnad men det kunde nästan lika gärna varit placebo. Ice-stegen har en switchfrekvens på 400 kHz och den gick förmodligen bakvägen från apparaten genom nätkabeln och störde allt annat i anläggningen. I det fallet gjorde ett par nätkablar med filterverkan väldigt gott. Men så kanske det inte är i en annan anläggning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2005/12/19 :  09:29:58  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
>Jag tycker nog att ett sådant kraftigt problem kan klassas som konstruktionfel . om apparaten sänder ut störningar på nätet i den grad att tex cd spelaren får problem med da omvandlingen så är troligtvis inte apparaten godkänd att säljas . alla produkter skall CE märkas inom eu och då är det en av dom större kraven.
Fins de ingen typ av avstörning mer än glättning? Fast transformatorn borde vara ganska dålig på 400 000 hz.

mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/12/19 :  10:02:38  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Dvs vilken typ av kabel anser ni har mest inverkan på ljudet?


1. Nätkabel
2. Resten...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/19 :  16:58:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag tycker nog att ett sådant kraftigt problem kan klassas som konstruktionfel . om apparaten sänder ut störningar på nätet i den grad att tex cd spelaren får problem med da omvandlingen så är troligtvis inte apparaten godkänd att säljas . alla produkter skall CE märkas inom eu och då är det en av dom större kraven.
Håller med.

Den här tråden har förresten ifrågasatts från visst håll. Men frågan i tråden är ju solklar. Jag kan dock se att den frågan kan verka konstig för den som läser in andra saker än det som skrivs i frågeställningen, t.ex att man när man ställer en sådan fråga automatiskt skiter i källa, förstärkare, högtalare, rummets inverkan etc, etc.

Vi förstår nog alla att det vi snackar om här är ganska små saker i sammanhanget om man jämför på det sättet, och så länge det är förstått finns det ingen anledning att hetsa upp sig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/12/19 :  17:11:10  Show Profile Send marens a Private Message
Jag borde egentligen inte skriva i tråden pga mitt ointresse för ämnet (jag har så pass bra erfarenheter av ljudrelaterade kablar) men när jag läser frågan så inser jag inte riktigt nyttan med den. Vad ska man göra med svaret på frågan, ägna mer tid/pengar/misstanke åt det som står överst än det som står under?

Deror inte det helt från fall till fall. Har man redan bra signal och högtalarkablar men nätkablar som läcker hf-störningar av bara skjutton åt något känsligt håll så kanske man bör se över dem.

Jag hade en gång ett par högtalarkablar som glappade, men det betyder ju inte att jag betalar mer för högtalarkablar numera, jag väljer istället sådana som inte glappar och problemet är fixat. Det är så jag brukar tänka i praktiken och då blir det svårt att klämma in någon slags teoretisk viktighetsprioriteringslista i processen.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/12/19 :  20:39:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ojdå, här får jag nog delta lite i diskussionerna för att det inte skall spridas allt för mycket faktafel, ursäkta OT'n.

quote:
quote:
Jag tycker nog att ett sådant kraftigt problem kan klassas som konstruktionfel . om apparaten sänder ut störningar på nätet i den grad att tex cd spelaren får problem med da omvandlingen så är troligtvis inte apparaten godkänd att säljas . alla produkter skall CE märkas inom eu och då är det en av dom större kraven.
Håller med.



Hmmmm... nu är ju Stefan's inlägg lite kryptiskt skrivet för inte kan det väl betyda att DA'n får synkproblem på grund av störningar även om det är det som står skrivet??? Jag tror att man måste formligen "slå ihjäl" kraftaggregatet i CD spelaren med mycket kraftiga överspänningar innan man kan påverka en spelare på det viset. Så, det är nog inte det Stefan menar.

Bernt pratar om ljudliga förändringar i en anläggning och om det är det som skulle klassas som "konstruktionsfel" så håller jag inte med alls!


När saker och ting inte blir som man förväntar sig är det allt för vanligt att man skyller på konstruktörer och kommer med det gamla slitna "konstruktionsfel". Men det är oftast inte helt med sanningen överensstämmande. Det är mycket sällan som det man kallar för "konstruktionsfel" i verkligheten är ett konstruktionsfel. Det är mycket vanligare att det är ett kravsättningsfel.

Låt mig ta ett exempel.
Två herrar behöver en bil var så försäljaren tar fram två snitsiga bilar ur garaget. Ingen av dem blir särskilt glad eftersom den ena skall delta i Paris-Dakar rallyt och den andra skall transportera 40 ton spannmål.
Ingen av dem behöver egentligen "en bil". Ett klockrent kravsättningsproblem om än väldigt förenklat.

Låt oss applicera detta på en konstruktion:
Jag har en jättefin popcornmaskin. Den popar helt underbara popcorn men kan den flyga? Nej, det kan den inte så då är den "felkonstruerad" om det var en flygande popconmaskin jag egentligen ville ha. Nej, det är den inte heller för om jag hade talat om för försäljaren att det var en flygande popcornmaskin jag ville ha skulle han/hon ha bett mig dra dit peppran växer och jag hade sluppit mitt "felköp". Nu kan den få popcornen att flyga över hela mitt kök, jag har provat, så jag nöjer mig med den ändå...
Återigen ett "konstruktionsfel" som inte är ett konstruktionsfel utan ett kravsättningsfel.


Ok, nog med utsvävningar, hur är det med "felkonstruktionen" av switchade nätaggregat i "digitala"-slutsteg då? Nej, de är nog inte felkonstruerade de heller. Man kan ju tycka att det är underligt att en sådan teknik används i audio-sammanhang men de har fördelar som ett konventionellt kraftaggregat inte har och därmed får man lära sig att hantera nackdelarna på ett bra sätt. Så, nej det är inget konstruktionsfel. Det är en ny teknik inom audioentusiastsammanhang och de första generationerna av ny teknik brukar lära både företag och kunder ett och annat om den nya tekniken som man så småningom, genom att kravsätta med den nya kunskapen som bas, lär sig att hantera.

Och så var det det där med CE-normen och att en produkt som påverkar våra anläggningar inte kan vara CE-märkt.
Bland oss audioentusiaster är det ingen nyhet att switchande omvandlare påverkar våra anläggningar. Ta tex. bara en sådan liten enkel sak som en dimmer som man har för att sänka/reglera ljuset i ett rum. De "skvätter" ordentligt och kan ibland till och med få det att låta genom högtalarna i våra anläggningar. Det gör de genom sin switchande omvandling, inte helt olikt det som ett switchande nätaggregat i en av våra komponenter gör.
Mig veterligt finns det få brancher som har så bra koll på CE-normerna som elbranchen. De har i vart fall oerhört mycket bättre koll än vad den lilla nischade Audio-entusiast branchen har. Så, nej det är helt fel att CE-märkningen skulle vara en garanti för att våra nischade krav på funktion blir uppfyllda.

Nog med OT och åter till ämnet

Jag skulle nog inte rangordna alls utan försöka hålla en så jämn nivå på kablaget som möjligt. Det finns bra kablar för mycket rimliga pengar, framför allt om man köper begagnat och inte har för bråttom med sitt köp utan inväntar det rätta tillfället...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/12/19 :  20:51:30  Show Profile Send MatsT a Private Message
Man får nog tänka efter lite inför nästa bilköp...

Tänkvärt av Pac och mycket rimliga resonemang som jag inte tänker kommentera vidare utan jag tänkte bara påpeka att strömmen vi hämtar från väggen faktiskt är rätt förorenad även utan switchande nätaggregat och dimmrar. Det förekommer t.ex en hel del kommunikation med högfrekventa bärare på elnätet och det kan ju knappast vara fel att ha lite nätfilter i någon form.

Kabelrangordningen har jag ingen åsikt om utom att det nog varierar från fall till fall.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/19 :  22:03:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Väl uttryckt Pac.

Märk även att det här med dåliga nätdelar på Ice-stegen jag nämnde var en gissning från min sida för att själv försöka förstå vad det var som hände.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/12/20 :  09:10:47  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Mina egna erfarenheter / åsikter:

1. Signalkabel
2. Högtalarkabel
3. (och låååååååångt efter) Nätkabel.


"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/12/20 :  10:23:38  Show Profile Send CC a Private Message
Inge e ju starkare än dess svagaste länk... Hm? Se där, en äkta hifi-nörd i dess lilla nötskal!

GOD JUL!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/12/20 :  18:42:12  Show Profile Send pak a Private Message
1:högtalarkablar
2:nätkablar- i alla fall till cd.
3.signalkablar.
trodde tills i går att signal var på andraplats-men efter att ha låtit min nyinförskaffade nätis suttit i cdspelaren i några dar så VET jag att den lätt får andraplats.alltså-GOD DAMN!!! som hon säger i pulp fiktion.att jag inte fattat detta tidigare och köpt.jag som trodde att min hemgjorda lät bra-långnäsa.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/12/20 :  18:55:22  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Min blygsamma erfarenhet är det finns alltid flaskhalsar i alla system.

Om man har hgt- och signalkablar som är bättre än nätkablarna, så är det alltså oklokt att uppgradera annat än nätkablarna. Så ser jag det, och då är rangordning lite oväsentligt.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

DennisJ
Starting Member

29 Posts

Posted - 2005/12/20 :  20:44:45  Show Profile Send DennisJ a Private Message
1. Högtalarkabel
2. Signalkabel

8000. Nätkabel

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000