Author |
Topic |
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 11:50:40
|
Håller helt med dig Marens
Det skall bli jätteintressant att prova. Vad tycker du om en kombination dvs både spikes och mjuk fot?? Ex att ställa högtalarna med spikes ex på en platta med mjuka fötter under?? |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 12:32:14
|
Det blir ju mindre problem än med endast spiken men jag har svårt att se poängen med en sån uppställning. Tex under stativ kan det ju vara en fördel att ha spikar under för att få stativen att stå stadigare (puttmässigt) och sedan kuddar mellan högtalarna och stativet. Men en golvhögtalare blir ju inte puttmässigt stadigare av att ha spikar mellan kuddarna och högtalaren. Högtalarna hamnar lite högre upp vilket i vissa special fall kan vara en fördel ljudmässigt men det beror helt på från fall till fall.
edit: om plattan mellan spikarna och kuddarna är tung så kan man få oönskade resonansfenomen mellan plattan och högtalaren som iofs mildras av kuddarna men fördelaktigt är det inte. |
Edited by - marens on 2006/04/26 12:36:54 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 12:34:28
|
Om jag generaliserar lite: Koner och spikar under högtalarna livar upp ljudet lite, kuddar gör det lugnare.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 12:44:43
|
Är det ingen som reagerar över den slående korrelationen mellan sådana här generella lyssningserfarenheter och hur objekten känns i handen (eller när man puttar på högtalaren)? Spikar är hårda och stela och gör att högtalaren känns stadig, kuddar är mjuka och dämpade vilket gör att högtalarna står svajjigt och mjukt. Spikar "låter" hårt/livligt/exakt/stadigt/uppstramat, kuddar "låter" mjukt/dämpat/luddigt osv.
Är det bara jag som reagerar på detta samband över hur saker upplevs? Är det inte möjligt att det ena påverkar det andra? |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 12:52:11
|
marens: Jo, det är en reflektion jag gjorde för inte alls länge sedan faktiskt, både gällande fötter och kablar.
Jag har dock inte prövat med mjuka kuddar av någon sort under högtalarna, främst pga golvets ojämna beskaffenhet som gör att det är en fördel att ha spikes eftersom de är ställbara i höjd. Har fn orginalspikes av icke avancerad typ med en metallbricka med litet hål i mitten och som har vanliga möbeltassar på sig. Säkerligen inte optimalt men eftersom det finns andra saker som har så pass stora brister (rummet!) så känns det inte som att det är med högtalarfötterna jag ska börja... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 12:56:50
|
ztenlund: Det låter klokt! Du tar även upp en praktisk fördel med spikes när man har ojämna golv.
Det är ju svårare med kuddar att justera höjden om man inte hade tänkt att ha högtalarna på samma ställe. Då kan man justera tex med fler lager dubbelhäftande tejp mellan kuddarna och högtalarna. |
|
|
pergra
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 13:01:46
|
Denna tråd är verkligen aktuell för mig. Jag har precis köpt mjuka kuddar [tema isolator] under Dyn52SE:orna och nästa vecka ska det sättas soundcare spikar som fötter på stativen. Blir intressant att lyssna på de ljudmässiga skillnaderna, men gillar även de placeringsmässiga fördelarna med spikar som man slipper sätta brickor under. [lättflyttade är bra eftersom det är låg WAF i mitt boende] |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 14:44:24
|
Hej Marens, du skrev på lite olika ställen;
"Spikesen utgör typiskt en odämpad fjäder vars resonans tillsammand med högtalarens vikt hamnar någonstans i basområdet."
"Grejjen är att högtalarna står inte fast förankrade i underlaget när de står på spikes. De står resonant men löst ställda på underlaget. När vibrationerna (vanligen exiterade av den odämpade resonansen som blir mellan högtalarens vikt och spikesen) blir så starka att spetsarna lyfter från underlaget skapas distorsion. Förutom den resonans (med tillhörande tidsproblem) som blir."
"Tittar vi på en spik så ser vi att den utgör en horisontell, odämpad fjäder vars resonans hamnar någonstans i basen normalt. Under dessa frekvenser så är spiken hyffstat stum. Ovanför dessa frekvenser blir lite beroende av våghastigheten i spikens material, men det som händer är fler resonanser vid högre frekvenser. Nu gör detta iofs inte lika mycket eftersom vibrationernas magnitud minskar markant mot högre frekvenser (jmf slaglängden hos högtalarelement för olika frekvenser)."
"Eftersom spikes är en stum och resonant fot gör det att det bildas resonanser mellan högtalaren, spiken och underlaget. Detta gör att högtalaren rör sig mer på en spik än utan någonting. Den resonerar ju ganska odämpat."
"Det som till största delen från högtalarna att röra på sig är resonanser mellan högtalaren och golv tex. De resonanser som får en högtalare att vibrera på spikes är alltså spikresonansen i kombination med högtalarlådan bland annat."
"Det som avgör spikarnas resonans tillsammans med högtalaren är främst våghastigheten i materialet i spikarna, deras form (längd, tjocklek osv) och högtalarens vikt. Det typiska resultatet av detta är en resonans någonstans i basområdet. Är spikarna korta och tjocka så hamnar resonansen högre i frekvens men problemet med att vibrationerna från lådan leds ner och förstärks i golvet kvarstår."
Jag känner att jag behöver röra till det ytterligare för alla läsare!
Du har helt rätt om man ser på helheten du skriver du skriver om, Marens.
Det är de ovanstående citaten som jag behöver kommentera.
Man bör nämligen betrakta spikar och det underlag de står på, tillsammans.
Spiken står på ett golv (kan vara parkett eller något annat). Om vi tar exemplet med parkett, så kan det batraktas som en relativt mjuk fjäder. Spikens fjädring i längsled är extremt låg (det som du anger är "problemet" i dina citat) och kan därmed betraktas som en helt stel koppling.
Det som orsakar högtalarens resonans (jag kan kalla den för "svajresonans", läsare kan tänka att detta liknar rörelsen som man gör med en dataspelsjoystick) är istället det underlag som fjädrar som spikarna står på. Motivering:
Seriekoppling av två fjädrar kan betraktas som parallellkoppling av motstånd i den elektriska tankevärdlen. En parallellkoppling av ett stort motstånd och ett lågt motstånd blir i det närmaste lika med det låga motståndet. Det är alltså underlaget och inte själva spikfjädrarna som i samverkan med (förenklat) högtalarens tröghetsmoment med avseende på avståndet mellan dess gravitationscentrum och golvet, skapar det som jag kallar ovan för "svajresonans".
Om man placerar spikfötter mot ett betonggolv som ju i sig självt är extremt hårt, kommer spikarna knapp att tränga ned i betongen. Det gör att högtalaren kan komma att stå och "glappa". Då kan man inte längre betrakta det svängande systemet som linjärt längre, och man kan inte ansätta någon modell med linjära styvheter längre (fjädrar alltså).
Man bör minnas att spikar ursprungligen hittades på från englandstrakten där heltäckningsmattor är vanligt. I Sverige är det betydligt vanligare med parkettgolv. Därför har man inte haft några bekymmer med att spikarna orsakar märken i golvet som det ju blir på parkettgolv.
Detta om detta. Hoppas nu att det inte rör till det ännu mer...
Johan Björklund skrev: quote: Att den är avkopplad från underlaget , javisst men alla vibrationer som finns stannar kvar.
Att spikes kan ledan vibrationer är jag åxå med på då dom har en resonansfrekvens. Men den måste ju skilja sig väldigt mycket från olika modeller , matrial , storlek , gängans infattning i lådan , lådmatrial.
Enligt resonemanget ovan kan du betrakta i princip vilken sorts spik som en helt stel kropp. Olika dimesioner, material, etc., gör i det närmaste ingen skillnad, eftersom det är underlaget som spiken står på som ger det svängande systemets egenfrekvens (resonansfrekvens) i samverkan då förstås med (grovt förenklat) hur hög högtalaren är och hur mycket den väger.
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
Edited by - Knoppen on 2006/04/26 14:45:38 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 14:56:51
|
Ok, det var en miss. Jag trodde att det var själva spiken som svängde på ett hårt golv. Då faller nästan hela mitt detaljresonemang tyvärr. Men tack för det klargörandet. |
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 15:31:44
|
Så länge högtalarlådan accelererar endast i en riktning och orsaken är en rörelse i membranet, orsakar spikfötter inget problem (eller inga andra underlag heller för den delen). Det intressanta är vad som händer när högtalarmembranet "vänder" och rycker till i en annan riktning (t.ex. dras tillbaka till sitt andra ändläge).
Med en spikfot rör sig högtalarlådan på ett resonant sätt efter det att den, enligt läget på membranet, borde stå still! Dvs lådan stannar inte upp på ett kontrollerat sätt. Om lådan istället ställs på en mjuk fot kommer rörelsen i lådan att släckas ut pga av trögheten i lådrörelsen till följd av de betydligt svagare "svajåterställningskrafterna" som mjuka fötter har.
Det är inte alltså den av membranrörelsen "motiverade" lådrörelsen som är intressant utan den omotiverade rörelsen hos lådan (dvs resonanser). |
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 15:35:18
|
Svar på översta meningen:
Som alltså är ett tänkt specialfall som aldrig sker i verkligheten! |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 16:19:41
|
Pergra,
Låter som ett förnuftigt val! |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 17:15:41
|
Knoppen
tack för infon Jag ska som sagt testa om jag hittar lite grövre mjuka apparat fötter. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 17:23:28
|
quote: Jag trodde att det var själva spiken som svängde på ett hårt golv. Då faller nästan hela mitt detaljresonemang tyvärr.
Sådant här ger en ökad respekt för diskussionspartnern! Jag tycker det är rimligt att med näbbar och klor framföra sina åsikter och tankar utan att ge med sig så länge man inte själv är övertygad, om någon sedan lyckas övertyga en så är det rimligt (men ofta svårt) att erkänna att tidigare resonemang inte höll. Bra gjort marens!
Det är ju en teknisk detalj som diskuterats mest och tyvärr överskuggar sådant ibland sakfrågan och där är nog marens och jag (och många andra) rätt överens. Det hindrar dock inte att spikes kan fungera bättre i någon miljö någonstans. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 17:31:38
|
Tack MatsT! Jag var rädd att min "miss" skulle göra att folk ser mig som en lägre stående varelse. Ber så mycket om ursäkt. Hoppas resonemanget fick er att tänka kritiskt iaf och på så sätt förde något gott med sig. |
|
|
Topic |
|