HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur har ni eran tv-apparat placerad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/20 :  16:27:06  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Har ni den i ögonhöjd eller något högre eller lägre?
Hur mycket högre/lägre isf, och på vilket avstånd har ni tv:n i
förhållande till bildstorlek.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/10/20 :  17:36:58  Show Profile Send UrSv a Private Message
Lagom, lagom och lagom?

TV står i ögonhöjd så att mina ögon är mitt i horisontelle mittlinjen. Avståndet är 3.5 m och storleken 32". Allt styrt av vilken bänk jag hade råd med och rummets mått...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/10/20 :  17:51:56  Show Profile Send MatsT a Private Message
Långt från ljudanläggningen, det är viktigast för mig.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/20 :  18:07:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


I sovrummet...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/20 :  19:01:33  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
I sovrummet...


Jaha! Din tv ligger alltså ner på sidan
Vi har också tv i sovrummet, och där sitter den dikt mot taket.
Det bästa när man ligger ned (tycker vi)
Vill nog gärna ha den i ögonhöjd, men därom tvistar dom lärda.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/20 :  19:43:05  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
2,8m från huvet, mitten i ögonhöjd, 29" (4:3)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/20 :  19:52:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Jaha! Din tv ligger alltså ner på sidan



Nej, det är jag som ligger på sidan. TV'n står på en rullbänk...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/20 :  19:55:05  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Överkant på skärmen i ögonhöjd, vill dock ha den ca 1 dm högre upp men då måste jag byta bänk...
~2,4 m ifrån.

28" 16:9 CRT

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/10/20 :  20:04:04  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag placerade min i soptunnan för nåt år sen (pga defekt, inte ilska ). Någon omplacering har det inte blivit sen dess.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/20 :  22:05:20  Show Profile Send edison a Private Message
Överkanten aningen över ögonhöjd, passar mej mkt bra.
Jag skulle aldrig (igen) placera TVn så dess 'mitt' kom högre än ögonhöjd, blir alldeles för jobbigt i längden...

Just nu är det en platt 20" som står på min sub, mellan stereons golvhögtalare.Har en ca 15-18 kilos "gatsten" av betong mellan TVns fot och subens ovansida.Inbillar mej suben står lite extra still på det viset...

Innan detta hade jag en 33" (4:3 variant, STOR & fet) mellan högtalarna.
Kan säga att det blev som många beskrivit förut: när den togs bort blev det mkt luft inte bara bokstavligt utan även ett bättre ljudpanorama.

Nu står suben/TVn lite grann bortom en tänkt linje mellan 'frontarnas' bafflar så det kan antas bli 'rätt' 'tidskomp'.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/10/20 22:06:59
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/20 :  22:12:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Jag placerade min i soptunnan för nåt år sen (pga defekt, inte ilska ). Någon omplacering har det inte blivit sen dess.


he, he, he, tack Ayn!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/20 :  22:28:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
I Vardagsrummet, Stereon står i källaren.
3.5m till TVn 32" i Ögon höjd ungefär, eller något lägre så det passar att man kan ligga i soffan och fortfarande se bilden.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2005/10/21 :  19:44:19  Show Profile Send filkingian a Private Message
Har ingen tv, däremot projektor, med duk på 100". Sitter fyra meter ifrån den och om jag delar den i tre lika delar(horisontellt) så gränsen mellan den undre och mellandelen i ögonhöjd. En vän vars största intresse är hemmabio gav rådet om ögonhöjden, då man skulle tydligen känna att man kom mer in i filmen då.

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/10/21 :  22:08:21  Show Profile Send jerico a Private Message
I skamvrån.... Ska se om jag kan fixa bild på den.... Står på ett litet bord i ett hörn

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/10/24 :  12:00:24  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Har ingen tv.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2005/10/24 :  12:38:23  Show Profile Send pdmlmember a Private Message
I vardagsrummet. Min TV, 36tum widescreen, står lite för lågt. Ögonhöjden när jag sitter i soffan är ca 3/4 av bildhöjden, dvs så tittar jag lite ner. Det handlade lite om att regeringen skulle vara nöjd och lite att centern inte skulle vara för högt upp. Jag har haft lite funderingar på att lyfta upp TVn och sätta centern under, men det får nog vänta.

Edit: Jag glömde att säga att jag sitter ca 2,5m ifrån TVn.

Edited by - pdmlmember on 2005/10/24 12:40:53
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/10/26 :  08:40:29  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Tack för alla tips så långt.
Vi kommer att prova med att sätta den lite under ögonhöjd till att börja med.
Nu sitter den något över ögonhöjd och jag måste medge att det känns lite tröttande i
ögonen efter en film.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/26 :  10:49:57  Show Profile Send edison a Private Message
För min del blir jag slut i nacken om bilden är för hög.
Vilken bildhöjd som orsakar detta nackstrul hänger till stor del på vad man sitter i dvs vilken form av rygg-/huvudstöd (eller avsaknad av stöd) man har.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/10/26 10:50:30
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/10/26 :  12:58:12  Show Profile Send Bubben a Private Message
Min TV är just nu placerad hos återförsäljaren eftersom jag inte hittar någon bil som är stor nog att få hem den i.
Men sedan kommer mitten av bilden vara i ögonhöjd, cirka 1 meter över golv. Om det är rätt vet jag dock inte, men det är så det får bli...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000