HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Försteg av högsta klass - Lundahl LL1674-byggen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 23

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/04/17 :  22:47:32  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Hela Pink Floyds samlings-skiva (Echoes) tog det, men nu är motstånden till volymomkopplaren matchade

Edit: Har lödat lite

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2006/04/18 02:07:19
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2006/04/18 :  12:36:14  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Lysande, det gick alltså att hitta vettiga värden i min motståndshög - kul

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/04/18 :  12:59:28  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ja herregud! Har matchat innom en decimal vilket ger under en tiondels procents diff lite beroende på värde. Hoppas ni allt är rätt-lött också :)

Edit: Har testat nu. Hade kopplat rätt! :D Kopplade in nya omkopplaren i mitt skit-bygge jag har nu.. i stundens hetta låter det 10ggr bättre än innan!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2006/04/18 13:38:07
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2006/05/13 :  08:21:46  Show Profile Send Guru a Private Message
Hur varm blir DN2540 ?
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/05/13 :  11:25:30  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Hur varm blir DN2540 ?

Lite bara, fäst den på en bit alu-plåt, det räcker.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/05/18 :  23:15:13  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Efter lite olyckor:

1. Välter ut hela flussmedlet över bordet. Händerna börjar kliar som fasen. Städar upp. Tar en dusch. Allt är bra.

2. Trafon börjar ryka och blir varm som tusan. Luktar smarrigt. Men verkar lite oroande. Men det ornade upp sig.

3. Ena likriktar-röret är uppenbarligen dött.

Så är nu nätdelen i stort sett klar. Har inte kopplat in högspänningsdelen ännu. Men den är färdigbyggd så när som på jorden.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/05/20 :  18:27:26  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Nätdelen är i stort sett klar nu bortsett från jordning av kondensatorerna.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2006/05/20 :  18:32:30  Show Profile Send Guru a Private Message
Vemsom: Snyggt, mycket mer välplanerat än vad jag gjorde.....planerade så dumt att jag inte fick plats med hela nätdelen :)

Finns det nån som har lust att lägga ut vilka kontakter på likriktarrören som motsvarar kontkterna på en vanlig likriktarbrygga ??

Edit: Rören är 6X4

Edited by - Guru on 2006/05/20 18:42:12
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/21 :  10:05:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tjusigt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/05/21 :  10:39:56  Show Profile Send Peter S a Private Message
Guru: http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=6X4
Det är inte rigtig samma som en brygga, här är lite allmänt: http://www.kbapps.com/audio/tubemanual/033.html

Glöd på 3-4
In på 1 och eller 6
Ut på 7
Har du inte mitt på glödlindingen tar du bara ena sidan.

Edited by - Peter S on 2006/05/21 10:43:29
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/21 :  10:52:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Har du inte mitt på glödlindingen tar du bara ena sidan.
6X4 är inte direktupphettat så glödlindningen spelar ingen roll. Ta plus på pinne 7 bara.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/21 :  10:54:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man kan förresten enkelt göra en brygga om man lägger till två kiseldioder. De kopplas med strecken på dioderna mot pinne 1 och 6 och lödas ihop i andra änden. Man plockar likriktad plus på pinne 7 och likriktad minus mellan dioderna. Växelström in på pinne 1 och 6.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2006/05/21 :  10:57:20  Show Profile Send Peter S a Private Message
Just det .

Edited by - Peter S on 2006/05/21 10:59:04
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/05/24 :  23:22:08  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Uppdatering på byggandet:
Det som saknas nu är ingångsväljare och reläer, nätbrunn / ev. filter, framtida drossel till jord, volymkontrollen och dess upphägning.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/25 :  08:42:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det ska bli spännande att se om du får försteget att spela direkt.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/05/25 :  09:34:01  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Saknas ett likriktarrör för att testa

Upptäkte igår att jag lött två motstånd fel. Det åtgärdades omgående. Det var inget fasligt svåråtkomligt. Det samt några andra små missöden borde betyda att jag snart avverkat de motgångarna man brukar ha. Hoppas på det bästa

Kanske kan testa på en kanal och se om allt håller.
Och utan likriktarrören så borde jag kunna se om glöden till 417-rören fungerar. Är rätt nöjd med min lilla likriktning. Det lilla experimentkortet får det nästan att se lite high-tech ut i all hardwire.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/25 :  09:35:44  Show Profile Send Kmj a Private Message
Kan nån av er bättre vetande förklara varför ni nätter motstånd mellan PSUn och jorden iställlet för att göra det på signaljorden?
Om man vill rensa lite, borde det då inte hunka lika bra med en konding och ett motstånd som filter på matningen istället?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/25 :  10:03:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Störningar fattar inte att de ska komma in på ena sidan bara så de har den dåliga smaken
att ta lättaste vägen - via jorden. Jag kör med drossel på både jord och plus.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/05/25 :  10:17:00  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Och det planerar även jag att göra. Byta ut motstånden så snart jag hittar en drossel (tänkte låna en drossel av U1 tills han (om han) bröjar bygga sitt).

// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/05/25 :  14:40:02  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det var den spänningsregulatorn det.
Kryssar av ännu ett missöde och hoppas Guds prövningar nu är över.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/05/25 :  14:57:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Du skall du ha all heder för att du vågar ge dig på ett sådant här bygge Vemsom!

hehehe, jag hoppas också att Guds prövningar är över för dig för denna gången.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/05/25 :  15:02:17  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
quote:
Du skall du ha all heder för att du vågar ge dig på ett sådant här bygge Vemsom!

Tack Per! jag är här för att lära mig saker och det känns som man gör det... kanske pga sådana här missöden.

quote:
hehehe, jag hoppas också att Guds prövningar är över för dig för denna gången.

Inte var de det

Inspänningen blir för låg för spänningsregulatorn. Får antingen skaffa en 9Volts-trafo eller köra glöden på växelström.

Om ingen annan har några goda idéer.

// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2006/05/25 15:04:26
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/05/25 :  16:21:32  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Krångla inte till det, kör AC till glöden, funkar fint här

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2006/06/02 :  16:57:10  Show Profile Send Guru a Private Message
Här kommer en liten bild från mitt bygge...det är mitt första "riktiga" rörbygge så ni får ha lite överseende med komponent placeringen osv :)

Trafon hamnar längst upp till höger vid dom 2 hålen...

edit: Kikade jusst på närbilder på lödningarna och kan ju säga att dessa bilder kommer aldrig aldrig att publiseras...jösses va bra kallödningarna syns på bild :(

Edited by - Guru on 2006/06/02 17:01:06
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2006/06/02 :  17:05:56  Show Profile Send Guru a Private Message
En liten fundering..jag kom över resistorerna i länken nedan, är dessa värda att satsa på ? Jag valde den icke induktiva modellen UBN 1%.

http://www.riedon.com/us/images/stories/pdf/UB.pdf

Edited by - Guru on 2006/06/02 17:08:11
Go to Top of Page
Page: of 23 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000