HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 rekommendationer på rörförstärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2005/10/06 :  20:28:51  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Lyssnade på en AMC CVT-3030 och blev sjukt imponerad. Varmt och mycket engagerande ljud. Nästan så att "vanliga" transistorsförtärkare (åtminstone i samma klass) lät lite vasst?
Nåväl, vet ni var man kan hitta denna modell. Eller finns det andra i samma prisklass och med liknande ljudbild?

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/06 :  22:01:04  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Titta på http:www.hifimagasinet.com/ min ene son hittade en där för nåra år sen, hans kära syster har tatt över den nu. Den låter trevligt....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2005/10/06 :  22:26:03  Show Profile Send bluetrain a Private Message
trevligt, ska göra så! Förresten, hur är det med rör och byten. Hur ofta behövs de bytas och vad kostar det? Läste runt lite och en del verkar tydligen ha problem med värmeutvecklingen och en hel annat. Något problem du upplevt? OM hon framöver blir sugen på att sälja den så pma gärna :)
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2005/10/07 :  07:24:42  Show Profile Send kme a Private Message
Edison Triod, sök den på hifimagasinet eller kolla med Erik Andersson. triod-ljud.nu

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU

Edited by - kme on 2005/10/07 07:25:35
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2005/10/07 :  11:08:31  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Är edison bättre än amc?

Sen en annan fråga. Varför är det så få som kör med rörförstärkare?
Go to Top of Page

jolotjka
Starting Member

39 Posts

Posted - 2005/10/07 :  11:12:14  Show Profile Send jolotjka a Private Message
Har haft en AMC CVT-3030, en mycket trevlig förstärkare. Finns lite saker att kolla dock:

Slutrören (sovtek el34) är lödda direkt i kretskorten. Antagligen för att spara plats samt slippa glappande socklar... Hittar man en 3030 idag är rören av denna anledning säkerligen original och rätt hårt körda. Ett byte innebär en hel del lödning (inlämning hos proffs antagligen att rekommendera). Slutstegskort med socklar ska ha funnits att beställa från tillverkaren, vet dock inte hur det är idag.

Hade inga problem med värmeutveckling, men sörj för god ventilation (den blir varm...) både under och över.

Kortet med säkringar är inte helt bra, mitt började fräsa och ryka...
Bäst är att göra om medelst sockerbit och säkringshållare (om du är van, annars HÅLL DIG BORTA! Det är trots allt 230V! dvs DÖDLIGT)
Go to Top of Page

jolotjka
Starting Member

39 Posts

Posted - 2005/10/07 :  11:20:17  Show Profile Send jolotjka a Private Message
AMC är en hybrid. Halvledare i försteg och i slutstegets drivsteg samt EL34 som slutrör.

Edison är helrör :) så att säg. Vilket som är bäst är nog upp till lyssnaren.
Men jag kör numera med en annan av Erik Anderssons konstruktioner...

Få? Rör är väl lite hypat numera, går ju inte att köpa PA-prylar ens utan att det är rör inblandade... (för "värmen" som det brukar heta...) i dessa sammanhang handlar det väl inte om välljud dock.
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2005/10/07 :  11:31:45  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Ok, så jag bör tänka efter en extra gång? Den amc jag funderar på har troligen inte bytt kort, inte heller rör. Den är tio år gammal så rören kanske ryker snart? Vad kan det isf kosta dels för rören, dels för arbetet att löda dit dom?
Go to Top of Page

jolotjka
Starting Member

39 Posts

Posted - 2005/10/07 :  11:44:31  Show Profile Send jolotjka a Private Message
Rören lär inte "ryka" :) Men är rören körda sina max-timmar kan det låta lite mossigt. Pröva att köra på riktigt hög volym med mycket bas, gärna med trögdrivna högtalare och se om det låter illa. (Var försiktig med hörsel och högtalarelement bara...)

EL34 kostar väl från typ 200kr och uppåt styck. Du ska isf ha 2st matchade par. Arbetet är ett jobb för din lokale radioreparatör. Kalibreringen av bias är vansklig; mätning och pot-skuvning i påslagen förstärkare med HÖGA! spänningar. Pot-arna sitter dessutom illa till och är mycket känsliga. Manual för kalibrering finns på nätet.
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2005/10/07 :  13:23:27  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Har för ett tag sedan bytat min Naim mot Opera Audio Consonance reference 8.8 och jag är otroligt nöjd, där finns kraft så det räcker har Amphion Creon högtalare, ljudet blir varmt och musikaliskt inga vassa kanter, det positiva är prisbilden som är väldigt bra i Sverige i jämförelse med övriga länder

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2005/10/07 :  17:12:55  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Har hittat en 3030 till salu nu, har haft lite olika turer
med med hur jag ska göra med mina gamla prylar. Funderar
på att behålla mina gamla cerwin-vega vs10 och köra med den.
FUnkar det eller är det dödsdömt?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/07 :  17:18:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blir säkert lite bättre, men cw är inga skönspelare utan mest basmonster. Så ska du göra en rörförstärkare rättvisa bör du skaffa bättre högtalare.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/10/07 :  17:44:29  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag har lyssnat lite på Rouge rörstärkare, låter riktigt bra tycker jag och ger ganska mkt effekt/krona.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/07 :  21:28:26  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Gillar man rock och hårdrock kan 3030 och CW va en kul kombination, inte korrekt men KUL.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2005/10/07 :  22:33:14  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Lite vågad kanske?? :) Ja men det är mest en tillfällig lösning.. blir bättre prylar sen.. några "korrekta" högtalare till 3030 ni rekommenderar? för runt 4-6kkr..
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/07 :  23:08:38  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Lite OT apropå rör. Har kopplat in min gamla ST70 så ikväll är det helrör som gäller....sitter å diggar 50 år gammal jazz på 50 år gammmal vinyl å det svänger så j...a gött!

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/10/08 :  17:31:58  Show Profile Send Blue a Private Message
Jonasihm: Låter som en schysst kombo! Ganska så good looking också! Har du lyssnat på elektroniken med några andra högtalare också? Nyfiken...


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/08 :  17:53:18  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blue: Jonas har lyssnat på dem med mina Vienna också...det lät mycket bra...framförallt om man ser till priset. (jag svarar eftersom Jonas inte har internet hemma utan bara på jobbet)

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2005/10/12 :  10:37:22  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Både Jonas och Krellmaster hade rätt.. Cv + amc = inte sant.. Men man måste ju ändå prova eller hur? Har ni några tips på högtalare som beg. ligger på 2-3 som är lättdrivna och som lyfter fram förstärkarens karaktär? (lyssnar mest på jazz)
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2005/10/12 :  18:02:05  Show Profile Send Munge a Private Message
Bluetrain, du har PM!
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2005/10/14 :  22:28:44  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Kopplade in denna pjäs till tvn: oj oj OJ! Ljudet blir ju helt sjukt bra. Bioljudskvalitet, om än i två kanaler.. :/ Men men, kan inte få allt eller hur? Man förstår liksom inte att transistorer kan vara så vanligt förekommande när rör låter så mycket bättre? eller vänta nu, är detta helt subjektivt och jag bara babblar.. lite osäker :)
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/10/14 :  22:41:04  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Hgt för 4-6kkr till en rörförstärkare? Ett par JMlab Chorus 716?
Go to Top of Page

bluetrain
Member

102 Posts

Posted - 2005/10/14 :  22:45:46  Show Profile Send bluetrain a Private Message
Vad gör dessa så bra om man får fråga?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000