HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högpass vs lågpass sub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2005/10/22 :  04:47:46  Show Profile Send Balder a Private Message
Tjenare!

Jag har lekt lite med olika sätt att koppla subben. Dels har jag låtit den jobba parallellt med sido högtalarna och då spela under 40Hz, dels har jag kopplat den högpass dvs låtit subben spela under 80Hz och sido högtalarna resten dvs kopplat in den på pre out->subben->main in.

Det senare avlastar ju förtärkaren som slipper jobba under 80hz och det låter också betydligt mer avslappnat, speciellt när jag spelar högt och med komplex musik.

Det förstnämda har också sina fördelar, det låter mer homogent.

Men jag ha definitivt fastnat för att köra högpass: avspänt, bättre bas, luftigare ljud.

Vad jag har för grejor kan du se under min profil.

Vad tycker ni andra, fler än jag som testat?

mvh

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."


Edited by - Balder on 2005/10/22 05:17:45

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/10/22 :  19:16:59  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag tycker nog att lågpass är att föredra om man bara har en sub, men har man 2 subbar av bra kvalitet, så är högpass att föredra. Inte minst för att som du skriver, förstärkaren avlastas och det gör ju även själva "huvudhögtalarna".

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/10/23 :  00:44:50  Show Profile Send olof a Private Message
Spelar antalet någon roll?
Man kan väl få samma funktion på oavsett?
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/10/23 :  01:16:32  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag personligen anser att det inte är dumt att ha en sub vid varje "huvudhögtalare", så att om man delar högpass vid låt säga 100hz, då får man även musiken därunder i stereo.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/10/23 :  01:59:01  Show Profile Send olof a Private Message
nja jo det kan jhag väl hålla med om fattade bara inte det där med högpas och lågpas. Jag skulle vilja testa ifall man hör någon skillnad på stereo och mono i basen. Hur somhelst kan man väl inte spela lika högt när de går i stereo?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000