HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Spökeffekt vid kabel byte (BILD FRÅGA)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/25 :  02:07:51  Show Profile Send KingX a Private Message
tjing!

jo för ett tag seadn köpte jag mig en ny scartsladd mellan dvd - tv.. en AudioQuest g-scart
bilden vart juh otrligt mkt bättre, sedan jag tidigare kört med en IXOS S-VHS kabel imellan dem.

nu har jag dock märkt att i vissa scener där det e lite mer gråntonade färger så uppstår det nästan som spökeffekter i bilden..elelr hur man ska säga.. det blir iaf ingen bra utjämning i bilden.. särsklit tydligt blir det då man har ex. dimma i bilden.

detta har jag inte upplevt tidigare..
och det kommer bara från dvd'n.. inte om man kör ex. VHS eller vanlig analog sänd tv..

Är ingen super höjdare vad gäller bild och undrar om det kan vara tv'n som inte orkar ge full effekt för signalen eller är det helt enkelt dvd'n som visar sin sämre egenskaper när man skaffat sig en kabel som leverar så mkt mer?

skall tilläggas att det är en billig DVD
Pioneer DV-585A, fick snabb inköpa denna då den gamla pajjade i väntan på att spara ihop till en finare pryl framöver..


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/25 :  03:51:37  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Skuggeffekter uppstår när svagare ekon kommer. Är det missanpassning i kabel-termineringarna kommer signalen att delvis studsa tillbaka. Tidsfördröjningen i kabeln när studsen kommer tillbaka till TVn igen kan ge den här skuggan/spökeffekten.
Det kan vara så att TVn och DVDn inte har bra 75 Ohms kontakter. Om den gamla sunkiga kabeln inte hade det heller så är missanpassningen inte så stor, men sätter du dit en riktig 75Ohms kabel (eller det ohm-tal det borde vara, har i alla fall för mig att det ska vara 75 Ohm, men jag kan ha fel) uppstår en missanpassning som orsakar felet.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/10/25 :  09:28:02  Show Profile Send UrSv a Private Message
Eller så kan det vara så att förut körde han bilden via S-kabeln och nu RGB via Scart dvs en helt annan överföring.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/25 :  12:37:27  Show Profile Send KingX a Private Message
Gaffa: japp det är en 75Ohm som gäller... men akn man klla, finns det verktyg eller dvd vara som man kan använda för att försöka kartlägga vart felet är om det beror på DVD'n eller TV'n.. själva kablen är detk nappast fel på eftersom man också fått otrligt mkt bättre detaljrikedom i bilden..

S-VHS är det juh inte många som rekomenderar och köra idag då RGB via SCART idag är ett bättre alternativ.. men kan det bero på att DVD'n, som är en billig liten sak inte har så utvecklade kontakter för just SCART?
Eftersom det här felet inte fanns när jag körde S-VHS...


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/25 :  14:54:48  Show Profile Send edison a Private Message
Tja, de flesta, även billiga', spelare har väl även RBG kopplat i Scartuttaget, så det borde inte bero på det.

Tyvärr har jag ingen idé om varför du får denna "stegvisa gradation" i gråskalan med RGB-Scartkabeln vs S-VHS-kabeln.

Kan det vara så enkelt som att du
A.
kollar noggrannare nu när ny kabel skall utvärderas/avnjutas?
B.
ser bättre nu vilka brister som finns på filmerna du (hittils) kollat på?

Är väl bara ett par sätt kolla upp saken:
1.Jämför fram och tillbaka med prick samma avsnitt du märkt detta fenomenet på...men det kanske du redan gjorde innan du skapade tråden(?)
2.Prova din spelare med båda dessa kablar på annan TV, så du säkrar att TVn inte är felets källa (den kanske inte har lika bra funktion via RGB som via S-VHS-ingången?)


Borde iaf inte vara så illa ställt med en DVD-maskin av din typ; möjligen skulle jag tänka mej dom RIKTIGT billiga "500 kronors" spelarna har lite sämre klass på utsignalens kvalitet, oavsett kontakt som används.
Pioneer brukar ju ofta göra bra ifrån sej bildmässigt även på sina billiga spelare, även om dessa billiga modeller inte når upp till "5000 kr+ standard" grovt uttryckt.

Dags kolla med köpstället om 'felet' inte kan redas ut på annat vis, är det fel på den är väl garantiservice enda vägen...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/10/25 15:00:01
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:12:34  Show Profile Send KingX a Private Message
hej edison: jo jag har allt kollat fram och tillbaka och det har inte märkts förut.. det är verkligen lite jobbigt och visst filmer med lite lägre kvalité har juh en tendens och se sämre ut än ex. sagan om ringen trilogin som håller rejält högre klass..

Funderar på om det inte kan vara tv'n som är sämre på den där punkten... sitter juh med en ca 6 år Philips 100hz tv och den har nog börjat tjäna ut.. går i tankarna och köpa mig en ny men man vill juh försäkra sig om att det verkligen är fel på den.. att det skulle vara AudioQuest kabeln som är felet känns itne så rimligt eftersom detaljerikedomen i bilden är rejält mkt högre så den verkar göra sitt.. känns mer som den avslöjar den här "bristen" i bilden =)

skall kika med kabel + dvd på en annan tv det kan juh vara så enkelt att det faktiskt är tv'n som har gjort sitt i hemmet nu =)

tack för hjälpen iaf

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000