Author |
Topic |
MONTANA
Member
534 Posts |
Posted - 2005/12/20 : 23:36:54
|
Høyttalerkabel og signalkabel, normalt i den rekkefølgen, men det kan variere noe med hvilke elektronikkomponenter og høyttalere man bruker hvilke utslag man får med ulike høyttaler- og signalkabler. Nettkabler har mindre betydning.
Dette er i alle fall min erfaring.
|
HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com / www.emmlabs.com System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no |
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 10:54:52
|
Ok, då går jag helt emot ALLA här och säger följande:
Det är inte kabeln som är viktigaste skillnaden. Det är kontakterna!
(220V) Och självklart är det strömmen som är blodet i hela stereon som är viktigast alltså börja med vägguttaget, nätlisten, schuko och IEC kontakterna. Då har du välljudsgrunden!
(slutstegsoutput) Sedan går du vidare med slutstegsanslutningar, högtalarkontakter samt kabel kontakter.
(lågnivå) RCA/XLR anslutningar på Försteg/DVD, samt kabelkontakter.
Använd skärmade kablar framförallt på högnivå kablar.
Om du undrar hur jag kan veta detta, tänk igenom följande: Vad sitter i ändarna på dina lakritssnören alt. dyrsnören, Jo där sitter mässing eller något annat som leder din ström med betydligt sämre egenskaper än den CDA-101 koppar eller silver du har i kabel längden.
Well, nu vet ni detta. Hur många förstår? |
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2005/12/21 : 11:02:22
|
När jag ändå är igång så är det givetvis så att systemet är en helhet. Weakest link är där du har mest välljud att hämta in. Jag menar, det är inte speciellt smart att lägga 10 tusentals kronor på uppgradering av kablar om man helt missat vibration control eller ännu värre rumsakustiken. |
|
|
Topic |
|
|
|