HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DAC till polarn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/11/19 :  01:27:55  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Min vän och jag har fastnat i loopen. Han har kollat runt på hur han skulle kunna få mesta möjliga ur sin relativt nya DVD-spelare, som tar SACD (och DVD-audio, antagligen, men han har mest letat SACD hittills). Det är nån japan, Pioneer kanske, för under 5 lapp. De grejer han har annars är en Aria (om nån minns den, öststatsförstärkare som man kunde få tag i via Linn-affärerna förr) och ett par mindre Linn-högtalare, och en Linn-CD.

Den nya spelaren följer alltså inte riktigt resten av grejerna. För att få ut mer ur den föreslog jag honom att kolla på en separat DAC till DVD-spelaren. Och det är där vi har fastnat. Jag antar att den inbyggda DAC:en inte är världsbäst på ljudavkodning, och att det borde gå att hitta bättre färdiga lösningar (han vill inte modda eller bygga). Men vad finns? Ingen av oss kan riktigt hitta något när vi letar, det här verkar vara en död del av ljudmarknaden nuförtiden. Eller letar vi möjligen fel...
Hur funkar det med SACD/DVD-audio? Den digitala signalen, är den annorlunda (jovisst, det är högre upplösning, men är det fler skillnader också?) eller går det bra med en DAC som har matchande upplösning? 24/96 eller 24/192 eller vad det nu är.
Idealet vore ju en bra DAC som kunde ge ut både stereo och 5/6-kanalssignal, men han skulle nöja sig med 2 kanaler, bara det blev bättre ljud och han kunde använda potentialen i SACD-signalen.

Finns något tips för de loopande grabbarna? Visa oss på Escape-knappen, snälla!

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/11/19 :  01:36:28  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Separat DAC för cd är absolut ingen död marknad. Däremot kan man bara få ut SACD signalen analogt eller med vissa få speciella digitala länkar som oftast kräver att man har samma märke på uppspelare och dac. Detta pga kopieringskydd.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/11/19 :  01:52:50  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Aj du. De där få speciella länkarna, vad rör det sig om?
För honom spelar det ingen roll om han inte får ut ljudet i digital form, så länge han kan föra över digitalsignalen i 24/96 till en D/A-omvandlare. Om det ska vara länk däremellan så må det vara så. Vad är det för länk?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2005/11/19 02:01:05
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2005/11/19 :  08:36:13  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Jag misstänker att det syftas på Denon-link, och det finns säkert liknande lösningar hos en del andra tillverkare... Så här står det t.ex. i HiFi-klubbens reklamtext för DVD-3910:
quote:
Digitalöverföring
/.../ Denons egenutvecklade DenonLink. Den gör att du kan ansluta DVD-3910 direkt till hemmabioreceivern AVR-3805 eller någon av förstärkarna AVC-A1SR/SRA, och överföra alla ljudsignaler i digital form. (I skrivande stund gäller detta inte SACD, men Denon väntar bara på ett godkännande från rättighetsinnehavarna av formatet – tekniskt sett klarar DenonLink redan att överföra SACD.


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/11/19 :  19:48:55  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Det skulle alltså innebära att hur han än vänder och vrider på det så kanske han måste in i själva spelaren och modda för att få ut SACD-signalen? Om det nu ens går, förstås. Antagligen helt beroende på vilket märke och vilken modell det är, då.
Jag får kolla med honom vad det är han har, och återkomma om vi inte lyckas hitta nåt på egen hand.
Det här är klart bra att veta för min del, som gärna kan tänka mig att gå in och modda eller bygga egna grejer om det köpta inte är tillräckligt bra för pengarna. Man kan alltså eventuellt inte få ut SACD-signalen digitalt, om man väljer "fel" spelare. Utgångssteget, efter D/A:n, går ju alltid att modda förstås, men det är inte aktuellt för min kompis.
Finns det nån känd eller mindre känd modd-rörelse som håller på med SACD och DVD-audio?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000