HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Intresse för trafolindning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2005/12/02 :  07:41:12  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
http://www.doctronics.co.uk/4510.htm

http://electronickits.com/kit/complete/elec/ck1612.htm

http://www.jaycar.com.au/images_uploaded/HEF4510B.PDF

http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_cpld5_1.htm

osv osv,,,

leta på google tex up/down counter ... det gjorde jag...


b
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7816 Posts

Posted - 2005/12/02 :  10:58:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
Heder och tack för de länkarna!

Elfa har en ganska intressant byggsats också på en fyrsiffrors räknare som klarar framåt/bakåt och har en utgång som kan aktiveras vid ett förinställt värde. 365:- + moms.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/12/02 :  13:59:03  Show Profile Send Lord a Private Message
Här är min lilla lindningsrig , inte helt olik Fulings och JohnAs men med den skillnaden att min har räknevärk och är kullagrad ..
Räknevärket är taget från en Elmätare som jag fick av de lokala kraftbolgaget. Dock har det ingen nollställningknapp så jag får anväda våld när det skall nollställas

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2005/12/02 13:59:56
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7816 Posts

Posted - 2005/12/02 :  14:19:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
Mhm, dags att definiera vad det är jag försöker åstadkomma.
Jag har bestämt mig för att linda en trafo anpassad för röret 6B4G, en trevligt triod som ger lite drygt 3W ut i 2,5kohm last.
http://frank.pocnet.net/sheets/127/6/6B4G.pdf
Alla nödvändiga data stör i databladet, så jag ordar inte så mycket om det.
Jag har ett par exemplar från Sovet liggande, och jag vill minnas att de funkar utmärkt vid den arbetspunkt som anges i databladet.
För örvigt är det här röret identiskt med det mer kända 2A3 bortsett från sockel och glödspänning.

Varför 6B4G som exempel?
Jo, det känns helt enkelt ganska lagom som försöksobjekt.
Att linda en trafo med låg impedansomsättning är betydligt enklare än att linda en med hög omsättning, och 2,5k är ganska lågt utan att vara löjligt lågt.

Jag tittade lite på kurvorna för 6B4G igår och vad jag kan se så skulle det inte skada med en något högre impedans på anoden, uppåt 3,5k går nog bra utan att tappa nämnvärt med uteffekt.
Vi ska alltså ha 2,5-3,5kohm primärimpedans.

Lasten som ska drivas är en 8 ohms högtalare, och en sak som vi alla vet är att högtalare märkta med 8 ohm inte mäter 8 ohm annat än på någon enstaka frekvens... Impedanstopparna kan vi inte göra så mycket åt, men vi kan vara förutseende nog att se till att röret inte blir för hårt belastat när impedansen dippar under 8 ohm.
Taget ur luften känns 7 ohm som ett bra värde att räkna med.
2,5k-3,5k/7ohm vill vi alltså ha.

Impedansomsättningen i en trafo är kvadraten av spänningsomsättningen.
Det finns bättre förklaringar till det här överallt på nätet, så jag går direkt till att konstatera att vi ska ha en varvtalsomsättning på mellan 19:1 och 22:1.

Nu skulle vi alltså kunna linda på 19-22 varv tråd som primärlindning och 1 varv sekundär, sen är det klart.
Fint, om det inte vore för två saker:
Primärinduktans och koppling mellan lindingarna.
Primärinduktansen är helt enkelt induktansen i primärlindningen, och det vill vi ha så mycket av som möjligt för att få bra frekvensgång nedåt.
Om induktansen är för låg komemr trafon att sluta fungera som trafo vid låga frekvenser och istället gå mot att agera effektmotstånd med samma resistans som resistansen i primärlindningen, rörets belastningslinje ramlar omkull och ingen effekt förs över till högtalaren. Simpelt uttryckt...

Hög primärinduktans får man genom många varv i primärlindningen.
Tusentals i paktiken.
Problemet är att eftersom vi kommer att köra singel end behövs det ett luftgap i kärnan för att denna inte ska mättas av likströmmen, och luftgap har den egenskapen att de sänker trafons induktans markant.

Det finns säkert fina beräkningar att göra här, men jag har ingen aning om hur... Som Lord skrev: Man vet inte om det blir bra förrän efteråt:)
Det blir till att gå empiriskt tillväga: linda på så mycket tråd som det går, prova ut luftgapet och sen vara nöjd med det man får...

Tråd?
Emaljerad koppartråd. Emaljerad fyrkantig silvertråd vore säkert bättre, men försök hita sån...
6B4G drar 60mA statisk anodström som sen varierar från >0 till <120mA med signalen. Med utgångspunkt från detta väljer vi tjocklek på primärlindningen.
Den tabell jag utgår från får man från Svebry när man handlar trafokärnor av dem. Som vanligt handlar det om en kompromiss, tunnare tråd ger plats för fler varv medan tjockare tråd är lättare att handskas med och ger lägre DC-resistans i lindningen.
Enligt Svebrys tabell räcker det med 0,2mm tråd, men jag väljer 0,25 av ovanstående skäl (plus att jag råkar ha lite hemma och alltså kan börja linda snart...)
Enligt mina tidigare erfarenheter är 0,25 ungefär det tunnaste jag vill handskas med när det gäller att linda snygga lager, tunnare tråd ser man knappt om den hamnar fel och lägger sig över varvet innan.

I sekundärlindningen flyter det betydligt mer ström, så där tar jag 0,80mm tråd. Enligt beräkningar skulle vi komma undan med tunnare tråd, men här är det viktigt att resistansen inte blir för hög etersom det skulle resultera in en kännbar höjning av förstärkarens utimpedans och dämpningsfaktor.
0,80 är en ganska hanterlig dimesion att linda med, tjockare tråd måste man nästan böja för hand runt varje hörn.

Nu är det dags att börja beräkna (uppskatta, gissa...) hur många varv som ryms på bobinen utan att det blir för trångt.
Innan vi gör det ska vi förresten bestämma vilken kärnstorlek vi ska ha. Även här kan man dyka i formler, eller så kan man göra som jag och förlita sig på gamla tumregler.
En sådan är att SE-trafos ska dimensioneras som en 10ggr större nättrafo om man vill han en vettig undre greänsfrekvens. Det verkar stämma ganska bra med de "riktiga" trafos jag tittat på.
Hammonds 162(X)SE-serie är t.ex. ungefär lika stora som deras 240VA nättrafos.

6B4G pytsar som sagt ut lite drygt 3W, så en 30VA trafokärna vore en bra utgångspunkt. Jag grävde fram en 30VA ur skrotlådan, men i samma veva hittade jag en 45VA också och rent instinktivt kändes den större trafon som ett vettigare val, så jag kör på 45VA.
Lite extra marginal lär inte skada så länge man inte överdriver alldeles.
Det här gäller för hifi, bygger man t.ex gitarrförstärkare så kan man minska kärnstorleken betydligt p.g.a. den högre undre gränsfrekvensen.

Lindningsutrymmet på en EI84-trafo (45VA) är 38,5x12mm, nu ska vi försöka ta reda på hur mycket tråd som får plats i det.
Till att börja med räknar vi bort 3,5mm av bredden, detta eftersom jag tänker lämna lite tomrum längst ut på varje lindningslager som försäkring mot överslag och kortslutningar. 1,75mm på varje sida räcker nog bra, då har vi 35mm kvar att linda på.

35/0,25 = 140 varv per lager i primärlindningen, förutsatt att vi får varven att ligga precis kant i kant. Det kommer vi inte att få, så vi räknar med 136 varv per lager.

35/0,7 = 50 varv per lager i primärlindningen. Med tjockare tråd är det ännu svårare att få tråden att ligga perfekt, så vi räknar med 46 varv per lager. Räknar man i underkant så blir man sällan besviken...:)

Att räkna ut hur många lager som får plats på höjden är betydligt värre, de första lagren ligger ganska snällt platt mot bobinen men när man kommit en bit börjar lagren få en rundare geometri, de buktar ut på ett sätt som jag inte riktigt kan förutse.
Dessutom kommer en ganska stor del av utrymmet på höjden att tas upp av isolering (papper). Vi får dra till med en del mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Innan vi drar igång gissningsleken ska jag nämna lite om sektionerade lindningar.
Jag nämnde tidigare att bra koppling mellan lindningarna är viktigt, detta för att vi ska få med diskanten. Vi skulle kunna börja nysta i lindningskapacitanser och läckinduktanser, men eftersom jag är en glad amatör utan boklig bildning nöjer jag mig med att slå fast att vi ska dela upp primär och sekundärlindningar i mindre sektioner som lindas om vartannat. Jag skulle tro att tre primärsektioner separerade av två sekundärsektioner räcker för ett skapligt resultat.
Den som vill sätta sig in i det här hänvisar jag till google.se , Interleaving är nog ett bra sökord.

Om vi kör med två sekundärsektioner á 46 varv har vi en sekundärlindning på 92 varv. Vi ville ha en omsättning på 19-22:1, alltså ska primärlindningen vara på mellan 1748 och 2024 varv.
Nu förstår ni varför jag jag svävade på målet lite när jag räknade på primärimpedansen (2,5-3,5k), det var för att jag vill kunna få ihop det så att det blir jämna antal lager i lindningarna.

1748/136 = 12,84 lager.
2024/ 136 = 14,8 lager.
Jämna lager sa vi, så vi kör på 14 lager = 1904 varv i primärlindningen.

1904/92 = 20,69. Omsättningen blir 20,69:1 och då får vi ganska exakt 3k:7 ohm. Perfa.

14 lager 0,25mm tråd tar upp 3,5mm på höjden. 2 lager 0,7mm tråd tar upp 1,4mm.
Totalt 4,9mm. Mindre än häften av de 12mm vi har tillgängligt på höjden, men då har vi inte räknat med isoleringen.
Enligt mina erfaren tar pappret upp ganska mycket plats, så jag tror vi kör så här. Om det visar sig bli mycket plats över kan vi ju alltid lägga på fler lager enligt samma mönster.

14 lager går inte att dela i tre lika stora sektioner, så vi delar upp dem 4-6-4, men den sekundärsektion mellan varje.
Anledningen till att jag kör jämna nummer istället för t.ex. 5-5-4 är att jag vill lägga ett lager tunt papper mellan vartannat lager för att få lite styr på lindandet.
Enklast är det om man läger papper mellan varje lager, men det tar upp väldigt mycket plats.

Nu är det dags för mig att börja linda, jag återkommer med bilder när det finns några. Kan inte säga när det blir etersom tillgången till digitalkamera är lite osäker, men det kommer säkert under helgen.

Ajöken på ett tag!



"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/12/02 :  14:30:00  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Klart intressant detta.
Väntar med spänning på fortsättningen

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7816 Posts

Posted - 2005/12/02 :  15:14:02  Show Profile Send Fuling a Private Message


Har lindat första lagret nu, och inte helt oväntat stämde mina beräkningar om hur många varv man får plats med på ett lager ganska illa.
Jag fick dit 130 varv, hoppas det jämnar ut sig med sekundären sen:)
Det vore nog smartare att provlinda ett lager istället för at räkna, men what the heck.

Som sagt är det här ett experiment, jag har inga färdiga lösningar på lager. Kanske blir det bra, kanske inte!
Sålänge det inte går snett längs vägen så borde det i alla fall bli ett någorlunda användbart resultat.

Nu blir det nån timmes paus medan lacken torkar och jag sticker bort och hämtar lite godis jag ropat in på Tradera...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7816 Posts

Posted - 2005/12/02 :  19:44:43  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det är fan inte sant..!
Jag skrev ett lååångt inlägg som lyckades raderas sekunderna innan jag var klar med det!!
Nåja, jag får väl knappa ner det igen senare.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7816 Posts

Posted - 2005/12/02 :  21:14:48  Show Profile Send Fuling a Private Message
Några bilder från själva lindandet:



På första bilden har jag lagt tre lager primärlindning med tunt papper mellan lager 2 och 3.



Här är första primärsektionen klar och ett tjockare lager isolering (Ikeapåse...) är på plats. Tråden lindade jag på för att hålla papperet fixerat medan lacken torkar.



Här är första sekundärsektionen på plats.

Jag ska beskriva lite uförligare vad jag gjort och varför.
Kommer snart...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7816 Posts

Posted - 2005/12/03 :  01:08:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Statusrapport:
Halva lindningsjobbet är gjort, 7 primärsektioner och en sekundärsektion.
Det tar tid, för lacken ska torka mellan lagren och jag törs inte står och köra med en hårtork mitt i natten.

Jag kunde snabbt konstatera att av mina beräkningar på hur mycket tråd som får plats var det inte mycket som stämde.
De första två primärlagren blev 130 varv istället för 136, sen blev det helt plötsligt bara 127. Det räcker med pyttesmå glipor mellan varven för att det inte ska få plats enligt beräkningarna.
Surt sa räven, men nu vet vi det.

På en vanlig EI-trafo tror jag inte det gör så mycket, men om det varit en C-kärna där lindningarna är uppdelade på två bobiner hade det nog blivit kaos om det inte är helt symmetriskt.
Sekundären gissade jag ännu mer fel på, där fick det bara plats 41 varv istället för 46. 0,80-tråden är ganska stel och svår att få att hamna rätt.

Jag kan i alla fall trösta mig med att det inte verkar vara några problem i höjdled, hälften av tråden är på plats och jag har lite mer än halva utrymmet kvar.

Vi räknar igen på omsättningen och ser vad det blir:
(14 x 127) / (41 x 2) = 21,68
3,3k:7ohm alltså.
Ingen panik sådeles, vi är fortfarande inom ramen.

Själva lindandet gör jag så här:

Efter att ha karvat bort allt som ska bort från bobinen och putsat slätt filar jag lite i mellanrummet mellan "tänderna" så att det går att dra tråden rakt ut utan att behöva böja den upp över kanten som finns där annars.
När det är klart är det bara att linda på första lagret, spara >1mm i varje ytterläge.
Lacka lindningen med shellac, vräk på generöst så att det klibbar ihop ordentligt.
Låt lacken torka en bra stund, gärna påhejad av nån sorts varmluftsapparatur (kupévärmare är suveränt).
Det är viktigt att lacken hårdnat skapligt innan man byter håll och lindar nästa lager ovanpå det första annars kommer det underliggande lagret inte att ligga kvar. Lacka igen.

När lager no.2 är på plats skär man ut en remsa bakplåtspapper som är EXAKT lika bred som lindningsutrymmet och så lång att den räcker runt med ca 1cm överlappning. Gör ett pyttelitet hack i pappersremsan där tråden ska gå upp till nästa lager, sen dränker man remsan i lack och lägger den på plats. Passa in exakt och sträck så att den ligger tajt över koppartråden.

Dra upp tråden genom hacket i pappret och linda det tredje lagret. Se till att tråden inte skär ner i ytterlägena och hamnar i kontakt med nåt underliggande lager, då försvinner liksom hela poängen.
Upprepa proceduren med lackning och torkning, lägg sen på lager no.4.
Nu är primärsektion 1 klar, dra ut tråden mellan "tänderna" och fäst trådänden så att den inte rullar upp sig eller ställer till nåt annat elände.
Se till att anteckna hur många lager det blir på varje varv (det stämmer som sagt inte alltid med vad man planerat...) och vart varje trådände tar vägen. Det är måttligt kul att stå med en färdiglindad trafo och inte veta vilka tåtar som leder vart inne i trafon, det har hänt...

Mellan primär och sekundärsektionerna behövs det bättre isolering än bakplåtspapper, så här blir det strimlor av IKEApåsen
Samma procedur här, skär ut en remsa och dränk den i lack.
När jag fått den på plats fixerar jag med några varv tråd utanpå så att det får torka och hårdna (papperet suger i sig lack och blir hårt) innan det är dags för sekundären.

Sekundären består som bekant av grövre tråd vilket gör den knepigare att linda snyggt. Dessutom har den ca. 21 ggr större inflytande på trafons omsättning, så även om det inte blir det antal varv man räknat med så måste det i alla fall vara exakt lika i båda kanalernas trafos. Några varv fel på primären blir bara någon promille fel, knappast hörbart om man ställer det i proportion till slutrörens matchning till exempel.

Ovanpå sekundären ska det förstås vara tjock isolering igen innan det är dags att fortsätta med nästa primärsektion.
Här ska man DEFINITIVT se till att inte tråden skär ner och hamnar i fel sektion, annars kan det nog bli rök och trasiga komponenter när man spänningssätter hela härligheten sen.
Emaljen på tråden klarar inte särskilt höga spänningar (40-70V har jag hört) så räkna inte med den som isolering.

Är man vågad/dum nog att ge sig på att linda trafos till högspänningsrör får man nog leta efter bättre isolering än papperskassar också, men enligt mina erfarenheter funkar det bra till rör som går på normala spänningar.
Materialet i kassarna är vad jag kan förstå nånting liknande Kraftpapper, och det har ju en lång historia i transformatorsammanhang.
Det finns särskilda lindningstejper av plast att köpa, men jag har aldrig lyckats få till något vettigt med dem eftersom de inte fixerar tråden på samma sätt som lack gör.

Lack, förresten.
Anledningen till att jag kapar bort det mesta av bobinerna är att lacken inte kan torka annars.
Det tog några försök innan jag kom på den lilla detaljen, och jag höll på att göra bort mig rejält en gång med en hemlindad nättrafo som skulle pytsa ut bortåt 800VAC. Lacken är som sagt löst i sprit och alltså brandfarlig (antar jag).

Torka alltså så mycket det går med varmluft under själva tillverkningen, och lägg in trafon (utan kärna) i ugnen på 50-60 grader några dygn när det är klart.
När trafon blir varm kommer det att börja puttra och bubbla i alla skrymslen och vrår, det är spritångorna som lämnar byggnaden (*snyft*) och tar med sig överskottslack på vägen ut.
Eventuell brandrisk inblandad i att göra så här får var och en ta ställning till själv, men jag har inte haft några tillbud.
Se bara till att lägga nånting under som fångar upp dropp, det sitter som berget annars.

Tror jag ska lägga på ett par lager till innan det blir sängdags.
I morgon får jag storfrämmande av Lord och Levande så då blir det nog inte så mycket gjort med det här, kanske framåt kvällen.

See ya!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2005/12/03 01:12:06
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7816 Posts

Posted - 2005/12/04 :  01:20:26  Show Profile Send Fuling a Private Message
Rapport:

Jag har i skrivande stund ett enda lager kvar att linda innan jag kommit till de 14 + 2 lager jag räknat med.
Problemet är bara att min 0,25mm tråd tog slut (jag köpte inte hem tråd till det här försöket utan har kört med stumpar jag haft liggande), så nu står det mellan att beställa en liten rulle från Elfa och vänta till mitten på veckan innan den kommer alternativt att linda klart sista biten med en annan trådtjocklek. Det närmaste jag har är 0,35.

Hade det här varit ett seriöst projekt så hade jag naturligtvis beställt hem mer tråd, men eftersom det här bara är ett grovhugget testexemplar så tror jag nog att jag kör klart det sista med tråden jag har hemma.
För övrigt finns det gott om plats kvar på höjden, så jag funderar på att lägga ytterligare en sekundärsektion och motsvarande mängd primärlindning.
Primärinduktansen ökar i kvadrat med antalet varv i primärlindningen, så några hundra varv extra kanske kan göra mycket för basåtergivningen.

Jag borde vara klar med lindandet i morgon och då återkommer jag med lite info om hur det blev.
Att det inte blev som jag beräknat har väl förhoppningsvis framgått klart och tydligt, nu återstår det att se hur resultatet blir!
Kom ihåg gott folk att det här är ett experiment, inte en färdig mall med facit.

Cheers!


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/12/04 :  11:08:24  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Vi väntar med spänning på spänningssättandet!

Inspirerad har jag nu grävt fram två gamla drosslar av större typ som
borde passa perfekt för ett eget expreiment. Har två 6Y6G och
två 6Y6GT och frågan är om jag ska linda för PP eller PSE.
Järnen är ju redan lagda för luftspalt och med tanke på hur nöjd
jag är med triodkopplade 6L6 lutar det mot PSE. ...eller kanske
triodkopplad PP klass A i alla fall... Har två lagom nättrafos för detta. Jag kan ju göra båda varianterna och jämföra!
Ska inventera trådlagret i veckan och läsa på mer teori.

Hittade ett intressant avsnitt i en gammal bok som jag nu scannat:
http://elektroarkivet.homelinux.net/ARCHIVE/BOK_Radioteknisk_uppslagsbok_1952/

Här finns en del trevlig förstärkarteori. Jag ska också leta efter
några häften om transformatorer som är betydligt mer utförliga
än de få sidorna ur boken ovan.
http://elektroarkivet.homelinux.net/ARCHIVE/NTI-skolan_korrespondenskurs/

EDIT:
Hittade några mycket givande häften ur NTI-skolans korrespondenskurs.
Bl.a. tydligt beräkningsexempel för SE-trafo, allehanda formler m.m.
Dessa delar av kursen är troligen från 60-talet då man visste mer
om HiFi än 1952 då den förra boken skrevs. Ska försöka prioritera
scannandet av NTI-häftet i morgon.

Men vänta nu, jag skulle ju bygga preamp med RIAA först...

När passar förresten denna smiley: ?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2005/12/04 11:32:43
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7816 Posts

Posted - 2005/12/04 :  11:56:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
Trafon ligger på tork i ugnen för närvarande, jag lindande klart den sent inatt.
Det blev två lager 0,35mm tråd, jag bedömde att det inte fanns plats att bygga på med fler sektioner.
En viktig slutsats har jag i alla fall dragit så här långt:
Jag räknade på tok för optimistiskt gällande antalet varv per lager.
Ska ha det i åtanke nästa gång.

Satt igår kväll och läste en massa om hur t.ex. Audio Note bär sig åt när de gör sina utgångstrafos; dubbla C-kärnor rullade av 0,1mm tjock plåt som består av allehanda exotiska legeringar. På det lindar de sedan själva trafon av fyrkantig silvertråd. Värstingmodellerna kostar drygt 2600 brittiska pund plus moms...
Inte utan att man tappar sugen lite att sitta och gegga med koppartråd och vanliga nättrafokärnor.

Lite mer inspirerande är det att titta på Lundahls hemsida och se hur de gör sina trafos. Det är också C-kärnor, men utan voodooingredienser.
En sak som verkar vara en genomgående tendens är att man ska lägga ett lager mycket tunt papper mellan varje lager i primärlindningarna, inte vartannat lager som jag gjort. Lägger man mellan varje lager så är det mycket enklare att linda snyggt.




"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/12/04 :  11:59:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Väldigt spännande Fuling!
Väldigt lättförståeligt och lärorik beskrivning och bildserie!
Ser fram mot fortsättning och ljudsliga resultat av detta.

MVH Johannes.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7816 Posts

Posted - 2005/12/04 :  12:04:13  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tackar tackar!
Det känns lite pinsamt att mina beräkningar och gissningar hamnade såpass mycket fel, men i övrigt har det gått ungefär som jag tänkt mig så här långt.

Här hittade jag lite info som borde vara av almänt intresse, åtminstone den första halvan:
http://www.lundahl.se/pdfs/papers/design_philosophies.pdf

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/12/04 :  14:01:30  Show Profile Send Bardis a Private Message
Är det möjligt att göra en egen volymtrafo?
Hur ser lindningarna ut på en sådan?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7816 Posts

Posted - 2005/12/04 :  14:49:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Möjligt? Säkert.
Praktiskt genomförbart? Njäe...

Till att börja med ska man nog ha bättre kärnmaterial om det ska löna sig att försöka, sen behöver man nog finare utrustning än så här för att linda tusentals (elelr tiotusentals) varv supertunn tråd.

Det finns för övrigt en ganska billig volymtrafo på www.askjanfirst.de
Vet inget om kvalitén dock.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/12/04 :  18:07:32  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
En liten fråga....
Kapar du tråden mellan varje sektion. Eller låter du rullen följa med runt till det blir dax för nästa lager??

Det kanske står men i så fall har jag missat det....

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7816 Posts

Posted - 2005/12/04 :  18:14:34  Show Profile Send Fuling a Private Message
När jag lindat klart en sektion (alltså fyra lager i det här fallet) drar jag ut tråden, kapar den och fästen änden någonstans så att den inte trasslar.


Försökstrafon ligger och puttrar för fullt i ugnen nu, och under tiden roar jag mig med att linda om ett par gamla trafos som jag har lite planer för.
Närmare presentation kommer.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/12/04 :  19:18:33  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Oki!
Då hänger jag med igen

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/12/05 :  15:26:24  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Har nu scannat ett matnyttigt häfte:
http://elektroarkivet.homelinux.net/ARCHIVE/NTI-skolan_korrespondenskurs/Formelsamling_9_LF_effektforstarkare/

Kolla särskillt sidorna fr.o.m. "Untitled-05.jpg"
Observera att jag sparat sidorna på högkant för att underlätta utskrift.
Mindre kul att läsa på skärmen dock...

Har hittat fler häften med bra formler och fakta som berör utgångstransingar.
Dessutom återstår ett gäng häften om rörförstärkare i allmänhet.
Jag scannar dem allt eftersom utan hets...

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7816 Posts

Posted - 2005/12/05 :  17:18:12  Show Profile Send Fuling a Private Message
Strålande!
Nu har jag lite att skriva ut när jag jobbar natt:)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2005/12/05 :  19:38:39  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
uj vad du är flitig.... jag avundas din kapacitet...

men jag har varit ute i verkstaden och letat bland ett antal hyllmeter med litteratur...


söken och I skolen finna:

Radio & Television 1957 Augusti:
sid 26 En enkel lindningsmaskin.

tyvärr har jag ingen scanner... menkanske jag kan ordna en kopia till hugade ....??? om det finns intresse.

JOHN A!!!! du kanske har den i dina gömmor???? (nu när du vet var att leta)

b
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/12/05 :  21:44:10  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Nu har scannern gått ett pass till:
http://elektroarkivet.homelinux.net/ARCHIVE/NTI-skolan_korrespondenskurs/Formelsamling_11_RadioAVK_detektor_LF_motkopp_utg-traf_div._nomogram/

Avsnittet om ugt-traf finns någonstans mitt i.
Nästa häften att köra igenom maskinen blir nog de om
drosslar och transformatorer för nätdelar. Därefter
återgår jag nog till att i maklig takt scanna R&T/PR och
NTI-häften om rörförstärkare.

Hur är det med intresse för att läsa rättvänt online?
Ska försöka ordna ZIP-filer också.
-Kolla lite senare i arkiven.


EDIT: ZIP:ar fixade! (men bara till Formelsamling 9 och 11
än så länge.




Gammelnalle, jag äger tyvärr inte ett enda nummer av tidningen. Allt har lånats på biblioteket.
Märkligt att det bara är jag och en stolle till i hela Uppsala som lånat sig igenom årgångarna.
Känner därmed att jag har en viktig uppgift att fylla, nämligen att hålla lånestatistiken uppe så att inte pärmarna slängs ut som skräp.
I Uppsala finns alla årgångar fr.o.m. 1956.
Populär Radio som tidningen hette tidigare måste fjärrlånas. Senast har jag i årgång 1949 läst bl.a.
om matematikmaskinen ENIAC.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2005/12/05 21:52:33
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/12/06 :  16:37:50  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag har lagt upp ett excel ark för trafo beräkning ,
dessa formler överenstämmer till största del med de som finns
i "Radio och elektronik databoken" från 1965.

http://bildarkiv.hififorum.nu/Lord/Trafo.xls

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7816 Posts

Posted - 2005/12/06 :  18:01:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Lord:
Ser fint ut, tyvärr begriper jag inte ett smack av excel men jag får väl klura ut det.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000