HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad påverkar mest, horn eller drivern ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/05/02 :  17:05:46  Show Profile Send Guru a Private Message
Lite mysko fråga kanske men vad spelar igentligen störst roll för ljudet, utformningen på horn eller drivern ?

Ljudkaraktären bör väl igentligen vara detsamma om man använder samma driver men olika utformningar på hornet.

Mvh

Edited by - Guru on 2007/05/02 17:09:16

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/05/02 :  17:24:26  Show Profile Send marran a Private Message
Det tror jag inte, karaktären bör väl bero väldigt mycket på spridningsmönstret hornet ger, och ev. diffraktion i munnen.

Rent intuitivt tycker jag hornet bör spela en väldigt stor roll för ljudet, det är nog svårt att sätta upp ett förhållande

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/05/02 :  17:32:58  Show Profile Send Guru a Private Message
Att det ger olika spridning är jag med på men i grund och botten är det ju drivern som alstrar själva ljudet ljudet....Skulle vara kul att testa olika driver i ett och samma horn.

Edited by - Guru on 2007/05/02 17:33:47
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/02 :  17:44:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag och Peter S var nere och besökte en dansk "hornguru", Peter Bahnsen, för ett par år sedan. Han modifierar drivrarna väldigt mycket och hävdade att det var där det mesta fanns att hämta. Nu var han iofs perfektionist vad gäller hornens utformning också. Men han pratade mest om drivers och hur de skulle moddas. Det står lite om Peter Bahnsen i ett "hemma hos"-reportage hos nån hornlirare på sidan 18 i senaste numret (nr 3) av High Fidelity.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39463&whichpage=5
http://www.bahnsenengineering.dk/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/05/02 :  19:27:45  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
quote:
Lite mysko fråga kanske men vad spelar igentligen störst roll för ljudet, utformningen på horn eller drivern ?

Det vet jag inte om det går att ge nåt vettigt svar på, men betänk att beroende på vilken typ av horn och vilken driver du kombinerar så kommer det optimala frekvensomfånget skifta.

quote:
Ljudkaraktären bör väl igentligen vara detsamma om man använder samma driver men olika utformningar på hornet


Jag tror att ljudkaraktären blir ...likartad inom olika begränsade frekvensomfång för olika typer av horn.

Tänk dig att du har en testsångerska uppställd på en testscen och ställer några olika utformade trattar framför hennes mun när hon sjunger.
Jag kan tänka mig att du kan tänka dig att ljudet av hennes röst kommer att skilja sig åt (beroende på graden av olikhet hornen emellan), och inte bara spridningen på rösten.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2007/05/02 :  20:40:14  Show Profile Send acebowler a Private Message
Jag skulle tro att du får mest skillnad med olika typer av drivers, MEN du kommer även att få olika ljud beroende på hur hornet sprider, dvs utsläckningar, kamfilter mm....

S


GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/05/03 :  10:14:00  Show Profile Send linnar a Private Message

Man kan säga att en typ driver har en unik "röst".
Om man kopplar ett horn framför kommer man att kunna
urskilja denna "röst". Hornet i sig gör att karaktären
på "rösten" förändras i varierande grad beroende på horn
men "rösten" kommer man alltid att känna igen.

Nu är det så att "röstens" nyansskillnad mellan olika drivers
kan i vissa fall vara så liten att ett horn släcker ut denna
lilla skillnad.

I korthet kan man säga att ett horn transformerar eller kopplar
den mekaniska rörelsen till luften på ett bättre sätt än bara
ett membran gör. Alltså kopplas även den unika "rösten" till
luften bättre med horn.

Svaret på fråga bör alltså bli att en drivers unika karaktär
kommer att höras även i ett horn om hornet är rätt utformat.

Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/05/03 :  10:34:21  Show Profile Send Guru a Private Message
Anledningen till min fråga är att jag funderar på att använda mina nuvarande högtalare med Fostexhorn till frontar i en hembio.

Fostex hornen är inte så enkla att hitta begagnade och köpa 3st nya horn är utanför min budget. Jag vet Classe har gjort ett litet litet horn som passar 1" och 3 st drivers (Fostex d232)borde gå att hitta begagnade.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000