Author |
Topic |
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2005/10/24 : 23:53:38
|
Jag vill göra en innehållsförteckning, och jag vet hur man gör den, men till problemet! Jag vill att innehållsförteckningen ska börja räkna på sidan efter, nu räknar den sin "egen" sida som nr1, men jag vill att den nästkommande sida ska vara 1. Hur göra? |
ACCUrate PHASE |
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 07:57:09
|
Fler borde använda LaTeX.
(kunde inte motstå.) |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2005/10/25 : 09:45:26
|
Du får göra en avsnittsbrytning på samma sida som innehållsförteckningen slutar och sedan numrera från brytningen. Finns i menyn under "infoga>brytning>avsnittsbrytning>nästa sida". Sen går du in på infoga sidnummer och numrerar. |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2005/10/26 : 09:11:16
|
Håller på Ayn. Gå över till LaTeX och alla bekymmer är bortblåsta... |
Ino Audio for life |
|
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2005/10/26 : 16:59:03
|
Vad är Latex?? För mig är det nån form av fetisch, förklara gärna? Bliss: TACK!!! |
ACCUrate PHASE |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/10/26 : 18:15:24
|
LaTex är ett "språk" för sidformatering som är i det närmaste standard för texter som ex. innehåller många matematiska formler (många vetenskapliga journaler vill att man ska skicka in manuskriptet i LatTex-format). Jag har skrivit två avhandlingar, en exjobbsrapport samt några artiklar i LaTex (samt en massa rapporter när jag var student) Latex är helt fritt och resultatet blir nästan alltid mycket bra.
Minus är en relativt hög inlärningströskel samt att det inte är speciellt "kreativt" vill man ha en viss bild på en viss sida på ett visst ställe så kan det bli krångligt, fast i 99% av fallen så fungerar den inbyggda formateringen perfekt, särskilt om man använder en vettig mall.
En bra Latex-implementation för Windows är Miktex (www.miktex.de) som är helt fritt. Dessutom bör man installera Ghostview/Ghostscript (också fritt) om man vill kunna se slutresultatet på ett enkelt sätt.
Om man skriver mycket kan en dedikerad texteditor vara trevligt, ex. WinEdt (shareware).
En bra "nybörjarsida" är samlingen på Djungeldatas hemsida
http://www.dd.chalmers.se/latex/
"Essential LaTeX++" ger en bra start.
|
|
|
|
Topic |
|