HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Försteg av högsta klass - Lundahl LL1674-byggen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 23

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/03 :  09:34:48  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Toksnyggt med kabelstrumpan om kablarna till kondensatorerna i nätdelen.
Vad är det för låda?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2006/06/03 :  13:49:19  Show Profile Send Guru a Private Message
Är inte kabelstrumpa utan helt vanliga tvinnade kablar..syns lite på denna bild...

Lådan kommer från Thl..inte särskilt snygg men den har blivit över så den får duga.

Edited by - Guru on 2006/06/03 13:51:02
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/03 :  14:25:55  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Mitt steg är för övrigt klart. Bilder kommer på söndag eller måndag. Jag är bortrest och har inte hört försteget ännu.... lite otåligt är det allt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2006/06/03 :  14:26:48  Show Profile Send Guru a Private Message
Då vill vi ha testrapport snarast..ge dig iväg hem nu :)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/03 :  17:56:29  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kör hem imorgon klockan nio (är i kalmar) skall bara förbi U1 och låna lite komponenter som skall extramonteras. Reläerna till ingångsväljaren skall lödas och en strömbrytare skall monteras.
Var på bejoken 16:59 i onsdags, men då hade redan stängt. Jag var så förbannad att jag tänkte backa ner deras utebelysning. Till min stora glädje hittade jag här hos flickans föräldrar ett smärre lager av just likadana strömställare i garaget (de har för övrigt hobbyverkstäder för allt och lite till här. Jag funderar starkt på att flytta hit en tid). Nåja.. Jag får väll sluta prata och åka hem :) saknar mitt lilla bygge.

Et was alles.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/05 :  19:36:28  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Hjälp
Sådär. Allt verkar fungera... men
Fick rätt på spänningsdubbleringen och likriktningen av glöden till förstärkarrören.
Allt inkopplat och allt borde fungera.. men det är just det det inte gör.

Kopplade samman pinne 9 och 6 på utgångstrafosarna och dessa till jord.

I övrigt är det inget jag tror mig känna mig värst osäker på.

Jag har kopplat in behringern men stängt av slutstegen. Behringern visar ingen ljudstyrka oavsett hur jag vrider volymratten. Men i början när man startar försteget ser det ut som det kommer en ljud till behringern. Hur detta låter vill jag nog inte veta. Det dalar snabbt och sen lyser inga lampor på behringern.

Senare:
Slog på slutsteget till topparna och hör ett surrande ljud. låter inte så brummigt som jag tänker mig jordbrumm skulle låta. Snarare lite högfrekvent varvat.

Spänningen från nätdelen är kollad och ser bra ut tycker jag. Runt 190-195Volt före och efter DN2540.

Edit: Ännu senare:
Har testat lyssna lite mer på oljudet (hö hö). Det är mest troligt något jordbrum. Men varifrån?
Det laddas upp i början låter det som. VROOOOOMmm och sen bruuummm

Edit: Ännu senare ändå:
Mätt spänningen efter DN2540 och den var bara någon volt.
bra spänning innan den dock.

Båda mäter lika. Kan båda gått och dött samtidigt? (antarligen

Edit:
En bild på kopplingen lite fint uppritat. Fråga om något är oklart.
Ursäkta att bilden blir lite bred.

Edit: Eftersom ingen svarar antar jag att jag varit oklar. Jag lägger in en massa bilder. Det blir en liten visning av innehållet i mitt försteg också. Inga helhetsbilder. Det kommer när det ä klart . Hoppas ni har riktigt bredband.

Edit: Sover alla idag eller? Har fått några idéer över mail, men dessvärre inget som hjälpt

Spänningen har dessutom sjunkigt från nätdelen oklart hur mycket.

Har ändrat lite som synes på denna nya bilden:

// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2006/06/06 23:15:47
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/06 :  23:47:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Röda är helt fel. Då drar du ström genom trafon och det tål den inte.
Spänningen efter DN2540?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/06 :  23:52:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Grå mellan pinne 7 och 2 var fel av samma anledning. Trafon får bara utsättas för AC, aldrig DC.
Nu går ALL anodspänning genom trafon, inte genom röret. Jag misstänker att dina
DN2540 har brunnit upp, om inte så är de fruktansvärt varma.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/07 :  00:07:25  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tar bort röda bums.

Något annat innan man eldar upp något mer?

Vågar knappt slå på den nu och riskera att utgångstrafosarna bränner.

// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2006/06/07 00:08:42
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/07 :  00:39:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nej, börja med det. Bara de svarta ledningarna i din teckning på rörsidan, ingen ledning till jord där.
Den grå till jord från andra sidan kan evenuellt vara nödvändig, men prova först utan den också.
Spänningen före och efter DN2540 är intressant sedan. Det skall vara ett spänningsfall där,
minns inte vad de andra fick men det står tidigare i tråden.

Hoppas trafona klarat sig. Jag vet inte vad som händer med en amorf kärna när man kör DC genom trafon, någon som vet?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/07 :  00:47:52  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det mäter bra nu och ett svagt spänningsfall finns där! DN2540 verkar fungera fint fortfarande.

Det ligger dock kvar en hel del AC på utgångarna :(

// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/07 :  01:49:39  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Edit:

Har kopplat glödens - i serie med ett 100ohms-motstånd och en 1uF-kondensator till jord.

Har förbindit utgångarna med jord som det gråa strecket som ses på senaste bilden (http://vemsom.se/bilder/hifi/Forstegsfix/edit1.gif)

Ingångarnanas - är sammanslutna och sedan till volymomkopplarens jord
dvs. inte till chassijorden.

Har AC över utgångarna fortfarande. Typ 5-6 volt
(glöden är DC)

// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/07 :  09:10:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kan du mäta lite spänningar och komplettera med det? Spänning före/efter DN2540, spänning över R8 är intressant.
Ett spänningsfall på säg 50 volt över DN2540 vore bra. Ställs in med R8, lägre värde på R8 ger högre spänningsfall över DN2540.

Prova att koppla förbi drosseln på jordsidan. Den ska hellre sitta nära likriktarbryggan än helt intill förstärkarkretsen. Mittemot drossel 2 på plussidan kanske.

470nF över R8... Stämmer det med schemat? Edit: det gjorde det ja.

Anslut även signaljorden till schassit för att se om det blir tyst då.

För att kolla om det är förstärkt ingående brum kan du kortsluta ingångarna mot jord sedan. Blir det tyst då är felet tidigare i signalvägen.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/07 :  15:04:17  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
192Volt före DN2540
189Volt efter DN2540
Motståndet som sitter där är på ca 220Ohm

2,34 Volt över R8

Drosseln på jord sitter mycket närmre nätdelens kondensatorer än det serut på ritningen.
http://vemsom.se/bilder/hifi/Forstegsfix/natdelsjord.jpg <-- så denna bilden.

Har nu jordat in och utgångar mot chassijord

// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/07 :  16:19:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Minska R8. Det står i tråden några sidor tidigare ungefär vad Hoktuna hamnade på.

Jag menar att mellan drosseln och förstärkarkretsen ska det finnas kondingar. Inte geografiskt.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/07 :  19:11:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag får frågor som tydligt säger att det inte är förstått vad DN2540 gör.

DN2540 är inställda att alltid släppa igenom 20mA. Det var det jag ställde in på varje DN2540 genom att löda på motstånd.
Eftersom den strömmen är konstant så är det 417-rörets arbetspunkt man kan labba med. Som det är nu, med 3 volts
spänningsfall, så är du inte uppe i 20mA ännu och då reglerar inte DN2540 - den är fullt öppen. Det som stryper
nu är i stället 417-röret. Med R8 ska man nu styra spänningarna i 417 så att röret vill släppa igenom mera.

DN2540 är inte trasiga. Förut när allt gick fel väg (genom trafon) så blev det ett spänningsfall på över 190 volt.
Då släppte DN2540 igenom 20mA, inte ett enda dugg mera, och allt gick till jord genom trafon. Felet nu är att 417
inte drar igenom tillräckligt med ström. Det styr man med R8, katodmotståndet. Lägre värde och röret vill dra
mer ström. När röret vill dra mer än 20mA kommer spänningen att sjunka för att jämvikt ska uppstå i röret. Röret
har alltid en punkt där jämvikt mellan anodspänning, ström genom röret och det är skillnaden i spänning mellan galler
och katod som styr vart man hamnar. I det här fallet är det 2,34 volt på katoden och 0 volt på gallret. 189 volt är
inte spänning nog för 20mA vid den punkten med nuvarande R8.

Vad ska vi ha för R8 då? Strömmen blir som sagt 20mA när DN2540 reglerar - alltid. Nu ska vi ha 417 att släppa
igenom 20mA också. Vid en lämplig spänning. Det är för sånt här man har rörkurvorna i databladen.
Datablad: http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/138/5/5842.pdf se sidan 2.
Säg 150 volt anodspänning, 20mA ström - läs i kurvan - vi hamnar på 1,7 volt mellan katod och galler. 1,7 volt dividerat
med 0,02 ampere ger 85 ohm. Sätt dit 80 ohm så tror jag det blir finemang!

För den som vill studera mera om detta:
http://www.tubecad.com/articles_2003/Grounded_Cathode_Amplifier/index.html

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8604 Posts

Posted - 2006/06/07 :  19:32:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Röret
har alltid en punkt där jämvikt mellan anodspänning, ström genom röret och skillnaden i spänning mellan galler och
katod är det som styr.

Ja,fastän jag inte bygger detta steg så följer jag bygget.Är det sweetspot man får fram då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/06/07 19:32:33
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/06/07 :  19:57:04  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Är det sweetspot man får fram då?
Ja, det är en "sweet working spot" för röret.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8604 Posts

Posted - 2006/06/07 :  20:22:49  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
He,he ja förstås..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/08 :  13:42:42  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
quote:
Jag menar att mellan drosseln och förstärkarkretsen ska det finnas kondingar. Inte geografiskt.

Förstod inte riktigt det där. Drosselnmot jord sitter nedanför C1 och de två 47uF-kondingarna.

Har bytt R8 till 82 Ohms

Har nu en spänning före DN2540 på 183,3volt och efter på 181,1 volt.
Jag skall testa att löda på den där kondensatorn på en uF först i nätdelen och se vad som händer. Den skulle väll höja spänningen en aning.
Edit: 2volt över R8 nu

// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2006/06/08 13:43:31
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/08 :  16:32:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, löd på den kondingen.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/06/12 :  22:52:00  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Elvis has enterd the building!

Nu spelar det!.. på en kanal ;D
men det känns som man är på väg!!!

quote:
[12/6 | 22.16] <Circlomanen> 350 volt är en kyss av den allsmäktiga RÖRGUDEN! Välkommen till gänget av de riktigt hårda audiofilerna..

Och med detta tackar jag för välkomnadet. Det gör ont i armarna, men det verkar ha varit värt besväret

Tack så otroligt mycket för hjälpen jag fått. Det verkar dock som det krävs lite till innan det är klart.

Vi har hela DN2540 på båda sidorna. De mäter fint båda två.
Spänningen före ligger på ca 194 kanske (har analog multimeter) och cirkus 175 efter.

späniningsfall över R8 är ungefär 2 volt.

Jag lödde av 1uFaren först i nätdelen. Skall se om jag behöver ha på den igen.

Edit: Lödde på 1uFen först i nätdelen. Får nu 245Volt före och 175 efter DN2540 och 2V över R8.

NU FUNGERAR BÅDA KANALERNA!!

Hur vida värdena är som de bör får någon annan avgöra.

// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2006/06/13 00:58:00
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/06/13 :  05:57:00  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Många grattis

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/06/13 :  06:36:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Grattis!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/06/13 :  10:26:36  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Grattis Vemsom , en och annan stöt det hjälper mot det mesta

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page
Page: of 23 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000