HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiovector eller Monitor Audio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2005/11/18 :  17:52:39  Show Profile Send nesnob a Private Message
Vilket tror ni passar bäst till Primare I30 och Primare CD 21
Audiovector MI3 super eller Monitor Audio Gold ref 20
De kostar ju ungefär lika mycket
Hur mycket ska man kunna pruta på ett par högtalare i denna prisklass?
Kostar ca 21500.
Har bara kunnat jämföra Monitor Audio Silver RS6 mede AV och då lät AV bättre men den är ju dubbelt så dyr.

Edited by - nesnob on 2005/11/18 17:54:24

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/18 :  17:54:27  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tror det är en smaksak, bägge är bra högtalare. Försök låna hem bägge och lyssna. Enligt mig har Monitor Audio klart fylligare bas, medan Audiovectors bas är lite rappare och snabbare. Audiovector Mi3 Super kan ju dessutom uppgraderas till bättre modeller i serien.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/11/18 17:54:47
Go to Top of Page

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2005/11/18 :  18:00:06  Show Profile Send nesnob a Private Message
Har tyvärr ej möjlighet att låna hem MonorAudio högtalarna utan måste köpa lite på känn
Skiljer det mycket på RS6 och GR20
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/18 :  18:03:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag vet att Blue här på forumet har lyssnat på både Monitor Audio GR20 och RS6 och han anser att RS6 är bättre trots att den är billigare. PM:a honom.

Det är en fråga om vilken typ av ljud man gillar huruvida man ska välja Audiovector eller MA. De låter rätt olika.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2005/11/18 :  18:30:23  Show Profile Send nesnob a Private Message
Det låter mycket märkligt att en högtalare för halva priset kan låta bättre eller???
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/11/18 :  19:02:40  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Inte med tanke på att Gold Reference är äldre än nya uppgraderade RS-serien.

Kanske kommer det en GR mkII inom en snar framtid?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/19 :  13:59:17  Show Profile Send Blue a Private Message
matte76: "Jag vet att Blue här på forumet har lyssnat på både Monitor Audio GR20 och RS6 och han anser att RS6 är bättre trots att den är billigare."

Hehe... jo det har jag faktiskt sagt. Och vad jag minns var det ärligt menat. Eller, för att förtydliga lite: GR 20 är en lite knepigare högtalare att "få till det med" i mitt tycke. Den har en lite dov, mörk klang över sig, som man kan gilla eller inte gilla, men som kräver rätt partners om man vill "neutralisera" bort den. Tycker isåfall att GR 60 är mer "öppen" och "neutral" i sin spelstil. Märkligt nog har jag också hört från flera som är initierade i ämnet att GR 60 inte är lika kinkiga när det gäller rum och förstärkarkraft. Däremot kostar dom ju en hel del mer också...

RS 6 är liksom enklare att gilla, och svårare att ogilla. Däremot är den ju mindre och kan inte spela lika högt, om nu sådant är viktigt. I så fall finns ju också RS 8 som ett alternativ. Sedan är jag ganska övertygad om att Gold-serien blir uppdaterad inom en snar framtid, och det kommer säkert bli riktigt bra det med...

Och till protokollet kan väl läggas att Audiovector inte riktigt är min bag. Vet inte hur jag ska beskriva det, men för mig känns dom inte så musikaliska. Som ni säger, särskilt i fråga om högtalare handlar det väldigt mycket om tycke och smak.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/11/19 :  17:17:17  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Var idag en stund på Ågrens. GR20 är nedsatt till 15600.
Hörde RS6 vs K3. RS6 var mycket bättre imho. Båda kostar runt 10k.
Dagens behållning var dock lilla RS1, en stativare.

Inom parentes, det var ett par som lyssnade på förstärkare/CD kombinationer. Det blev basmodellerna HK, Marantz och Arcam (65/62). Arcamen utklassade de två övriga.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/11/19 :  19:04:58  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
OT:

Dimitri, lämna gärna ditt omdöme av RS1 i min tråd om just denna högtalare. Skulle uppskattas mycket!

Go to Top of Page

nesnob
Member

59 Posts

Posted - 2005/11/19 :  19:58:14  Show Profile Send nesnob a Private Message
Kom precis hem från stereobutiken där jag jämfört Audiovector MI3, MI3super och Monitor Audio RS6
Nu skiljer det ju en hel del i pris mellan dessa högtalare så det blir inte riktigt rättvist.
Enligt mitt tycke låter AV bäst av dessa. De har en luftighet i ljudet som jag saknar hos RS6. Testkablaget bestod av Audioquest signal (king cobra),högtalar och nätkabel.

Edited by - nesnob on 2005/11/19 20:00:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000