Author |
Topic |
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 23:08:13
|
Mycket snack om akustik och transperens & dylikt.
En fråga poppade upp i skallen:
Hur många av er som gillar viss färgning har köpt en grym EQ och lekt lite med alla möjliga funktioner?
Man kan ju få vilket ljud som helst med en bra EQ. |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2005/10/09 : 23:58:09
|
Antar att du inte hade en parametrisk EQ?
Då blir ju fasen upp****ad. Att saker och ting "sitter i vägen" tror jag är ren skröna. Jag har iaf inte läst något (objektivt) om att "Less is more" skulle vara bättre, har du? tanken är ju tilltalande men att logik & fysik går hand i hand tror jag inte ett dugg på!
Däremot så är det ju enkelt att tro på det.
|
Edited by - m_persson79 on 2005/10/09 23:58:47 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 07:19:03
|
Jag kör stenhårt med eq, och har numera svårt att leva utan den.
Däremot är jag inte mkt för färgning av ljudet, jag använder eq'n för att få en så rak och jämn frekvensgång som möjligt.
De personer som hört mitt system har inte märkt att det är eq-at, det bara låter bra.
Mer EQ åt folket! |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 07:57:01
|
Hej, jag har inte EQ men en viss metod som kan liknas vid EQ. Mitt problem är att jag har rumsförhöjning vid 50-60Hz. Detta 'botade' jag genom att köra en sub i motfas till högtalarna, så att det precis blir rätt mängd energi kvar vid 50-60Hz efter delningen och så att 'bucklan' släcks ut. Skulle inte kunna lyssna på anläggningen så som den var före subben.
Martin |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 09:28:07
|
m_persson79:
Jag har förstått att du har köpt hela LTS-filosofin om "korrekt återgivning" och hur man når dit. Men jag tror inte att det är särskilt många här som skulle säga att dom "gillar en viss färgning", även om dom inte gått LTS-vägen med sin anläggning.
Det är liksom lite skillnad på färgningar och färgningar. Jag har själv ingen erfarenhet av högkvalitativa equalizers, men jag har svårt att se att man genom att ändra frekvenskurvan den vägen, skulle få ett ljud man trivs med. Bättre som CC säger, att välja en anläggning med komponenter som gör att man gillar ljudet som kommer ut genom högtalarna. Om det sedan är "färgningar" hos komponenterna som gör att man gillar det man hör, eller magik från yttre rymden kan väl kvitta.
Och om komponenterna är F/E-testade eller ej, kan väl kanske även det kvitta en smula.
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 09:38:31
|
MartinN: Smart lösning! Får man inte en massa oönskade sänkningar i frekvenser runt omkring 50-60Hz eller är de så pass små att det inte gör något i förhållande till vad du vinner på att släcka ut förstärkningen?
edit: Finns det en funktion för att släcka ut ljud från lekande småbarn och tvättmaskiner? |
Edited by - Roq on 2005/10/10 10:15:26 |
|
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 10:11:24
|
Blue: Men vad är då skillnaden mellan två förstärkare som låter kraftigt olika? Går detta inte att mäta? Och om man anpassar frekvenskurvan med en equalizer så att de ser _exakt_ likadana ut kommer de då inte att låta likadant (förutsatt att de ger ifrån sig samma kraft, osv)?
|
Sandoz in the rain |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 10:17:05
|
labrat: Intressant frågeställning! Jag vet inte svaret, men diskussionsämnet är ju absolut av intresse. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 10:32:14
|
Jag har använt EQ mera för att dela/skära frekvenser, inte för att hissa bas, diskant m m.
Och det har funkat bra!
Nu har jag tre slutsteg varav ett stereo-steg till "topparna" och två mono-block till basarna. EQ´n har inte kopplats in med denna uppställning då alla tre slutsteg har volym-pottar.
Men nu vart jag sugen på att koppla in den gamla fina EQ´n igen, vem vet, det kanske blir en killer?
Och jag förstår inte rädslan över att ha svep eller EQ i systemet..är det skämmigt? OK, men man kan ju alltid gömma den bakom anläggningen som jag gjort. |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 10:34:43
|
Ett varningen ord gällande EQ: Dom höjer till 99% ut-signalen, så vi med mycket pulver ut till fina high end-element bör således passa oss lite.
Nu ska det kopplas, tjoho! |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 10:51:22
|
Jag har eq av proffskvalitét och har absolut inte köpt den för att kompensera för bristande ljud i elektroniken. Om man tar en "bra"och en "dålig" förstärkare och försöker eq:a bort skillnaden så kommer den totalt drunka i hur skillnaden mellan höger och vänster kanal låter. Har funnits trådar med diskussioner om att stereobilden drar sig åt olika hål. Dvs, höger och vänster högtalare får olika frekvensgång och man får inte ett klippfast mittintryck, vilket är ett typiskt problem som går att "fixa" om man ser till att höger och vänster högtalare i rummet låter lika. Man måste först ha så bra rumsakustik som möjligt, därefter ställer man högtalarna på bästa möjliga plats. SEN kan man försöka eq:a bort återstående rumsproblem med en typ parametrisk eq. Och det gör man genom att mäta. Lyssna och justera är helt omöjligt eftersom eq:n har för många möjligheter. Efter det så kommer även vanliga tonkontroller börja fungera utan att "slå i taket" då man vrider på dom. Så jag använder mina eq/aktiva filter inte för att få en färgning utan för att undvika färgning ifrån rummet så gott det går. Och det går att få väldigt väldigt mycket bättre resultat med en rätt injusterad eq än helt utan tonkontroller alls. Man är överhuvudtaget knappast ens nära rak frekvensgång i dom flesta fall i ett vanligt vardagsrum. Så vad är mest naturligt, leva med alla problem och vara nöjd för att man vet att det är raka rör eller med måtta justera för lagom rak frekvengång och få ett ännnu mindre färgat ljud. Utveckligen på digitala eq:ar har gått väldigt snabbt men dom måste justeras in på rätt sätt och det tar tid annars blir det bara ännu sämre oftast. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 10:53:03
|
Muse, precis. Därför bör man undvika höjningar då både element och förstärkare kan ansträngas rejält annars. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 11:55:38
|
>>Roq
Hej, har en ljudtrycksmätare från Claes Ohlsson, med vilken jag mätte frekvensgången och hade då Ca 10-12dB förstärkning vid 50-60Hz. Nu är det så att jag har lånat ut mätaren så jag har använt öronen för att trimma subben, det låter mycket bättre, basen har fått nyanser och 'färger' samt att jag kan dra på mer volym utan att basen dånar och jag riskerar att störa grannarna. Bara positivt hittils och jag tror att fler kunde ha nytta av detta !!!
Martin |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 11:56:13
|
köper man tex Tacts försteg idag, så är ju redan eqn inbyggd i mjukvaran, och försämrar således inte ljudet mera. Om man ger sig f-n på det, så anser jag det nog möjligt att skapa eller kopiera det "sound" som man önskar sig med en bra eq. Enda problemet är just att hitta dit. Det kan vara svårt att hitta soundet som man eftersträvar om man justerar i blindo. Lite mätningar att gå efter skadar inte. Fördelen är givetvis att du kan koppla bort, eller ändra färgningen efter smak och tycke. Det tycker jag är helt underbart Det som Muse säger gäller givetvis. Alla kompensering kostar effekt om man ska höja något register. Det roliga är ändå att har man en gång fått smak för högkvalitativ/ofärgad återgivning så känns alla avvikelser därifrån ganska onödiga. Jag använder numer eq endast i basen för rumsresonanser, och ibland används tonkontrollerna till att justera basen på olika skivor. Vill man ha lite mera luft runt instrumenten kan man höja lite i toppen.
|
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 13:02:42
|
Det är väl inget som säger att en fätgning alltid beror på tonkurveavvikelser? Isf hjälper ju inte en EQ.
Mvh |
|
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 13:26:53
|
Färgning anser jag bero på mycket mindre avvikelser än det man kan skapa med dagens EQ. Visst kunde det vara roligt att grejja med EQ i anläggningen men det är inte min grej... Och för övrigt finns det inget ofärgat ljud inom Hifi:n enligt mig, inte heller konsertsalar eller instrument låter helt lika. Jag tror inte på ofärgat ljud, hellre ett ljud man är nöjd med !!!
Martin |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 13:38:04
|
MartinN: Vilken färgning pratar du om? Man köper ju inte en eq för att man vill få en Pioneer låta som en Krell. Utan man vill få sina högtalare på en given plats fungera ihop med rummet på några givna lyssningsplatser. Något annat fungerar absolut inte. Och dagen eq kan man justera "precis vad som helst med" : Maximum number of EQ filters 60 (depending on crossover slopes). Nine filters are assigned to Dynamic EQ. EQ Type Parametric, Bell or shelving on any filter EQ Gain +/-15dB, variable in 0.2dB steps Q (bandwidth) 0.05 to 3 octaves, variable in 0.05 steps EQ freq 15Hz to 20kHz Är några parametrar ifrån min eq. Så vad går inte att justera om det finns med i insignalen? |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 14:17:00
|
Harry Up: vad är det för goding du har?
Hmm, nu har jag kopplat in och kopplat ur EQ´n.. Det visade sig vara väldigt svårt att få 3 slusteg att lira bra med en EQ..
Det gick bra så länge jag kopplade den mellan signal och försteg, med ett "skruvat" resultat i både topp och botten.
Jag provade att koppla in den mellan försteg och bas-steg, där jag egentligen behöver skära en aning, med dåliga resultat.. Höjningen jag pratade om gjorde att topp-steget fick lägre utsignal från försteget..
Har ni någon lösning på debaclet? |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 15:00:45
|
När man använder eq så färgar man alltid ljudet men meningen är att man ska få till det så att ljudet får en vacker "färg". Samtidigt höjer man nivån om man höjer någonstans i frekvensbandet och därför måste man sänka den totala nivån efter eq:n för att kunna jämföra F/E. I min rigg hemma har jag en analog parametrisk eq från BSS FS 926 och en digital som är inbyggd i min TC Finalizer som också fungerar som en trebands kompressor med valbara övergångsfrekvenser. För att kunna ha kontroll på förändringarna har jag en FFT analysator som hjälper mig att se om det ser rimligt ut. När man använder eq till sina högtalare är det viktigt att man kan sänka nivån från eq:n innan signalen skickas in i slutsteget. Enligt min bestämda mening är det så att det är vanligare att man kan eq:a fram ett vackrare ljud på en äldre inspelning än från dagens inspelningar. Det tror jag heltenkelt beror på att man idag har tillgång till bättre filter och annat än vad man hade förr. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 15:09:45
|
Hur skall man kunna jämföra F/E menar du? Går ju att sätta en eq i tapeslingan om man är intresserad. Annars så beror det ju helt på hur man använder eq'n. Eftersom min innehåller aktiva delningsfilter också så finns det inget före för då blir det bara ljud i ett register. Måste säga att så som jag använder min eq så skulle jag aldrig eq för enskilda inspelningar. Är resten under kontroll är en dålig inspelning inte så förfärlig i regel. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 15:17:52
|
Muse: Har BSS366T |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 15:59:47
|
Harry up: OK, vad kostar BSS366T? |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 16:14:01
|
Muse: jo, ny ifrån Septon 42.000 inkl moms. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/10/10 : 17:36:57
|
För min del blir det aldeles för mycket elektronik i signalvägen och på tok för många justermöjligheter. Jag skulle aldrig sluta justera och därmed förstöra min fina musikstunder
Men det funkar ju fint i biosammanhang då man kan skruva till det lite extra för att ge den där rätta känslan.
Nej, det är back to basics 2-kanal som gäller för mig och att åtgärda eventuella problem vid dess rot.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Topic |
|