HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Projektorer på små dukar från långt avstånd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/10/24 :  21:02:47  Show Profile Send Patrik B a Private Message
I väntan på att den gamla 28" tv skall gå och dö så sitter jag och funderar på vad som skall ersätta den.

Efter att jag har varit runt och tittat på diverse plasma och LCD-skärmar så har jag noterat att det är ingen jättebra bild man får för ca 15.000kr (jämför mot en polares 32" Loewe tv).

Ett alternativ är istället att köpa en projektor och en hygglig ramspänd duk. Det blir större, lika dyr men lite sämre kvalitet än LCD då jag inte kan mörklägga rummet helt. Jag har ett vardagsrum på 4x7,5 m där ena kortväggen idag rymmer media utrustningen (TV, stereo, video etc). En ramspänd duk skulle passa jättebra strax ovanför den plats där TV står i dagsläget!

Problemet är att jag inte vill ha en jättestor duk. Ca 70" skulle nog passa mig bra, den är då ca 160x100cm. Jämfört med en TV så är det stort men det kommer inte dominera rummet.

Tanken är sen att gömma projektorn i bokhyllan som står i den andra ändan utav rummet (alltså på 7,5m avstånd) inbyggd i en liten ljuddämpande låda. Fast det är här det börjar bli problem. Det verkar som att det inte finns några projektorer som har zoom som klarar av detta!

Hur gör man då? Jag vägrar skruva upp en sån där ful pryl i taket! Ett alternativ kanske kan vara någon form utav optik som ger lite extra zoom? Ett annat alternativ skulle kunna vara att skruva upp den under soffbordet och då skulle avståndet bli ca 2,5m duk-projektor (nackdelen med denna lösningen är väl att det kanske är svårt att få en projektor att projicera en bild med bibehållet perspektiv om projektorn sitter 250 cm ifrån duken och 50cm under underkanten på duken!?

Någon med liknande problem (alt. kunskap om projektorer) som kan ge bra tips och råd om hur man integrerar projektorn i rummet?

Mvh
Patrik B

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/10/24 :  21:22:18  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Till vänster på denna sida finns en intressant länk:
http://www.sanyo.de/produkte_eng/projektoren/heimkino/produkt_intro.asp

Länken heter "Online lens calculator"

Där kan man leka med olika dukstorlekar och avstånd till duken.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/10/24 :  23:14:52  Show Profile
Hör på component, duktigaste killarna på projektorer hänger där.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000