HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fördelar med balanserat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/13 :  00:53:55  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Större o dyrare steg brukar ha fler trissor vilket gör dom just dyrare


Vitus effektförstärkare SM-100 har 2 trissor på utgången och dom är helbalanserade rakt igenom. Det betyder att om man använder RCAingången så görs görs den obalanserade signalen in till balanserad signal innan den går vidare in i förstärkaren.
Gondulen som driver mina Vitusar är också en balanserad konstruktion.
Men dessa bägge balanserade apparater fungerar mycket bra även om man använder dom obalanserade RCA in och utgångarna.
Detta är en anledning till att jag använder dom, då jag behöver kunna testat både balanserade och obalanserade kablar.

Andra kombinationer som EAR509 och Gondul var balanserat bättre trots att EAR 509 inte är byggd som äkta balanserad, den har en trafobalansering. S1 och Advantage S250X och Gondul och S250X var också betydligt bättre när jag körde dom balanserat.
Jag testade en gång också Cairn cd och förstärkare, men dom var bättre att köra obalanserat.


quote:
En balanserad kabel är i regel dubbelt så dyr(man kan således köpa en dubbelt så påkostad obalanserad kabel för samma pengar)


Jag har svårt att förstå varför en balanserad kabel ska vara så mycket dyrare än en obalanserad. Jag har samma pris på bägge typerna, och det är en del andra kablar som också håller ungefär samma pris för bägge typerna, men av någon anledning som jag inte förstår tar vissa tillverkare ut ett mycket högre pris för XLRkablar!!!
XLR är inte tidsmässigt värre att sätta samman och terminera än RCA. Dom har en extra ledare i vissa kabeltyper (mina No.1 och 2) men kan också innehålla samma antal ledare för att förenkla lagerhållningen (No.3) och riktigt bra RCAkontakter är ofta dyrare än bra XLRkontakter.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2005/10/13 02:35:27
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/13 :  07:53:45  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
edison: Med problem menar jag kontaktnässiga eller hur man ska uttrycka sig. I B-fallet kan du använda en ballad kabel mellan försteg och filter vilket förenklar kopplingen lite. Du slipper mao adaptrar RCA->XLR i den kopplingen men måste ha XLR->RCA mellan filtret och slutsteget. Adaptrar är ofta en styggelse så slipper du det i ett led så är det en fördel.

Ljudmässigt är det nog hugget som stucket om adaptrarna är bra.....lycka till med koppleriet själv ska jag försöka hinna med å koppla in filtret i helgen så får vi se om det blir nåt lyft med aktiv delning och bi-ampning.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/10/13 :  07:58:32  Show Profile Send markih a Private Message
Pac!

Om man behöver störningsundertryckning av störningar från nätdelen anser jag att man har en dåligt konstruerad nätdel. Det borde inte vara några problem att få CMMR på mkt låga nivåer. En internt 'helbalanserad' koppling är då ett dyrt sätt att kompensera för detta. De flesta OP har väl också rätt kraftig CMRR, typ 90-110dB. Till detta kommer nätdelens eventuella CMRR. Det är bara vid utgångsteget som detta kan bli ett problem, men där är signalnivån såpass hög att de ej påverkas i samma grad.

Dessutom, om det internt genererade störningar det är frågan om, är dessa sällan lika pga olika positioner av komponenter. Eftersom det har pratats om detta förut, citerar jag här några gamla uttalanden (måste man ange var man hittar dem?):


EDIT: Johan är redan indragen så jag låter detta stå kvar.
Citat: "Syftet med balanserad överföring är just att överföringen sker balanserat. I mottagaränden har man en differentialförstärkare. På det sätter släcker men ut likfasiga störkomponenter. Att slanga vidare "skräpet" genom förstärkaren är INTE tanken med balanserade apparater, dessutom krävs dubbelt så många förstärkarkomponenter. Några tillverkare har missförstått poängen med balansering och gör konstruktioner som är balanserade rakt igenom. Ibland kan det dock vara en god idé om man har slutsteg som man vill få mycket effekt ur genom att driva dubbla slutsteg per kanal (som bryggkoppling alltså). Så det finns egentligen inget enkelt svar att det ena eller andra "är bäst" eftersom det beror lite på vad man har för behov.

Min rekommendation är att om man kan köra obalanserat (kablaga < ca 10 m) så ska man göra det för att slippa de extra steg som krävs i sändar- och mottagarändarna som kan degradera ljudkvaliteten.

Som Morello påpekar vill jag också påstå att det beror helt och hållet hur förstärkaren interna kretsar är uppbyggda hur stor eller liten överhörningen blir, inte att kontakterna sitter nära varandra. I en förstärkare går normalt höger och vänster ledningsbana för resp kanal nära varandra för att layouten ska bli kompakt, vilket kan ge överhörning. Men det går inte att säga att generellt är det si eller så bättre med balanserat eftersom det inte har med själva överföringen att göra, utan är en intern grej i hur försteget/förstärkaren är konstruerad."



EDIT:borttaget pga tjafs och osakligheter.

markih

Edited by - markih on 2005/10/13 14:14:55
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/13 :  08:08:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
*Gäsp*...tekniskt mumbo-jumbo som konsumenten inte kan förstå... (Johan Rheborg i Percy Tårar parodierar Sverker Olofsson i Plus)

Jag säger så här: Låter en apparat bättre kopplad balanserat så kör man så, annars inte. Vissa märken/modeller låter helt klart bäst kopplat via XLR, troligen sådana med äkta balansering med allt vad det innebär. Vissa märken tex Rotel låter bättre med RCA trots att XLR finns. "Fusk"-balansering där då kanske?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/10/13 08:09:35
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/13 :  10:12:02  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är konstigt att det inte produceras perfekta hifi produkter av några erkända producenter när all kunskap verkar finnas på faktiskt.nu, det är väl bara att ta in dom som konsulter. Att Herrar Morello och Lindroos mfl inte bygger produkter som sopar mattan med alla andra stora tillverkare, som är såna klåpare.

Teknomumbojumbo, det är bara att köra med det man gillar, prova, lyssna och välj.
Det är synd att Krell, Karan, ARC mfl låter så bra när de inte vet vad de gör.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/13 :  10:27:06  Show Profile Send Adagio a Private Message
En ljudmässig fördel, om vi bortser från teoretiska för och nackdelar, är ökad precision i ljudbilden, skarpare konturer, ökad svärta i bakgrund, i vart fall på mina Krellar. Jag vet inte vilken form av balanserat de har, jag tror dock att de vet vad de gjort.

Så här ser det ut, det ser onekligen balanserat ut.

SMD är nog en god förutsättning för små toleranser, här är de fyra utgångstegen. Förr i tiden hade väl dessa knappt fått plats i en egen låda?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/13 :  10:32:44  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Det är synd att Krell, Karan, ARC mfl låter så bra när de inte vet vad de gör.



quote:
Markih skrev:
Citat Johan 'Knoppen' Lindroos: "....
Syftet med balanserad överföring är just att överföringen sker balanserat. I mottagaränden har man en differentialförstärkare. På det sätter släcker men ut likfasiga störkomponenter. Att slanga vidare "skräpet" genom förstärkaren är INTE tanken med balanserade apparater, dessutom krävs dubbelt så många förstärkarkomponenter. Några tillverkare har missförstått poängen med balansering och gör konstruktioner som är balanserade rakt igenom.



Krell, Karan, ARC, BAT, Vitus, Mark Levinson, Bladelius mfl. toppmärken har helt balanserade konstruktioner rakt igenom och har enligt den världsledande konstruktören Knoppen missförstått det hela.
Dom kanske inte har råd att anlita Knoppen som konsult för att fixa detta allvarliga fel i sina konstruktioner.
Jag sa i en tråd på Faktiskt att LTS inte är kompetenta nog att bedöma och få testa toppmärken och Knoppen tog åt sig då han var "chefstestare".
Han bör nog tänka om lite om han ska få låna hem apparater av importörer eller tillverkare i detta land för att göra en recension i Molt. Med sådana höär uttalanden visar han tydligt sin kompetens.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2005/10/13 17:22:47
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/10/13 :  10:51:23  Show Profile Send markih a Private Message
Jorma!

Med sådana uttalanden visar du din kompetens. Men låt oss inte bråka utan vi håller oss till sakfrågorna: Peka på vad som är fel i resonemanget?


markih
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/13 :  10:51:48  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja, vi ska väl inte rikta oss mot personer som inte deltar i den här debatten, men de drogs liksom in av bara farten. Det är alltid sorligt att höra förståsigpåare som alltid vet bäst utan att själv lyckats med ett skit.
"Bättre lyssna till den sträng som brast, än att aldrig spänna en båge."
Det är lite som dessa sportkomentatorer som sitter och vet och kan allt... i teorin.
Visst kan man ha åsikter om att vissa märken har höga priser, men de höga priserna gör dom inte till dåliga produkter. Prisdebatten kan vi lämna därhän, den är ointressant och OT. Men att, i brist på bättre namn, LTS-falangen kategoriskt dissar highend och hissar lowend gör att det känns lite som att vilja men inte kunna.
Surt sa räven.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/13 :  11:00:18  Show Profile Send edison a Private Message
krellmaster:
Ok, jag fattar; kontakter/kablar/adaptrar var det som du hade synpunkter på ang mina frågor och exempel på koppling.

Jag hade nog i vilket fall tänkt se till att skaffa kablage som är färdigterminerat med respektive kontakter så adaptrar slipper komma ifråga, alt. löda ihop snokar själv med önskade kontakter.

Men beg kablar verkar ju lätt att få tag på som är XLR/XLR tex, så det blir antagligen så jag kopplar försteget till filtret.
Lär inte bli sämre(?) men antagligen billigare om man vill ha 'hyggligt bra' kablar och slippa löda....

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/13 :  11:18:38  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det är enligt vad PAC skrev om fördelarna med balanserat inte helt klart att det är en fördel i billigare konstruktioner då det ställer höga krav på komponenterna i en helbalanserad konstruktion och av dom tillverkare jag räknade upp i mitt förra inlägg så är inte heller alla deras apparater helbalanserade, men toppmodellerna är det.
Det finns också tillverkare av mycket bra konstruktioner som har bra apparater i sina toppmodeller som inte är helbalanserade, som tex. Edge och Halcro.

Felet i LTS resonemang är att ni utesluter balanserat och tom. säger att det är en försämring, men dom som lyckats ta fram och komma ut i världen med sådana konstruktioner visar ju praktiskt att det fungerar mycket bra. Det går inte i längden att komma ut på världsmarknaden med dåligt ljudande produkter. Med stora annonskampanjer och liknande kan det kanske säljas dåliga produkter under en begränsad tid, men inte i längden.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/10/13 :  11:27:12  Show Profile Send markih a Private Message
Det är gott Adagio!

Jorma, jag återkommer, jag mkt att göra just nu. Jag menar heller inte att frågan/svaret är svartvitt. Jag tror inte att någon utesluter vissa fördelar med balansering och att några påstår att det alltid är en försämring. Men vi tar det senare.

markih
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/13 :  11:40:49  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag kanske hade lite väl mycket beska i mitt förra inlägg.
Vad jag menade var att det är lätt att sitta på läktaren eller i komentatorsbåset och spela matchen. Vad vore fotbollen utan stjärnorna/divorna på plan, trist. Men det sitter alltid någon som vet hur stjärnorna borde spelat. Lite som highend, många tycker till och avundas i hemlighet framgången.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2005/10/13 :  13:35:56  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jormas "snälla" inlägg:
quote:
Krell, Karan, ARC, BAT, Vitus, Mark Levinson, Bladelius mfl. toppmärken har helt balanserade konstruktioner rakt igenom och har enligt den världsledande konstruktören Knoppen missförstått det hela.
Dom kanske inte har råd att anlita Knoppen som konsult för att fixa detta allvarliga fel i sina konstruktioner.
Jag sa i en tråd på Faktiskt att LTS inte är kompetenta nog att bedöma och få testa toppmärken och Knoppen tog åt sig då han var "chefstestare".
Han bör nog tänka om lite om han ska få låna hem apparater av importörer eller tillverkare i detta land för att göra en recension i Molt. Med sådana höär uttalanden visar han tydligt sin kompetens.


Tjenare Jorma!

Jorma, vad har jag gjort för att förtjäna att du hoppar på mig med dina patetiska skriverier?

Jag har inte hoppat på dig och kallat dig för inkompetent. Har du någon slags teknikerförakt, eller vad är det med dig egentligen?

Jag har inte ens tagit upp ämnet i denna tråd, utan blivit citerad av en annan person. Jag hade inte ens funderat på att skriva ett inlägg förrän du dyker upp som gubben i lådan.

Jag vill be dig tänka på vad du skriver, för i mitt tycke är dina skriverier rent löjeväckande. Du har fått en bild av mitt kunnande utifrån lösryckta texter på diskussionsforum som sedan du blandar in dina egna uppfattningar om vad som är rätt eller fel, och sedan väljer att kalla mig för inkompetent utifrån det. För mig visar det på ett barnsligt beteende som vuxna män inte sysslar med. Självklart skriver man inga avhandlingar då man diskuterar på forum eftersom det blir för långt och därmed svårförståeligt för de flesta, samt att bara ett litet fåtal människor orkar läsa långa inlägg, plus att det är så tråkigt att sitta och skriva långa utläggningar. Att tolka bokstavligt det som jag skrivit lite här och var, samt i detta lägga in dina egna personliga värderingar i det hela stör mig något fruktansvärt. Du sårar mig, kan du fatta det??

Det som jag skulle kunna tillägga i mitt tidigare ofrivilligt nämnda citat, är att en helt igenom balanserad konstruktion i vissa fall* kan vara en god idé eftersom man på detta vis kan bygga slutsteg med upp till dubbla utspänningen (d.v.s. upp till fyra gånger så hör uteffekt), fast man kan ändå använda samma "låga" matningsspänning. Däremot åtgår dubbla antalet förstärkarkomponenter, men kan (om konstruktören så vill) använda en gemensam nätdel, men den behöver förstås vara större. Kollar man på stora Krellsteg, största Bryston exempelvis, så har de väldigt mycket uteffekt, och det har de elegant åstadkommit genom att bygga in fyra slutsteg istället för två i varje stereoslutsteg. Dock bör konstruktören se till att bygga in ett extra inverterarsteg i designen för de som önskar använda slutsteget med obalanserad anslutning. Helt balanserade steg måste inte vara en dålig lösning alltså. Men att du tar upp detta är för mig en gåta, MullBenkts fråga handlar ju om vad för slags anslutning man ska ha mellan för- och slutsteg, inte hur själva slutsteget är uppbyggt.

* T.ex då man vill bygga ett slutsteg med väldigt hög uteffekt, eller andra anledningar såsom att man vill slippa ha så hög matningsspänning, eller annat.


OCH, ursäkta mig Jorma, men hade jag överhuvudtaget nämnt NÅGOT förstärkarfabrikat i det som citerades? Men du tar åt dig så det stänker om det, för att dina egna förstärkarburkar verkar vara helbalanserade. Barnsligt.

OCH, bör jag tillägga: Jag är personligen inte intresserad av att konstruera eller bygga förstärkare, om du nu trodde det. Du verkar ju tro så mycket om mig, menar jag.


Jag känner att jag behöver prata med dig mellan två öron så att vi kan reda ut dina fördomar om mig. Jag vill inte skriva om sådant på publika diskussionsforum. Vad har du för telefonnummer? (Skicka PM)
Eller så är du välkommen att ringa mig på 08-648 47 07 eller 08-55 54 20 49 (ring kvällstid).



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/13 :  13:38:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jeeezzz.....att ni orkar...bättre att träffas över en kopp kaffe och diskutera, skulle gå snabbare och garanterat bättre...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/10/13 :  13:42:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Halloj Markih!

Skall vi ta en fika någon dag?

quote:
Pac!

Om man behöver störningsundertryckning av störningar från nätdelen anser jag att man har en dåligt konstruerad nätdel. Det borde inte vara några problem att få CMMR på mkt låga nivåer. En internt 'helbalanserad' koppling är då ett dyrt sätt att kompensera för detta.


Hmmmm, det här är intressant.
Du får naturligtvis göra vilka slutledningar du vill och dömma ut vilka konstruktioner du vill, men nu var det en principdiskussion om balanserade kopplingar kontra icke balanserade konstruktioner som efterlystes i det första i tråden. Är det inte bättre att vi håller oss till det då?
En annan sak som jag inte förstår, om nu detta skall vara en prestandadiskussio, vad har då "dyrt" med saken att göra? Prestanda mäts varesig i kronor eller i prestanda/krona utan bör väl mätas i sig självt?

quote:
Dessutom, om det internt genererade störningar det är frågan om, är dessa sällan lika pga olika positioner av komponenter.

Jag kanske var otydlig i det jag skrev om att skilja agnarna från vetet angående implementation av en balanserad krets. Det jag menade med det är att det är svårt på många sätt och kräver stor kunnighet. Du har helt rätt i att även layouten påverkar. Ursäkta om jag var otydlig.

I citaten du gör är all information rätt och riktig, men det finns ett antal slutledningar som är baserade på avväganden. De avvägandena kan göras på olika sätt och de som gjort dem i dina citat har all rätt att göra sina egna bedömningar. Både Johan och Morello är kunniga killar, men de verkar ha fokuserat på att balansering enbart funkar på utsidan av apparaterna. Det känns som om både Johan och Morellos helt släpper frikopplingen från jord och spänningsreferenser som en fullt balanserad lösning ger. Synd att de släpper den delen med tanke på att det är där ytterligare en fördel med den balanserade kretsen finns.
Johan kallar tom en fullt balanserad krets för "ett missförstånd"... Det är intressant och helt klart värt att diskuteras vidare men det blir ju svårt utan Johan om inte du själv står för citaten du gjort, men det kanske du gör Markih?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/10/13 :  14:09:10  Show Profile Send markih a Private Message
Jaha, jag skulle nog inte citerat dessa personer, utan bara kopierat textstyckena rakt av och satt mitt egna namn där istället (även om det väl anses vara fel att göra så?). Jag står för de synpunkter som jag har citerat, men skulle använt egna ord istället. Jag orkade dock inte göra detta.

Jag tycker också att det är trist att det kommer inlägg som slår under bältet, som Jorma's gör. Det upplever jag som en ful taktik och ett försök att föra över debatten till en annan mer pajkastande nivå genom att osakligt misskreditera och förtala Johan i detta fall. Det var inte min mening att exponera Johan och Morello för påhopp, men trådens frågeställningar har körts igenom förut och eftersom jag har för mig att det är 'förbjudet' att länka till faktiskt från HF.nu, valde jag att citera. Nu känns det som att tråden är sabbad.

PAC!

Principdiskussionen var det jag hade i åtanke, det kanske var ett sidospår ang CMRR i nätdelar och OP?
Ang fördelar med intern balansering kan det kanske vara så att störningsundertryckning minskas? Jag ville bara påpeka att frågeställningen kanske inte är så relevant i praktiken? Dvs, man behöver kanske inte en internt balanserad uppbyggnad om apparaten är bra konstruerad?
Men vi kan prata om detta mer vid annat tillfälle.

markih

Edited by - markih on 2005/10/13 14:36:16
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/13 :  14:43:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
man behöver kanske inte en internt balanserad uppbyggnad om apparaten är bra konstruerad


Dock kvarstår faktum, dvs att väldigt många mycket välkontruerade apparater låter bättre balanserat. Oftast låter de dock väldigt bra även obalanserat, annars kan jag hålla med om att det vore en mindre bra kontruktion.

Exempel är Primare CD31/I30, Pathos Logos, Audia Flight One, Krell Kav-400XI, Opera Audio Droplet, de flesta av Thules apparater osv. Jag är för tekniskt okunnig om varför de låter bättre med XLR men konstaterar bara fakta.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/10/13 :  15:00:52  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Om jag får flika in lite...

Fördelen med balanserad kabel är att man kan släcka ut likfasiga störningar som inducerats på den. Detta görs bäst i ingångssteget på apparaten kabeln är ansluten till. Jag ser ingen vits alls med att leda de likfasiga störningarna vidare in i apparaten, snarare bara nackdelar. Vissa kallar detta fuskbalanserat men jag ser det inte så, det är vad målsättningen med användandet av en balanserad kabel är som avgör, dvs om man vill undertrycka störningar på kabeln eller ha ett helt igenom balanserat system. Jag är av den skolan som vill släcka ut störningarna på ingången oavsett om resten av apparaten är balanserad eller ej.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/13 :  16:05:44  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
En bra sammanfattning Jax.....oj nu måste ja rusa till bussen...

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/10/13 :  16:25:15  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Knoppen,
jag är inte ute efter dig som person om du nu tror det.
Det är LTS syn på saken och chefsideologen IÖ,s som jag också har läst i Molt men det var i ett nummer som är några år gammalt.
Jag har inte sett någon dementi från LTS sida om detta och då antar jag att den synpunkten står fast avseende balanserat eller ej.
Du är i egenskap av testare hos LTS inte en privatperson utan en företrädare för LTS och får då också svara för vad er chefsideolog och andra offentliga personer från LTS säger och skriver och det som är officiellt från LTS sida dvs. det som står i Molt bla.
Jag skrev inte några namn i min ursprungliga kritik, men du valde att självutnämnd ta på dig den Johan och får stå för det själv som representant för denna förening.

Jag pinglar en signal ikväll så vi får reda ut det som kanske behöver redas ut och enda anledningen att ditt namn dök upp här var som Markih skriver ett misstag från hans sida.

Men Markih är också LTSrepresentant och det som sägs från honom kan heller inte enbart vara personligt utan är knutet till LTS enligt mitt sätt att se saken lika lite som det jag skriver inte anses vara personligt speciellt på Faktiskt där angreppen var ett defacto oavsett vad jag skrev. Med diverse hot bakom kulisserna från LTSsvansen har jag valt att inte vara med där längre, så där kan dom fortsätta att vara världsmästare på alla plan, men inte här utan att bli oemotsagda hoppas jag.

Pekka (LTS ordförande?) skrev visst också att LTS är en förening enbart för medlemmar, men om ni vädrar era åsikter utanför föreningen på diverse forum, så är inte LTS enbart något för medlemmarna då ni ju går ut offentligt med kritik åt alla håll, men vill inte ha kritik tillbaka.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/13 :  16:49:17  Show Profile Send Adagio a Private Message
Japp, nu för vi in tråden på rätt spår igen.
Alla har vi våra gurus, dessa har ofta betsämda åsikter om olika konstruktioner. Det enda som förenar alla konstruktörer är deras övertygelse om att just dom har rätt.
Därför känns det fel att lyfta fram "sanningar" som inte är självupplevda eller teknisk mumbojumbo.

Om vi försöker sumera i korthet: En XLRkontakt är varken en garant för bra ljud eller en balanserad konstruktion. Både en balanserad och obalanserad konstruktion kan låta lika bra.
Balanserad konstruktion ställer högre krav på matchning och toleranser på komponenter än en oballad.
I vissa fall kan det vara fördel med balanserad lösning i alla fall om man har samma märke och samma filosofi på konstruktionen, likaså är oballade produkter mindre känsliga för matchning med olika märken/filosofier. Är dessa saker korrekt uppfattat av mig?

Skäll lika mycket på mig som Jorma det var jag som ifrågasatte varför vissa (med stort tekniskt kunnande) inte själva producerar något utan sitter på bänken och kritiserar.

Det finns väl inte någon konstruktör som inte i deras egen åsikt gör världens bästa produkt, och har rätt filosofi, annars vore det bara att lägga ned sitt märke.
Det är ju upp till oss att lyssna, känna och välja vad vi gillar och inte berörs av.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2005/10/13 16:53:39
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/13 :  17:00:58  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag såg inte att markih hade "lyft" ut sina citat och "sanningar" vilket gör att den här tråden ser lite märklig ut eftersom det nu ser ut som om jag och Jorma tar in namngivna personer i debatten, vilket jag tidigare också påpekade var fel.
Om man hänvisar till personer och använder dom som bevis blir det sedan konstigt om man trollar bort mer eller mindre ett helt inlägg.
Stå för dina misstag!
Jag står för mina. Det är bättre att be om ursäkt och förklara sig än att bara låta saker försvinna.
Nu ser ju inläggen märkliga ut.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/10/13 :  17:28:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den typ av personangrepp som görs av Jorma angående Knoppen längre upp på sidan är solklart mot våra regler.

Sluta upp med det Jorma!



MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/13 :  18:00:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Om man bortser från personangrepp som jag inte gillar, håller jag i det mesta med Jorma och Adagio angående LTS.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/10/13 18:05:13
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000