HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 dämpning av rör?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2005/11/16 :  22:17:33  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Såg en kommentar ifrån Viktor Khomenko (han bakom BAT) som påstod att 6H30-röret arbetar upp till 250 grader ... kanske får backa ang o-ringen (men inte prissättningen - visserligen är titan dyrt (ca 2500 per kilo), men en meter titantråd kostar inte mer än ett par tior!).

Jag funderar själv på att beställa hem 6H30 DP (NOS-rör som BAT själva använder i stället för det idag producerade 6H30-röret som bl a ARC och sannolikt Opera använder) Säkerligen en väldigt mycket större skillnad än att slänga på en tube ring ($15 styck ... dvs ungefär samma kostnad som för en tube ring ... känns som lite mer för pengarna)

http://www.gstube.com/


I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/16 :  22:20:04  Show Profile Send mayro a Private Message
jaha...

Så det finns "samma" rör med bättre kvalitet?? ojoj vad man har att lära

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/11/16 :  22:31:27  Show Profile Send svejk a Private Message
Denna sida har lite rörlära.

http://www.lh-musik.se/ero.htm



pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/11/16 :  22:39:23  Show Profile Send lars a Private Message
mikethebike

Varifrån köper du rören. Från BAT? Viktor Khomenko påstsår att han har köpt upp alla NOS-rör och dom som nyproduceras är av en mycket lägre kvalitet. Dvs dom som Audio Research använder menar han väl då utan att säga det i klartext.

mvh Lasse
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2005/11/16 :  22:41:28  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Uppdaterade just mig själv ... nuvarande pris (på NOS-röret) verkar snarare ligga runt $40-50 styck

Dessvärre (på sätt och vis) finns vissa rörtyper i ett flertal olika fabrikat och prisskillnaderna (t ex på 300B-rör) kan emellanåt vara duktigt stora. Huruvida det verkligen är ljudmässiga skillnader är kanske inte alltid lika säkert ...

Hursomhelst; 6H30-röret är relativt sett en ny konstruktion vilket sannolikt innebär att det har än mindre mikrofonitendenser än andra dubbeltrioder (t ex 6922) vilket gör det än mer tvivelaktigt att en tube ring skulle göra så där våldsamt stor skillnad.

Jag är rätt säker på att BAT inte använder tube rings i de försteg man använder just 6H30-röret ... vad nu det kan betyda

Se i stället till att din droppe inte står i direktljudet från högtalarna och på ett underlag som inte tar upp alltför stora golvvibrationer.

Lycka till!

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/16 :  22:44:22  Show Profile Send mayro a Private Message

hua hua.. Rör är "rörande" mycket kunskap kan man påstå..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2005/11/16 :  22:54:21  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Jepp, hörde samma sak själv ... men har sett röret med designationen "DP/DR" till salu både från web-butiker och Audiogon (snarare än "EV" som enligt VK har en lägre kvalitet och alltså är dem som tillverkas idag).

Har ännu inte köpt några (låååångt ifrån de ca 10 000 timmars livslängd både BAT och ARC anvisar).


I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/11/16 :  23:00:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Om det är vibrationer som man försöker undvika kan det vara vettigt att ha någon typ av fot/underlag som isolerar apparaten. Det gamla hederliga cyckelslangs tricket är en bra början.

I en CD kan det nog vara idé att kolla hur man kan förhindra internt genererade vibrationer till att fortplanta sig till rören också.

6H30 är precis som Mike säger ett ganska "nytt" rör så de har nog tänkt både ett och två steg för att få röret mindre vibrationskänsligt. Men eftersom rör är en mekatronisk komponent så blir de alltid mer eller mindre vibrationskänsliga...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/16 :  23:43:45  Show Profile Send mayro a Private Message
min fråga var väl egentligen VAD man kan höra subjektivt vid dämpning av rör.. Hur själva påverkan BRUKAR bli generellt sett...

Men all info som kommer här är väldigt intresant för en nybörjare som försöker lära nya grejor.. En del inlägg föder ju redan mer frågor framöver

skoj...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/11/17 :  13:30:29  Show Profile Send vole a Private Message
quote:
6H30-röret är relativt sett en ny konstruktion vilket sannolikt innebär att det har än mindre mikrofonitendenser än andra dubbeltrioder (t ex 6922) vilket gör det än mer tvivelaktigt att en tube ring skulle göra så där våldsamt stor skillnad


Om man kikar lite närmare på det där med tendens till mikrofoni så är det "verkligen" inte bara ny tillverkade rör som har denna egenskap. Går man igenom lite NOS med data så kan man finna att det är ett flertal rör som har en god egenska emot tendensen mikrofoni ex. GE 6SL7GTB 1960/1970 (endast exempel i avseendet mikrofoni)..

Pac säger;
quote:
Om det är vibrationer som man försöker undvika kan det vara vettigt att ha någon typ av fot/underlag som isolerar apparaten. Det gamla hederliga cyckelslangs tricket är en bra början.


Håller helt klart med dig här Pac, dock så är det inte bara frågan om underlag för att få bukt med vibriation som påverkar röret/rören.
Låt oss säga att röförstärkaren/rörförstärkarna placeras i den grad av uppställning som de flesta av oss har, dvs. högtalare,elektronik etc. inom en relativ liten radie i en "någerlunda" stort rum, vad blir då kontentan av detta ?? Jo, de flest av oss vet att högtalarna skapar vibrationer och dessa vibrationer försöker vi leda bort på div. vis i form av spikes etc. Vi t.o.m placerar våra komponenter på vibrations fria underlag då vi vet att komponenterna i sig skapar vibrationer (högtlarna hjälper ju även till vid detta).
Då har vi bara ett fenomen kvar och det är de kännsliga rören i rörförstärkare ! Rören sitter ju ofta fritt i div. utrymme (detta pga. hög värmeutväxling)och eftersom de till 99% av fallen är gjorda av glas (finns ju andra typer av rör som ej är tillverkade i glas ) så innebär det att all yttre påverkan, dvs. ex vibration från högtalare tas upp betydligt lättare av röret. Detta leder till att röret erhåller en inre vibration i sig som påverkar ljudet i den utsträckning att man kan få en ljudbild som påverkas av en negativ "ringande" effekt, dvs. det blir ej det "lugn" i ljudbilden som vi många ggr. strävar efter.

Nu är det som sagt upp till varje individ att testa och avgöra ev. reslutat, innan man ev. förkastar det helt och hållet.


All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2005/11/17 :  16:04:19  Show Profile Send mikethebike a Private Message
quote:
Om man kikar lite närmare på det där med tendens till mikrofoni så är det "verkligen" inte bara ny tillverkade rör som har denna egenskap. Går man igenom lite NOS med data så kan man finna att det är ett flertal rör som har en god egenska emot tendensen mikrofoni ex. GE 6SL7GTB 1960/1970 (endast exempel i avseendet mikrofoni)..


Visst ... olika rörtyper är olika känsliga för mikrofoni, så min kommentar var inte generell i det avseendet.

Just 6H30 röret lär ska ha en "militär bakgrund" ... utvecklat/framtaget under sovjettiden (man kan ju bara gissa i vilken tillämpning); därav mitt antagande att stor vikt lagts vid bra "störvärden" och säker operation/livslängd.

Det är också värt att påpeka att 6SL7GTB inte är ekvivalent med 6H30 (vilket jag förstår att du inte menade, men förtydligande "för säkerhets skull")

Hursomhelst; Mayro, din fråga rörde effekten av att sätta på tube rings ... om man försiktigt knackar på ett rör så får man en idé om vilken form av distortion ett rör ger när det vibrerar (jag skulle beskriva det som ett ringande, väsande/fräsande ljud). Detta ljud (som naturligtvis är väldigt mycket svagare under normal drift) kommer att "beslöja" återgivningen och (IMO) "dölja mikrodetaljer"; främst i det övre frekvensområdet, men sannolikt över hela frekvensområdet. Med andra ord kan tube rings påverka återgivningen i positiv riktning.

Det tube rings inte kommer att råda bot på (i alla fall inte i någon större omfattning) är de vibrationer som går via kretskortet till röret. Om nu konstruktionen av apparaten i fråga är "dålig" i detta avseende, kommer vinsten av att (som PAC mycket riktigt påpekade) se till att apparaten står så "vibrationsfritt" som möjligt (både med avseende på direktljud och t ex golvvibrationer) vara mycket större än vid användande av tube rings.

Avslutningsvis ... jag är ingen fiende av tube rings, tycker bara att de priser jag sett på de produkter som föreslagits är löjligt höga!

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/11/17 :  17:34:15  Show Profile Send NtR a Private Message
Mayro! Om det blir någon skillnad på ljudet ur högtalarna vet jag inte, men jag blev iaf nöjd med att dämpa det evinnerliga pipandet som rören i mitt gamla Counterpoint-slutsteg höll sig med. Det formligen tjöt om dem, men det verkade faktiskt inte påverka det som kom ur högtalarna. Efter dämpning gick det lite bättre, men har man drabbats av mikrofoni så blir det problem.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/17 :  19:33:36  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Här är den igen om man vill ha nåt vibrationsdämpande att "sätta" sina grejer på ;-)

http://www.ihifi.org/diy_air_stand.htm

Apoteket nästa kanske.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/17 :  21:16:51  Show Profile Send mayro a Private Message


Oj
tack för alla input här grabbar Nu är det ju så att opera dropplet är väl att anse som MYCKET stabil. Samt "problemfri".. Så jag söker ju inte att "bota" något fel alls. Den låter rent kanon tycker jag.

Fast OM man provar med dämpning så kanske man "upptäcker" att det ger resultat som man inte direkt VET finns som ens..

Så detta återstår väl att höra framöver då man testar..

Tack för era trevliga informativa inlägg.. Skönt att ha en bank av info när man vinglar fram på okända vägar som detta..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/11/17 :  22:57:40  Show Profile Send kris69 a Private Message
krellmaster. Min lilla grabb har en sån. Han kallar det pruttkudde men om jag testar den vet jag inte hur mikrofonin kommer att reagera.

Allvarligt talat så är den rätt logisk faktiskt.

Just en sådan artikel som jag tror att jag skulle ha lite svårt att legitimera härhemma till sambo och "normala vänner".

Outgrundliga äro hifins vägar.......

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/11/17 :  23:21:13  Show Profile Send svejk a Private Message
Det är en sittring utifall man har fött barn eller har kraftiga hemoröjder! Säg inte att hifi är en skitsak!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/18 :  01:31:13  Show Profile Send mayro a Private Message

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2005/11/18 :  08:18:45  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Hallå!
Det finns flera försäljare av silikon o-ringar på Ebay. Sök på "Tube dampers". Där kan man köpa dessa för någon tia styck. Ett billigt sätt at testa det hela i praktiken. Jag har köpt några till mina 6550 rör i mina Dynacosteg men jag har inte "analyserat" några större förändringar. Men som sagt för någon tia styck så är det värt att prova.
/ Zeke
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/19 :  16:48:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man får ett renare, något mörkare ljud och mer stabilitet och 3D i ljudbilden.

Mjuka O-ringar funkar bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/19 :  16:57:07  Show Profile Send mayro a Private Message
Bernt

Har du två st ringar som passar på dessa rör som är i min cd tror du?
Skulle vara skoj att prova.. Fast klart.. Har du så bör jag ju iofs få köpa dom sedan om dom gör grejor...

för då vill man ju inte ta ur dom ju..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/19 :  16:58:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nä, jag har inga över. Skulle faktiskt behöva fler själv.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/19 :  17:00:26  Show Profile Send mayro a Private Message

var köper du? och vad kostar det tror du med två?eller ska man ha fler har två rör i spelaren..
Kan ta via Pm om det är "specialspecialalakompispris"

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/11/19 17:00:59
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/11/19 :  17:33:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Skulle faktiskt behöva fler själv

Ja du har ju några rör i anläggningen...


Om du vill testa med silikonringar så kanske lite silikon från biltema kan funka...

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83237

ED: en annan biltema produkt som skulle kunna funka för att testa. http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=457&iItemId=91455
Den ger en "fräck" extra funktion...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/11/19 :  19:56:09  Show Profile Send mayro a Private Message


sjävlysande inne i lådan är ju inte synligt synd nog Men silikon pådraget i en ring kunde ju kanske provas ju.. Snudd gratis också..

Och gratis är bra. mycket bra ...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000