HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tuners powerknapp = smällande ljud i högtalarna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Signature
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/12/04 :  13:35:33  Show Profile Send Signature a Private Message
Min anläggning består av Primare dvd och försteg, Cayin D1205.1A slutsteg, Weiduka tuner, Longyou nätfilter och 5 st högtalare Swans M1.

Har ett problem med min tuner som är kinaimporterad. Om jag slår på tunern när jag har slutsteget på så kommer det en ganska kraftig smäll ur högtalarna som inte känns så bra. Är rädd för att det kan skada högtalarna och elektroniken. Detta uppstår fast jag inte har någon antennsladd ansluten till tunern.

Går det att "modda" tunern så att detta försvinner eller är det något fel på någon komponent i den? Just nu löser jag det hela med att jag alltid slår på tunern först och stänger av den sist i anläggningen. Är dock en osäkerhetsfaktor i och med att det inte alltid jag som handskas med anläggningen!

Tacksam för svar!

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2005/12/04 :  13:49:01  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Testat koppla steget eller tunern i ett annat vägguttag...?
Eller nåt i den stilen.
Jag lyckades minimera min polares högtalar-smällar,genom att koppla strömkablarna lite annorlunda bara...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/12/04 :  20:53:11  Show Profile Send weedo a Private Message
Smäller det i högtalarna när man knäpper på/av en apparat beror det ofta på att det bildas transienter (höga spänningstoppar) på nätet. Något du kan prova som inte innebär några stora ingrepp är löda fast en varistor parallellt med nätströmbrytaren och en parallellt med nätintaget på din tuner. Se schema nedan. Lämplig varistor kan vara Elfa nr 60-298-88.


Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

Signature
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/12/04 :  21:21:51  Show Profile Send Signature a Private Message
Mc Square
Du hade rätt ang uttag. Provade med att dra en skarvsladd från jordat uttag i köket och måste säga att "oljudet" i princip försvann. Vet att det därmed inte är något "fel" på min tuner. Tyvärr har jag ingen möjlighet att använda något annat uttag än det som används idag.

weedo
Du pratar med en nästan elteknisk analfabet (gick på högstadiet och läste el-lära något år efter dig = för länge sedan) men som oftast förstår logik och brukar fixa saker. Förstår inte riktigt vad du menar med schemat om varistorerna. Ska jag sätta den andra varistorn inne i tunern parallellt med power-knappen och ska den första sitta mellan de båda ledarna? Verkar vara en enkel sak att fixa detta bara man vet
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/12/05 :  20:02:22  Show Profile Send weedo a Private Message
quote:
weedo
Ska jag sätta den andra varistorn inne i tunern parallellt med power-knappen och ska den första sitta mellan de båda ledarna?

Ja, just så!

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/12/06 :  15:50:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Men rent allmänt så bör man alltid slå på slutsteget sist när man startar upp anläggningen och slå av det först när man stänger ned.
Man kommer i princip alltid ha transienter alldeles oavsett vilken utrustning man har så det är helt enkelt någon man får lära sig (och andra).

Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/12/06 :  18:13:11  Show Profile Send weedo a Private Message
quote:
Man kommer i princip alltid ha transienter alldeles oavsett vilken utrustning man har så det är helt enkelt någon man får lära sig (och andra).

Det håller jag inte med om. En apparat som ger ifrån sig transienter vid till/frånslag anser jag är illa konstruerad. Det är alltid möjligt att dämpa transienter. Därmed inte sagt att det är enkelt! Ibland kan det krävas ganska komplicerade lösningar. Det kan också krävas avancerad (=dyr!) utrustning för att verifiera lösningen. Men det är en annan historia...

Anders Cöster www.coster.se

Edited by - weedo on 2005/12/06 18:13:40
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/12/07 :  05:30:56  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Borde inte en fräsch nätbrunn dämpa transienter?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/12/07 :  09:12:41  Show Profile Send weedo a Private Message
quote:
Borde inte en fräsch nätbrunn dämpa transienter?

Ja och nej. Det beror på vad man menar med transient. Ett nätfilter tar bara bort högfrekventa störningar. En mycket kort spik är huvudsakligen högfrekvent och blir därmed väl filtrerad i nätfiltret.

En längre transient (tex om man kopplar in en stor ringkärnetrafo) är mer lågfrekvent och dämpas mycket mindre. Man måste då bygga filtret för att dämpa låga frekvenser och då blir det ofta fysiskt mycket större.

I fallet ringkärna är det ofta bättre att istället bygga en krets som "mjukstartar" trafon. Därmed dämpas transienten.

I andra fall är det bättre med något annat...

Anledningen till att högfrekventa störningar (många MHz) även kan höras är lite komplicerad att förklara. Kort handlar det om att den högfrekventa störningen demoduleras i olijäriteter i de använda kretsarna (som ju är avseddda för låga frekvenser). Demoduleringen fungerar ungefär som en radiomottagare som omvandlar radiovågor till något som vi kan höra.

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

Signature
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/12/10 :  11:45:40  Show Profile Send Signature a Private Message
Tack för all input mina vänner. Ska prova Weedos enkla förslag så fort jag anskaffat nödvändigt material.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000